{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.590 visninger | Oprettet:

Når hesten besørger {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Her i vinterperioden hvor det har været meget glat osv. har jeg kun haft mulighed for at ride på vejene rundt omkring hvor jeg har mit hest opstaldet. Det kan så vel være en lang tur rundt omkring, eller en lille stille tur omkring hvor jeg bor og i mit nabolag.

Det sker jo engang i mellem at hesten lige skal skide på turen, når man skal, så skal man.

I onsdags, kommenterede min kollega(en familie-far) om lorten der lå på stien, og om den tilhørte mig og min hest. Det gjorde den. Vi havde en mindre "diskussion" om hvorledes vi ryttere skal samle op efter vores heste eller ej.

Selvfølgelig kan jeg sagtens forstå hans pointe, at når man kommer gående og der så ligger en klam kage. På den anden side, hvordan søren vil de have at vi skal ride med skovl og diverse ting, for at samle op efter vores heste?

Generelt når jeg rider og hesten skal skide, prøver jeg så vidt muligt at komme helt ind til siden. Og hvis hesten så vælger at skide et mega dumt sted, som f.eks. foran en indkørsel, så fejer jeg den da også et andet sted hen.

Men hvor meget kan man lige forlange? Det er ikke første gang der er folk der kommentere på når min hest skider... Det er efterhånden ret irriterende at høre på...
Har I oplevet noget? I så fald, hvad gør I når jeres heste skider, osv?

M.V.H Sandra smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når hesten besørger
  • #1   7. feb 2014 Man skal rydde op efter en hest ligeså vel som man skal efter en hund.

• #3   7. feb 2014 efter min mening bør alle ryttere fjerne klatterne efter deres heste hvis det er foregået på noget asfalteret eller en grusvej. Stier i en skov er noget andet. Så må man ud med bilen efter rideturen og samle op. Det er nøjagtig det samme som når en hund skider. Stakkels os at en lille pose så ikke er nok smiley

• #3   7. feb 2014 nu bor jeg så langt ud på landet, så nej jeg samler ikke op. rider jeg i byen og der kommer en klat, så hopper jeg af og sparker den ind til siden/grøften så den ikke ligger midt i det hele smiley

• #4   7. feb 2014 har man mulighed for som Tine siger at sparke det i grøften eller i en hæk eller lignende, så er det for min også ok - det er gødning og hvis det bliver spredt så forsvinder det næste gang det regner. I modsætning til hundelort

• #5   7. feb 2014 Jeg kan så garanterer jer for, at mine forældre aldrig nogensinde ville køre for at samle en lort op smiley Og jeg har skam ikke tænkt mig at gå, jeg ved ikke hvor langt, fordi at der er nogle der brokker sig smiley

- Så ja, så sparker jeg den bare ind til siden!

• #6   7. feb 2014 Man burde måske lave noget lovgivning på området, for hold op, hvor er det altså et omdiskuteret emne smiley

Jeg kan godt forstå at kager midt i det hele generer på steder, hvor folk færdes. Det være sig på veje, stier og skove.
    Personligt synes jeg ikke man kan sammenligne hundelorte og hestelorte. Hundelorte er meget klammere, og tager meget længere for naturen at nedbryde. Desuden er der mange flere hunde end der er heste. Dertil kommer, at det er ret besværligt at samle en hestepære op og tage den med hjem grundet størrelsen.

Personligt viser jeg hensyn ved at få min hest til at skide helt ude i rabatten, så den ikke ligger midt på stien, hvor folk færdes. Hvis hesten alligevel skider midt på stien, så hopper jeg af og sparker lorten ud til siden i græsset.

Hvis ikke det er godt nok, så går folk - efter min mening - simpelthen i for små sko. En hestepære er IKKE en hundelort, den forsvinder efter et enkelt regnskyld, og har slet ikke samme lugtgene eller forurenende betydning for miljøet. Men jeg kan godt forstå det er generende for fodgængere, cyklister og billister hvis de ligger midt i det hele.

