{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
547 visninger | Oprettet:

Kan hesten forstå signalerne? {{forumTopicSubject}}

Jeg har været herinde på HG et stykke tid efterhånden og har haft nogle rigtig spændende debatter omkring heste og signalforståelse.
I min ridning, kan den samme ting betyde flere forskellige ting. Min tøjle bruges primært til stop, men hvis jeg bevæger den på en anden måde som f.eks. små blide halve parader i samarbejde med sædearbejde, betyder det holdning. Det har Stólpi hurtigt lært og det fungere super godt for os begge to. På samme måde kan der være mange andre ting, hvor den samme handling, selvfølgelig med skildrene ændringer, kan betyder flere ting.
Jeg har så haft en spændende snak med nogen, der mente at tøjlen f.eks. kun kan bruges til 1 ting - altså stop. Plus at jeg signalforvirrede min hest, med at benytte den til andre ting også.
Derfor syntes jeg at jeg gerne vil høre jeres mening, omkring signalforvirring. Syntes I godt man kan bruge tøjlen til andre ting end stop og generelt samme handling til flere forskellige ting uden at forvirre hesten?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan hesten forstå signalerne?
  • #1   15. maj 2010 selv. hesten forstår jo dit signal med måde.. river du i tøjlen (bare eks), så vil hesten nok møde smerte og sænke farten, men påvirker du bare tøjlen lidt, vil den måske fange det som halvparader eller små anhold, som du siger.. schenklerne bruges jo også til mange ting, og hesten vil altid opfatte vores signaler med måde..

• #3   15. maj 2010 Jeg bruger jo slet ikke tøjle, hvordan hulen skulle det så kunne lade sig gøre, at min hest kan stoppe, bakke, dreje og sagtne farten (halv parade) for vægten? :b Hm.
    Jeg synes ikke at det holder at man ikke skulle kunne lære en hest at tøjle-tag betød to forskellige ting - så længe man vel at mærke udøver signalet på to markant forskellige måder. Det kunne for eksempel gøres ved at man lavede et vedholdende og tydeligt tag når hesten skulle stoppe, og at man så bare løftede/nøkkede/bevægede lidt i tøjlen, ligesom man ville gøre med et tov fra jorden når man vil have hesten til at bakke for en.

• #4   15. maj 2010 Hov, det sidste eksempel var hvis man ville ændre hestens placering af hovedet.

• #5   15. maj 2010 Jeg er ligeglad med hvordan man laver signalerne til hesten. Bare den kan forstå det, ved hvad det betyder og at det ikke gør ondt... Man skal bare huske at gøre det ens hver gang..

Kommentér på:
Kan hesten forstå signalerne?

Annonce