{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.446 visninger | Oprettet:

Salg, udlån, aflivning? {{forumTopicSubject}}

Er lidt i vildrede over hvad jeg skal gøre, kunne godt bruge nogle input - realistiske input tak smiley

Har en hest, min tidl. hest som var solgt og jeg købte retur.
- Det er lige knap 2 år siden.

Pga. sygdom og derved manglende overskud har jeg tidl. forsøgt at sælge/udlåne hende, - med dårligt held!

Siden foråret har hun været passet af en rigtig sød veninde, som står for alt omkring hesten - men det økonomiske sørger jeg så selvf. for.
- Hesten trives, har det godt og egentligt ville jeg hellere end gerne bare lade hende blive der til hun ikke kan mere.

Men, nu er det så sådan at min kæreste skal starte uddannelse - hvilket vil sige lavere indtægt og højere udgifter.

Altså er posten med hest virkelig ved at være en der ikke er plads til, hvilket der ikke helt var i forvejen.

Hesten er 18 år, har egentligt aldrig fejlet det helt vilde men har her det sidste halve års tid døjet lidt med muk og så præsterede hesten at klappe bagbenene ind i boksmuren og nu får hun så hævede ben når hun stod i boks om natten - har intet været her henover sommeren når hun er på døgnfold, så er lidt spændende at se om der sker noget når hun skal i boks igen.

Hun kan ikke rides ud mere, hun får nogle tossede idéer og hvorfor ved vi ikke - jeg kan jo kun gisne om det, da jeg ejede hende sidst var hun den mest bundstabile turhest.
- Men i ridehal osv. kan ALLE ride hende, inkl. børn som her i løbet af de sidste 2 år har redet hende rundt i hallen.

Hun er en god og stabil flokhest, falder nemt til.

Kunne godt ifoles, har fået føl før - men hun er blanding og ikke som sådan noget interessant, men en god hyggehest til sig selv kan hun sikkert snildt lave.

Udover muk og hævelse af ben fejler hesten ingenting, har aldrig haft problemer med ryg, ben osv.

Nøjsom at fodre på - har aldrig været forfangen - men bliver en tyksak hvis hun får lov at få for meget græs smiley Men er blevet rigtig flot og slank hos min veninde smiley

Mit dilemma er lidt, at hårdt og koldt sat op burde hun jo bare aflives - slagtes kan hun ikke da hun er udelukket fra konsum.
- Jeg har ingen glæde af hesten selv, hun er ren udgift osv. - men... dét kan jeg sgu helt ærligt ikke få mig selv til.

Udover at hun ikke kan rides ud, hvilket man jo kunne forsøge at arbejde med, så er hun jo en fin og dejlig hest på alle mulige måder! Jeg er overbevist om at hun nok skal holde mange år endnu, for Smukkedukken ved sgu ikke selv at hun har rundet de 18 år smiley

Er det mon muligt at udlåne hende som selskabshest? Jeg mener, hvis man ikke vil have en shetlænder eller lignende, men stadig ha' en rimelig nøjsom og billig i drift selskabshest? Hun skal jo praktisk talt bare ha' vitaminer og mineraler og så lidt hø, samt smed ca. hver 10. uge.

Eller er det mon fuldstændig håbløst at håbe på nogen vil være interesseret i at låne - eller købe - sådan en hest? Der er jo rigeligt på markedet smiley

Normalt tænker jeg altid at hvis man står i en situation ala denne må man være hård og ikke sende "sorteper" videre, men synes ofte bare det er noget andet når vi snakker om syge/skadede heste.

Det hele kommer så selvfølgelig også an på hendes ben når de skal på stald igen og det skal nok blive tjekket op på.

Er lidt i syv sind omkring det og selvfølgelig meget påvirket af at jeg da trodsalt er ret glad for hesten smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Salg, udlån, aflivning?
  • #1   21. aug 2013 Jeg ville vælge aflivning for hestens skyld smiley

  • #2   21. aug 2013 Hvis du kan finde nogen, som vil passe godt på hende, så lån hende ud:-)

  • #3   21. aug 2013 Min gamle hoppe blev lånt ud til Roskilde tekniske skole, og trivedes så godt der, at de fik hende foræret. Hun bliver 19 i år smiley Så du kunne jo prøve at høre om de evt ville have din smiley udover at hun skal gå med elever, har de virkelig et luksusliv smiley

  • #4   21. aug 2013 Du kan jo altid prøve at sætte en annonce op, der kan let være en, der lige mangler sådan en sød og rar selskabs-/hyggehest smiley

    Men ellers tænker jeg, at du kan prøve at undersøge, om der er nogle institutioner i nærheden, der har brug for en stabil trækkehest. smiley Fx handicapridning eller rideterapi eller sådan noget. smiley

    Jeg ville heller ikke kunne aflive sådan en hest, der har det godt og er sund og rask.