• #8   7. feb 2014 Man har altså ingen mulighed for at gøre noget ved det medmindre den skider li hvor man bor.. I kommer i hvert fald ikke til at se mig ride rundt med en skovl... Og jeg kommer ikke til at stige af min hest for at feje lorten ind til siden med støvlerne uden mulighed for at stå op ved en sten e.l. da jeg ingen intentioner har om at trække min hest skæv i ryggen eller trække sadelen skæv.. Skulle selvfølgelig ønske det var nemmere at samle op efter de men det er det ikke og sådan er det. Og til Jeanette sit indlæg så synes jeg ikke man kan sammenligne hest og hund da de spiser forskelligt, har forskellige str. og desuden er der MANGE hundeejere der ikke samler op efter sine hunde både ude på landet og i byerne...

• #9   7. feb 2014 Jeg sparker det bare ind til siden, hvis jeg rider så langt at jeg når til steder der er fortov.
    Ellers lader jeg det bare ligge. Jeg rider stort set kun på landevej, hvor der alligevel ligger/har ligget komøg og gylle fra når traktorene har været forbi.

• #10   7. feb 2014 Equus - Jeg tror faktisk ikke at der er så mange der ved hvordan sådan en heste lort fungere, hvis man kan sige det sådan smiley

Men, ja, der er mange der sammenligner hundelorte med hestelorte!

• #11   7. feb 2014 Medmindre jeg rider på en ridesti, på egen grund eller på andres hvor jeg ved det er ok at lade det ligge, så gør jeg så vidt muligt som Tine, hopper af og sparker det ind til siden.

• #12   7. feb 2014 Der er heller ikke særlig tit at jeg rider rundt der hvor alle bor! Det er nu kun fordi at jeg ikke rigtig kan være så mange andre steder. Og synes det er træls, hvis man skulle slippe ridningen helt, begrund af noget sne.. Vi har vel ligeså meget ret til at være her som alle andre har! Med lort eller ej, haha smiley

• #13   7. feb 2014 Du skal sådan set ride på vejen og ikke på stier... medmindre det er deciderede ridestier!

på vejen skal man ikke samle op efter sig

• #14   7. feb 2014 Jeg tog den lille gennemvej her i onsdags, fordi at ellers så skulle jeg ud på en meget trafikkeret vej. Og det er jeg umiddelbart ikke meget for, fordi at min hest stadig er ret ung og knap så trafiksikker endnu. Så jeg tog chancen og red af den lille sti! Sikkerhed frem for alt, ville jeg sige smiley

• #15   7. feb 2014 Den skal skubbes ud i rabatten, men det kan altså ikke lade sig gøre at samle op på rideturen. Dog synes jeg ikke at man skal ride i tæt beboede områder, da det netop er for generende hvis hesten lægger en kage.

• #16   7. feb 2014 Team Tindur, så du er ligeglad med, om andre folk skal risikere at træde i din hests lort? Eller om cyklisten vælter, fordi der lå en lort midt på cykelstien eller en befærdet skovvej?

Jeg kan egentlig godt forstå at diverse trafikanter og skovgægnere klager over hestepærer som ligger overalt og midt i det hele. Og jeg synes det er mere OK, at det er mine støvler der liver beskidte, end deres. Det er jo trods alt min hest. Og mht. at trække sadlen og hestens ryg skæv, så KAN det faktisk lade sig gøre at stige op uden skammel, og uden at ødelægge hestens ryg. (jeg indrømmer, det er svært ved meget høje heste). Det kræver selvfølgelig øvelse. Og hvis man kun gør det en gang imellem, så tager langt de fleste heste og sadler ikke skade af det. Og alternativt kan man jo forsøge at lære sin hest lige at vende rumpen ud i rabatten.
    Men det synes du er helt urimeligt, eller hvad?

