{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
753 visninger | Oprettet:

At kritisere uden at kende baggrunden {{forumTopicSubject}}

Kender I det?
- man har et billede på sin øjestens profil, som måske i "fremmedes" øjne, er uh så åh synd.
Men inden man liiige smider om sig med beskyldninger og store ord, så kunne mange få noget ud af, at høre historien derom først.
Jeg har oplevet det et par gange for meget med dette billede; http://www.hestegalleri.dk/uploads_large_wm/467436.jpg?15-11-2009

Det er her biddet jeg har fået huk for, da Felix på dette billede, er 10 måneder gammel.
Men ser folk ikke grimen under hovedtøjet? Jeg kunne da aldrig finde på, at styre en 10 måneder gammel bamse rundt med et tre-rings-bid, hvad tror folk dog om mig? smiley
Men næ nej, folk farer straks op i en spisd.

Andre end mig, der har oplevet noget lignende??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At kritisere uden at kende baggrunden
  • #1   24. nov 2009 spids*

  • #3   24. nov 2009 Kunne altså heller ikke finde på at smide sådan et bid i munden på hesten, og slet ikke på en hest på 10 mdr.
    Hvorfor har den såé ikke bare et alm. bid på? (:


  • #4   24. nov 2009 Simpel forklaring :o)
    - det passede smiley

    De almindelige ville klemme ham, hvilket jeg ikke mente var fair smiley


  • #5   24. nov 2009 Og hvad er forskellen på et almindeligt bid, og så det der, når man ikke styrer ham med det, eller på nogen måde har fat i det?
    - det er det grimen under hovedtøjet, er der for smiley


  • #6   24. nov 2009 Nu kan jeg ikke rigtig se meningen i at have bid på en 10 månbeders hest? Men ud over det er der ingen forskel på det bid og et alm. bid hvis man ikke har fat i det smiley

  • #7   24. nov 2009 folk snakker som de har forstand til.. det er nok det eneste man kan trøste sig ved. men husk lige at det bidet og ikke biddet.. biddet er et fransk herre toilet, og ja det ville være synd at putte i munden på hvilken som helst hest ;-D hehe

  • #9   24. nov 2009 Jeg ville aldrig give min 10md. gamle hest et bid i munden, så jeg synes bestemt ikke det er en god 'undskyldning'.

  • #10   24. nov 2009 fæhesten; hahaha, det anede jeg slet ikke, godt du lige sagde det :b
    Husker det i fremtiden; bidet, ikke biddet :b

    Stump; Det kan godt være du er modstander af det bid, men du må da indrømme, at det ikke er værre at putte i munden, end et alm. bid, når der ikke bliver taget fat i bidet smiley


  • #12   24. nov 2009 Vil du ikke lige fortælle grunden til at din 10 måneder gamle hest skal have bid i munden? Den er jo ikke engang et år endnu.

  • #13   24. nov 2009 Bid i munden på en 10måneders?! HVORFOR?

  • #14   24. nov 2009 så længe hun ikke har fat i bidet sker der vel ikke noget hvis det kun lige var hutigt??

  • #15   24. nov 2009 jo, jeg fortæller gerne grunden til, at min 10 måneder gamle øjesten, har iskoldt og stenhårdt jern i munden;
    Da Felix var 6 måneder, begyndte han at finde ud af, hvad det vil sige at være hingst. Da Felix var 10 måneder, var han i "føl-oprør", så jeg tænkte, at et bid ville hjælpe med at styre ham, så han ikke fx. løb på vejen når han blev trukket med, uden for indhegningen. Han havde bid på 2 gange, men blev aldrig styret i bidet, hverken til "stop" eller "drej". Det viste sig nemlig, at Felix hurtigt smed "føl-nykkerne". Det skal siges, at dette er cirka et år siden, i dag, ville jeg aldrig vælge bid som alternativ for "ungdommen" ved heste smiley

    Og kom ikke og sig, at jeg er den eneste der har givet min 10 måneders hest et bid i munden, dem der skal kåres, lærer det ofte også hurtigt smiley


