Bange for at ride... {{forumTopicSubject}}
For 1½ månede cirka havde jeg en rigtig ubehagelige oplevelse, hvor en hest bukkede mig af 3 gange, og stejlede bagover og landede halvt ovenpå mig. Og helst seriøst - jeg blev skræmt fra vid og sans efter det! En lille måned inden det købte jeg min egen hest, og jeg var lige blevet tryg ved hende, da alt det her skete. Og så var jeg bare længere tilbage end 0-punktet. Jeg var SÅ angst for at min egen hest skulle gøre det også!
Hun er en hest med rigtig meget energi, så hvis hun ikke bliver redet hver eneste dag, så bliver hun som en tikkende bombe. Hun går som på nåle, og er opmærksom på alt - grænsende til det nervøse.
Og selvom det er så længe siden jeg havde den dårlige oplevelse, så ryster jeg næsten hver gang jeg skal op og ride, og jeg har ingen lyst til det, overhovedet! Det er ikke noget jeg rigtig har fortalt nogen, fordi jeg er rigtig dårlig til at snakke følelser. Men min mor og min træner ved det godt, og vi har snakket en smule om det.
Men jeg vil jo så gerne over den angst! Er det bare noget jeg skal give tid, og så går det over når jeg får tilliden tilbage? Eller er det noget jeg kan gøre noget ved selv? Jeg har overvejet psykolog, men jeg ved ikke om ddet hjælper?
jan 2005
Følger: 63 Følgere: 51 Heste: 4 Emner: 95 Svar: 647
men tror bare du skal give dig god til og gøre det i dit ejet tempo.
det skal du nok kome over igen, hvis du brænder for og ride
maj 2006
Følger: 42 Følgere: 37 Heste: 3 Emner: 169 Svar: 799
jeg har været lidt ude for det samme... jeg red en følhoppe (en som de kun brugte som hygge hest og til at føde føl) og den havde så et føl ved siden af og jeg var ude og ride med en anden vi havde fået afvide at vi skulle tage føllet med (for at gøre en lang historie kort) da vi går i trav ser føllet det ikke og da den opdager det spæner det forbi os og på daværende tidspunkt havde jeg kun været oppe på en hest 3 gange i mit liv så havde absolut ingen balance eller noget teknik så den får revet min stigebøjle med og jeg ryger af jeg havde bøjt ribbene og måtte overnatte på hospitalet (da de var noget bekymret over min fave i hovdet)
men jeg har altid brændt for det og idag rider jeg gladeligt Tamra (min hest) også alligvel jeg er allene i stalden men jeg stoler også 100 % på hende og hun har lært mig rigtig mange ting... ja det er faktisk hende der har lært mig at ride (med lidt fif fra da jeg gik til ridning) og det meste af tiden har jeg redet allene i stalden... så for mig gik det over fordi jeg brændte så ufatteligt for det... og jeg er mega glad for det men ja jeg er ikke tryk ved heste de er noget for høje for mig endnu... men Tamra har den perfekte højte... men det er meget vigtigt at du lytter til dig selv og ikke overskrider for meget dine grænser for så er det værken en god ridning for dig eller hesten...
Håber jeg kunne hjælpe lidt... og ja det er altid forfærteligt at være ude for sådanne hendelser...
jul 2005
Følger: 2572 Følgere: 4341 Heste: 12 Emner: 127 Svar: 1.261
Tit hænger en energie fuld hest også sammen med det foder den for? evt. et klik i foderplanen ? det hjælper ikke 100% på en " tændt hest" men det vil da hjælpe en lidt på vej
Du må nød til at få nogen god oplevelser sammen med din hest ? Find ud af hvornår din hest ikke er alt for tændt? F.eks. på ridebanen ?
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Mia - Hun får kun græs, hø og halm. Det er min træner der sammensætter hendes foderplan, og hun er hammerdygtigt, så der er intet i vejen med hendes foder Hun har bare så meget energi for tiden, fordi jeg ikke har haft så meget tid til at ride pga. eksamner, og når jeg så har haft rigtig god tid, så har jeg ikke rigtig turdet komme ordentligt igang igen, fordi jeg jo er blevet lidt bange for det.
Hun er lige meget tændt, uanset hvor vi rider - om det er på banen, i naturen o.lign.
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Majken - Jeg har i en periode longeret hende inden ridning, men det gør ingen forskel Og jeg forsøger også at få min ridelærer til at være der når jeg rider, men det er bare svært for der er kun os to derude, og hun laver jo meget andet også, så det er svært at få til at passe sammen
Bange for at ride...