  • #5   21. aug 2013 Vil din veninde ikke betale lidt for at have hende? smiley

  • #6   21. aug 2013 lad nu bare vær med at aflive hesten, hvis du ikke kan tage dig af den på sigt, skulle du ikke have anskaffet dig den i første omgang.

    set en annonce op rigtig billigt, så er der sikkert nogle der kunne tænke sig den som selvskab eller hyggehest smiley



  • #7   21. aug 2013 Anna - Det er da for dumt at sige, at bare fordi hun ikke kan tage sig af den nu, skulle hun ikke have fået den. Man kan ikke se ud i fremtiden, og forudse, at man på et tidspunkt ikke vil få råd/tid til hesten. Så luk nu med sådan nogle dumme kommentarer, det hører jo ingen steder hjemme.

  • #8   21. aug 2013 Anna
    meget voksen og modent indlæg du lige kom der med smiley

    Det er altså aldrig til at vide hvad fremtiden bringer..

    Har selv stået i helt samme ligende situation og det er hverken sjovt eller nemt

    Og det sidste man har brug for er at få sådanne tåbelig beskeder smidt i hoved..

    man har det altså skidt nok i forvejen ...


  • #9   21. aug 2013 Jeg synes du skal forsøge at lave en annonce, om udlån af selvskabshest. At aflive uden at have prøvet dette ville være synd, da hun jo er frisk og rask bortset fra muggen og de hævede ben.

    Så mit forslag ville være at forsøge at udlåne hende! smiley


  • #10   21. aug 2013
    En død hest mærker da ikke noget og det er den eneste måde at sikre dig at hun ikke bliver udsat for alverdens væmmelige ting..
    Hun er i risikogruppen, pga højde, alder og blanding, desværre..

    Så find ud af hvad der giver dig mest ro i maven.. Den afskyelige beslutning eller at leve i uvished over hendes fremtidige skæbne...

    Var hun min, havde hun fået fred...


  • #11   21. aug 2013 Vil din veninde evt. ikke overtage hende? Enten for et sølle beløb eller gratis? Hun er jo vant til din hest og ved hvad der skal gøres og sådan. Ellers ville jeg sætte en billig annonce op hvor du skriver alt det du har gjort her. Giver det ikke pote, er der nok kun én vej tilbage.. det er en rigtig øv situation og stå og jeg synes det er fornuftigt af dig at tænke som du gør. For hesten ER ren udgift, især når du ingen personlig glæde har af den...

    Held og lykke med det


  • #12   21. aug 2013 Eller sådan noget her er da også en mulighed http://www.hestegalleri.dk/marked/Hest/937351-anden-saerlig-race-slagte-hestes-modtages-og-koebes

  • #13   21. aug 2013 Åh jeg får stritman af sådan nogle annoncer smiley Godt jeg ikke har det dilemma...

  • #14   21. aug 2013 SavaLou - Der er noget moralsk og etisk forkert i, at aflive en sund, rask, velfungerende og glad hest, når der er andre muligheder. Som jeg ser det, er det meget firkantet at sige, at det er enten aflivning eller at hun skal leve i uvished. For sådan er det altså ikke. Hun har også muligheden for fx at udlåne, sælge til en hun kender/har tillid til osv. og derved ikke leve i uvished. Ingen grund til at male fanden på væggen. smiley

    Der er mange der køber og sælger ældre heste, som hyggehest/selskabshest, uden at hesten bliver ødelagt af det. Det handler bare om, at give sig selv tiden til, at finde den rette ejer.


  • #15   21. aug 2013 Prøver at tage den fra en ende af smiley
    - Handicap-/trækhest tror jeg ikke hun vil egne sig til, hun er en hoppe der kan have sine egne meninger - ikke på nogen ond måde men bare så jeg tænker at hun ikke længere vil egne sig til handicap.

    Steder ala tekniske skoler, nej tak, det er bare mig der er sart men ejg bryder mig meget lidt om sådan noget.

