3.780 visninger
|
Oprettet:
hestesko ? for /imod ? {{forumTopicSubject}}
nu har jeg læst en masse om det er bedst at hesten skal go med sko eller som barfod, nogle siger at det gør ondt i starten hvor hesten har sko på??? er der bogle beviser på det? hvor mange føelser har hesten i hoven??
min hest skal have sko på, selvom det er nemmest hun ik har, men hun er ALT for øm når hun ikke har, og hendes hove revner..
vil gerne høre hvad i mener og ved osv (:
for forhånd tak.
apr 2009
Følger: 45 Følgere: 74 Heste: 2 Emner: 130 Svar: 1.241
der har jeg kun læst at det ikke er godt.
men da min pony ikke bruger sko har jeg intet forhold til det :o)
jul 2007
Følger: 44 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 104 Svar: 909
dec 2007
Følger: 31 Følgere: 28 Heste: 1 Emner: 52 Svar: 275
jan 2006
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 198 Svar: 9.374
det gør ondt hvis sømmet rammer forkert, ellers skulle det ikk gøre ondt.. gjorde det ondt, vil hesten også vise tegn på det.
apr 2008
Følger: 19 Følgere: 21 Heste: 5 Emner: 9 Svar: 794
jul 2004
Følger: 65 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 125 Svar: 1.016
Hun skal have på forbenene for hun slider dem ukorrekt og de vil ikke forsikre hende hvis hun ikker har dem på. så det bliver vi nød til
og bagbenene fordi hun slider dem utrolig hurtigt op!
+ springer også på græs med hende så skal have huller til mordax
jul 2005
Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.206
Det er en del af hestens krop, ligesom halen og hovedet... ligeså snart man putter sko på kan strålen ikke nå jorden, altså hovmekanismen virker ikke. Det er klart at når man SØMMER JERN på hoven, kan den ikke udvide sig, dette beskrives som for et menneske at gå med 3-4 numre for små sko. Ved ikke om det passer, men det giver mening.
Prøv at tage dig en løbetur med 3-4 numre for små sko lavet af jern, på asfalt. Værsgo der har du svaret på dit spørgsmål.
dec 2007
jul 2005
Hvis man har en hest der er så dårligt avlet at dens hove er svage, findes der masser af alternatriver i form af boots, der gør at hovene ikke bliver slidt, men bevarer støddæmpning og hovmekanisme.
jul 2005
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
Jeg har det egentlig bedst med at de ikke har sko på, da jeg mener en hest har det bedst som den nu engang er skabt.
Men da begge mine heste inden jeg købte dem ikke er hyppigt og korrekt beskåret, havde de meget ringe hove og er derfor meget ømme. Skos primære funktion er jo at beskytte mod slid og beskytte sål, stråle og de indre strukturer mod tryk fra underlaget, men jeg tror ikke på at det gør hoven stærkere. Tvært imod.
Mine er bare nød til at have sko på, til deres hove har fået lov at vokse ud og de igen har den anatomisk korrekte stilling.
dec 2007
tak for dine svar.. jeg kan godt følge dig, min hest havde sko på da jeg fik hende, også tog vi dem af, men det fungere ikke uden ?! hun er så øm og hovene revner om sommeren selvom jeg har prøvet stort set alt for at holde den fugtige. det er lidt svært at finde ud af hvad man skal tro på for det du siger giver mening helt sikkert, men ligeså snart min hest fik sko på var hun nærmest skabt på ny (positivt) og det med det er somom at have 3-4nr for små sko på, kommer vel an på om hesten bliver skoet rigtigt? jeg læste et sted at heste(ponyer der ALDRIG tager sko er skoet med for småsko, fordi skoen skal side så den passer præcist og der skal være plads til at vokse i den ..
dec 2009
Følger: 28 Følgere: 31 Heste: 5 Emner: 12 Svar: 303
Hvilket jo kun er en fordel.
mar 2007
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 2.642
Røsle: Hvis det virkelig gjorde så ondt, så er det MEGET mærkelig hestene ikke viser tegn...
jan 2006
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 198 Svar: 9.374
nej, hvis smeden er god noik, lægger han skoene sådan på, at hovene faktisk kan udvide sig lidt
for det andet er det mere smertefuldt for en hest hvis den slider sine hove for langt ned...
for det andet kan du ikke sammenligne et menneske med jernsko og en hest med hestesko, da hesten er meget stærkere end et menneske.. i så fald ville der skulle være så lidt jern på menneske skoene at det ikke vil få så stor en betydning
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Men nej, intet andet end alm. sko fungerer på min. Det har taget 8 år at komme her, hvor jeg er i dag.. Jeg har simpelthen givet op. Hun SKAL have to forsko på.. Træls, men sådan er det.
Min har ikke ondt med sko på, men har ondt uden !!
Håber sør'me hendes plag aldrig får brug for sko.
Lone
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Så hun har heller ikke haft odds'ene med sig.
