{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
867 visninger | Oprettet:

Er sko nødvendigt i længden? {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley

Jeg har spekuleret lidt på om min pony virkelig behøver sko - det er jo i bund og grund sundest uden (på nogle punkter), men er lidt øm omkring det alligevel - for han har vidst nok altid gået med sko. Han er en 20 år gammel, men ekstremt livsglad og energifuld. I dagligdagen rider vi dressur, spring max. 2 gange om ugen, og tur 1-2 gange om ugen.

Hvad er Jeres mening om ''barefoot'', og hvordan skal man behandle en hest (hov mæssigt) der ikke går med sko?

Tror I han vil kunne klare sig uden? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er sko nødvendigt i længden?
  • #1   24. jul 2010 en 20 år gammel PONY*

• #2   24. jul 2010
    Hvis hesten ikke har brug for sko, så burde den ikke have dem på - egentligt så er de ikke nødvendige - længe leve boots smiley

• #3   24. jul 2010 Hmm ... Altså min pony tabte sin sko forleden og hun blev mega halt af det, så på en eller anden måde er det vel nødvendigt? smiley

• #4   24. jul 2010 Nu er det jo ikke alle der lige præcis ved hvornår hesten har brug for sko, og hvornår den ikke har smiley

Nej men når har altid har haft dem på, aner jeg ikke hvordan hans hove vil blive uden sko.

• #6   24. jul 2010 For nogle er det nødvendigt, for andre ikke.
    Jeg rider en konkurrence pony, og den har aldrig så meget som set en sko smiley

• #7   24. jul 2010 Milla: Tror det er meget forskelligt - min har tabt sko op til flere gange men er blevet tjekket af dyrlæge alle gange, og er blevet redet imens - uden problemer smiley

• #8   24. jul 2010
    Når jeg siger sko er nødvendigt er det fordi man jo har alternativet boots - som bruges meget inden for distance, også oppe i de høje klasser.
    Men dressur og spring folk har en tendens til at vælge sko istedet for af en eller anden grund smiley

• #9   24. jul 2010 Min går uden sko og det bliver han ved med.. Rider dressur 4 dage spring 2 dage og 1 dag fri, sådan ca, kan godt ersatte dressur eller den ene spring med en tur, han har smed når han trænger, hvilket svinger mellem ca hver halve år til hver 3 mdr, men mest hver halve år.. Spørger altid smeden om han synes der er noget der skal rettes eller om der er noget galt, og får altid at vide, at han har fine sunde og hove..

Så ja, er ikke hysterisk omkring hans hove bruger dem som de skal bruges rider på vej, grus, sand, græs osv og har aldrig bøvlet med noget som helst..

• #10   24. jul 2010 Hvis du piller dem af ham, bliver han nok lidt om de første dage - det er helt normalt, da han jo pludselig meget bedre kan mærke underlaget.

Der er så mange heste/ponyer der er ømtåede når det gælder turridning på grus-stier og lignende - og derfor helst vil gå i rabatten, så det er jo lidt svært at vide om han også er det? Ellers kan du bruge boots, som Krikken også anbefaler.

Vi har kun 2 ud af 13 heste/ponyer der går med sko. Den ene har forsko på da hendes forhove flækker for et godt ord, og den anden er 4 skoet da hun tidligere er blevet beskåret forkert, og derfor bliver nød til at blive skoet over nogle måneder, mens de bliver rettet.

• #11   24. jul 2010 Så for at svare på dit spørgsmål istedetfor at ævle som en gammel kælling,, Ja tror sagtens han vil kunne klare sig uden sko smiley he he

• #12   24. jul 2010 Hov, der skulle stå at han nok bliver lidt ØM de første dage smiley

• #13   24. jul 2010 komemr an på hesten jo..

Nogle heste har brug for sko - andre får det på fordi... derfor smiley

Jeg propper ikke sko på laudino medmindre han har BRUG for det.. andet ville være fjollet

• #14   24. jul 2010 Hmm tak for Jeres svar smiley vil tage rådene til mig, og snakke med smeden hvad han vil sige. Håber ikke han er så egoistisk at han siger min pony SKAL have sko - bare for at tjene flere penge, men nu må vi se smiley

• #15   24. jul 2010 Synes det er meget svært - måske skulle vi bare lade skoene sidde på ham?

