865 visninger
|
Oprettet:
hævet over koden.. dyrlæge?? {{forumTopicSubject}}
Min hest kom til skade på folden den anden dag sådan 5-10 cm over koden... Der var bare et fint sår som blødte lidt... men næste dag var han hævet en del op på det ben, og en smule varm... Det skete i lørdags og her til aften var det stadig hævet og varmt... men han halter kun en meget lille smule....
er det noget der burde komme dyrlæge til?? for nu er jeg selv blevet i tvivl...
Det er blevet vasket med varmt vand med sæbespåner og hans ben bliver kølet ned med koldt vand hver dag...
aug 2006
Følger: 34 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 50 Svar: 1.132
jul 2007
Følger: 76 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 254 Svar: 4.676
men hvis det er det bliver ved med at være varmt osv, som du beskriver, ville jeg nok ringe og forhøre ved dyrlægen.
for hævelsen skulle jo nødig gå i leddet, eller noget i den stil.
mar 2009
Følger: 24 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 155 Svar: 1.309
ville bare lige tjekke herinde...
Har det med at ringe til dyrlægen for hurtigt... Har også min hund ved ham nemlig.. og han griner af mig med de ting jeg kommer med....
men da heller en gang for meget end en gang for lidt...
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
drop sæbespånerne, og vask det i stedet bare med lidt vand, så snavset kommer væk. og så hæld klorhexidin på
det er noget der virker, da det dræber bakterier.. det kan købes på at apotek..
Det er super nemt og 100 gange så effektivt som sæbespåner..
Sæbespåner gør mere skade end gavn, hvis ikke kan er 100% sikker på at alt sæben er vasket væk..
men klorhexidin, skal bare i såret og så skal det bare være i fred, så vil der sikkert være en pæn skorpe i morgen..
mar 2009
dec 2006
det var hævet i flere dage, og de sagde vask med sæbespåner.. efter en et par blev jeg godt træt af det, og fandt min egen klorhexidin frem, for det havde de ikke noget af..
Hesten var hævet i hele koden og meget varm om såret..
Jeg vaskede snavset væk med vand, så såret var rent, og så hældte jeg klorhexidin i såret og lod det så være..
Dagen efter havde den stort set ingen hævelse i benet mere, var næsten ikke varm og der var en fin skorpe på det lange sår..
Netop det jeg lige har beskrevet, har jeg oplevet gang på gang, så jeg må indrømme, at jeg sjældent bruger sæbespåner mere..
dec 2006
problemet med sæbespåner er at det kapsler skidtet inde, hvis ikke alt bliver vasket ud..
så der kan sagtens komme en skorpe, men der kan stadig være betændelse indvendigt, under skorpen..
nu ved jeg jo ikke hvordan det ser ud, så det er svært at sige hvad du skal.. desværre
dec 2006
de kan jo altid vejlede dig..
dog plejer jeg at lukke ørene, når de nævner ordet sæbespåner..
mar 2009
måske jeg bare skulle ringe til dyrlægen og høre hans kloge ord i morgen... det skader jo aldrig...
hævet over koden.. dyrlæge??