{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
671 visninger | Oprettet:

Debat: Hvor går grænsen? {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg opretter lige mit indlæg endnu en gang, da jeg vidst kom til at gøre det lidt for sent igår, hvor de fleste af jer var logget af.

Se venligst hele videoen: http://www.youtube.com/watch?v=urhi0eVzQTo

Hvor går grænsen? Hvad skal der til, før der er nogen der får gjort noget ved det voksende problem.
Kan det virkelig passe, at man ikke kan være i toppen medmindre man rider så grusomt?

Kom med jeres meninger og bud.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Debat: Hvor går grænsen?
  • #1   21. okt 2009 Personlig synste jeg det ondt, føj for helvedet. og MEGET glad for jeg ikke er hest. og man burde vide beder, og der burde være regler for hvor meget liveri og bukket hovedet man må ha til stævne og derved trække ned

• #2   21. okt 2009 liveri= riveri i munden

• #3   21. okt 2009 findes der overhovedet en toprytter der ikke rider sådan :'/
    ?

• #4   21. okt 2009 Hvorfor skal der flere af de her total åndsvage debatter til.
    vi kommer aldrig til enighed overhoved nogle steder.
    hverken på HG, i DANMARK, i VERDEN, eller for sags skyld NOGENSINDE!

Jeg synes det spild af tid alt det her.
    for nogle synes vel det her ser fint ud, og andre synes det dyreplageri.
    det kommer vel an på hvordan man selv rider.
    jeg er selv neutral med alt det her, elsker spring og dressur på højt plan.
    men kan os godt nyde at se folk ride bidløs. da det op til dem selv.

Men kan skam os se forskel på en hest der går og spænde op, og laver masser af taktfejl.
    eller en hest, der er der for rytteren og er spændig og venter på rytteren signaler til hest hvad den nu skal udføre.

• #5   21. okt 2009 Camilla Stormont & Dino ©

lige som dig .

Anky - Dårligt
    Edward Gal - Godt
    giver dig kun ret.

Simonec

• #6   21. okt 2009 Nogen der har video af Edward Gal? Ham har jeg vidst aldrig set ..

• #7   21. okt 2009 Og den eneste grund til så mange synes det hele er så forkert nu, er af den eneste grund, at der kom så mange andre ting ind, som er noget helt andet. og som gør vi ændre syns mening. for vi alle har vel næsten redet sådan engang.

• #9   21. okt 2009 Jeg synes bestemt ikke at det er spild af tid, at tage emnet op til debat igen, igen..
    Problemet bliver kun løst, hvis vi alle bliver ved med at holde fokus på det.
    Hvis vi bare læner os tilbage og siger "jamen sådan vil det altid være", så vil det altid være sådan - men hvis flere og flere "heste-mennesker" tager afstand fra det, vil det med tiden blive fuldstændig uacceptabelt. Nok tager det utrolig lang tid, men de fleste heste-mennesker har vel også en vis portion tålmodighed - og er det ikke den lange, seje kamp og ventetid værd, hvis vi sammen kan forbedre ridesporten?

• #11   21. okt 2009 Mette M

Hvorfor blive ved med at tage emnet op ?
    aldrig nogensinde vil vi kunne blive enige på nogen som helst måde.
    det simpelthent spild af tid, og jo mere vi diskutere jo mere træls og provokernde os.

for vi husker det sku nok bare på en helt anmindelig dag, når vi ved hesten.

• #12   21. okt 2009 Cs: Forstår heller ikke at man kan blive træt af noget som er så vigtigt at få fokus på som dette.
    Vi blier nok ikke ALLE enige, men det kan helt bestemt gøre en betydelig stor forskel!
    Og så tror jeg langt fra de fleste har redet sådan engang. Ja jeg har i hvert fald aldrig..