Vi har 6 heste der går med sko, og de er alle over 5 år, men de er alle blevet anbefalet IKKE at tage skoene af deres heste, fordi det vil skade deres hove - så bliver jeg bare endnu mere i tvivl smiley

• #16   24. jul 2010 ejerne er blevet anbefalet ikke at gøre det - altså ikke hestene smiley

• #17   24. jul 2010 Hvis din 20 årig pony har gået med sko længe, og det fungerer så den er gående og glad og frisk - så synes jeg ved gud, det ville være tåbeligt at begynde at lave om på det.

Jeg kunne aldrig drømme om at gøre sådan mod en gammel velfungerende pony. Jeg synes bestemt, du skal fortsætte som altid - hvorfor lave om på noget,der fungerer godt????

• #18   24. jul 2010
    Forstår ikke hvorfor sko er en nødvendighed når man har alternativet boots som ja er dyere men også holder længere? smiley
    Hvorfor vælger man sko? Er det mere besværligt at skulle finde hestens boots størrelse? For besværligt fordi ikke mange smede kender til det? Har man ikke lyst til at gå væk fra traditonerne?

• #19   24. jul 2010 Så lad være med at tage dem af smiley Hvis han har gået med sko de sidste mange mange år, er chancen der måske for at hans hove ikke er ret stærke når skoene tages af, og hvis han fungerer fint med skoene på, kan du jo bare fortsætte med det smiley

• #20   24. jul 2010 KA: Fordi jeg har fået afvide at ''barefoot'' er langt sundere for hestens ben og hove - men synes det lød tåbeligt, da det jo ikke MEGET forskelligt for den enkelte hest. Jeg vil bestemt heller ikke lave om på det, medmindre ''ikke-sko'' ville være sundere for hans ben og hove, men det lyder somom at folk har delte meninger - så jeg tror bare han får lov til at beholde dem på smiley

• #21   24. jul 2010 Krikken (i wanna say sorry, but i'll do it again) .

Nogle heste har meget sarte hove, og det er ikke kun under ridning - så derfor kan det være nødvendigt at lægge sko på for at holde hoven ved lige, i stedet for at den flækker så meget at den er svær at rede.

• #22   24. jul 2010 Krikken: Jeg har ingen forstand på boots, og vil heller ikke begynde at lære om det, for hvis og når min pony har det bedst med sko, synes jeg ikke der skal ske nogle forandringer.

Det kan godt være boots er billigere, men prismæssigt er jeg ligeglad - vi vælger det der er bedst og sundest for ham smiley

• #23   24. jul 2010 Krikken -boots kan ikke helt erstatte sko. Det kan de, hvis der kun er tale om et problem under ridning, men har hesten osse problemer på folden, ja så kan sko være nødvendige, eftersom man ikke kan give hesten boots på 24/7
    -alternativt kan man self lade hesten blive inde, meeeeen det vil jeg altså ikke byde min hest.

Axel kan ikke klare sig uden sko. Vi har prøvet af flere omgange, og hvergang er det endt med en halt hesten med minimale hove, fordi han slider dem væsentligt mere end de vokser, selv når han kun går på fold.
    Dertil kommer at han ikke slider dem pænt lige...
    Så han går med sko på alle 4, og får dem ikke af igen.

Min gamle pony gik med sko i sine unge dage hvor hun gik meget på asfalt, grus o.l. og fordi hun gik med specialbeslga en periode efter hun havde været forfangen.
    Da hun blev ældre og mest gik på fold og en smule på bane, kom skoene af.

Så man kan fint pille skoene af en hest hvor behovet ikke længere er der... Men er der stadig et behov, ja så må de jo blive på.

• #24   24. jul 2010 Krikken: Hov troede du havde skrevet at de var billigere - beklager smiley

• #25   24. jul 2010
    Ved godt nogle heste også er ømme på folden - her tænker jeg også over om folk tænker på andre alternativer til jern sko, plastic og hvad der ellers findes smiley

Om man overvejer dette, men jernsko så bare er det nemmeste..

