Hestesko {{forumTopicSubject}}
Altså her inde vil jeg bare hører folks meninger om hestesko.
Min egen mening om at hestene ska gå med hestesko er sådan:
Jeg ville ALDRIG give min hest hestesko på, da det fjerner 70 % af følelsen i hoven, plus at det kan skade hoven så grusomt meget. Og nogle af de sundeste hove der findes, er faktisk de vilde mustanger's, og selvfølge, de går jo ikke med hestesko?! Jeg syntes at folk skal tænke sig grundigt om, inden de tager sko på deres hest. For jeg kender 2 heste som gik med hestesko, indtil de kom til vores efterskole og vores beslagsmed underviste os i hovens bygning og at han aldrig ville foreslå hestesko. Hestene gik skævt og var havde flækkede hove, men efter at de fik skoene af og der gik nogle måneder, så var hoven helt lige og sund igen, og hesten gik meget bedre.
Jeg ville bare lige dele dette med jer, så vi måske kan stoppe med at banke søm ind i hestenes hove!
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
Ang. at de går skævt, så har det vel også stor betydning, hvordan skoene bliver sat på.
Oog så har det også noget at sige, hvad hesten bliver brugt til. Asfalt og andet hårdt underlag slider jo en del på hovene.
mar 2009
Følger: 1729 Følgere: 533 Heste: 8 Emner: 201 Svar: 3.021
Så tror det kommer meget an på hesten, hvor vidt det er godt eller skidt men ja, hvis hesten kan gå uden sko, er det da klart bedst, ingen tvivl der.
sep 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 324
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.799
men det kommer jo også an på, hvor meget den blir brugt, og hvad den blir brugt til..
feb 2011
Min har fx haft brug for kiler på baghovene en overgang, hvilket jo er lidt svært, hvis den ikke har sko på.
dec 2008
Følger: 44 Følgere: 40 Heste: 4 Emner: 21 Svar: 92
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.759
Der er jo sindssygt mange der smider nogle sko på fx deres springheste, bare fordi de skal ud og springe på græs.
Det er rigtigt at vores tamheste ikke har hove ligesom mustangerne havde, men derfor tror jeg stadig på at størstedelen af dem ville fungere uden jernsko. Og jeg mener at jernsko generelt har mange flere minusser end det har plusser.
Kender en hest der havde sko på i årevis og som led af at være indfodet. Det blev kun værre og værre, selvom den blev plejet som den skulle med beslagsmed som sagde at sko var nødvendigt. Hesten fik skoene af og der gik nogle måneder med intens hovpleje af professionel barfodstrimmer, nogle gode boots og nogle små gåture på stenfrit underlag, så kunne den pludselig gå uden sko og den er knap nok indfodet mere. Meget smukkere og sunde hove.
Det har jeg generelt set mange gange - folk prøver at tage skoene af deres hest, men hovene er grimme og de bliver ømtåede, så en måned efter kommer skoene på igen. Det kan tage tid, det er en tilvænningsproces, hovene forandrer sig ikke lige pludselig.
mar 2009
Følger: 1729 Følgere: 533 Heste: 8 Emner: 201 Svar: 3.021
dec 2008
Cecilie & Linette: Det er nu videnskabeligt bevist...
feb 2011
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 2 Svar: 1.227
dec 2011
Følger: 188 Følgere: 257 Heste: 7 Emner: 763 Svar: 2.246
Er delvis enig med trådstarter. Jeg er bestemt heller ikke for sko, med mindre smed eller dyrlæge anbefaler det. Og selv da forsøger jeg at finde andre alternativer.
Har haft sko på min hest én gang, og det var grundet en hæftig sur stråle, og en meget halt hest. Jeg overvejede det igen, da vores hoppe havde 3 hovbylder i løbet af 5 måneder.
Dog har jeg istedet valgt at give hende Biotin. Det hjælper på hårvækst og giver stærke hove - og jeg har kun haft prositiv erfaring med det, samt hørt positivt om det.
Min gamle hoppe blev brugt til tur ligeså meget som hun blev brugt til indendørsbrug, og det foregik på astfalt. Hun blev beskåret hver 3. måned, og fik altid ros for hendes pæne hove.
Men der er self. nogen heste der har mere skrøbelige hove end andre. Men så findes der alternativer.
Sjovt nok synes jeg hovedsageligt at man ser sko på sandkassehestene, mere end du gør på turhestene. Det finder jeg lidt spøjst.
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 1.379
Der går helt sikkert heste rundt, som sagtens kunne klare sig uden sko, min er bare ikke en af dem....
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
Du taler hele tiden om vilde heste. Du er godt klar over at ingen af os ejer vilde heste men fremavlede tam heste ikke? Dermed uddør dit argument.
