{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
724 visninger | Oprettet:

ville ikke gå fremad {{forumTopicSubject}}

Jeg passer af og til en venindes islænder. Hun rider ham primært , jeg rider ham næsten aldrig, da han er ekstrem stærk både mental og fysisk, og til tider er der ingen bremser på ham.

Nå, men jeg ville så gerne træne lidt med ham fra jorden, han kan feks ikke longeres. Han er 7 år og fejler intet, han er faktisk meget smidig og god til strækøvelser, kan neje osv.

Mit problem er at jeg ikke kan få ham til at gå frem. Jeg har faktisk aldrig oplevet noget lignede. Den eneste måde man kan få ham til at gå frem ad på, er vist man trækker ham, altså går foran, eller rider på ham og ligger benene til ham. At få ham til at gå mens jeg står ved siden af ham er UMULIGT. Jeg har snart prøvet alt. Feks klikkertræning og bla lokket ham frem, jeg har øvet med oredet FREM og lagt en pisk på hans bagdel mens jeg trak ham.

Jeg fatter det ganske enkelt ikke, og fordi han ikke ville gå frem er det umuligt at lære ham at blive longeret, følge efter mig, løssprinigen osv.

Jeg har arbejdet rigtig rigtig meget med heste fra jorden ,og fåt udnervisning i det, været på kursus i hms, klikkertræning, hestemassage, være tilskuer til ute lehman, har hendes bog osv osv. Begge mine egne heste kunne hellere ikke longeres, men det tog dårligt 3 dage at lærer dem det. Har været på kursus i dobbeltliner , så ved også en del om longering. og det er ikke for at prale, men for at oplyse at jeg ikke er helt blank og på bar bund, og ved hvad jeg laver, til dels smiley

Nolg eder har et bud på hvordan jeg lærer den at gå fremad, selvom jeg feks står i midten, eller er på siden, eller bagved.

Træning med godbidder har jeg prøvet, dels fordi jeg ved at det nedsætter stress ved indlæring af nye opgavet , samt det er nødvendigt ved klikkertræning i starten, men må sige at det ikke dur til ham. Han bliver helt fokuseret på godbidderene og napper ud efter en eller slår voldsomt med hovedet.

Derudover skal det nævnes at der ikke eroptimale træningsforhold, der er ingen ridebane og intet sted med sand, så vi træner i en rondel med græsbund og det er ikke nemt da han ofte bare giver sig til at græsse og det er håbløst at stå og rive hans hoved op fra græsset eller sige AH ah hele tiden.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ville ikke gå fremad
  • #1   27. mar 2010
    Jeg havde nok valgt på det punkt at være konsekvent.... Og bruge negativ forstærkning...

Først give fremmadtegn med stemmen fx. klikke lyde mens jeg trak fremmad i grimen - er der ingen reaktion havde jeg tjattet til den med en pisk - dette så "hårdt" så jeg ved den reagere, altså så man undgår at stå og tjatte til den hele tiden.

Og på den måde lære den at jo før den reagere, jo lettere og mindre er presset så det vil ende ud med man bare skal lave klikke lyde for at få den frem.

• #2   27. mar 2010 ja men som jeg skriver så kan han godt gå fremad hvis man trækker i grimen, altså går foran. Men står man på siden og gør det samme, eller på midten i rondelen, eller prøver at få ham ud på hovslaget i longe, er der INGEN rektion. Pisken er han FULDKOMMEN ligeglad med. Har faktisk aldrig set en hest være så ligelgad med en pisk.

• #3   27. mar 2010 og efter kort tid, bliver han enormt frusteret og slår voldsomt med hovedet. til sidst står man bare med lange arme og ondt i skulderen af at prøve at få ham til at gå fremad. vi har også prøvet at være to om at få ham til at få frem ude på hovslaget, men det er opgivet.

han er en meget egenrådig hest, med stor styrke.

• #4   27. mar 2010
    Når jeg mener trækker så mener jeg også fra siden..... Ville aldrig trække en hest fremmad foran fra, da jeg mener man så ville lære hesten det forkert.