• #26   24. jul 2010 I bund og grund er det med sko jo noget vi mennesker har skabt,hmm i vrede efter min mening.nå spøg til side .jeg har en skøn vallak på 21 år og han har altid gået barfods,har aldrig været halt,kan ske han har været en smule ømfodet , i forbindelse med ny dannelse af stråle som de skifter forår og efterår, men det har højest været en til to gange i hans liv jeg har oplevet det og kun hvis han har gået på hård grusvej med mange sten.Så med mindre din smed er meget hårdhændet med beskæring,og at du ikke gør ham opmærksom på at du nu ønsker at gå over til barfods trim ,så vil jeg personligt ikke mene der skulle være et problem i det. Dog skal til slut lige siges at nogle heste har så svage hove at sko er nødvendigt eller hvis hesten har en forkert benstilling ,så er det jo nødvendigt med speciel sko men det er jo en helt anden sag =o)

• #27   24. jul 2010 Min fjordhest fik pillet skoene af og blev kun lidt ømtået også efter første beskæring af ny smed blevet han mega ømtået på grusveje og af sten osv. Jeg købte boots til ham og de hjælp virkelig på vores problem når vi var på tur, desværre gik der ikke mere end 1½ måned også kunne han ikke passe dem mere, så nu overvejer om han skal have sko på igen, for hvis han skal have smed hver 1 gang hver 1-1½ måned så bliver det sku dyrere i længden da han kan gå helt op til 12-13 uger med sine sko uden ligne en som mangler en smed smiley

• #28   24. jul 2010 Når den har gået med sko i så lang tid kan man sjældent tage dem af igen. Hesten bliver ekstremt øm tået. Også boots er ikke det bedste alternertiv, de glider knap nok på astfalten og derved får hestens sener en masse stød og bliver med tiden kortere, hvilket øger risikoen for skader på den dybe bøje sene.
    Efter min mening bør boots kun være til nød vis hesten taber en sko, så kan man give den boots på så den ikke bliver halt og evt ødelægger hoven.

• #29   24. jul 2010 Krikken: Sjovt du kommer ind på plastiksko, vis det var bedre end jernsko tror du så ikke alle heste gik med det nu om dage?
    Men lad mig stille jeg dit sprøgsmål, hvordan ville du rette en plastiksko til så den passede din hests hove?
    Nej det kan man netop ikke, så derfor er det istedet hestens hov der bliver tilpasses skoen - desværre. Hvordan ville du have det med at din fod blev tvunget til at passe en for lille eller for stor sko?
    Desuden kan hoven ikke arbejde med en plastiksko som den kan med en jernsko, dette resluterer i at hovvæggen bliver ødelagt og den begynder at danne vinger (hovvæggen skiller sig fra sålen, så der kommer karter i hoven mellem hovvæggen og sålen)
    Det er derfor smede stadigvæk bruger jernsko, dem kan man tilpasse hestens hove og ikke omvendt. Og som beskrevet før stopper plastiksko hårdt op på astfalt, og resultatet af dette bliver for korte sener som øger risikoen for seneskader voldsomt.

Jeg ville personligt aldrig udsætte min hest for dette, og er helt sikker på der er en grund til at man stadigvæk bruger "det primitive" jern i så stor en grad til hestesko, istedet for "det nymoderne" plastik som man ellers i stor stil bruger til alt andet.

• #30   24. jul 2010 Team Grafik -det er nu ikke korrekt at hoven ikke kan arbejde med en plasticsko på. Faktisk er plastic væsetligt mere fleksibelt end metal, og derfor vil plasticskoen typisk tillade hoven mere bevægelse.

Man kan så få forskellige former for plastic-sko. Nogen der skal limes på, andre der skal sømmes osv.

Men pt er jeg nu fuldt ud tilfreds med Axels metalsko med såler og pakning, så det bliver han på, medmindre andet viser sig mere brugbart til lige netop hans hove.

• #31   24. jul 2010 Team Grafik : Fuldstændig enig mht plastic sko!! Det er nemlig ikke særlig godt......

• #32   24. jul 2010
    Jeg spørger bare til det, så rolig nu - du behøves ikke flyve op smiley

Muligt plastic sko gør som du beskriver på asfalt men hvis du har set en slowmotion af trav m. sko på - så får hesten jeg ved ikke hvor meget stød op igennem benet pga. skoen da hoven ikke kan stødabsobere med noget på....

Mener langt de fleste heste kan blive barfods, men det kræver så også at man giver hovene lov til at "heale" og vænne sig til at være barfodet + evt. bruger boots til grus mm.
    Men det er jo de færreste der gider vente på det smiley

• #33   24. jul 2010 Krikken -men så er vi jo ude i en ny debat. Hvor længe er det så i orden at hesten skal gå med smerter, fordi den "bare lige skal vænne sig til at være barfods"?

JEG ville ikek tilbyde min hest den tilvænningsproces, hvis den varer ret meget mere end få uger.
    Og da slet ikek hvis der er tale om en gammel hest, som måske ikke engang har så lang tid igen.

