øv øv, forskrækkelse. {{forumTopicSubject}}
Jeg har efter længere tid og uden hest, endelig kommet i gang igen. Rider nu fast en gang om ugen, vi er kun to på holdet og det er rideterapi. Jeg har længe være nervøs for at ride, og bare skridtet og tøltet og nu er je så også begyndt at trave. Jeg tør stadig ikke trave mens en anden traver forbi mig, inde på banen. Har traumatiske oplevelser med at hesten løber når der kommer hesten bagfra, eller op på siden.
Nå, men har haft alt for mange fald fra løbske heste, så det er min største skræk.
De sidste gange er det gået rigtig godt, har travet uden sadel, galoperet i longe osv.
Så i går rider jeg min venindes hest og det går så godt at jeg galopere og får succes.
Så i dag til rideterapi, vælger jeg for første gang siden det grimme styrt sidst på ham, at galopere uden longe, da jeg følte mig ved godt mod. Vi når en runde i galop, da fanden tager ved krikken , som bare tæsker afsted, jeg går fuldkommen i panik og min gamle angst lammer min krop og jeg sidder som et bræt, kan ikke tænkte, bare mærke angsten for at falde af eller dø. Jeg får ham drejet og han styre direkte mod lågen på ridebanen som vi brager ind i. Så stoppede han også og jeg sprang af og rystede så meget at jeg slet ikke kunne stå på mine ben. Først en halv time senere var jeg i stand til at snakke.
Det er frygtlig, nu gik det lige så godt, hvorfor skal jeg så igen opleve at sidde på ryggen af en hest der løber ?
Kender i ikke den frygtelige følelse, når man sidder på en hest der løber. Ham jeg rider kan PLUDESLIG bare storme afsted i vild galop med en.
Følelsen af at hesten krop bliver spændt som en flitsbue, og ens chance for at falde af er fordoblet, mens hesten bare tæsker afsted. Jeg genkalder mig den følese hver gang jeg tænker på det. og min mave slår helt knuder af angst af at tænke på det.
Jeg var lige kommet SÅ langt i min proces med at styre min angst når jeg rider, men nu er jeg så lidt tilbage ved nul. Det er som om at hver gang det går godt i en periode så skal jeg åbenbart opleve noget der fremkalder alt min angst.
Det er simpelthen det væreste ved heste. Deres utilrenlighed og flugtinstinkt.
havde bare lige brug for at komme ud med det.
feb 2007
Følger: 182 Følgere: 279 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.725
det er så træls og pisse frustrende
har også haft lignede problem med Chiara - hvor hun bare nogle gange fik flip hvor hun bare spurtede afsted hvor man INTET kunne gøre
virkelig sur for dig
men op på hesten igen
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Du burde møde Maja, giver gerne en tur på hende.
Hun er en af de slags heste du sikkert har hørt meget om og nok ikke tror på findes mere. Sådan en hest der ikke vender et øre fordi en fugl flyver op i hovedet på den, er ligeglad med en hund der kommer farende for fuldedrøn bagfra. Hun har et grund tempo de fleste vil betegne som dovent fordi hun tøffer der ud af. Traven kan man ikke sidde uroligt i, det er umuligt og galoppen er og bliver behagelig selvom hun fare ud over stubmarken med 117 i timen - hvor hun iøvrigt altid stopper inden hun når ud til vejen, ligemeget om man beder hende om at stoppe eller ej.
Hun er bare god som dagen er lang og finder sig i alt, tager den med ro og gør ikke mere end hun bliver bedt om.
Selvom det nok ikke er det du har mest brug for at høre om ;).
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 457 Svar: 2.729
Det væreste når heste løber, særligt ham her er at han kaster hovedet bagover, bagparten ind under sig, og dermed bliver han helt spændt som en flitsbue og man har ingen kontakt til ham overhovedet , når han kaster hovedet bagover. Der er ingen rytme man kan følge og " hænge med" men bare en vild og ukortrollet galop, med buet ryg og hovedet kastet bagover. Sidst han gjorde det var for knap 2 måneder sidne, hvor jeg måtte tilbringe 2 dage på sygehuset.
sep 2007
sep 2007
Well, du er velkommen til at få en tur hvis det skulle friste ;).
Hypsen har ihvertfald ikke noget imod det og med de mudder pletter hun pådrager sig i hendes kæmpe vinterpels så gør en ekstra strigling ikke noget ;).
jul 2008
Følger: 74 Følgere: 65 Heste: 10 Emner: 529 Svar: 2.833
Jeg holdte et år og i løbet af det år gik jeg bare og grumlede meget. Og dagdrømte verdag om at sidde på en hest i fuld galop ud over markerne.
Da jeg så en dag gik med en hest sammen med nogle mindre årige sagde deres søster "Hold jer til Mathilde, det hende der ved mest om heste" og pludselig kom alt min gamle selvtillid tilbage. Jeg blev glad og munter igen, dagen efter sad jeg på en hesteryg. Og lige sidden er der sket så meget og nu skal jeg til at have egen hest. Og mit gamle sammenbrud er fuldkommen væk.
Så tror mig det skal nok gå, måske har du brug for en pause hvor du kun går og pusler om hesten og kun skridter så småt indtil du er helt sikker på dig selv igen til at gå videre. Evt tag en masse jordtræning op?
sep 2007
Men det med at købe en haflingerplag og selv præge, er det for dumt ?
sep 2007
Men så hvis du kommer forbi i en anledning er tilbudet der ;D.
