{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.651 visninger | Oprettet:

Toby´s afsked med Spirit og resten af flokken {{forumTopicSubject}}

Mandag lige inden mørket tog sit fulde indtog, stod det klart at Toby var meget svært skadet. Jeg stod oppe i gårdspladsen og kiggede ned mod drengenes fold og det var tydeligt, at det var helt galt med lille Toby.

Det er ingen hemmelighed, at jeg anvender telepatien i kommunikationen med mine dyr - hvorfor nedenstående kan synes underlig for nogle.

Smerterne var enorme, det føltes som om han stod på hovedet, spændingerne omkring ryggen og bækkenet var uhyre svære, vejrtrækningen besværet og puls var på højtryk, men jeg arbejdede i løsninger og atter løsninger med ham.
Indskydelser omkring aflivning kom frem flere gange, men jeg skød dem fra mig og fortsatte i mulige løsninger.
Nakken og bækkenet var helt ude af proportioner hos ham og det venstre bagben gik ud af led og hoven havde en sovende fornemmelse.
Der var et pres i nakken uden lige - som om han blev presset mod jorden.
Han ville ikke have dyrlægen ud til sig?

Panikken hos mig bredte sig og jeg måtte have hjælp. Jeg frygtede der var brud.
Jeg kontaktede Winnie Stubkjær og bad om akut hjælp.
Hun meddelte straks, at hun skønnede der var brud i nakken og bad mig finde ud af med ham, om regnbuen var det han havde behov for - om han ville rejse (hjælp til aflivning).

Jeg stod overfor den sværeste telepatisession - ved min side sad min hund denne gang. Og hun begyndte at pive, da jeg fik den helt klare besked fra Toby. Det var noget af det smukkeste noget dyr har vist mig, men under alt dette trillede tårerne. Hans besked var meget klar.

Igen havde jeg behov for Winnie - Jeg turde ikke stå med dette alene. Men meldingen var klar og bekræftende fra hende også.

Han ønskede, at have tirsdag sammen med Spirit og mig - tiden til, at tage afsked med os og hele flokken var vigtig, så først onsdag skulle han rejse.
Derfor blev han smertedækket - dyrlægen blev kontaktet og der blev lavet aftale til aflivning onsdag til middag.

Alle kom på stald. En efter en blev hver enkelt ført hen til ham - alle vidste besked omkring hvad der skulle ske og stemningen og energien i hele stalden var som toptunet. Både svær og tung, men også med en vis ynde og lethed over sig.

Toby´s største bekymring gik ikke på smerter eller sig selv på nogen måde, men på Spirit. Han og Spirit var hinandens et og alt....de var uadskillelige på folden, gik altid sammen og boks skulle de også dele, når de var på stald.
Jeg vidste, at sorgen hos Spirit over Toby´s kommende rejse, var stor og jeg vidste, at tiden efter Toby´s rejse ville blive svær og jeg måtte gøre noget for Spirit.

Dagen for afskeden kom og billeder var vigtige - billeder af de to sammen og nogle Toby og jeg sammen. Vi hyggede os under fotosessionen, der var glæde og sorg på samme tid. Jeg fandt ud af hvorfor tiden for ham var vigtig - og vigtigheden for Spirit.

Sebrano var meget urolig og som leder og ansvarlig for hele flokken, var det svært for ham, at Toby måtte rejse.

Da dyrlægen ringede en halv time før hun kom, gik jeg ud og gav Toby en gel som skulle ligges under tungen - dette ville virke beroligende, et behov han havde da han ikke brød sig om fremmedes hænder og ro omkring sjælerejsen var meget vigtig.

Han var klar nu. Vi sad sammen og Spirit stod ved hans side som altid - Spirit ville være der til det sidste, det var vigtigt for dem begge.

Dyrlægen tjekkede ham let igennem og gav hurtigt medhold i min beslutning. Jeg ønskede ham ikke undersøgt, men i sagens natur var det etisk nødvendigt - desværre reagerede han kraftigt trods bedøvelsen og det smertestillende på de lette tryk, men det gav mig også endelig ro og tro på, at beslutningen var helt rigtig for os.