Hendes hove bliver bittesmå og meget meget skæve, uden sko, slider dem meget og forkert. Desværre.
Lone
okt 2009
Følger: 47 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 60
sep 2007
Følger: 251 Følgere: 245 Heste: 5 Emner: 28 Svar: 490
Undskyld jeg spørger ?
Men man kan da ikke sammenligne menneskers krop overhovedet med hestens ?
- og ja det kan godt være det er naturligt for hesten at være barfodet . ENIG. Men jeg har det sådan lidt, at en hest er IKKE skabt til at vi rider rundt på dem, dressere dem, rider rundt på asfaldt, springer på glatte baner ? Så derfor mener jeg det er fin man har 'opfundet' noget som kan støtte alle disse ting. Man skal jo have sko på sin hest, vis man rider meget på vej. JEG har set folk som ikke har haft sko på deres heste, og som har redet meget på asfaldt = Smadrede hove.
Min tidligere hest blev også stokhalt ligeså snart han ikke havde sine sko på.
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 28 Svar: 762
Hovene behøver slet ikke at være vokset for langt ud, for at blive slidt skævt.. Og det gør forfærdeligt ondt på hesten hvis de bliver slidt for meget ned pga turridning f.eks..
Begge mine heste går uden sko ( Den ene er plag ) Og det håber jeg da de kan blive ved med, med tiden.
En en af hopperne i stalden får forsko på hver sommer, for ellers flækker hende lyse hove fuldstændig, så hun næsten ikke har mere hov tilbage..
I sådan nogle tilfælde sætter man pris på skoene
mar 2007
Følger: 28 Følgere: 28 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 100
Vi tilbyder turridning hele året og afholder ridelejre om sommeren, så vi er afhængige af, at vores heste er ”på benene” når turisterne kommer. Begge de heste, som er rigtig gode guideheste gik med 4 sko, én af dem havde ”kvalitets”problemer, hornet var dårlig, hovene revnede, specielt baghovene ved sidste sømhul, og den anden var så platfodet, at hun tit var øm, hvis vi skulle ride på stranden, så vi har ofte stået uden mulighed for at bruge de to heste.
De store grupper har vi så tilbudt at ride med i to hold (det gider de oftest ikke, så de aflyser) og ved de små grupper prøvede vi så at bytte rundt på hestene eller hvis muligt datoen. Vi havde en fin aftale med smeden, og behøvede ikke at vente på at han fik tid til at komme forbi, to gange i ugen måtte vi nemlig køre til ham, hvis der var blevet trådt en sko af.
Men hver aflysning var ærgerlig (og ”dyr”) for de turister, som i stedet for bruger en af de andre turudbydere, vender ofte tilbage dertil, og det vil også være det sted de anbefaler til andre, for det er det de har prøvet.
Sidste vinter fik vi så en hingst i opstaldning, som havde været udlånt til en træner i en længere periode, hvorfor ejeren ikke havde set den i forholdsvis lang tid.
Ejerens udbrud over hingstens hove, fik os tilbage til en tanke, som af og til var kommet til overfladen, men skubbet ned igen.
Denne gang holdt vi fast og forfulgte tanken hertil, hvor alle vores heste (og alle de opstaldede heste her) nu bliver trimmet. De to guideheste bruger oftest boots på forhovene når vi er på tur, alle de andre er barfodet.
Og siden april 2009 har vi ikke aflyst en eneste tur på grund af manglende sko eller ømme hove.
Vi har altid haft nogle heste, som har gået uden sko, og deres hove voksede aldrig tidligere som de gør nu. Navnlig vores Appaloosa vallak, Taken, må finde sig i en del mere hovpleje end tidligere, cirka 3 til 4 gange så ofte.
Og nej, det er ikke billigere.... det giver os blot en langt større driftsikkerhed, hvilket gør, at vi i den sidste ende kommer til at gå ud med overskud.
Lene
okt 2008
Følger: 110 Følgere: 111 Heste: 2 Emner: 44 Svar: 295
jul 2005
Jeg spurgte min gamle smed oom jeg kunne tage skoene af Asmun, og han sagde NEJ DÉT KAN DU I HVERT FALD IKKE!!!... Asmun har dårlige hove. Men med arne fra naturhov gik det altså, endda fuldkommen uden problemer overhovedet. Det har endda været billigere da der jo ikke er nogen tabte sko, og desuden holder hesten jo bedre uden, så det ér nok en god forretning. Der er ikke noget bedre end distance barfods - det kører bare! Ingen problemer i mudder, sne, vand... let
Altså jeg synes Arne bbeskriver det meget godt på www.naturhov.dk - der er nemlig meget ømhed forbundet med skift fra sko til uden sko. Han anbefaler ikke at ride i en måned, og derefter ride meget på asfalt. Nogle hste skal bruge boots i overgangen. Det er jo sådan, at når man putter sko på rådner hoven indefra, der kommer ingen blod til, hesten mister følingen i hoven. Jeg sammenligner det lidt med når ens en sover eller fingre fryser efter at have leget med sne uden vanter - man kan ikke mærke noget, så gør det ondt, og så får man alle følelserne tilbage igen!
