Hvorfor udlån af salgshest ? {{forumTopicSubject}}
Hej alle glade hestefolk
Jeg har en fjordhest til salg, som jeg nu flere gange er blevet spurgt om vi ikke vil låne hende ud. Vi har sagt nej da hesten kan risikere at komme mange steder hen, og vi ved hellere ikke om folk bare vil låne hende for at have hest et stykke tid og så sende tilbage. Vi har været ude for at en interresseret sagde nej til at komme og kigge fordi vi ikke ville låne hende ud. Hvorfor er det så vigtigt for købere at hesten skal kunne lånes ud?
Vi har aldrig prøvet at udlåne før. Hvordan gør man hvis der sker hesten noget hos udlåner, laver man en kontrakt? Vi syntes det er lidt af en chance at tage, men hvordan har i det med at udlåne jeres salgshest ?
Tusind tak på forhånd
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 31 Heste: 1 Svar: 246
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.181
Men ved heller ikke hvorfor så mange er så intr i at låne ogisær når man skriver at den IKKE lånes ud.
mar 2008
Følger: 30 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 234 Svar: 797
dec 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Heste: 7 Emner: 150 Svar: 748
jan 2005
Følger: 187 Følgere: 194 Heste: 8 Emner: 325 Svar: 1.342
hesten skal kunne falde til, og det er for dyrt at købe et ''fejlkøb'' vi har været ude for at hesten bare ikke falder til i omgivelserne, og bliver en fuldstændig anden hest.. det er jo heller ikke meningen ...
ved at tage en hest på prøve, kan sælger jo også se om nye rytter og hest fungerer/ om hesten trives (:
mar 2008
Følger: 1 Følgere: 8 Emner: 35 Svar: 316
jan 2005
Følger: 187 Følgere: 194 Heste: 8 Emner: 325 Svar: 1.342
(:
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 47 Heste: 1 Emner: 33 Svar: 424
Tjae jeg har udlånt på kontrakt.
I kontanten stod der hvem der betalte hvad, og ved evt sygdom osv.
Desuden var udlån med henblik på salg, så der blev skrevet den dato på hvor pengene skulle falde .
Det gik super godt (:
Men altid på kontrak, har udlånt 2 ponyer, jeg desværre ikke har set siden
jul 2005
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 7 Emner: 303 Svar: 4.412
aug 2005
Følger: 102 Følgere: 96 Heste: 3 Emner: 1.493 Svar: 5.534
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
jeg har cha-cha lånt ud og det har den været i snart et år. vi har kontrakt på hende, og heldigvis har hun det godt.
men jeg kunne have været uheldig, og have fået hende sendt hen et sted hvor, man ikke har forståelse for hende
sep 2008
Følger: 56 Følgere: 61 Heste: 6 Emner: 11 Svar: 180
feb 2007
Følger: 147 Følgere: 182 Heste: 17 Emner: 42 Svar: 1.690
Jeg har dog valgt i denne situation at liv- og uanvendelighedsforsikre hesten, hvilket jeg også altid ville gøre, hvis jeg lånte ud.
Så ville jeg selvfølgelig have en ordentlig kontrakt og holderegelmæssig kontakt med "opsyn". Men jeg har lånt ud en gang uden succes, hesten blev simpelthen ikke passet..
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Altså man laver jo en kontrakt på at hesten ikke må vider sælges, og hvad ejer betaler, hvad låner betaler. Hvad der skal ske vis hesten bliver skadet ovs.
Man kan jo altid låne med henblik på salg, altså rytter kan låne hesten et halvt år, også skal den enten tilbage eller låner betale penge for den. Eller man kan låne på ubestemt tid
nov 2008
Følger: 99 Følgere: 107 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 1.725
Da vi så var blevet rigtig glade for ponyen, den havde det som blommen i et æg og vi havde passet og plejet den med alt + den var kommet i top form. Så ændrede ejer mening og ville gerne sælge til en helt ublu pris.
Der måtte vi så sige at det havde vi på ingen måde råd til at give, og hvis vi endelig skulle give så mange penge for en pony var det heller ikke den vi skulle have.
Efter lidt søgen fandt vi så lige ponyen for Sara, som vi købte. Vi endte så med at købe noget før end vi egentlig havde planlagt hun skulle have helt sin egen.
Tror at de seriøse lånere ønsker at låne med forkøbsret, for som tidl. nævnt at have hesten, prøve det hele af og så købe f.eks. 1/2- 1 år ud i tiden. Eller låne for f.eks at ride ponyår ud uden at skulle stå et år senere og sælge en pony igen.
Det er bare vigtigt at man ser hinanden an og at der er kemi mellem alle parter, at der er god kommunikation i det daglige og at låner selvfølgelig betaler alle udgifter.
Er der tale om børn hvor det er en pony der udlånes synes jeg man kun bør have kommunikationen med forældrene for at være sikker på at der er 100 % forældreopbakning.
Lizet
okt 2009
Følger: 34 Følgere: 31 Emner: 13 Svar: 217
Hvorfor udlån af salgshest ?