  • #16   24. nov 2009 når det så er sagt, ville jeg heller ikke kunne se grunden til at ligge et bid af nogen kaliber i munden på en så ung hest, da dens kæbeknogler stadigvæk er bløde og man kan komme til at trykke tænderne så de bliver skæve.
    Men samtidig vil jeg ikke kommentere bidets kraft, da man jo også kan sige at en pistol er sinsyg farlig, men den gør ingen skade hvis man bare har den liggende på bordet, det er først når den får patroner, bliver ladt og en eller anden begynder at hoppe rundt med den, uden at vide hvad det er de har i hånden. det er nogenlunde samme indstilling jeg har til bid af alle slags kalibere.
    men sød pony


  • #17   24. nov 2009 Og angående vandtruget. Tro mig, det giver efter smiley
    - Felix har siden han var 6 måneder gammel, væltet det vandtrug minimum én gang om ugen, også selvom det var helt fyldt op smiley
    - så nej, det er IKKE et farligt vandtrug :b


  • #18   24. nov 2009 fæhesten; Er mere end enig med dig :o)
    - men han er ikke pony, han er skam en "stor" hest på ca. 1.50 - 1.55, hvis det da kan kaldes stort smiley


  • #19   24. nov 2009 Til følkåringer har de da bare en følgrime på med træktov? Det er da intet bid i munden på dem.

  • #20   24. nov 2009 uhh undskyld hehe... men sød ser han stadigvæk ud hehe

  • #21   24. nov 2009 * Elsker min dyr * ; Felix var i legehumør som altid, han led ingen overlast, og følte ikke smerte på nogen måde smiley Så du har helt ret, han hygger sig med vandet, som han gør nærmest hver eneste dag smiley

  • #23   24. nov 2009 fæhesten; Det er helt i orden, det var ikke ment som kritik, han ser nemlig ikke så stor ud, hehe smiley
    og tak fordi du skriver i et pænt toneleje, det gør at man netop lytter til dig, og ikke bare vil svare dig igen :o)

    Frida; Mener heller ikke følkåringer smiley


  • #24   24. nov 2009 Camilla S ; Jeg tager gerne imod kritik, men kun hvis folk lytter når jeg så svarer dem :o)
    - jeg tager gerne imod både ris og ros, det er først når folk kaster om sig med beskyldninger, og så ikke vil lytte til hvad jeg svarer, at jeg kan blive irriteret smiley
    Sådan har de fleste det vel, tror jeg :b


  • #25   24. nov 2009 detvar så lidt... ved skam godt der ikke er nogen der lytter hvis man starter ud i en dårlig tone leje.

  • #26   24. nov 2009 Et bid der vil hjælpe mig til at styrer ham, så har du jo ville bruge det?

    Jeg ikke modtsander af bid overhovedet, hverken 'svage eller skarpe' men helt ærligt at komme bid i munden på en 10md. gammel hest, så siger du at det lige meget med det er et tre-rings bid da du jo ikke holdte i det men at den har grime på, og her længere nede ville du bruge det til at styrer i .
    Du modsiger jo dig selv?


  • #27   24. nov 2009 Til følskuer har føl altså kun grimer på smiley

  • #28   24. nov 2009 Lacugo; Ja, dømmende hestefolk findes der mange af smiley
    - men så længe man selv ved hvad man gør, kan jeg ikke se det forkerte. Og angående bid; Det er hånden der fører det, der er fejl ved, hvis hesten reagerer voldsomt (tænker her på snotten i vejret med åben mund, blod osv.)


  • #29   24. nov 2009 måske ville hun bare få ham til at vænne sig til at have det i munden for så at købe et andet som passede ham og som var normalt?