Der var helt ro i stalden, ingen gumlede i deres hø - da han fik den første sprøjte lyttede alle til hans kraftige stønnen. Jeg snakkede beroligende til ham og forsikrede ham om, at Shinto og Thundra var klar til, at tage imod ham og jeg forsikrede ham om, at jeg ville sørge for Spirit og passe på ham.
Da han igen var helt i ro, fik han den sidste sprøjte og han lagde sig ned og var væk øjeblikkeligt. Ingen lyd, ingen bevægelser....der var helt ro - han var rejst.
Men i det øjeblik Toby´s sjæl rejste fra hans krop, vrinskede Sebrano højlydt og resten gav samklang pånær Spirit som stod ved siden af Toby´s krop. Udtrykket i hans øjne fremkaldte mine tårer, sorgen var stor hos Spirit.
Jeg sad der med Toby liggende ved siden af mig og nussede Spirit mens han undersøgte ham og vi gav os tid til, at finde os selv.

Sebrano ville ud nu - bare ud! Så ud kom de alle - også Spirit.
Imens vi var udenfor, blev Toby flyttet ud på fliserne udenfor porten og herefter fik alle tid sammen med hans livløse krop - en vigtig tid for alle.

Der har siden været helt ro hos alle, men jeg har følt, at jeg måtte gøre noget for Spirit siden i går og det er ikke nok, at jeg er der til, at give ham oplevelser af forskellig art.
Han går sammen med Sebrano og Sofus, men han er alligevel alene nu.

Derfor lavede jeg i går en annonce hvor jeg søgte en ny ven og for, at "slå to fluer" med et smæk, var min tanke, at det skulle være en islænder eller en fjordhest, da min datter gerne vil have en hun kan ride tur på.
Og da Spirit inden han kom til mig, gik sammen med og delte boks med en fjordhest, tænkte jeg, at det kunne være en mulighed.

Men i aftes blev jeg så kontaktet og fik af vide, at Toby´s helbror er til salg. Hmmm som snakken gik, føltes det helt rigtigt for Spirit, men det stemmede ikke helt overens med mine tanker omkring det med, at slå to fluer med et smæk.....+ så var denne helbror ældre end Toby var og hormonerne som hingst var kommet til overfladen....så kunne det gå? Ville det skabe problemer?

Jeg vælger så hertil morgen, at lade Spirit guide og vise mig hvad der skal ske.
Jeg spørger ham direkte om Toby´s helbror (Thomas) islænder eller fjordhest og det er tydeligt, at Thomas og han vil lege, slås for sjov, løbe side om side på folden og i boksen vil de også lege og hygge sig.
Herefter spørger jeg Sebrano og Sofus om det vil fungere med dem, da han er ældre og hingst og de viser han er velkommen, Sebrano leger også med ham, men viser også, at Thomas viger for ham, hvilket er gode tegn på, at der vil være harmoni og ikke kamp.

Spirit viser endvidere, at islænder vil han trække sig overfor, men han viser mig en islænderhoppe som jeg har kigget på - han viser mig hende ovre hos hopperne.
I forhold til fjordhest vil han fortsat føle sig ensom.

Så nu er alle annoncer slettet igen og håbet om, at det lykkes at få Thomas hjem er stort.

Dette var beretningen om lille Toby´s afsked med Spirit og alle os andre og lidt om tiden efter og vigtigheden af Spirits trivsel efterfølgende på trods af, at han ikke er alene - men føler sig alene uden Toby.

Jeg har valgt at skrive dette for, at kunne give et indblik i og fra dyrene - ikke for at der skal skabes en diskussion omkring telepatien, om folk tror eller ikke tror.

Jer der kan bruge dette til noget - brug det konstruktivt og med kærlighed i jeres samvær med jeres dyr og til jer der ikke kan bruge dette til noget, grin gerne stille i jeres sind, men vær sød, at vise respekt omkring og for Toby´s død ved ikke, at kommentere.

Jeg vil lægge billeder ind i tråden fra vores fotosession i går morges.

Billedet her viser Toby og hans ven Spirit. Det er Toby til venstre.

Tak for i læste med.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Toby´s afsked med Spirit og resten af flokken
  • #1   17. okt 2013 Toby

profilbillede
  • #2   17. okt 2013 Hvor er det vildt at læse... Rest In Peace..

