{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
679 visninger | Oprettet:

At komme videre efter en rideulykke {{forumTopicSubject}}

Ja som sagt, nogle gode forslag til at komme igang igen.
Jeg var igår involveret i et træls styrt fra den ene af mine heste. Landede meget uheldigt i vejkanten på nakken/hovedet først og måtte på skadestuen. De troede jeg havde brækket nakken/ryggen. Det var en grim oplevelse at ligge på sygehuset og ikke kunne bevæge hovedet - må ikke ride i en uge. Heldigvis kun en slem forstuvning.
Men jeg brænder for ridesporten og mine elskede heste og skal igang igen. Er som sådan ikke bange for at falde af og slå mig, men er bange for at falde af og få fatale konsekvenser. Tanken om at miste førligheden plager mig.
Nogle gode råd fra nogle der har PRØVET det?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At komme videre efter en rideulykke
  • #1   1. maj 2010 Jeg kender godt føelsen, jeg er godt nok ikek faldet af vildt mange gange, men jeg vil stadig helst have at nye heste enten har en longe i sig, elelr er i ridehuset, så jeg ved de ikke kan løbe særlig langt væk, og der går noget tid før jeg tør sætte mere fart på smiley

• #2   1. maj 2010 Rider du med sikkerhedsvest?;D

• #3   1. maj 2010 kender det godt. blev smidt af pepita i vinteren 08 (det var kun mig som "turte" ride hende og hun kom ikke på fold) blev selv bare for at ride. men start med at bliv longeret eller start på en stille og rolig hest.
    det gjorde jeg. jeg startede med valle og er nu kommet 100 % tilbage igen og hestene kan bare komme an.

• #4   1. maj 2010 Ja, jeg havde heldigvis min vest på og hjelmen tog det værste.
    Men plejer kun at have vesten på på tur - men tror da nok at jeg fremover bruger den altid , når jeg rider på ham jeg faldt af.

• #5   1. maj 2010 God idé. Jeg har også altid min vest på!:)

• #6   1. maj 2010 camilla & den fantastiske pony smiley : *
    Så må jeg starte med at ride på min hoppe (hun er roligere og mere forudsigelig) - og så se om modet kommer til mig igen.

• #7   1. maj 2010 Gitte J
    Skriver nok lige en PB ;- )

• #8   1. maj 2010 For ikke ret lang tid siden (max. 3 uger siden) væltede min unghest med mig, fordi han blev bange.
    Vi kom travende rundt på ridebanen, det blæste en del, og det var virkelig som at sidde på en stang dynamit... Da vi kommer rundt i hjørnet tænder naboen på den anden side af parkeringspladsen sin motorsav, og det får Chateau til at løbe sidenlæns, og i et halvhjertet forsøg på at vende sig helt rundt vælter han over sine egne ben, og lander ovenpå mig.

Jeg satte mig op bagefter for lige at skridte ham en rundte eller to og få ro på ham, men da jeg kom ned, slog smerten ned i min nakke og skulder, og jeg indså hvor tæt jeg egentlig havde været på at blive kartoffelmos...
    Jeg sagde dog til mig selv, at han ikke gjorde det i nogen ond mening, og at det ikke var personligt rettet mod mig smiley

Jeg har kun tænkt på det på den måde, og så lagt det sammen med at han er unghest... smiley

• #9   1. maj 2010 » MKN & Badedyret :o)
    Min er også unghest i hovedet, ret hingstet og har en baggrund hvor han har været mishandlet og misrøgtet. Tror heller ikke han ville mig ondt - men han plejer aldrig at opføre sig på den måde. Så tænker og tænker over hvad grunden kan være... Min dyrlæge kommer om en uge, for at tjekke tænder osv. samt bestiller massør til ham mandag.

• #10   1. maj 2010 Jeg var ude og ride på min venindes hest en gang sidste vinter, og det var en af de første gange efter nogle års pause med ridning.
    Min venindes hest er omkring de 180, og lidt hidsig i det. Og ud over det så er han den største tøsse dreng.
    Jeg skulle ride over en mark til naboens ridebane, og det var første gang jeg var oppe på hesten.
    Det går fint indtil han får øje på naboens heste, og han stopper op, og jeg presser ham vider.
    Men der går kun et par skridt, så vender han om på en 5 øre og galoper samtiden med han bukke for få mig af.
    Jeg får en flyvetur på omkring 3 meter om i luften, og direkte ned på hoften. Jeg kæmper mig op, med tåre trille ned af begge kinder og samtid gispe efter vejet. Ikke jeg er en tude prinses, med det gjorte sindssygt ondt. men den eneste tanke jeg havde i hovedet var få fat i hesten, for han skulle ikke komme til skade eller blive kørt ned.
    Nogle havde set jeg faldt af, og fåret fat i hesten, jeg sprang op igen på ham, men ville ikke lyve det var med hjerte pumpe i halsen på mig.
    Det koste mig 2 uger på krykker den tur, og efter det tog jeg ud på gården for ride min venindes anden hest.
    Og denne gang red jeg med 3 andre, men den vej over til den ridebane, og enlig bare ride i det ''åbne'' gjorder mig skrækslagene. Og den ridebane vi skulle ride over til var en ''åben'' en uden snore eller hejren.
    De rykke for den gård og fandt en med ridebane og ridehus, og der red jeg kun. Jeg havde bestemt ikke lyst til en omgang mere. Men da min veninde skulle rykke heste igen, valgte hun en går der lå et par timer væk til hest, og hun spurte om jeg ikke kunne ride pony der op. Jeg sagde ja, men var nok et nevøs sammenbrud i nogle uger til den tur det. Tanker fløj igennem mig hovedet hvis jeg faldt af og blev invalid eller brække halsen.
    Da dagen kom og vi havde pakke alt sammen og begynde at ride forgik med meget korte tøjler, og den pony jeg red på var ikke så glad for trafikken, men jeg snakke til den hele vejen, og igennem snakkeriet fandt jeg hurtig ud af hvor afslappe jeg selv blev.
    Og det ikke var så slemt at ride ude som jeg troedet.
    Har reddet ude sener hen, men det eneste som jeg også har sagt til min veninde, jeg har ikke noget mod den hest der smed mig af, jeg kan stille ham og tage ham ind og det hele, men jeg skal aldre op på ham igen.

• #11   3. maj 2010 prøv at øve dig på din vejrtrækning.... forskning viser at både du og hesten bliver meget påvirket af det. jeg har læst en artikel om en undersøgelse, kan ikke huske hvor, men den viste at distancerytter havde lange dybe vejrtrækninger og springrytter hvor der er mere fart på havde korte vejrtrækninger...
    når du koncentrere dig om din verjtrækning, er der heller ikke så meget fokus på at være bange, tæl evt hvor mange skridt din hest tager på en ud og en indånding...det er helt vildt godt til at aflede hesten og dig selv fra "farlige" tanker og giver samtidig et helt vildt godt fokus på her og nu... dybe vejrtrækninger virker også beroligende på dig selv..tænk bare på yoga og meditation...

• #12   15. maj 2010 Gitte F
    Det vil jeg prøve at have øget fokus på idag - når jeg skal op og ride smiley
    Tak.

Kommentér på:
At komme videre efter en rideulykke

Annonce