Axel går meget på asfalt/grus mm. da han både bliver redet og kørt, og kørsel er jo i vid udstrækning = mange ture.
    Derfor har han såler under skoene, så han ikke får de stød op gennem benet, når han traver på asfalten.
    Men blev han ikke kørt, ja så ville han jo normalvis slet ikke trave rundt på asfalt, hvorfor han jo så heller ikke ville få de slag/stød i benet.

• #34   24. jul 2010 Nej, hoven arbejder ikke så godt på en plastic sko. En jernsko tillader hoven at arbejde ovenpå, hvilket man tydelig kan se på skoen, når den tages af igen. På en plasticsko, der er blødere end jernskoen, arbejder hovens sig ned i plasticen og ikke "ovenpå" - derfor nedbryder plastic hovens opbygning obg spil. Desuden er der et stort problem ift tilpasning af platisc sko ift jernskoen. Jernskoen kan smedes og formes præcis som hoven og benstillingen kræver - det kan plasticskoen ikke.

• #35   24. jul 2010 Krikken: Hvis det sidste var skrevet til mig, så havde jeg også overvejet at han nok vil blive ømtået - og vil derfor give ham den tid han skal bruge til at komme sig - men jeg regner med at han beholder dem på - eftersom jeg ikke er sikker på om det vil skade hans hove - og i værste fald hans ben smiley

• #36   24. jul 2010 kA -men platic kan tilgengæld bedre give sig når hoven arbejder.

Ang tilpasningen er vi helt enige.

• #37   24. jul 2010 Jeg er enig med dig Michelle i, at tilvænningsperioden for nogle heste kan være halve og hele år....bare for at de kan få på fold og en blød ridebane....

Jeg ville aldrig byde mine dyr at skulle være omtåede og påpasselige, når vi rider tur på al slags underlag, de går på fold med sten osv, samt deltager i konkurrencer på alverdens forskellige underlag....

• #38   24. jul 2010 Michelle: Nej, der er jeg ikke enig. Hoven arbejder jo OVENPÅ jernskoen fordi den er hård. Hvis skoen er lagt korrekt på, så tillader den faktisk en del hovspil. Ved plastskoen, der jo er blødere, ligesom borer hoven sig ned i plastiscen, hvilket begrænser hovspillet og nedbryder især dragterne....

• #39   24. jul 2010 kA -netop. Vores går osse på folde der både er lidt kuperede og har grene, træer, sten, sand (og græs self;o))

Og sammen med de mange ture på vej og i skov, så er sko en nødvendighed for Axel.

Selv Balder som ellers har MEGET hårde hove, må have sko på når han bliver kørt meget.
    Boots har vi ikke kunnet finde i hans størrelse, og skal jeg være ærlig, så tror jeg heller ikke de er optimale til så tung en hest med det bevægemønster han har.
    Så om sommeren har han sko på, om vinteren går han uden.

Og har man en som Axel, som tror man har savet benene af ham når man tager hans sko af, ja så vil jeg altså ikke lade ham gå og have ondt i ½ år, fordi han bare SKAL være uden sko

• #40   24. jul 2010 kA -helt enig i at hoven arbejder ovenpå skoen når man bruger metal (hvis smeden da ikke smider 40 søm i hver sko;o))

Det kan den self ikke på plasticskoen -men her bevæger plastic'en sig så sammen med hoven (kan ses på en slow-motion video af en hov med plastic-sko).
    Altså når hoven "udvider sig" bagtil, så gør skoen det osse.

Her tænker jeg så på limsko -men hvis en limsko gør det, så gør en såm-sko vel osse, hvis den er lavet af samme type plastic.

Limsko har jeg så aldrig brugt, og kommer næppe til det. Er simpelthen bange for Axel ville rykke hoven i smadder, hvis han trådte på skoen. Han er nemlig lidt af en tumpe når han går på fold, så der ryger af og til en sko.
    -og jeg så er jeg ganske godt tilfreds med den løsning vi har valgt.

• #41   24. jul 2010 Jeg er nu stadig af den overbevisning, at hoven arbejder, hvis ikke bedre, så i hvert fald lige så godt på en jernsko som på en plasticsko....og hvis man så oveni ser på plasticskoens nedbrydende virkning på hornet samt de elendige tilpasningsmuligheder - ja, så forstår jeg, hvorfor plasticskoen ikke er mere brugt. Naturligvis skal skoen ikke sømmes med så mange søm....to eller max tre i hver side.