• #3   17. okt 2013 Toby..

profilbillede
  • #4   17. okt 2013 Toby....min skat - selv glæden kunne vi finde i al sorgen

profilbillede
  • #5   17. okt 2013 Afskeden var smuk - men også svær smiley

profilbillede
  • #6   17. okt 2013 Åh! sidder med gåsehud og tårer i øjnene!
    RIP Toby!

• #7   17. okt 2013 Må give dig så stor ros for at lytte til dine heste og ikke bare træffe en beslutning uden alle var med på hvad der skulle ske.

Det er altid hårdt at miste en man har kær, men jeg er sikker på at du har givet ham den bedste slutning der kunne gives.
    Telepati er virkelig guld værd !
    R.I.P smiley

• #8   17. okt 2013 Hvor er det smukt.. måtte fælde en tåre smiley
    RIP Toby!

• #9   17. okt 2013 Begyndte sgu også at græde. Meget, meget smukt skrevet.
    R.i.p Toby!

• #10   17. okt 2013 Wauw.. Hvor smukt.. Sidder helt med tårer i øjnene.

Hvil i fred, Toby.. < 3

• #11   17. okt 2013 Hvor er det smukt skrevet smiley

R.I.P. Toby

• #12   17. okt 2013 R.I.P Toby smiley

Virkelig smukt skrevet :')

• #13   17. okt 2013 Hold da op, jeg hulker så smukt er det
    Hilsen katja

• #15   17. okt 2013 Af hjertet tak for jeres kærlige tilkendegivelser - det varmer og støtter rigtig meget <3.

• #16   17. okt 2013 Åh for dælen, der måtte jeg lige knibe et par tårer smiley Det gør mig så inderligt ondt for dig og Tobys hestevenner!

Det er aldrig rart når vores elskede dyr skal herfra, men den oversanselige kontakt kan lette processen en lille smule. Min gamle vallak, som jeg havde haft i 14 år ville ikke længere leve efter 1,5 år som foldbums pga. en foldskade, som vi ikke kunne få has på. Han så stadig godt ud, var pæn i pelsen og lod til for udenforstående at trives. Men jeg, som kendte ham så godt, vidste at det ikke var sådan. Han havde fortalt mig, at han ikke havde lyst til at være i denne verden mere. Vores "hesteheks" kom ud og spurgte ham, om jeg havde mærket rigtig. "Jeg er klar, når hun er klar" var svaret. "Jeg kan godt vente, men hvis hun kan give slip, så vil jeg meget gerne afsted". Ca. 14 dage efter hjalp dyrlægen ham videre. Det var besynderligt smukt. Han lagde sig bare ned og var død efter den første sprøjte. Ingen krumspring, ingen spjæt, ingen trækninger, han døde bare lige så stille. Min veninde, der var med som moralsk opbakning, fik en "vision" af ham, lige da han havde lagt sig, som lille føl, han gik hen til hende, duttede til hende med mulen, vendte hals og hoved i modsat retning, som om han hørte nogen kalde, vendte sig og galoperede bort. Jeg savner ham inderligt selvom det er næsten 4 år siden, men det var den sidste gode ting jeg kunne gøre for ham. Jeg havde lagt liv og sjæl i at give ham et godt liv, og jeg er så taknemmelig for at jeg kunne gøre som han ønskede til det sidste...

Undskyld, at jeg spammer dit emne, men min historie ville så gerne ud smiley

• #17   18. okt 2013 Smukt Stine - Jeg er kun glad for du deler din historie og det er der plads til her.

Det er også første gang jeg har oplevet en så smuk afsked som med Toby, havde forberedt min datter som var med, på de scenarier der nu engang som oftest følger med....med lyde, krampetrækninger osv. Men alt dette var der, som du også beskriver med ham af din, intet af. Helt ro med det samme - så smukt og så fredfyldt.

