{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
602 visninger | Oprettet:

Hvad er sundest? Dækken eller ej? {{forumTopicSubject}}

Flicka har gået med dækken hele vinteren, og det har fungeret rigtig fint, og jeg havde regnet voldsomt med, at hun skulle have det på igen i år, men...
Så kommer hende, der bor på gården og siger, at jeg lige skal overveje, om Flicka skal gå med dækken næste år, da dette er sundest for hesten. "Dækken er begregnet til de heste der laver noget og sveder under træning" - det vil jeg give hende ret i, men jeg må nok indrømme, at jeg ved ikke hvorvidt det er sundest om hesten går med eller uden dækken ?
Desuden LAVER min hest noget, vi rider remonte - og det er jo omkring til vinter, jeg skal begynde at sætte en smule tempo på, og så <i>bliver</i> det da for varmt under risning, hvis hun går uden dækken ?
Jeg er godt træt af, at jeg lige har købt dækkener - de er alle max ½ år gamle - for lidt over 3000 kr og så ikke skal bruge det. Jeg regner med at give hende det på igen, men vil jo heller ikke gøre det unødigt, hvis det er sundere for hende at gå helt uden.

Der er bare temmelig meget gennemtræk i løsdriften, der er minus grader om vinteren, og det er lidt svært at sadle en langhåret, våd hest op.

Hvad mener du?
Er det sundest for en hest, der bliver brugt dagligt at gå med eller uden dækken ?

Knus F&F

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad er sundest? Dækken eller ej?
  • #1   11. maj 2009 Jeg er godt træt af, at jeg lige har købt dækkener - de er alle max ½ år gamle - for lidt over 3000 kr og så ikke skal bruge det. (Blev lidt kludret)
    Har brugt over 3000kr på dækkener og skridttæpper, så er lidt træt at at skulle smide ½ år gamle dækkener væk.

• #2   11. maj 2009 Det vil altid være sundest hvis den selv får lov at lave sit "dækken"

• #3   11. maj 2009 vil sige med dækken hvis den skal bruges så den kommer til at svede og sådan

• #4   11. maj 2009 Jeg ville lade den gå uden... Og sveder den meget så klip den på halsen...

• #5   11. maj 2009 Mener at det er sundest uden slf. - så beholder hestens dens naturlige hårlag og der bliver ikke pillet ved dens mekanisme ang. at fælde, få vinter pels osv.

Det er heller ikke sundt for en at svede og komme på fold nej, men har nu endnu ikke oplevet en hest svede så meget ( ej heller Maja der lige så godt kunne være en teddy bamse om vinteren ) at den ikke kan skridtes tør hvis man bruger en halv time + skridttæppe og evt. lader den stå lidt med det i stalden mens man ryder op og den får foder osv.
    Maja har heller ikke, på trods af hun har været lidt våd når hun er kommet ud blevet syg af det :).

Og ja, det er svært at sadle en langhåret våd hest op - jeg rider dog ikke når det regner så det problem har jeg ikke. Men kommer jeg der ud en dag hvor der har regnet og jeg så vil ride, jamen så bliver det med et håndklæde på hesten også på tur.
    Hvis man kunne - så kunne man jo også lægge et håndklæde under, så et underlag og en ridegjord uden om :o).

• #6   11. maj 2009 det er sundest hvis den ikke har dækken på for ellers kan du i værste fald komme til at ødelægge dens hårsække så de ikke længere kan producere nok pels til hvis den pludselig fryser

men min stor nu med om vinteren da hun ellers ville sætte lidt under 10 cm (jeg overdriver ikke) lang pels og så ville man ikke kunne ride hende uden hun svedte alt for meget

• #7   11. maj 2009 altså hvis den rides hverdag eller hver anden dag og den står i løsdrift ville jeg nu smide det på. for første gang i år har min kun haft den på i dec, jan og feb. og ja næste år får han det altså på før tid og noget længere tid efter, fordi har bare ikke kunne ta en tur uden at han var mega svedig når han kom hjem, det var altså træls i længden. selv om det ikke er hver dag. mine står os i løsdrift og ja kan kun sige, at hvis det er en ridehest og som er vant til dækken, så bare forsæt. min har os fældet 10 gange så meget som han plejer og han døjer stadig med og få det sidste af. altså så synes jeg det er rare når de ikke har så meget.

• #8   11. maj 2009 Chira : Flika har nærmest haft sommerpels hele vinteren, og ved godt at hun havde dækken på, men ALLE andre heste jeg har haft kontakt med (selv dem der har gået med mere 'tøj' end hende) har haft længere, tykkere pels, og jeg er meget nervøs for, at hun vil komme til at fryse - netop fordi hendes pela var ultra kort, selvom hun ikke giv med specialt tykt sækken ;o)

• #9   11. maj 2009 Hesten har meget bedre af at stå og fryse lidt, end at stå og være svedig og varm. Hvis det er fordi vinduet er åbent, så kan hesten jo bare ligge sig ned.