Og hvad med etikken? Ja altså, der må man jo selv overveje... jeg synes det er meget uetisk at putte sko på hesten... og ja man udsltter den for smerte ved at tage dem af... men kun i en periode, hvorefter hestem så får følingen tilbage. Uden sko kan hesten højst sandsynligt ikke mærke noget, og Asmun fx går med ømhed fx på småsten - ligesom vi ville gøre uden sko. Og om rytteren vælger at lade hoven rådne op, eller have at hesten føler og altså også kan føle smerte i hoven. Er jo (desværre) rytterens valg, selvom det burde være hesten.
En studie af etik
jul 2005
Tjah altså... mine eneste egne erfaringer er utrolige forbedringer. Det du påstår, lyder stærkt overdrevet. Men altså jeg har jo ikke været der.
Tror ikke hesten har smerter, som sagt, hoven rådner op indefra pga. ingen blodtilførsel. "Det går glat derudaf". Men det giver jo smerter for heste i led, og det kan man se ved skader og spændinger i gangarterne - hvilket er meget normalt hos moderne heste.
jul 2005
Hehe, som du siger. Hesten er større og stærkere, altså er der mere vægt på de fire hove, så det svarer til at mennesket går med større sko end 1 cm. Materialet er JERN som ikke kan udvides, så det er umuligt lige gyldig hvor fantastisk smeden end måtte være at få jern til at udvide sig - numindre han er tryllekunstner. Og det kan jo i det store hele også være ligegyldigt når strålen ikke rammer jorden.
Hesten slider kun sine hove ned hvis der er et problem, fx at de er dårligt avlede. Vilde heste vandrer 30-40 km på et meget hårdere underlag end i DK, og de slider selvfølgelig ikke deres hove ned. For få avlere avler heste efter hovstyrke, og det giver problem blandt ryttere, men man må jo vælge en hest der ikke er fordømt til at leve med smerte fra fødslen.
HVIS man har en dårligt avlet hest med svage hove, kan boots som sagt være et alternativ
jul 2005
Man prøver at udvide sin horisont... fx med KORREKT TILPASSEDE boots når man rider og eller på folden
Maria
Dit spørgsmål minder om The Princess' så prøv at læse mit svar på hendes. Og nej det er ikke naturligt, men efter 10000 og flere år er hesten en tamhest, ikke et naturligt dyr. Og hvis man rider korrekt og ordentligt, så rider man jo også så man styrker... smidiggør... hestens naturlige anlæg. Ikke ødelægger dem.
jul 2005
mar 2007
Det kan godt være det lyder overdrevent, men det er sandheden...
Jeg har kun dårlige oplevelser med Arne, og vores gamle dyrlæge synes også det var en dårlig idé at få sin hest trimmet af Arne.
jul 2005
Tja... har lært ikke at stole på dyrlæge, for de har virkelig vidt forskellige ting. Min var bare overrasket over at det kunne lade sig gøre, og glide så nemt.
mar 2007
Jeg stoler nu på vores dyrlæge, for har aldrig nogensinde oplevet at de har fejlbehandlet.
Men man skal jo have en dyrlæge som man stoler på, og må sige at jeg hellere stoler på vores udannede dyrlæge, end Arne...
jul 2005
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 582
Det er ikke for sjov, at smedeuddannelsen tager 4 år - og at barfodstrimmere får deres "bevis" på under en måned!
Kender 2 heste som er ødelagt af såkaldte barfodstrimmere.
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 582
Arne fra naturhov er uuddannet - godt nok har han et papir på, at han er barfodstrimmer, men det kan både du og jeg få på mindre end 4 uger.....
Jeg har set flere heste, som er behandlet af barfodstrimmere og de har det skidt - det kommer til at gå bedre med tiden, men tænkt den smerte de gennemgår i det første halve år....og som Arne siger: hovbylder er en naturlig ting i processen.
Hans hjemmeside er falsk propaganda....de billeder hvor man ser "belastningen" af hoven med sko på - ja, det ser hårdt ud, men det er i hovleddet det ser hårdt ud - og denne del er pudsigt nok skjult af boots på barfodshesten.
- og sammenligningen med jernsko til mennesker....tsk.....jeg gik gerne med jernsåler limet på foden frem for at gå barfodet på al slags underlag.
- og ja, hesten er naturlig født uden sko, men tilbyder vi dem naturligt underlag? Nej, vi tilbyder dem grusstier og asfalt og må derfor indrette dem efter det.
Respekt for dem som vælger ikke at komme sko på deres heste, men hvorfor pokker ikke bruge uddannet smede??
hestesko ? for /imod ?