• #13   21. okt 2009 antihero

havde da heller ikke regnet med andet end du var enige med mette. s;
    altså sådan en som dig, som går så meget op i det, ( skal der os være nogen af ) .
    men det kan simpelthent ikke blive ved det her.
    vi står alle sammen i 3 forskellige grp, her på hg ! dem som synes alt som gør at hesten går anspændt og grimt ! alle dem som er neutrale som kan lide det hele ! og dem som nogen gange synes det bidløs bliver lidt for meget.

og vil selv sige jeg neutral, for jeg har intet mod noget som helst.
    men derfor skal du heller ikke mishandle din hest ved at save den i munden, og ride i flere timer på den. men stadigvæk.
    er bid mishandling, fordi det ikke er naturlig for den.

hvad så med boks ?
    eller mark med hegn hvor den kan få stød?
    Eller at den skal gå med en rytter på ryggen?

skal vi os diskutere det nu?

• #14   21. okt 2009 Simone T

hvorfor blive ved med at diskutere noget som aldrig bliver til mere end vi sidder og diskutere om det smiley ..
    Vi er en lille grp her inde som kan diskutere det flere gange på en dag.
    man bliver altså os påmindet om det hver gang du ude ved hesten, og du evt ser en rytter du ikke synes lige gøre det rigtige, så bliver du mindet om det.

nej så IKKE dig s;! altså hallo. jeg skrev de fleste har redet sådan, en til de fik det her øjeblik, hvor de ændre menning. for var det her ikke kommet ind i verden, havde vi alle stadigvæk redet som den gang.

• #15   21. okt 2009 Mjaeh, Edward Gal - bryder mig heller ikke om hans ridning, dog vil jeg nok hellere se den slags ridning end Ankys.

Moorland "bukker" stadig det forkerte sted i nakkehvirvlerne, laver taktfejl også hader jeg "heiling". dog går den hverken bag lod eller for lod (så vidt som jeg kan se, men jeg er også idiot), også er den hest krampagtig lækker!

Men ja - vi bliver aldrig enige, haha smiley

• #17   21. okt 2009 antihero

mange tak smiley !
    dem kunne jeg godt lige bruge.

• #19   21. okt 2009 Cs:
    Jeg citerer lige fra dit indlæg(; :

- "jeg skrev de fleste har redet sådan, en til de fik det her øjeblik, hvor de ændre menning. for var det her ikke kommet ind i verden, havde vi alle stadigvæk redet som den gang."

Ja præcis, og hvis folk aldrig havde diskuteret emnet var det aldrig kommet ind i verdenen,og så havde nogle heste folk aldrig fået øjnene op for at det er forkert ridning. Derfor er det vigtigt at diskutere det og måske udveksle synspunkter, så endu flere kan se at det er forkert. Og man behøver heller ikke blive enige, man kan sagtens diskutere uden at ende med at blive enige, og måske bliver man enda klogere smiley

• #20   21. okt 2009 Cs & Bs ! smiley C
    Kan nu godt lide du skriver du er 'neutral' og alligevel er du nok den her der skriver mest i debatten (;

• #22   21. okt 2009 Haha, eller er det bare mig ? xD

• #24   21. okt 2009 Det her har INTET at gøre med at man aldrig bliver enige, og jeg syntes faktisk det er grotekst, at komme med sådan en udtalelse og så tilføje "at sådan vil det altid være".

Det er meget muligt, men det her er et dyrevelfærdsproblem! Vi ødelægger vores dyr og pådrager dem smerte og skader. Det er en realitet. Det ÉR skadeligt når hestene rides i rollkür/exstrem bag lod, eller når hesten rider rundt med en tunge der er helt blå og stikker ud af munden, når rytteren holder for hårde tøjler osv osv.. Der kunne være mange flere eksempler.

Det er mest problematisk er, at folk vil jo ikke indse at de tager fejl - eller at der faktisk KUNNE være andre måder, at gøre tingene på, så det bliver mere hestevenligt. De tager skyklapper på. Og det skyldes en del ting, men først og fremmest; REGLERNE, DOMMERNE OG TOPSPORTEN!

Hvis dommerne blev uddannet nok, ville de kunne udelukke ridning hvor hestene bliver redet med stiv ryg, hvor de tripper i skridten, går bag lod, på forparten osv. Hvis ridningen ikke bliver belønnet og rytterene får atvide, at dommerne vil se noget andet på banen, så er det dét der vil lægges vægt på i fremtiden og dét som man træner efter. Hvis dommerne bliver ved og ved (helt fra klubplan af) at give høje point for uhensigtsmæssig ridning, ja, så kan den onde cirkel jo bare fortsætte og folk vil stadig være overbevidst om, at ridningen er OK.