Jeg har selv 2 ud af mine 7 som ej kan gå uden sko.
Min pony kan ikke da han er ømfodet og kan derfor ikke gå uden smerter hvis skoene er af, samt er så meget på ture, jagter og military at det ville ødelægge dem uden sko.
Min dv har en hov der skal rettes op fortil og en baghov der skal rettes op, ergo igen er der behov for sko, eller kan de ikke rettes op. Og så igen grundet slid.
Resten har endnu ikke behov for sko, om min frieser for behov for det når han skal rides ved jeg ikke, men rent prismæsaigt håber jeg det kan undgås.
Hvor ville jeg spare meget hvis mine heste bare var vilde mustanger
Blogger
feb 2009
Følger: 27 Følgere: 32 Heste: 7 Emner: 54 Svar: 1.289
Jeg ser da helst at hvis en hest kan gå uden sko, jamen så skal den da det. Men har de brug for sko, så skal de satme også have sko på!
Ingen af os ejer vilde heste, og netop af den grund kan du slet ikke sammenligne det på den måde som du gør. Nogen heste HAR bare brug for sko, og andre har ikke. Det er da fint at du er imod det, men tænk dog også lidt fornuftigt ;).
sep 2009
Følger: 17 Følgere: 21 Heste: 3 Emner: 118 Svar: 558
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.362
I naturen dør heste med dårlige hove indenfot få år. De når ikke at avle videre med et dårligt gen.
Jeg har en 4 ård haflinger, der har så ringe hov kvalitet, at han skal have forsko på, selv i de perioder hvor han ingenting laver. Når han bliver redet skal der 4 sko til.
Går han uden sko, så han slidt og flækket alt væk på en uges tid, og han skal limsko på, da der ikke er noget hov til sømningen og han er halt. Han får det bedste biotin tilskud, der er på markedet.
Nogle heste har et behov for sko og andre ikke.
okt 2009
Følger: 25 Følgere: 25 Heste: 6 Emner: 1 Svar: 84
Jeg havde en araber blanding og i de knap fire år jeg havde ham fik han ikke beskåret baghove en eneste gang og forhovene blev raspet en enkelt gang. Det var vel og mærke en hest som udelukkende opholdt sig på fold og lidt i stald om vinteren, men ingen ture på asfalt eller noget. Og alligevel havde han perfekte hove, dermed konkluderer vi lige at han stod korrekt på hans ben. Men det er så langt fra alle heste som gør. Hvorfor så ikke lade de heste som har brug for hjælp til det, få lov til at få hjælp..
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2124 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.517
De vilde heste har ikke rytter på, de bliver ikke udsat for gang på asfalt, betongulv osv med belastning på..
Jeg holder på, at de fleste konkurrenceheste bør have sko på pga. Den belastning de har på fødderne..
Og i spring ville jeg nødigt igennem en udendørssæson uden mulighed for at sætte mordax i skoene...
mar 2008
Følger: 64 Følgere: 59 Heste: 4 Emner: 26 Svar: 444
nov 2008
Følger: 123 Følgere: 139 Heste: 9 Emner: 206 Svar: 2.314
Jeg har selv to heste der pt. går med sko, den store en Shire på 1022kg. og med hvide hove, har egentligt ret pæne hove af en så tung hest, og med hvide hove at være.
Men her om sommeren hvor vi ca. 3 gang om ugen rider 15-20 km pr. tur, kan han ikke undvære sko, de når at blive slidt for hurtigt, og bliver virkelig slidt helt ned, dette måske også pga. hans høje vægt, og hvide hove, ellers fejler de intet.
Om vinteren går han uden sko, og jeg har her ingen problemer, med at de flækker, dette måske også fordi, jeg selv sørger for, at file kanten, så de ikke flosser.
Min Belgier på ca 1000kg. går pt. med sko, men kun for at rette en skæv hov op, dette ville ikke kunne lade sig gøre ellers, da boots ikke er en mulighed på så tung en hest med så store hove ca. 22-23 cm. , de findes ikke i den størrelse, og vil heller ikke kunne blive på siger smeden (pga. den vægt hun træder med b.la).
Men når hoven er rette, skal hun ikke gå med sko, hun går dårligt med sko, og hendes hove er enormt stærke, samt vokser hurtigt, hun har aldrig haft problemer med revner osv.
Hendes hove filer jeg også kanten på, når hun ikke går med sko.
Begge mine heste får ølgær som tilskud til hove og pels.
Tror rigtig mange heste kunne undvære sko, hvis ejeren gjorde lidt mere ud af at pleje/holde hovene lidt mere grundigt.