At han er ligeglad med pisken siger for mig at den er vant til nogle knops - typisk for rideskole heste, de ender ud med at blive immune.

Dog har jeg også oplevet Maja blive det, men det har været om vinteren hvor pelsen har været gigantisk så hun kunne ikke mærke den.
    Eller i andre tilfælde hvor hun har haft "sløve"perioder hvor signalerne i det hele taget har været elendige men så skulle hun bare have dem genindstalleret.

Hvilket jeg vil mene denne hest også har, hvilket nok kræver kraftige signaler i starten.

• #5   27. mar 2010 jeg har trænet angste heste, hysteriske hopper, heste der kunne finde på at angribe og heste der tog benene på nakken i enhver situation, heste der aldrig har været trænet, men jeg har aldig stået med en hest der simpelthen bare næget at gå frem ad.

• #6   27. mar 2010 Havde gjort det på samme måde som krikken - det lyder hårdt men det virker faktisk.. smiley

• #7   27. mar 2010 Nej han har ALDRIG fået slag med en pisk. Min veninde har haft ham siden han var helt føl, og hun kunne ikke drømme om at slå ham. Så det er altså en ret så forkert tolkning. en hest der ikke er bange for piske behøver bestemt ikke at have været vant til slag med den.

Jeg trækker altid en hest så jeg går foran, på tur, til og fra fold osv, og det ville jeg altid blive ved med at gøre. ¨

Det mærkelige er at fra ryggen er han følsom og har ingen bremser, bliver let skræmt fra ting der kommer bagfra, kan løbe løbsk hvis en bil dytter osv.og man skal kun bruge stemmen fra ryggen af. Men fra jorden er det som om han lukker helt af. der kan springe en bombe uden han vipper med ørene, og han er ret ligeglad med hvad man gør og siger og laver.

• #8   27. mar 2010 min søsters pony har samme problem, han er shcenkel døv, hun bruger stemmen,

• #9   27. mar 2010 Synes det er lidt håbløst og mister modet. MIn veninde er en travl kvinde med fuldtidsjob, mand, hund, 3 heste osv, så hun har ikke meget tid, derfor hjælper jeg hende af og til. HUn kunne rigtig godt tænkte sig at han blev mere lydig fra jorden, men hun har aldrig rigtig arbjedet med det eller kender så meget til træning fra jorden. Hun er til gengæld en rigtig dygtig rytter. Ville gerne hjælpe hende og derfor frustere det mig meget at han reagere som han gør, særligt fordi jeg ikke kan forstå det.

Han er sund og rask, har altid boet hos min veninde, går i løsdrift med 8 andre heste, bliver redet ca en gang ugentlig, går med en dyr tilpasset sadel til 16.000 kr, bliver passet i hoved og r... og er i al almindelighed en helt normal islænder.

Han er hverken stresset, forsømt, under eller overstimluret, har smerter eller isoleret.

• #10   27. mar 2010
    At hesten er ligeglad fra jorden må der virkelig være en grund til.... Når den ikke har været rideskole hest så vil jeg mene det er noget så simpelthen som aldrig indlærte signaler eller forvirrenhed over de der er indlært.

Så ville gøre som jeg har beskrevet, som lyder hårdt - men dette for at få signalerne indlært da det er basis ting.

At jeg trækker hesten ved siden af, kan jeg ikke forklare hvorfor - men jeg mener ikke man skal trække den foran. Har en gang gået en god forklaring, men kan ikke huske denne, men for mig virker det forkert at trække foran hesten og ikke ved siden - foran kan man heller ikke give ordentlige signaler fx. tjatte til den på bagparten.

Du undlader dog af en eller anden grund at kommentere på det jeg foreslår? :o)

• #11   27. mar 2010 maja-.nej jeg skulle bare lige skrive det andet indlæg , nu skal jeg nok lige svare.

jeg tror du har ret i at han er hest der kunne have gavn af negativ forstrækning , men har altid anvendt positiv forstærkning da jeg har arbjedet med heste der har brug for det, samt jeg mener de har bedst af at tænke selv.

og ja som skrevet er han vel egentlig en lukket hest fra jorden og ganske enkelt "signal "døv hvis man kan være det. han forstår det tydeligvis hellere ikke, eftersom han slår så voldsomt med hovedet. Derudover hjælper det hellere ikke at der ikke er et område med sandbund hvor vi kan træne, så han får andet at tænke på end græs, græs og græs, og man får ondt i armene af at hive hans hoved op hele tiden.