Altså fordi det er en haflinger er det ikke = rolig. Så ville nok istedet kigge på en ældre hest ( min. 15 år ) der har været med i 'krigen' og gennem de sidste mange år haft et stabilt temperament og er kendt for at være lidt af en morfar.
aug 2008
Følger: 163 Følgere: 142 Heste: 7 Emner: 225 Svar: 1.657
ja det vil jeg sige det er
hvorfor køber du ikk bare en ældre hest som er komplet rolig som er godt skolet osv ?
en som du kan føgle dig 100 % tryk på ?
sep 2007
Jeg har været en rigtig dygtig rytter engang og redet mange stævner og vundet en del. Redet distance og altså været tryg ved heste og ridning. Men så fald jeg af og brækkede ryggen. Et halv år senere red jeg på en hest igen, desværre blev hesten skræmt af noget bagfra og han jorde afsted, jeg fløj af og hamrede hovedet ned i astfalten så min ridehjelm knækkede. Så red jeg ikke længe og begyndte så småt at skridte lidt igen, men så ville skæbnen at jeg på en skridttur mødte en hund, der kom gøende hen mod mig og hesten. Hesten stejlede, jeg faldt af og fik et mindre piskesmæld.
Så var jeg i skoven for første gang for 2 måneder siden. Første gang i mget lang tid, og med to andre. Jeg rider bagerest, da vi skal galopere, tager fanden ved krikken som ville overhale og han pisker afsted, vi rammer en gren , jeg taber stigbøjlen og lander på hovedet, og kan mærke hvordan alle mine nakkehvirvler vrider sig. Tilbragte to dage i en hospitalsseng og 7 gange ved en kiroprakter.
Jeg ved ikke lige hvorfor man skal være så uheldig . Men jeg tror jeg har lært at det er fordi at de heste jeg rider simpelthen er for ustabile til at kunne håndtere at der sidder en lidt nervøs rytter på ryggen. Det, og så sammenspil af tilfældigheder.
sep 2007
Jeg tænker bare at ældre heste ikke nødvendigvis er nogen fordel. Med en ung hest, har man chancen for at undgå at de får dårlige vaner og man ved hvad de har oplevet.
Desuden ønsker jeg at købe en ung, sund og rask hest jeg kan have i mange år.
sep 2007
aug 2008
ved ungheste skal de først til at se den store verden og kan blive bange for ingenting fordi de endnu ikk har prøvet så meget
det er det jeg menerr med en ældre hest de skulle have prøvet noget mere
self er der os nogle ældre heste som stadig kan være lige som en unghest
jul 2008
Jeg red er for 2 dage sidden først på en 4 års og en 3 års og derefter kom jeg op på en 14 års og den 14 års var skam mere "urolig" end 3 og 4 års hestene
Men måske skulle du overveje at købe en bumse sikker hest som du kunne bygge din selvtillid op på igen?
sep 2007
Det kommer selvfølgelig an på temperament, men vil langt hellere eje en ældre hest der har set lidt af hvert og været udsat for lidt af hvert end en der ikke har oplevet noget.
En ældre hest kan man muligvis ikke præge på samme måde som ung, men den har fordelen at have set en masse oftes.
aug 2008
det er det jeg menerr
en ældre hest som er komlet sikker så hun kan få sin selvtillid op igen
jul 2008
Men ældre mener jeg ikke en på 25 men måske bare omkring de 8 år.
Men det kommer jo så meget and på hesten også : )
Men det er simpelthen så vigtigt at du for din selvtillid tilbage ( :
sep 2007
jul 2008
Men ja værtflad en rolig hest ville være rigtig fint, så kunne du evt låne en eller få par på en (Så du ikke behøves at købe)
aug 2008
Følger: 7 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 10 Svar: 354
Mht. at købe en ung hest - når du har det sådan som du har det, ville jeg ikke tro, at en ung hest er det rigtige. Selvom den har et roligt temperament, ligger det jo også i hestens natur at være en del af en flok og prøve at tage en plads der. Det gør de jo ved at prøve grænserne af, og det instinkt sidder i dem...så de vil jeg også prøve grænser af med rytteren. Er du klar til det ?
Nogle heste har ikke behov for at prøve at overtage føringen på folden, men er tilfredse med bare at være der...jeg tror det er sådan en du skal have fat i.
Men igen - hold fast i at du den dag ikke røg af...du blev siddende.
Held og lykke...
maj 2009
Følger: 40 Følgere: 37 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 17
der gør hvad man ber den om, hun er nem at
stoppe og løber aldrig, hun er så sød som
nogen overhovdet kan være, du kan jo prøve
hende, hvis du altsår ikke bor for langt
væk fra mig, da jeg er 100 på at du ikke vil
være bange for hende og få modet igen(:
sep 2007
Men til jer andre, jeg er glad for at høre at der findes heste derude som er rolige og til at stole på. Det bekræfter mig i at jeg ikke bare er komplet idiot, men måske bare burde ride en mere rolig hest.
aug 2008
Følger: 7 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 10 Svar: 354
Og jeg stemmer lige i omkring de rolige heste - vores Skolli (islændervallak) er netop den type som jeg beskrev - han prøver ikke at overtage nogen føreplads, og han er den bedste type hest, man overhovedet kan få. Han bliver brugt til undervisning af absolut nybegyndere og til folk med stor angst for heste.
Det værste han har gjort er at prøve snyde rytteren ved at gå ind på græsset ved siden af ridebanen...han driller, og det er det eneste han kan finde på.
Så der er masser af heste det er muligt for dig at komme på :o)
øv øv, forskrækkelse.