Man kan jo også få boots , hvor man kan sætte nogle specielle mordax i , dette ville jeg selv bruge, hvis der fantes boots, der var store og stærke nok til min shire.
Med risiko for at få en over nakken, tror jeg sko, tit er dovenskab fra ejeren side, og så lyder det jo bare godt når en hest kommer gående med sko
Sorry, til dem jeg nu fornærmer med denne holdning : (
Men mener nu ikke man kan sammenligne tamheste med vilde heste, de vilde heste, ville jo ikke blive "udsat" for de ting vi vælger at bruge vores heste til, og så er der også bare stor forskel på hvad og hvor meget vi bruger vores tamheste til.
Naboens hest, er meget ømtået, når hun er på tur, her ville boot eller sko være godt.
Men når hun bare går på folden, er der ingen problemer, men jo heller ikke en ryttersvægt oveni, eller nogen der vælger hvor hun skal gå.
Så er ret forskelligt fra hest til hest, samt brugen og plejen af disse, tror jeg.
Og så er det jo også bare super vigtigt at finde en rigtig dygtig smed, for kors hvor kan en dårlig smed også ødelægge meget med eller uden sko.
jun 2012
Følger: 16 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 37 Svar: 318
Jeg har måtte smide 2 specielsko (alu. sko) på Alfa´ s baghove og 2 alm på hendes forhove. Hun har spat og har derfor bedst af at få sko på da det aflaster hende og det er sørme min dyrlæge og smed der har rådet mig til dette!
Også kan det godt være at jeg altid har sagt hun ikke skal have sko på, men kan se det har hjulpet hende så hun beholder de sko på!
Der findes jo så også de heste som er ømtået som har det langt bedere med sko på.
Ja de går uden i naturen, men bliver heller ikke udsat for de samme ting som vi udsætter vores dyr for.
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 38 Heste: 7 Emner: 2 Svar: 962
Har intet i mod folk der putter sko på, men tænk det lige om en ekstra gang. Kender folk som bare sætter sko på, bare for at sætte sko på og fordi at det gør de professionelle
jul 2006
Følger: 48 Følgere: 48 Heste: 8 Emner: 28 Svar: 1.023
Pga dårlig pleje af hove ved tidligere ejer kan han ik gå uden..
Han er SÅ øm når han ik har sko på. Først skulle han gå med 4 sko,, nu kan han gå kun med forsko.. Der er altså stor forskel på hestens hove.. Han har ikke sko på fordi jeg syntes, men fordi han skal. Og det er anbefalet af smed og dyrlæge.. Jeg ville hellere end gerne være foruden den ekstra omkostning men det er bare ikke muligt..
feb 2011
Hvis Focus ikke blev ømtået og sled sine hove for hurtigt uden sko, havde jeg da hellere end gerne undværet den udgift hver 5. uge !!!
jan 2007
Følger: 88 Følgere: 82 Heste: 5 Emner: 139 Svar: 1.445
Sidste år blev hun halt på begge forben, hun kom i røntgen, og fik konstateret forbenet dragtbrusk på begge forhove. Så hun kan ikke undvære sko, så bliver hun ganske enkelt halt. Men jeg så da gerne at hun gik uden sko, billigere og nemmere, det er da virkelig træls at komme ud og konstatere at hun har smidt en sko, men sådan er det nu en gang.
dec 2008
jan 2013
"Og jeg tror bare at smedene siger det, fordi at de har lært det på den måde." Forstår ikke helt hvad du mener. Jeg forstår det umiddelbart, som at du mener smedene lægger sko på hestene, fordi de har lært at heste skal have sko på. Min hest har ikke sko på, fordi min smed siger det, men fordi jeg selv har vurderet at hun har brug for skoene....
dec 2008
Blogger
Igen, jeg tvivler på folk smider sko på for sjovt, jeg ville dælme spare meget hvis mine 2 ikke havde brug for det.
jan 2013
jul 2012
Følger: 15 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 13 Svar: 489
dec 2008
Blogger
Jeg siger : Så længe der findes nok folk med fornuft, så forsvinder de ikke.
Og en sund fornuft er nu bare at vide hvornår en hest har brug for sko og hvornår den ikke har. Og da der findes begge dele er der og vil der, altid være behov for en god smed
dec 2008
nov 2008
Blogger
dec 2008
nov 2008
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.362
Uddannelsen er blevet afvist, da den bygger på teorier og ikke fakta.
Så hvis der sker en fejl, hvilket der nemt kan, så er der ingen forsikring, der dækker. Nøjagtigt som hvis man bruger en smed, der ikke er udlært, og dermed ikke er reg.
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.759
Han er også dyrere end den gennemsnitlige barfodstrimmer, så vidt jeg ved.
Hestesko