  • #30   24. nov 2009 Shella; Modsiger ikke mig selv, men undskylder hvis jeg har udtrykt mig uklart. Ja, jeg puttede bid i munden efter snak med en ridelærer, (som i øvrigt lige er blevet fyret for at slå elevhestene på rideskolen, men det er en anden historie) så jeg bedre kunne styre ham. Og ja, det var et tre-rings-bid, da jeg ikke havde andre han kunne passe. Men nej, jeg kunne aldrig finde på at bruge det til at styre med, han skulle bare vænne sig til at have det i munden. Jeg nåede ikke at købe et mindre bid, da jeg valgte at bid netop ikke skulle være løsningen på problemet. Også derfor han kun nåede at ha' det i munden to gange smiley
    Så modsiger ikke mig selv, ville nemlig ha' brugt et mindre bid, den dag han skulle styres med bidet.


  • #31   24. nov 2009 Randi; Du har fattet min pointe, thanks smiley

    Lacugo; Nemlig, sådan er det i hesteverden smiley
    Vil nu sige at der er andre heste der har det værre end min guldklump som har prøvet et bid to gange, men aldrig blevet styret i det smiley


  • #32   24. nov 2009 Jeg fortår ikke hvorfor han skulle have bid i munden ? Der er så mange andre løsninger .. Lad føl være føl og når den skal bruges til ridehest som gerne skulle være i 3-4 års alderen.. De to ting skal ikke blandes sammen .. Randi: Hvorfor skal en så ung fyr vendes til bid når den først skal rides til om et par år .. De er lige lovligt tidligt . Jeg ville personlig lade følle være følle indtil den skulle til at blive håndteret som ridehest..
    Selvom han ikke føler ubehag er der altid alternative måder..
    Siger ikke at bid er bandlyst da jeg selv bruger bid og vil altid gøre det ..
    Synes bare det er en for tidlig alder ..
    Så hellere bruge en anden slags grime eller få en anden til at håndtere ham hvis han er for stor mundfuld. (med at han evt ville løbe væk)


  • #33   24. nov 2009 Linda T; Udfra din besked, går jeg udfra, at du ikke har læst hele indlægget, dermed mener jeg alle svar inkl.
    For så ville du vide, at jeg ikke er tilhænger af, at bid skal være løsningen smiley

    Og jesus, et bid slår ikke ihjel smiley


  • #34   24. nov 2009 Christina; Du var hurtigst, hehe :b

  • #35   24. nov 2009 Hvorfor opretter du så sådan et indlæg, hvis du mener det er rigtigt det du gør? Så kan man jo i princippet bare være ligeglad med hvad andre skriver og ja, sletter beskederne. Out of life! Jesus crist, noglegange forstår jeg bare ikke hvorfor folk har sådan brug for at forsvare sig selv.

  • #36   24. nov 2009 Zandra - JA til indlæringsteori ! ; Jeg oprettede ikke indlægget for at forsvare at jeg havde bid på ham dengang, for et år siden (cirka), men bare for at høre jeres mening, om det at dømme uden at kende baggrunden. At indlægget så udviklede sig anderledes, kan jo ske smiley
    - men det var nu for at høre jeres mening om at dømme uden at kende baggrunden, og for at høre, om I havde prøvet noget lignende smiley

    Så rolig med ordene Zandra, det er dig der misforstår smiley


  • #37   24. nov 2009 Christina: For det første.. Din flabethed kommer du sku ikke langt med ..
    For det andet . jeg har læst hvert et indlæg i debatten. Og da det er en debat kan jeg vel også komme med min mening om det ..
    at du REB endte med at finde ud af at bid ikke var løsningen .. hmm .. jeg ville sku som hestevidende menneske kunne sige at det burde man kunne regne ud at bid i en 10 måneders gammelt føls mund ikke høre hjemme ..
    Men hestegaller.dk brugere synes jeg generelt er dårlig til at tage mod kritik .. Jeg har lov til at komme med min mening og det skal man være forberedt på når man opretter en debat..
    Jeg skriver ikke for at træde nogen over tæerene og du bliver tydeligvist stødt af mit indlæg når det ikke er min hensigt .. Jeg gav bare min mening på det.. Når man træder mig over tæerne får man sku en elefantfod igen..


  • #38   24. nov 2009 Jeg forstår så bare ikke at hvis det er et helt år siden .. Hvorfor så trække op i gamle sager .. Misforståelser opstår sku .. Så måtte du have givet begrundelsen dengang til billedet eller profilen..