Til jer andre: Føler i behov for også, at dele så er der plads til det her - Der er helt ro med Toby og alt er som det skal være nu smiley

• #18   18. okt 2013 Jeg må jo ærligt indrømme jeg ikke har så meget tiltro til "den slags" men derfor synes jeg stadig, det er en rørende fortælling og dejligt i alle fik sagt ordentligt farvel til en elsket ven smiley

• #19   18. okt 2013 Må også lige dele min historie. Heldigvis er min ikke himmelhest endnu, men det var MEGET tæt på at hun var blevet det smiley

Hun havde været meget trist at se på i cirka en uge. Hun ville ikke på tur, og havde intet liv i øjne.
    Efter noget tid begyndte at bare og stirre ind i væggen i boksen. Hun reagerede overhoved ikke på når vi kom, når hun var ude og gå gik det utroligt langsomt og hendes ben gik nærmest i kramper. Hun var næsten lam i bagbenen.
    Vi fik en massør på da vi troede hun havde spændinger og var måske lidt deprimeret ( Da hun ikke kom på fold med de andre da der var for glat)
    Dagen efter massøren havde været der var hun frisk og glad igen, hun ville meget gerne med på tur.
    Men 2 dage efter stod hun igen og hang med hoved og var meget langsom om at spise.
    Jeg vidste at der ville kommen en ud til nogle andre som kunne telepatere med dyr. Vi havde brugt hende før så jeg ville hellere have hende til at se på hende end at ringe til dyrlægen som måske bare kunne sige at den var okay, men at det måske var psykisk.
    Så da hun så så på hende var det virkelig ikke til at holde ud, hesten stod med hoved helt nede ved jorden og havde det virkelig skidt.
    Hesteviskeren sagde at det var som om hun havde halsbrand, alt gjorde ondt, selv lyset i boksen gjorde ondt.
    Hun var kun få dage om at stille træskoene!. Jeg begyndte virkelig at tude der, for min lille baby kunne ikke forlade mig nu hvor jeg havde mest brug for hende.
    Hun vidste at hun skulle havde noget medicin fra en tube ( Pasta ligesom der bliver givet ormekur) for at blive rask.

Vi fik dyrlægen ud og hun fik noget antibiotika og noget andet. I sammenarbejde med hesteviskeren som kunne fortælle hvad hun havde oplevet det som, blev hun heldigvis rask efter 1 uge.

Jeg væmmes ved det sted vi stod, for alle andre fik afvide at min hest ikke spiste om den normalt gjorde, men fik jeg det afvide? NOPE!
    Også blev jeg da også lige trådt lidt ekstra på da vi havde dyrlæge og blive fuldstændig svinet til af en 42 åri, som er datter til hende som havdet stalden. Hun mente at nu havde jeg smittedet hendes heste! - Så kan det sgu godt være at jeg kun var 14 år , men jeg kan love dig for at jeg kunne råbe højt af hende da hun var gået.
    ALDRIG mere stå der!.

Men ja jeg er vores hestevisker evigt taknemlig!
    Ville vildt gerne lærer selv at tale med dyr men aner ikke hvordan man gør smiley

• #20   18. okt 2013 Engel: Godt at høre, at i fandt ind til sagens kerne hos hende og fik den rette behandling til hende.
    Dyrlægehjælp må aldrig undervurderes, men ja gennem telepatien kan man finde ud af hvilke problematikker der er og hvad der skal gøres, så man ikke skal ud i gæt og udelukkelsesmetoder som kan være stressende og påføre unødige smerter hos dyret.

Vi har nu en glædelig nyhed herhjemmefra - Har haft kontakt med Tobys bror og også hans ejer.
    Tobys bror som hedder Thomas viser også stor glæde ved Spirit og han viser, at han går direkte i traileren, når vi henter ham og han vil gerne stå løs i traileren sammen Spirit på vejen hjem.
    Han vil bruge dagen i dag og formiddagen i morgen på, at forberede sig på sin rejse og tage afsked med sine venner - mærker bedrøvelse hos ham omkring dette, men han er okay og han har det godt. Han ved han skal flytte og det er okay.
    Endvidere vil han gerne skifte navn til Bårdjer...og det skal udtales som det staves, om der ligger en betydning bag dette valg af navn ved jeg ikke endnu - men det stod helt klart, at det var det han ønskede. Jeg havde ellers selv håbet på Tomahawk smiley

Ja lidt spøjs jeg ved det - men altså BÅRDJER henter vi i morgen lørdag smiley Turen bliver en heldagstur, da vi skal tilbagelægge 540 km, men når nu det er ham der er den helt rette stedfortræder for Toby, så er det jo sådan det er smiley

Spirit vil gerne med ned efter ham - han er stadig trist, men viser glæde over, at Bårdjer kommer med hjem. Han giver besked til flokken om, at han kører med i traileren i morgen tidlig, men kommer hjem igen inden det er mørkt - dette er vigtigt for dem at vide.

