{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
986 visninger | Oprettet:

aflive eller ej? :/ {{forumTopicSubject}}

hej hg'er

nu er det sådan, at Nefryt har været i røntgen for noget tid siden, hvor vi finder en mus på højre bagknæ, den sidder et meget underligt sted. dyrlægen siger så de synes vi skal få lagt en blokade selvom hun var sikker på det var den mus.
vi kommer så hjem, og samme aften kommer vores smed, som har utrolig meget forstand på heste da han selv avler, tilrider og sælger. og han siger så, at han synes det ville være spild af penge at få lagt blokaden, for hvis det ikke er det, skal vi jo bruge endnu flere penge på at finde ud af hvad det så er, og jeg har et halvt ponyår tilbage, så han siger at det ville være penge ligeud af vinduet..

men han siger så, at han muligvis kan holde til en skridttur engang imellem, det ville jeg så prøve den anden dag, hvor han var meget halt på både forben og bagben :'/
jeg har så gået og tænkt over om jeg skal tage den hårde beslutning og få ham aflivet?
han er utrolig tyk selvom han næsten ingen græs for, jeg kan på ingen måde motionere ham, for det kan han ikke holde til ..

er det et hesteliv værd? han er kun 6 :'/

jeg vil meget gerne hører jeres mening, og hvad i selv havde gjort smiley

mvh. Sarah (:

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  aflive eller ej? :/
  • #1   8. jun 2010 Spørgsmålet er ikke om det er et hesteliv værd, men om han har et værdigt liv

• #2   8. jun 2010 Jeg står selv i samme situation.

Men hest har også fået konstateret led mus i venstre baghas.
    Han er hævet på begge sider af hasen, men har ingen problemer med at bruge
    benet, som han plejer, så det er ikke noget han er halt af..

Han er fra 1997, så han er jo en lidt ændre herre, men det er ikke noget man
    mærker det mindste til..

Vi skal give 12.000 hos Ansager, for at få ham som ridehest igen.
    Som det ser ud nu har vi valgt at operere ham..

• #3   8. jun 2010 de fleste synes faktisk jeg skal få ham aflivet smiley jeg synes også det er synd at han bare skal gå, hvem ved, måske har han 20 år endnu og han er jo stadig meget ung smiley

Tanja: hvad mener du?

• #4   8. jun 2010 Er det værdigt at lade ham leve som han har det nu? Hvis svaret er ja, så lad ham leve, hvis svaret er nej, så afliv

• #5   8. jun 2010 vestergaard: 12.000 er mange penge, men problemet er lidt at mine forældre ikke rigtig synes de kan finde penge til en operation da jeg står og skal have ny hest og skal på efterskole smiley
    og min underviser siger, at selvom vi operere, er der kun en meget lille chance for at Nefryt kan blive ridehest igen, og uanset hvad, vil han aldrig kunne tjene de penge ind igen, og man kan ikke sælge en opereret hest for særlig mange penge, og jeg har jo kun et halvt år tilbage af mit ponyår smiley

• #6   8. jun 2010 Jeg har stået i samme situation med en hest på 10. Han havde spat. Jeg besluttede at aflive ham, da han havde ondt + forbandt smerten med mennesker. Du kan se ham på min profil: Jeremias.
    Jeg overvejde at sælge ham som hyggehest, da han var meget sød, når man havde knyttet bånd til ham. Han legede fint på marken med de andre heste og sådan. Men så tænkte jeg, at hvis nu den nye ejer senere solgte ham og glemte at sige, at han ikke kunne rides, og så de næste begyndte med dét. Så skulle han det hele igennem igen :S Desuden ønskede jeg ikke, at han skulle blive "kastebold" mellem endnu flere ejere. Jeg synes, at han allerede havde haft nok og oplevet rigeligt. Desuden havde jeg lovet ham og mig selv, at jeg aldrig ville skille mig af med ham, og at han skulle have et godt liv med tillid til mennesker (Jeg brugte over 2 år på at lære ham at have tillid til mig - og så kører jeg ham bare ud og får ham aflivet :S ).
    Min beslutning blev at aflive ham. Jeg kunne have beholdt ham - men jeg ville aldrig komme til at ride ham, det koster penge at have hest, han ville "tage tid fra de andre" osv. Med aflivningen tror og håber jeg, at jeg gjorde det bedste for alle parter. Ind i mellem får jeg dog stadig skyldfølelse og er i tvivl om, det nu var det rigtige...

• #7   8. jun 2010 det er nemt at stå i den her ende og give råd.. står selv med en hest der har dårlige ben, og har endnu ikke bestemt mig..