  • #39   24. nov 2009 Linda T; For det første. JEG VILLE IKKE HIVE OP I EN GAMMEL SAG, det har i princippet INTET med Felix at gøre, det jeg prøvede at starte en lille "debat" om, at folk dømmer uden at kende baggrunden.
    - og jeg har nu IGEN modtaget den ene sure besked efter den anden, om at han har bid i munden, og jeg har virkelig prøvet at tage imod jeres kritik efter bedste emne, selvom det IKKE var det, der meningen med indlægget. Jeg har før skrevet, at jeg gerne tager imod ris og ros, og jeg HAR fattet at folk er uenige med mig i, at jeg puttede bid i munden på ham. Og hold dine elefantfødder for sig selv, jeg kan ikke bruge dem til noget smiley
    Du skriver til Christina, at hun er flabet, men du er da mindst ligeså flabet med din besked.

    Øv altså, slet ikke det her der skulle komme ud af dette indlæg smiley
    The story of HG's life.


  • #40   24. nov 2009 Jeg skriver flabet tilbage ja.. som jeg skriver hvis man træder mig over tæerne får man en elefant for tilbage . .ikke bogstavligt talt.. Kan ikke bruge sådan en flabethed til noget og hvis den skal være med den tone så får man sku igen ..
    Du måtte jo også regne ud at hvis du lagde dette emne ind ville folk jo netop kommentere den "gamle" sag ..

    Jeg har skrevet tydeligt at det ikke var min hensigt at det skulle lyde sådan som du måske har forstået det .. misforståelser forkommer ..
    Men hvos du vil rode rundt på det plan og være sur og tvær.. Så værsgo .
    det vil jeg lade dig om ..


  • #41   24. nov 2009 Hvis jeg ser bort fra hestens alder, som jeg nu egentlig ikke bliver harm over, jeg undres måske bare lidt, da jeg ikke ser en vigtighed i det.. Sidekommentar ikke vigtig..
    Hvis jeg ser bort fra det, så kan jeg ved gud i himlen ikke se, at det gør nogen som helst forskel, hvilket bid, det er, når påvirkningen sidder i grimen, folk bliver da også mere og mere hysteriske!

    Jeg er ved at tilvænne et par stykker til hovedtøj, de får det på i boksen og går rundt med det i et kvarters tid. Den ene fik et KK stangbid med tungefrihed på, fordi det var det, der passede.

    Ang baljen, ungheste står typisk og plasker i vandbaljen, vi kan jo ikke pakke dem ind i vat og sikre os mod alting.. Så skulle vi nok stoppe med at springe også, de kan jo slå benene på bommen smiley


  • #42   24. nov 2009 Linda T; Hvor er du træls at høre på, du er netop en af de personer, der vil ha' alt op i det røde felt.
    Jeg har hele vejen igennem, brugt glade smileys osv., for at folk ikke skal misforstå mig, og efter bedste evne, svaret på folks spørgsmål, selvom de ikke har skrevet pænt. Jeg har undskyldt hvis jeg har skrevet uklart eller lign., så synes altså ikke det er i orden, det du fyrer af. Du starter med at skrive surt, så skal du ikke regne med, at alle vil svare dig pænt.
    Virkelig trist smiley


  • #43   24. nov 2009 Pia *Ponyen på billed er til salg* H ; 500 % enig med dig :o)

  • #44   24. nov 2009 Sådan er det at ligge billeder og andre ting offentligt ud på nettet. Hvis man syntes det er træls, må man jo bare lade værre. Man kan jo ikke bede folk om at studere hestens baggrund, inden de ligger en kommentar i profilen.

  • #45   24. nov 2009 Zandra; Det beder jeg heller ikke folk om, men der er forskel på at kommentere det, og så sende "svine-profilens-ejer-til" - beskeder smiley

  • #46   13. dec 2009 Man kan sjovt nok ikke bruge bidet forkert, det tager mange fejl af. det er faktisk tøjlerne man bruger forkert da det er dem man hiver i:)

Kommentér på:
At kritisere uden at kende baggrunden

Annonce