    Mht. min veninde, så nej hun har ikke mulighed for at overtage hesten og det forventer jeg heller ikke smiley

    Til den nok så modne kommentar vedr. jeg ikke burde have fået hesten, jo det er da rigtigt nok men nu kan jeg desværre ikke forudse fremtiden - gid jeg kunne! smiley Faktum er at hesten er min, købte hende tilbage til komplet overpris og med bøvl og besvær - men det var dét der gav mig hjertero omkring hende på daværende tidspunkt.
    - Udover det, så havde jeg også håbet på at have overskud og glæde af hende, men det har jeg jo så desværre ikke - dét havde jo så også været rart at kunne forudse smiley

    Mht. slagt - så er hun udelukket fra konsum.

    Annoncer som den der linkes til - adrk nej! Skal hun videre fra mig, skal det være til et sted JEG ved hvad er og JEG kan "godkende" osv.

    Synes som sådan ikke der er noget forkert i at aflive, en død hest kan ikke lide og man ved hun havde det godt til det sidste - og ja, hun er jo netop i en vis risikogruppe pga. alder, race, højde m.v.

    Men så er det mine totalt tøsede følelser kommer ind og jeg ikke kan nænne tanken - netop fordi hun på mange måder er velfungerende. Hvis hun nu var skadet eller lignende ville det være nemmere.

    Der er sikkert en derude som lige mangler en hest som min, men spørgsmålet er om de kan findes - jeg har jo prøvet tidligere, uden det store held og nu kommer der så tidspres ind i det også.

    Jeg er så meget i syv sind - delt ud i fornuft og følelser.

    Så tak for Jeres svar, de bliver læst og taget med i alle tankerne smiley


  • #16   21. aug 2013 Jeg har desværre læst for mange tråde her og andre steder, til nogensinde at være så naiv at tro på det bedste i folk på den måde....

    Så hellere aflive end at risikere at hesten ender hos folk som fx CK....

    Så vil jeg sådan set skide på moral og etik, så længe jeg har gjort mit for at tage ansvar for at kræet aldrig kan risikere at ende der eller tilsvarende steder..

    Min hest, mit ansvar og min beslutning... Og som resultat, min sorg... Så længe hesten ikke lider nød i den ligning, så har jeg gjort min pligt som heste/dyreejer..


  • #17   21. aug 2013 Jeg er enig - og har selv haft en hest der skulle have været aflivet, men blev solgt til en veninde og "bare skulle være hyggeonkel for nogle føl" - for så at blive solgt for 3x beløbet til mig kort efter. Lang historie.

    Så er også det jeg frygter, folk kan love guld og grønne skove men når det kommer til stykket kan de have løjet og så står man med håret i postkassen og hesten er solgt.

    Billige heste bringer grimme ting op i mange mennesker - desværre.

    Så jeg er normalt helt enig, ikke sende "sorteper" videre og sørge for en værdig og ansvarsfuld farvel. Men fra den holdning og så til udførelse - puh, jeg synes den er svær og hård! Hvis nu hesten var gammel, slid, havde en skade osv. - meget nemmere, hvor bizart det end lyder.

    Derfor jeg er så, øv, over hele situationen og slet ikke kan beslutte mig - skifter mening hvert minut!


  • #18   21. aug 2013 SavaLou - Det er altid 100% ens egen beslutning, det har jeg ikke sagt noget om. smiley Jeg siger bare, at jeg ikke selv kunne gøre det, uden i det mindste at have forsøgt at finde et godt nyt hjem til den. Det er sgu træls, at folk skal være så sortseende, at de kun kan se det dårlige og onde i folk, og ikke tør stole på andre menneskes godhed. Hvis du selv kan passe hesten ordentligt, så findes der nok også andre mennesker i verden, der kan. HG vrimler da fx med folk, der tager sig godt af heste - også ældre 'ubrugelige' heste.
    Det er ikke naivt at sælge en ældre hest - det er naivt at sælge til den første man møder. Men det er jo ikke det, der bliver sagt her.

    Jeg forstår godt, at man er nervøs over, at skulle sælge til nogen man ikke kender. Men jeg synes, at man skal gøre forsøget, for det er - efter min mening - dårligt ejerskab, at aflive med det samme, man ikke kan have hesten mere. Giv det en chance, og prøv at find en, der vil have den, i stedet for at dyret skal dø med det samme. Meget usmageligt, efter min mening. Men man er jo forskellig, hvad det angår. smiley

    Man har heller ikke - igen efter min mening - opfyldt sin pligt som hesteejer, hvis man ikke engang vil forsøge at finde en godt sted, men i stedet bare vælger at aflive.