• #17   7. feb 2014 I følge loven, skal man faktisk fjerne hestepærer, efter hesten.
    Man kan ikke ride med skovl, så det er ud bagefter, og samle op efter hesten smiley Det er irriterende, men det er også irriterende, at jogge i en hundelort der ikke er samlet op!

• #18   7. feb 2014 Er der lavet en lov om det? Puha, det vidste jeg ikke...

• #19   7. feb 2014 Ja det er der, kan ikke huske hvor det står. Men et sted jeg stod, kom ejer ned med en seddel om loven i rytterstuen, da han havde fået mange klager over, at der lå hestepærer rundt omkring.

• #21   7. feb 2014 Når for søren! Det har jeg aldrig hørt om.. smiley
    Man kan vel altid blive lidt klogere smiley

• #22   7. feb 2014 Jeg bor skam også i en landsby, det er ikke noget fint kvarter det her! Så ville jeg nok ikke turde ride her, i så fald hvis hesten sked smiley

• #23   7. feb 2014 Come on man. Folk går så meget op i at man skal samle lort op.. Det forgår da i det mindste.. Hvad med alle dem der smider dåser, flasker og plastik som ikke forgår? + Folk smider affaldet med vilje.

• #25   7. feb 2014 Har et par dejlige heste, der selv går ind til siden, når de skal skide. smiley

• #26   7. feb 2014 det er IKKE et lovkrav at samle op efter sin hest på offentlige veje!
    men det er til gengæld IKKE lovligt at ride på cykelstier, fortove og lign. medmindre der er skiltet med en hest!

• #27   7. feb 2014 Så må loven være lavet om smiley

• #28   7. feb 2014
    Nej, der har aldrig stået noget om at fjerne det. Heste ses som et køretøj og deres efterladenskaber som bil os.

• #29   7. feb 2014 som krikken siger har der aldrig været en lov om at man skulle rydde op efter sig

• #30   7. feb 2014 Equus - Ja der er jeg ligeglad..Så får de se sig for, hvor de cykler/går...Synes da det er pinligt hvis hesten skider men det er dyr og vi kan ikke hindre de...Og jeg rider MEGET sjældent i byer så fortov kommer han aldrig til at skide på da man heller ikke må ride på et...

• #31   7. feb 2014 Da min barndomspony sked ud for en villa eller indkørsel, skyndte beboeren sig ud med en skovl, samlede pærene op og smed dem på rosenbedet eller i kompostbunken. Sågar havde vi et par entusiastiske havefolk, som konsekvent rendte rundt og ledte efter rideskolehestenes efterladenskaber på veje og stier. Nu kommer der ikke mange heste forbi hvor jeg bor - men de skal være hjertelige velkomne til at efterlade en klat. Stautebedet vil sætte stor pris på det smiley

• #32   7. feb 2014 Nej, jeg samler ikke op efter min hest, men jeg samler op efter min hund..

Hestepærer forsvinder når det regner og den er temmelig meget til at få øje på. Prøver altid så vidt muligt at ride i rabatten, så en bæ ikke vil genere nogen.

Hundelorte er alle steder og dem ser man ikke altid.. Men man lugter dem i den grad når man kommer hjem og skal have lortefingre, fordi det sidder så pisse godt fast. Og som en anden her sagde, de bliver liggende, selvom det regner.

Hestebumbum er da i det mindste til at få af skoene uden det store arbejde, HVIS man nu skulle overse sådan én.

Så nej... Jeg hopper ikke af min hest og flytter på bæen. Jeg kan alligevel ikke komme op igen med mine små ben.

• #33   7. feb 2014 Så ved jeg ikke hvad det var han kom med, for der var paragraf og det hele. Men det er lang tid siden, så kan ikke huske hvad der præcis stod, men hvertfald, at man skulle samle op efter hesten.

Kommentér på:
Når hesten besørger

Annonce