{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
903 visninger | Oprettet:

Tanker omkring aflivning {{forumTopicSubject}}

Hej

ØVØVØV....
Ronni fik i fredags konstateret kraftig begyndende ringfod i begge forben smiley
Så idag har smeden været der og lægge ringsko samt stødabsorberende indlæg på, og fyldt ud m silikone... (hehe, han har snart større bryster i fødderne end jeg har i BHen smiley

Han har fået en enefold, så de andre ikke motionerer ham mere end han selv vil, og får et godt tilskud, der hedder solanum Flex fra Rheumacure. Og er på evig kur, så han ikke bliver for tyk... Mere er der desværre ikke at gøre.
Det er nu tiden og Ronni selv der skal arbejde sammen....

Har aftalt med dyrlægen, at han skal vise kraftig forbedring inden for den næste beslagsperiode... altså 6 uger... er han stadig lige halt, kan man diskutere, om det så er forsvarligt dyreetisk, at lade ham blive ved med at gå... smiley
Det er jeg helt indforstået med... kan ikke bære at se ham fortsat have ondt.

Dyrlægen mener ikke, at han nogensinde bliver ridehest. At dømme udfra røntgenbillederne, kan jeg i bedste fald skridte et par ture om ugen på ham.

Og så er det her jeg bliver i tvivl.

Jeg kender min hest så godt, at jeg tvivler på, at han vil synes DET er et hesteliv. han er en aktiv hest på trods af sine snart 16 år, og al gang skal helst foregå i løb. Han synes det er dejligt med tur... men ikke KUN skridt, og hvis det er det eneste man kan, så skal det være mere end kun et par gange om ugen. (han kedede sig rigeligt da vi genoptrænede, og kun måtte skridte tur på hårdt underlag i op til 2 timer... Han kan ikke forstå at man ikke laver andet end at strigle. smiley

Og selv vil jeg helst ride hver dag. Ikke for at træne til stævner og lignende, og gerne både dressur og tur, og en enkelt cavaletti (hvis jeg lukker øjnene)... synes ikke det er fedt bare at muge ug og strigle..
Og jeg har primært hest for fornøjelsens skyld. Og det er jo heller ikke gratis.

Og nej, han skal ikke kastes videre som selskabshest. 1) han giiider ikke være foldbums 2) alt for tit ender de som kastebold og bruges til ting de ikke kan tåle.

Så med mindre at han viser sig at være mirakkelhesten, der kommer sig fint, og kan tåle at ride næsten dagligt, gerne både i trav og lidt gallop (så det virker som ridning), om ikke andet så bare tur, så tror jeg ikke, at hverken han eller jeg kommer til at affinde os med situationen.

Og jeg hælder derfor desværre mod en aflivning, selvom jeg tuder ved tanken, imens jeg skriver det. Han skal selvfølgelig have chancen for at vise at han virkelig ER mirakkelhesten.

hvad tænker I? hvad ville i gøre hvis det var jer? (ikke at jeg ikke selv kan træffe en beslutning, og ikke fordi jeg har brug for at blive skældt ud over mine tanker, men simpelthen fordi jeg har brug for at vende det med nogen)....

Håber det er ok ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tanker omkring aflivning
  • #1   21. maj 2009 jeg forstår fuld ud din tanke, selvom det er en meget svær beslutning og lade sin hest aflive.
    men og se den blive kastet rundt fra sted til sted efter man har solgt hesten er absolute det værste der kan ske.

og kan hesten tilllige med ikke affinde sig med bare og gå, så bliver den jo aldrig lykkelig med dette liv..

16 år er jo også en fin alder, hvis han har haft et godt liv indtil nu.

misforstå mig ikke, krydser selvfølgelig fingre for din hyp bliver bedre igen, men du skal gøre det bedste for begge parter, dyr skal ikke holdes i live for vores skyld,, hvis ikke de har et godt liv.

• #2   21. maj 2009 Årh hvor jeg føler med dig ):
    Har haft min hest i 14 mdr og i 7 af dem var den halt. Og jeg var bare ved at få spat af at strigle muge og græsse!!

Til sidst gav jeg hende væk. Synes ikke at jeg kunne aflive den, da det virkelig var det smukkeste dyr jeg nogensinde har set (hvilket nok var min brøler, faldt for dens utrolige skønhed) og at den ikke er mere end 11 år.

Men havde den været omkring de 16, 17 havde jeg gjort det samme som dig! ...

Håber du kommer dig over det, som sagt føler jeg med dig!

• #3   21. maj 2009 Hej.. Jeg har skrevet til dig et par gange.. smiley Jeg kan godt forstå du har tanken om aflivning.. Jeg vidste heller ikke hvad jeg skulle gøre, da min fik konstateret ringfod.. Tingene fløj rundt i hovedet på mig.. Tårene trillede ned af kinderne da dyrlægen sagde, at man ikke kunne gøre noget ved det.. og at det med tiden ville blive værre..