    Rollo - Jeg synes ikke det er værdigt eller ansvarsfuldt, at aflive en sund og rask hest, uden at have forsøgt at finde et nyt hjem. Der findes MASSER af venlige folk derude, der IKKE mishandler hesten. Du er jo selv en af dem, så hvorfor skulle der ikke være andre? smiley Man skal ikke være naiv og tro, at alle er gode - men de findes altså, og de vil helt sikkert gerne tage imod din hest. Og ellers så findes der organisationer, der for et mindre beløb vil tage imod en hest som din - og ellers kan du helt sikkert prøve at høre, om de kender nogle familier, du kan sende din hest til. smiley For mig at se, skal man ikke aflive en hest, bare fordi man ikke kan/vil tage sig tiden til at finde et nyt og godt hjem til den. smiley


  • #19   21. aug 2013 Prøv fx at kigge her, det kunne måske være en mulighed:
    www.nyt-hesteliv.dk


  • #20   21. aug 2013 En hest på 18 der har hævet ben har haft problemer med bentøjet og mug. Og har fået nogle traumer på tur ved tidligere ejere! Ja enkelte heste når op i 20 erene men det altså langt de færreste heste. Min gamle fik gigt, og der var jeg lidt i det samme, jamen han har ikke så ondt idag. Jamen han kan godt gå som hygge. Han burde have mange år i sig. At sige farvel til ham er noget af det sværeste i mit liv. Det gjorde virkeligt ondt. Men er ikke i tvivl om det var det rigtige. Havde ikke været fair mod ham at sende ham til et nyt sted. + han havde gigt og var plaget af det. Heste er vane og flok dyr, det tager hårdt på dem at skifte flok og omgivelser.

    Man prøver altid at slippe for at tage beslutningen om at sige farvel. At tage den mens hesten stadig har det super godt. Er langt bedre i min verden end folk der venter til hesten har bidt smerter i sig og langt om længe viser det. Og så trækkes beslutningen tit lige lidt derfra også.

    At sige farvel efter i har haft en god tid sammen er super værdigt i min verden og stor respekt for dig hvis du gør det. Men kan sagtens følge din trang til at slippe for denne beslutning. Verden er desværre fyldt med tunge beskutninger. Heldigvis er her masser lys punkter og glæder også. Held og lykke uanset hvad du beslutter for din hest.



  • #22   21. aug 2013 CTS
    - Problemet er at jeg tidl. har forsøgt at finde et nyt hjem til hende, enten via udlån eller salg, med meget dårligt held - det gør mig altså kun endnu mere nervøs og forbeholden nu jo. Jeg ville da helst finde nogle, men hvordan helgarderer man sig imod at folk lyver? smiley

    Nyt Hesteliv - er det ikke dem der har været en masse palaver om?!

    tina c
    - Du har jo nok ret, det er bare det med at nå til beslutningen, kan godt mærke det er en af dem som gør ondt af h til.

    Theis
    - Hvem siger det kun er mig? smiley


  • #23   21. aug 2013 Rollo - Jeg har ikke hørt noget negativt om Nyt Hesteliv, så ved ikke hvad det er for nogle 'palaver' du snakker om smiley
    Altså mit bedste bud på en helgardering, er noget lignende Nyt Hesteliv.

    Hvis du vil finde en privat, kan du jo kigge på hvordan hendes andre heste har det. Har de det godt? Virker de glade og tilfredse og i god stand? Også gerne et sted, hvor der færdes andre, så det bliver opdaget, hvis der sker noget. Du kan jo fx forhøre dig blandt dine venner/bekendte og familie - både om de vil have hende, men også om de kender en, der kan bruge hende. Hvis du har venner der har hest, så hør i de stalde, hvor de har hest, om der er nogen der kan bruge hende. Så har du ihvertfald nogle du kender og stoler på, der er tæt på hesten, og kan se hvis noget ikke foregår ordentligt.

    Og ellers skal du sørge for at få skrevet en ordentligt kontrakt, hvor du fx vil have lov til at kunne komme på besøg (evt. også uanmeldt), så du kan følge op på det på den måde. smiley Der er mange ting man kan gøre.

    Jeg vil dog umiddelbart ikke anbefale at sælge, da du jo så ingen rettigheder har mere, men udlån ser jeg altså ingen problemer i, hvis man bare tager sine forholdsregler og prøver at følge sin mavefornemmelse. smiley


Kommentér på:
Salg, udlån, aflivning?

Annonce