MEN hvis det var mig i din specifikke situation vil jeg nok høre med dr dyr.. kan hesten komme til at gå som hygge/selskabs dyr? .. og hvis den kan det, kan ponsen så leve med det??
    nogle heste trives fint med at gå og tulle på en mark, og måske blive trukket på tur et par gange om måneden.. nogle gør ikke.. du kender din pony, og ved hvad den ville trives med..
    HVIS den kan nyde livet ved at gå som hygge dyr, så sælg/forær den til nogen du stoler på.. og som har respekt for hans lille skavank..
    hvis ikke den ville ku finde sig i det, så vælg aflivning..

vi skal altid tænke på hvad hesten er tjent med og hvad der er værdigt for den..

håber du finder den bedste løsning for jer begge..
    knus

• #8   8. jun 2010 Heidi : jeg har det på præcis samme måde, jeg ønsker ikke at Nefryt skal sælges hvis nu han bliver redet eller bare solgt videre ville jeg virkelig have det dårligt med mig selv, han har været solgt nok rundt inden jeg fik ham. men jeg tror også bare jeg ofte ville tænke over om nu det var det rigtige jeg gjorde hvis nu jeg får ham aflivet smiley

Elin: tak jeg håber også på at finde en løsning, men det er godtnok en svær beslutning, jeg ved ikke hvad jeg skal vælge for jeg har før solgt en hest som ikke kunne rides pga. af alder og dårlige ben, og fik afvide at hun havde redet ham meget hårdt men det fandt hun hurtig ud af at han ikke kunne holde til, nu er han tilsalg igen til 12000 og vi solgte ham for 2500 fordi han netop ikke kunne bruges, og hun sælger ham som ridehest smiley inden for de sidste to år er han blevet solgt alt alt for mange gange og det har jeg det rigtig dårligt med smiley

• #9   8. jun 2010 Camilla Stormont *DHT Soldier* ! - Hvis hesten lider ser jeg ingen grund til at holde liv i den,,

• #10   8. jun 2010 Camilla: forstår godt hvad du mener, og har den samme holdning, men Nefryt har ondt smiley

• #11   8. jun 2010 Jeg fik min aflivet sidste sommer pga. gigt i begge forben ...
    Det valgte jeg var bedst for den. Han havde stået i daværende tidspunkt i et halvt år. - han var en hest som altid havde været i arbejde, og har gået en masse stævner. - og ELSKEDE det!
    På det halve år vi prøvede at få ham på benene igen, kunne jeg næsten se uge for uge hvor meget han 'faldt' sammen. Hvordan hans temp. ændrede sig.
    - og der gik det op for mig at den hest ikke var til ''hygge''-livet ..

• #12   8. jun 2010 Maria : Nefryt har stået i snart 3 måneder og han har fuldstændig ændret sig, han er begydt at bide og sådan smiley

• #15   8. jun 2010 |*ROM*| - Sarah ?! smiley
    Det er jeg squ ked af at høre..
    Synes virkelig du skal tænke over hvad der er bedst for din hest- og ikke for dig selv..
    Det er en meget svær beslutning at tage om ens hest (ven) skal aflives eller ej,
    Det var det i hvert fald for mig, da den hest jeg havde betød alt for mig. Men jeg havde det så skidt med at se hvordan han holdte op med at trives, sletslet ikke et liv for ham smiley
    Det var jo så grunden til at jeg valgte aflivning. ++ det at han self. havde ondt. Han blev mere og mere halt, trods både specialsko, ledbehandlinger, medicin OSV. OSV.

Vi havde ham ikke forsikret, så det var slet ikke noget med penge og gøre! Vi valgte ikke at forsikre ham fordi vi købte ham som en 'gammel' lærehest. Og han ikke havde det flotteste BAGben. Han gik heller ikke igennem handelsundersøgelsen med bagbenene. Men det var squ forbenene der i sidste ende var dårlige ,...

• #16   9. jun 2010 Maria : Nefryt er heller ikke forsikret så vi for får penge hvis han skal aflives, han er kun forsikret så forsikringen betaler hvis han ødelægger noget.. men Nefryt betyder også alt for mig, virkelig ! han har fulgt mig til hvor jeg er nu! jeg har været så glad for ham, men Nefryt har aldrig gået rigtig, og har en meget underlig gang smiley

Pernica: Nefryts mus er gået fra omme bag på knæet, til om foran, og dyrlægen sagde at selvom jeg valgte at operere skulle jeg ikke regne med en ridehest igen smiley

Kommentér på:
aflive eller ej? :/

Annonce