Jeg mangler ligesom et gennembrud, han skal "vågne op" og fokusere på mig og ikk de gulerødder jeg har i lommen eller det græs der er foran. Han mangler også et gennembrud, så han kan tænkte " ho jeg må hellere være opmærksom på anitta " .

Det er dog ikke helt nemt, da han ikke er min hest, derfor tør jeg ikke de samen ting, som hvis det var min egen. Som at råbe HEY, ELLER AH AH, min fornemmelse er også at han bar skal fatte det en gang og at der skal et MEGET kraftig signal til, men det er svært for mig at råbe højt, hvis du forstår, når det ikke er ens egen hest.

• #12   27. mar 2010 i øvrigt - grunden til at jeg trækker sådan at jeg er foran, er forholdsvis simpel.

1 : jeg undgår at blive mast i hegn, døre, porte osv.
    2 : jeg har mere kontrol når jeg går først, end hvis jeg gik på siden og hesten feks sætter farten op.
    3 : jeg viser hesten vejen, og går den ind i mig, bakker jeg den og den lærer at respektere at blive trukkt med og blive bagved, derved undgås farlige situationer.
    4 : hesten slapper mere af når den går bagved og ved at den skal blive bag mig.
    5 : går man med en hest der feks kan finde på at vende bagparten til og sparke, bliver man ikke ramt hvis man går forrest ¨
    6 : man bliver ikke trådt over tæerne, og sikkerheden er større.

• #13   27. mar 2010
    Hvorfor insistere på positiv forstærkning når hesten tydeligt fatter klaphat af dette?

Maja forstår bjælle af klikkertræning, det siger hende ikke noget som helst og tager hende iøvrigt 117 år at smaske sig færdig.

En signaldøv hest skal have meget tydeligere signaler for at lære det der skal indlæres. Da hesten jo typisk ikke forstår en fra starten, men da heste vil gøre alt for at slippe af med pres så lære de hurtigt hvordan dette gøres.

At hesten ikke er opmærksom på dig, det mener jeg nogle heste aldrig bliver på en. Maja er ikke særlig opmærksom på mig, der er da andre ting der er mere interessante. Placere jeg hende på ridebanen og går fra hende så vælger hun at blive stående, måske følge lidt efter men så stoppe op og der kan jeg sætte mig nede i den anden ende af banen og der kan jeg sidde de næste mange timer fordi nej hun går ikke ned til mig, nej jeg er ikke spændende.
    Men hun gør som jeg beder hende om, dette er bare uden at være synderligt "interesseret".

Hvis du ikke tør gøre noget omkring hesten som du gerne vil, så ville jeg stille det sådan op: Spørge ejer om lov til at gøre hvad træning jeg lyster, for at indlære hesten signaler der skal ellers så lade være.
    Ville ikke kunne træne en hest hvis jeg ikke kan træne den "fuldt ud".

• #14   27. mar 2010
    Ang. sikkerhed - hvis hesten bliver bange og løber op i dig så er der ikke meget sikkerhed over det ;).
    Men som jeg nævner har man også svære ved at give signaler med en pisk fx.

Mere kontrol når den sætter farten op? How? Går du ved siden kan du stoppe den med det samme, går du foran opdager du det først når den er oppe "ved" dig.

Anyways, parthesten hedder Maja - jeg hedder Maria ;).

• #15   27. mar 2010 sorry , så maria.

Jamen det er din mening om sikkerhed, min er en anden. går man ved siden og den hopper ud i en pga den bliver forskrækket, så har man det ikke så godt bagefter og chancen for at blive klemt er langt større.
    Men du kan jo bare trække maja som du ville, så kan jeg trække som jeg ville.

jeg insistere ikke på postiv forstærkning, prøv lige at læs det en gang til. skriver faktisk til dig at jeg givr dig ret i at han har brug for negativ forstærknig, og derudover FORKALRE jeg hvorfor jeg bruger og har brugt positiv forstærkning.