Her får i lige et billede af Bårdjer - og det er jo tydeligt at se han er helbror til vores fantastiske lille Toby som desværre kun blev 1½ år. Bårdjer er 3 år.

profilbillede
  • #21   18. okt 2013 Åh hvor er det dejligt at høre, Horsemind! smiley Fantastisk med et nyt medlem i flokken, som endda er indstillet på at flytte! Jeg er spændt på at høre, om hans nye navn har en specifik betydning for ham, eller om han bare synes det lyder godt smiley

Jeg er dybt imponeret over din evne til at kommunikere på lang afstand. Jeg kan kun selv enten hvis jeg rør ved hesten eller står lige ved siden af. Og så kan jeg bedst med heste, som ikke er mine egne, mærkeligt nok. Min "hesteheks" har spurgt min hoppe, hvorfor hun ikke bruger telepatien, når hun vil mig noget. Hoppedyret svarede at jeg udmærket forstod hende uden brug af telepati. Jeg valgte at tage det som et kompliment smiley Min hoppe er meget klar i sin fysiske kommunikation, så jeg er aldrig eller meget sjældent i tvivl om hvad hun synes om et eller andet eller hvordan hun har det. Jeg har kun en enkelt gang haft telepatisk kontakt med hende. Hun var blevet sparket på det ene bagben på folden og der var gået inflammation i seneskeden. Vi gik i gang med at laserbehandle det, og 2. eller 3. gang drejede hun halsen og kiggede mig direkte i øjnene og jeg fik et enormt sus af energi gennem kroppen og en følelse af WOOOW! smiley Jeg blev næsten helt forskrækket, men det var selvfølgelig bare den energi, der løb gennem Laura, som hun delte med mig. smiley

Det er i øvrigt nogle spøjse ting, jeg ind imellem får at vide, når "hesteheksen" er på besøg. "Let røven og skærp kravene i dressuren". og her gik jeg og troede at jeg bare var en flink rytter! smiley "Jeg har ikke brug for E-Amino". Jamen så sparer jeg da de penge. På et tidspunkt virkede hun oppustet og jeg ville høre, om det var noget, jeg skulle gøre noget ved. Det ville hun ikke svare på til at starte med, hun ville først fortælle, at hun er rigtig glad for mig, og at hun godt kan lide sit job som ridehest. Så smeltede mit hjerte altså lige lidt smiley Maven fejlede i øvrigt ikke noget... smiley

• #22   18. okt 2013 Hej May.

Så har jeg fået tid til at læse dit opslag og det er super rørende historer. om jeg tror på telepati eller ej ved jeg ikke, men rørende er det og fedt du ikke ligger skjul på dette.

Tror bestemt at Thomas vil falde til i flokken og håber han får det godt. oh hold op hvor ham og Toby ligner hinanden.

• #23   22. okt 2013 Jeg sidder og tuder nu...Hvor er det sørgeligt og alligevel så smukt at læse. Jeg er så ked af det der skete...Især fordi jeg tænker på Spirit. Det var jo hans Soul mate...Håber at i alle har det godt! Også Toby. Jeg tror at han løber rundt for enden af regnbuen og venter på at i ses! smiley :')

- Meget inspirerende at du kan telepartere med dyr...:)

• #24   23. okt 2013 Stine:
    Skønt at høre at du har den der indforståede fornemmelse af din hoppe.

Inden jeg fik telepatien ind i mit eget liv, havde jeg det også sådan, at jeg følte mange ting og bla. havde jeg en ret klar fornemmelse af, at Sebrano på min profil havde det bedst med shetlændere omkring sig fremfor større ponyer/heste - hvorfor vidste jeg dog ikke.
    Men det viste sig at jeg havde ret i min antagelse og årsagen var, at han har en passion om at passe på de små og sørge for de er uden for fare for både det der kan komme ned fra oven og for mennesker der mister deres balance (besindelse) - dette kommer fra at han selv har haft nogle grimme oplevelser som lille føl og også sidenhen.