Min var også en aktiv ridehest, blev redet hverdag.. og har i de 11 år jeg har haft ham, blevet brugt meget.. Han elskede at arbejde og bestille noget, og gøre det bedste han nu kunne.. Jeg vidste inderst inde, at han ikke ville egne sig som hyggehest.. Men jeg gav ham alligevel chancen, og også for at vende mig til tanken om, at han altså skulle aflives på et tidspunkt.. Det var en svær tid for mig..

Der var dage, hvor han faktisk næsten ikke haltede og dage hvor det var slemt.. Det blev ikke bedre for ham.. Men jeg havde alligevel et ønske om han mon ikke fik det bedre..

Jeg syntes det har været et meget svært år for mig, at finde ud af hvad jeg skulle stille op med ham.. Men det blev bare værre og værre for ham.. og hans ben var indimellem også hævet op.. og ja han var også begyndt at blive en dyr post for mig.. Så jeg sagde stop, og gav ham fred.. smiley Det er ikke nemt efter man har haft sin hest igennem 11 år.. Han var min første hest.. Så det var ekstrem svært for mig.. Men vidste inderst inde at det desværre var det rigtige for ham..

Den sidste tid jeg havde med ham, brugte jeg også kun tid på ham.. brugte tid på at nusse, hygge og tuller om ham.. Det var rart på en træls slutning..

Men jeg håber at det måske kan lykkedes dig, at finde en løsning for ham.. Kan være det alligevel kan gå med de sko han har fået og ro.. Men det er svært at sige.. Du kan bedst selv mærke efter, hvad der er bedst for din hest.. det kan tage tid.. Men så tag den tid det nu skal tage for dig.. smiley

• #4   21. maj 2009 Øv hvor er det trist for jer ..

Jeg stod selv i næsten sammen situation for et år siden, da min hoppe blev skadet. Hun brækkede 1/3 af hovbenet og kunne med lidt god vilje gå som selskabshest, hun ville ALDRIG blive ridehest igen. Dyrlægens ord var, at det i løbet af de efterfølgende måneder måske blev lidt bedre, men derefter ville det kun gå ned af bakke, eftersom der ville gå slidgigt i det. Så jeg kunne lade hende gå som selskabs- og hyggehest og se tiden an, men han troede ikke det ville fungere. Han ville betegne hende som en "slagtehest." Det var ikke påbudt aflivning, for hun gik jo stille og roligt rundt på folden, men var kronisk halt - i perioder stokhalt, hun spiste normalt og fungerede desuden fuldstændig normalt. Så det var ikke synd at lade den gå ifølge dyreværnsloven, men hans personlige mening var at det i hvertfald ikke ville være et liv for en hest. Og slet ikke da hun, ligesom din, var en hest der meget gerne ville lave noget og ikke trivedes med at gå på en fold.
    Derfor gik spekulationerne også om jeg skulle se tiden an, eller sige farvel der. Men den svære beslutning blev taget, for jeg kunne ikke bære at se hende gå rundt på folden, og være tydelig halt, og hverken kunne gøre fra eller til. Og med den viden i baghovedet om, at det kun ville blive værre og værre, så valgte jeg at den bedste løsning.

Det er nok den sværeste beslutning i mit liv. Græd og græd i flere dage, men det var det bedste for hende..
    Er rigtig glad for at jeg tog den beslutning, idag..

• #5   21. maj 2009 Min vallak var iøvrigt 15.. Ville havde blevet 16 i år.. Jeg havde i starten også tanken om at bortgive ham, eller låne ham ud.. Men da min hest i forvejen var noget speciel og var en mor hest.. Ville jeg ikke byde ham, at komme i andre og fremmede hænder. Man kan desværre ikke stole nok på folk idag.. Men nu er det 5 mrd siden han blev aflivet.. Jeg føler selv en ro inden i, fordi jeg ved at han ikke har ondt længere, og ikke er en kaste bold imellem hestehandler mv.. Han havde i forvejen starten af hans liv, en lidt hård "barndom" Så det ville jeg ikke byde ham endnu engang..

• #7   21. maj 2009 Det er alligevel tankevækkende, at der faktisk er mange heste der for ringfod.. Det da alligevel nogle stykker herinde der har skrevet om det nu..