• #16   27. mar 2010
    Du virker meget mobset og afvisende? Beklager hvis jeg opfatter det forkert, men syntes det giver en forkert "aura" og gør det svært at skrive noget til smiley

Men ja det skriver du men ikke nærmere om du prøver negativ forstærkning ej heller kommentere du til den fremgangsmåde jeg foreslår også er det lidt svært at komme med yderligere råd ;).

• #17   27. mar 2010 jeg har da netop kommnetere det du forslår ??

nej jeg er ikke sur og mobset, men bliver sådan lidt " åh " fordi jeg føler at det DU synes og det DU skriver er den eneste rigtige måde og at jeg SKAL følge det, ellers er det ens egen skyld. Så ja hvis jeg virker sur, er det det bare fordi jeg bliver irretret over at det virker som om at det kun er dig der har ret.

• #18   27. mar 2010 jeg synes virkelig jeg har svaret på dine indlæg så det er til at forstå. jeg kan jo ikke lige nu , en lørdag aften springe ned og straks bruge negativ forstærkning på hesten. altså må jo vente til næste gang jeg tager derud.

• #19   27. mar 2010
    Nej det er ikke kun mig der har ret, jeg har bare ikke kunne se dig kommentere nogle steder på det jeg skriver - derfor jeg bliver ved med at skrive om dette ;).

Jeg har ikke kun ret, jeg fortæller blot om det jeg ville gøre og agumentere for det fordi jeg syntes det er det rigtige i den situation og som jeg ville gøre. Var det en anden situation ville jeg sagtens kunne se meningen i positiv træning.

• #20   27. mar 2010 okay, men så fatter jeg ikke hvad jeg skal skrive, da jeg mener jeg har kommenteret på det. hvad er det jeg skal kommentere på ??

Det er helt okay at du skriver hvad du tænker, men du virker enormt insisterene, hvis du forstå hvad jeg mener, det er nok det der gør at jeg virker mobset, selvom det ikke er meningen.

• #21   27. mar 2010
    Virker insisterende fordi jeg bare står ved min holdning og agumentere for den smiley

Opfatter ikke du kommentere på det da jeg ikke ser nogen kommentar til det med negativ forstærkning udover at du mener han kunne have ganvn af det men du har altid brugt positiv?

Men nok om det, hopper af emnet da vi intet får ud af det smiley

• #22   27. mar 2010 Jeg synes det lyder som en hest der ikke har fået indlært grundsignalerne (den kan ikke finde ud af at gå frem fra jorden.. og kan ikke stoppes når man sidder på den)..
    Da jeg fik min egen hjem som 2 års kunne hun heller ikke trækkes, hun stoppede op og trak nogle gange direkte kontra.. jeg lærte hende det ved at jeg først slog klik med tungen, så trak jeg fremad i rebet, øgede presset i rebet og tabbede med dressur pisk lige bag ved hvor schenklen ville ligge hvis jeg sad på hesten.. dette kan så øges til den bevæger sig fremad.. lige så snart den tager bare et skridt slippes alt pres og der roses (jeg synes stemmen er lettest her, fordi kløeri eller godbidder oftest vil få den til at stoppe op igen)..når den stopper så forfra igen..
    Min gik på 14 dage fra at gå 2 skridt frem 1 tilbage (og de 200 meter ind tog 20 min) til at hun gik med mig helt løs en dag hun havde tabt grimen smiley så det virker hvis man har styr på sin timing..
    Lige som Krikken ville jeg aldrig gå foran en hest.. for det første kan du ikke se den og tage problemer i opløbet, du lære den kun at følge dine bavægelser og ikke dine signaler (og så virker det ikke i en presset situation).. og bliver hesten bange er chansen for at den løber ind i dig stor.. det bedste er at gå med hesten skråt ved siden af dig, hvor den har mulen ved din skulder.. så har du stadig kontrollen fuldt over den og kan bruge dit kropssprog til at stoppe den og den kan let komme fordi dig hvis den flygter..

Kommentér på:
ville ikke gå fremad

Annonce