Og så er der også reglerne indenfor ridesporten. Reglen om at man fx. SKAL bære sporer til dressur konkurrencer. Der er overhovedet ingen grund til at sporer skal være obligatoriske, når man træne en hest til at reagere på det mindste vink. Der er heller ikke nogen grund til, at man SKAL bære bid, når man kan ride dressur uden.
    Inden under samme kategori kommer misbrug af pisk, f.eks. i væddeløb. Hvis pisken forbydes i væddeløb, kan trænerene blive nødt til også at træne deres heste uden pisk.

Kort og godt skal der slås meget hårdere ned på det ridning, som bevæger sig længere og længere væk fra det "anatomisk korrekte". Og nu lyder "anatomisk korrekt" så utrolig fint, men det handler jo egentlig bare om, at folk skal lære at ride deres heste, så de bliver stærke og kan holde til at bære deres rytter korrekt. Folk mangler indsigt og oplysning omkring hvordan vi indvirker på vores heste og hvordan hestens krop påvires, når den trænes forskelligt, fx. en hest der går foran lod og heste der rides i roll-kür.

• #25   22. aug 2010 Jeg ved godt at dette her er en utrolig gammel debat, og chancen for at mit indlæg bliver set er meget lille, men nu prøver jeg lige:

Zandra Lind Nørskov: Du lyder ærlig talt som en der aldrig har mødt, snakket med eller set en dressurdommer (no offense, men det gør du altså). Du skriver at "Hvis dommerne blev uddannet nok, ville de kunne udelukke ridning hvor hestene bliver redet med stiv ryg, hvor de tripper i skridten, går bag lod, på forparten osv." Må jeg foreslå at du finder ud af hvad du snakker om, før du kaster dig ud i sådanne beskyldninger? Jeg kan fortælle dig at dommerene diskuterer frem og tilbage med dem selv og deres skriver når de dømmer; "Det er jo en dygtig og talentfuld hest, men det er synd at han ikke giver den plads til at arbejde. Det kan jeg altså kun give 6 for." og "Nej, den skridt er ikke god. Hesten bruger ikke ryggen og spænder op" samt "den er anspændt gennem hele programmet, så jeg kan ikke give den det 7-tal den fortjener. Synd, for det er en dejlig hest, og det kan man se, nu hvor han slipper tøjlerne".

Der er meget publikum og folk hjemme i stuerne ikke får at se og de har dermed ingen ret til at kritisere dommerens arbejde før de ved hvad der ligger bag. og ps: hvor mange gange har du med dine egne øjne set en hest med blå tunge eller en hest der bliver "mishandlet" via rollkür? og hvor mange gange har du ikke selv redet med stramme tøjler?

Derimod kan jeg godt føle dig i det med galopløbet og et evt. forbud mod pisk.

Som en lille detajle bør jeg nok lige nævne at jeg selv ved hvad jeg snakker om mht. dommerne (skriver gennem et halv års tid), og så sent som i eftermiddags har jeg siddet som skriver til et internationalt stævne og været med til at dømme rytterne og diskutere med dommeren

• #26   23. aug 2010 Så må jeg sige du har været utrolig heldig med de dommer du har mødt. Men så kan du måske fortælle mig, hvorfor man stadigvæk ser topheste der ikke engang kan skridte ordentligt? Man kan jo fx. kigge på Martiné, som der tidligere har været utrolig meget debat om.
    Men jeg syntes da kun det er godt, hvis de diskuterer med dem selv og andre, det er da et skridt i retning af forbedring. Og nej - jeg har ikke snakket med dommere til internationale stævner, men så længe man kan se hvad resultatet bliver, syntes jeg bestemt godt, at man kan tillade sig at udtale sig!
    Jeg har set mange ride roll-kür, (heldigvis) aldrig set en hest med en blå tunge, og rider aldrig selv med stramme tøjler (men har gjort).

Kommentér på:
Debat: Hvor går grænsen?

Annonce