• #9   21. maj 2009 Hej

tak for alle jeres trøstende ord smiley

ja det er rigtig træls! vidste dog ikke, at det altid bliver værre og værre?! troede (måske er jeg naiv) at ringsko mv kan afhjælpe hesten, og at det kan "stabilesere" lidelsen. at de så gik stabilt og kunne værre hyggeheste.
    var ikke klar over, at de på et tidspunkt ikke kan hjælpe længere...

nej jeg vil jo bestemt ikke have, at han en dag står og er springhalt! smiley

• #10   21. maj 2009 Snippe (Heroiek Z i min profil) fik konstateret begynde ringfod i midten af april - og der havde han stået stille ca. 3 uger. Han skulle have ringsko med såler på, på sygefold og derefter skridtes en time hver dag i de tre efterfølgende uger. Derefter påbegyndte traven stille og roligt og vi har i dag galoperet for første gange længe! smiley

Dyrlægen har sagt at han vil kunne komme til at gå dressur (ca. til LA klasserne), men kun må springe lidt (ca. hver anden uge og max en 80cm). Men at han ville kunne holde nogen år uden smerter indtil at det bliver værre (det er jo en kronisk lidelse).

Så jeg ville ikke tage sorgerne på forskud - hvis han er haltfri om de 6 uger burde han kunne holde til dressur og skovture - og en enkelt kavaletti smiley

Snippe er i hvert fald 100% rengående nu - så der kan ske mirakler smiley

• #13   21. maj 2009 Det er vel forskelligt fra hest til hest hvor slemt det er og hvor hurtigt det bliver værre.

Hvilken dyrelæge har du ¤ Marie-Louise ¤ - kan se du er fra Nordsjælland smiley

Vi var hos Falk Rønne og han var altså meget positiv - men realistisk. Han sagde at hvis at skoene hjalp så ville han sagtens kunne holde flere år uden smerter. Det er da dumt at aflive ham hvis skoene hjælper? Så kan man give dem et par smertefrie år til - de viser jo selv når de får ondt og så må man tage den til den tid - min mening smiley

• #14   21. maj 2009 *Lille træsko* og jeg..... .
    Hun skriver jo at hendes hest har begynde ringfod - og det er når det opdages tidligst at der er størst mulighed for at "forsinke det" ellerhvad man kan sige smiley Det var også derfor at dyrlægen var positiv med Snippe. Ang. Oliver lyder det jo til at det ikke var begyndende...

• #15   21. maj 2009 Lille Træsko: hmm.. det lyder jo ganske forfærdeligt for dig og din hest!

Jeg ved ikke hvor længe han har gået med det... han har det sidste ½ år ikke været heeeelit på toppen... men dyrlægen og jeg, har hele tiden fundet noget andet og tilskrevet det haltheden smiley Får helt dårlig samvittighed over ikke at have fundet ud af det før...

Kristine: jeg har Klaus Alexander fra Laugø Gruppen som dyrlæge. Han er IKKE optimistisk.

Nej jeg vil ikke lade ham gå til han får RIGTIG ondt. det kan godt være han kan leve nogenlunde smertefrit et års tid... men hvis ikke han er glad, så er det ikke et hesteliv!

• #16   21. maj 2009 Jeg har på intet tidspunkt sagt at han skal gå til at han får RIGTIG ondt smiley Det er der jo helst ingen heste der skal.

Men hvis skoene aflaster så han ikke har ondt kan jeg bare ikke se grunden til at aflive ham?

Det havde i hvert fald været forkert at aflive Snippe - han er SÅ glad for at være igang igen smiley

• #17   21. maj 2009 Jeg kender ikke din dyrlæge - men du har ikke overvejet at få en anden mening fra en anden dyrlæge?

Havde engang part på en hoppe som var halt on off - hun blev sendt til dyrlægen og vi fik at vide at hun fejlede noget på alle fire ben og skulle aflives. Heldigvis valgte ejeren at sende hende til en anden dyrlæge som fandt ud af at hesten havde borrelia og det havde sat sig i leddende. Hesten lever i bedste velgående i dag smiley

• #19   21. maj 2009 Lille Træsko: Jeg er glad fordi du er så ærlig omkring det.. kan især godt lide at du ikke er optimist.
    Ja, jeg vil så gerne, at han bliver en almindelig ridehest... men han skal være glad, og være ved godt mod. og vigtigst af alt, ikke have ondt!

Jeg må indrømme, at jeg lidt håber, at han absolut ikke har fået det bedre, når de 6 uger er gået, for da vil det være så meget nemmere at tage beslutningen om at lade ham få fred... det bliver bestemt ikke nememre med tiden... og nej, det er heller ikke rart at skulle lade en ellers rengående hest aflive, fordi den ikke trives med dens situation smiley

• #20   21. maj 2009 Kæmpe tuder! Det går hele tiden op og ned... smiley

• #21   22. maj 2009 Jeg har næsten (idag ihvertfald) gjort op med mig selv, at han (med mindre der sker et mirakel), bliver aflivet inden det bliver koldt, og han får større problemer.

øv det er trist.
    Men har indset at historien vi skulle have skrevet sammen, kommer til en uventet afslutning. Må bare sørge for at han får det så godt som muligt indtil den triste dag.

Kommentér på:
Tanker omkring aflivning

Annonce