Jeg havde også lidt svært ved at telepatere med mine egne dyr i starten - men det var pga angsten for, at min egen viden omkring dem ville påvirke mig. Nu har jeg helt styr på om det jeg får fra dem er direkte fra dem eller om det er mit eget der påvirker beretningerne.

Sofus på min profil er min guide og vejleder - han er obs på mig hele tiden og dette blev jeg opmærksom på da jeg under en session med ham hvor jeg ville finde ud af mere omkring hans sommereksem, fik en direkte besked fra ham om, at den hingst jeg overvejede at tage hjem (en hingst jeg tidligere har ejet og som nuværende ejer ikke kan beholde mere) ikke kunne fungere med ham - han viste tydeligt at der ville blive kamp.
    Jeg havde ikke informeret ham om denne - men han havde aflæst og opfanget, at den netop den hingst havde været i mine tanker.
    Efter hans besked vidste jeg, at jeg ikke skulle bruge mere energi på, at overveje om jeg skulle tage hingsten tilbage.

Det er fantastisk at have sådan en vejleder herhjemme smiley

Tanja:
    Det går fantastisk med de to drenge - der har ikke været den mindste mislyd imellem dem. De deler deres hø med glæde både på fold og i boksen - de leger og gnubber hinanden.
    Bårdjer (Thomas) respekterer fint hegnet og hilser uden problemer på hopperne - han er simpelthen bare skøn og skaber en enorm glæde herhjemme.
    Tak fordi du ville sælge ham til mig - han er virkelig en ener smiley
    Og ja de to ligner hinanden smiley

Christina:
    Der er helt ro omkring vores elskede Toby - det hele føles som om det var som det skulle være, når nu skaden var sket. Spirits sorg var ikke til at bære og det var virkelig tydeligt for mig, at det var nødvendigt at gøre noget hurtigt for, at han ikke skulle ende i en mulig depression. Han skulle simpelthen bare ikke prøve at stå alene i hans boks uden Toby eller en anden der kunne "ruske" op i ham under hans sorg over Toby.

I lørdags tog vi jo afsted efter Bårdjer - turen varede i alt 9½ time. Og Spirit stod i traileren i de 9 timer uden brok.....det var virkelig en lang tur for alle parter.

Alle heste var informeret om hvad der skulle ske - både mine og ja Bårdjer og hans flok. Der var ro her, da vi kørte herfra med Spirit....flokken var informeret om, at vi var hjemme igen inden det blev mørkt.

Bårdjer fik taget afsked med hans flok inden vi ankom og mødet mellem ham og Spirit var fantastisk. Mule mod mule og derefter hals mod hals uden tegn på negativ energi - tværtimod var det øjeblikkelig venskab.

Tanja var spændt på om Bårdjer ville gå op i traileren og mens jeg er på vej derop med Spirit udbryder jeg bare, at "det gør han" - det havde han jo fortalt mig at han ville.
    Og det gjorde han - på trods af at jeg tænkte "shit hvorfor sagde jeg nu det, hvad nu hvis han ikke gør?" smiley

Vi lukker rampen, jeg tager grimerne af dem begge og bagefter står vi udenfor traileren og snakker lidt og tager afsked. Der er fuldstændig ro inde fra traileren....ingen der bevæger sig, ingen der siger noget....bare helt ro.
    Både Tanja og jeg er imponerede og vi giver knus og jeg kører afsted med de to drenge.

Der er ro hele vejen hjem - også da vi skal ind og tanke.

Vi kommer hjem og de kommer direkte i boksen, da jeg ved de begge er trætte - specielt Spirit.
    Alle kommer på stald og får hilst på Bårdjer - og han er virkelig glad for at se så mange på hans egen størrelse smiley Sebrano og ham mærker jeg også, at der accepterer hinanden med det samme.

Kl 20.30 står Spirit og misser med øjnene - han er så træt, så radio og lyset slukkes.

Søndag morgen lukkes alle ud - og der er ro og harmoni med det samme smiley

I får lige et billede af os, da vi holder hjemme i gårdspladsen og er på vej ud af traileren - læg lige mærke til hvordan Spirit stråler smiley
    Ja altså det gør vi vist alle sammen smiley

profilbillede
Kommentér på:
Toby´s afsked med Spirit og resten af flokken

Annonce