• #10   11. maj 2009 MITZY : Løsdrift - 2 store porte - den ene er hele tiden åben, den anden er kun lukket om natten.. smiley

• #11   11. maj 2009 Jeg rider lige så meget og lige så hårdt om vinteren som om sommeren, og mine heste har aldrig brugt dækken - aldrig! Jeg synes en hest skal have lov til at være hest, når den går på folden. Den skal have lov til at kunne løbe uhæmmet rundt, og kunne rulle sig og kunne folde sig ud, som den hest den er. Og ja, jeg synes dækner hæmmer og er unødvendige. Et skridttæppe eller et uldtæppe kan være en god idé, til lige at lægge over hesten så den tører, men ellers får mine heste altså aldrig nogensinde dækken på ud - aldrig,

• #12   11. maj 2009 Det kommer an på hvilken slags hest du har. Hvis det er en lidt finere model som ikke helt er bygget tilk det, bliver redet hver dag og sveder, muligvis også konkurrencer så er dæknet sundest ja. Så behøver hestens krop ikke at bruyge al enrgien på at lave pels, men mere på at træne og opbygge muskler osv.
    Hvis det er en kraftig bygget hest som ikke kommer til at svede særlig meget, vil jeg klart anbefale uden dækken.

Vh Anna (:

• #13   11. maj 2009 Jeg mener stadig det er sundest uden - især hvis den IKKE har særlig tendens til at være kulskær.

• #14   11. maj 2009 MITZY : Hvad mener du med kulskær ?

• #15   11. maj 2009 Pedro kan ikke gå uden dækken om vinteren. Han får en kæmpe islænderpels nærmest, og så sveder han alt for meget under ridning, og ender med at blive forkølet og kold. Dette er unødvendigt. Derfor bliver han klippet og får dækken på, og så har jeg ikke en snottet hest.
    Hvis han ikke blev redet skulle han selvfølgelig heller ikke have dækken på smiley

• #16   11. maj 2009 Hvis de har nemt ved at fryse..

• #18   11. maj 2009 MITZY : Jeg ved bare, at selv med dækken på, har hun været temmelig kold i vinter. Bla i ørene (ofte meget kolde - og er det ikke noget med, ar man her kan mærke om hesten har den temperatur den skal? Ellers har jeg misforstået) og over krydset.

- vil bare ikke risikere, at hun får nyreslag eller kolik når hun ikke havde så meget pels i vinters og er vant til dækken :S hønemor jeg er -.-'

• #19   11. maj 2009 Hvis hesten ikke står og ryster på kroppen så vil jeg ikke mene den fryser :o).
    Underlig sammenligning, men da vi havde kaniner så havde de også kolde øre - men når man stak fingrene ned i pelsen og holdt dem lidt der enten under maven eller under hagen hvor der ikke kommer meget vind/kulde så var de varme :o).

• #20   11. maj 2009 De kan da ikke få kolik af det? xD og nyreslag får de altså hvis de er våde og kommer til at fryse smiley

• #21   11. maj 2009 MITZY : Hvis hun bliver kold over krydset for hurtigt - jo, så kan de da få kolik ? Og <i>hvis</i> hun kommer til at fryse, så står jeg jo ikke op lige netop den nat klokken 4 fordi jeg har på fornemmelse, at hesten ikke kan holde varmen (:

• #22   11. maj 2009 Hesten har jo for pokker en lang vinterpels, der nemt kan holde den varm.

• #23   11. maj 2009 CTS : Hun havde ingen lang vinterpels, nej - men har hele sommeren til at orveje det.

• #24   11. maj 2009 Mener du, at hun ikke havde lang vinterpels i år?

• #25   11. maj 2009 CTS : Ja, det har jeg efterhånden prøvet at forklare smiley
    Hun havde næsten sommerpels på trodst hun gik med 400gram når det var koldest. Ikke engang på halsen var hun særlig lang håret

• #26   11. maj 2009 Ja, det er jo nok fordi hun havde dækken på?
    Jeg har lige købt hest,der har gået med dækken hele sommeren, og hun var ikke klippet. men hun havde da også sommerpels over det hele pga. det dækken? Sådan er det jo når man giver heste dækken på. Hvorfor skulle den dog få vinterpels når du giver den vinterfrakke på?

• #27   12. maj 2009 CTS : Kan bare sige, at alle de andre heste jeg har ser (15 heste i staldens f.eks.) havde enorm tæt og tyk pels, selvom de havde meget mere tøj på end Flicka.

• #28   12. maj 2009 Normalt får en hest mindre pels af at gå med dækken. Der er jo ingen grund til at den skal få mere pels, hvis du giver den dækken på.
    Desuden kan foder også påvirke hvor meget pels hesten får.

• #29   12. maj 2009 CTS : Det er jeg ganske godt klar over. Men der må jo være en grund til, at hun ikke har fået ligeså meget pels som mange andre heste - hun fik også dækken på senere end min undervisers heste.

• #30   12. maj 2009 Det er bare naturligt. Jeg vil hele tiden synes at det er sundest at lade hesten stå uden. Du bestemmer selv, men min mening er bare, at hesten har bedst af at stå uden.

Kommentér på:
Hvad er sundest? Dækken eller ej?

Annonce