Jep, jeg ser det også som et "sundhedstegn", at der ryger en sko engang i mellem.....det betyder nemlig, at smeden har lagt en (lidt) stor sko på, der giver plads og spil til hoven.

• #42   24. jul 2010 Tja.. jeg prøvede at smide skoene af min hoppe inden vinteren sidste år.. Det er også gået fint, lige indtil for en 2 måneder siden, så gik den ikke længere.. Hun blev MEGET ømtået på bare sandbanen.. Hun virkelig humbede rundt, og ville helst ikke gå nogen steder på banen.. Så hun fik sko på igen, og alt er som det normalt plejer at være.. og er ikke spor ømtået overhovedet..

Havde da håbet hun kunne gå uden.. Men det kan altså ikke lade sig gøre.. Så nu har hun sko på igen, og ømmer sig ikke..

Jeg tror at hvis hesten først har fået sko på, så kan man ikke bare sådan lige smide dem igen.. Hun havde dog bagsko på, på et tidspunkt pga en skade.. Men der er hun ikke øm overhovedet..

• #43   24. jul 2010 Krikken: Kender til et forsøg lavet på det tidligere KVL hvor der var indlagt mikrochips i hestens hove så man kunne se stress-niveauet i hoven - forsøgs hestene bar henholds vis plastiksko og jernsko. De heste der havde plastiksko på havde fordoblet stressniveauet i hovene i forhold til dem med jernsko.
    Og vi ved vist alle hvor godt man står fast med vores sko på astfalt, dette er sundt for os, men ikke for hesten.

----

Netop KA, hoven gnaver sig ned i en plastiksko = ikke godt, og derved kan hoven ikke arbejde ordenligt, hvilket giver store skader i hovvæggen og dragterne. Man kan tydligt se at der kommer huller ned i en plastiksko når de tages af hesten.
    Hvorimod hestens hove arbejder oven på jernet og derved kan der være spil i hoven og denne vil ikke danne vinger og hesten vil vokse i sine dragter. For dette gælder så at skoen er tilpasset hesten ordenligt.
    En rigtig tilpasses jernsko kan man intet se på når denne tages af, alt tekst ovs skal kunne ses.

• #44   24. jul 2010 Team Grafik: Jeg er helt enig...indtil det sidste du skriver.....

Når man tager en veltilpasset jernsko af, skal den være "slidt" af hovens spil især i dragtområdet...det bevidner at hoven arbejder og udvider sig, når hesten bevæger sig, præcis som den ville gøre, hvis hesten gik uden sko.

• #45   24. jul 2010 Ka, skrivefejl - mente selvfølgelig en dårlig tilpasses sko, kan man se tekst og sådan.

Selvfølgelig skal der være slid i dragthjørnerne.

• #46   24. jul 2010 Super! Så er vi vist enige smiley

• #47   24. jul 2010 Da jeg købte Artesia som 6 års havde hun gået med sko siden tilridning, fordi det gjorde man bare. Jeg pillede bare skoene af fra den ene dag til den anden, og mærkede aldrig noget til det, heller ikke selvom vi på daværende tidspunkt var på vejen mindst 2 gange ugentligt og ellers red dressur og spring.

Jeg går ikke ind for sko, og vil til enhver tid foretrække at undvære dem. Kun i tilfælde hvor fx benstilling eller ekstrem dårlig hovkvalitet kræver det, vil jeg putte sko på. Hverken Artesia før, eller nu Vinnie lider under ikke at have sko på i den daglige træning.

• #48   24. jul 2010 Tinne -Balder går som skrevet med sko om sommere. Om vinteren piller vi dem af og der har aldrig været problemer. Det samme gælder vores anden belgier.
    Og selv min gamle 3'erpony som havde gået med sko i næsten 20 år, havde ingen problemer med at få dem af da hun gik på pension (hun sled hovene MEGET når hun blev brugt og kunne ikke gå på grus -derfor sko. Da hun gik på pension gik hun kun på sand og græs)

Så for nogen heste er der ingen problemer. Men for andre tager det altså både halve og hele år før de ikke længere har ondt når de går uden sko. Og det ville jeg ikek byde min hest.

• #49   24. jul 2010 Michelle - jeg er vild med din Balder - hold op, han er skøn!!

• #50   24. jul 2010 Ja han er super lækker. Og noget af det rareste på denne jord:o)

Desværre lever han på lånt tid -han har fået en skade på en halshvirvel og det medfører at han falder så snart underlaget ikke er 100% jævnt, og desværre har behandlingen ikke virket.
    Så vi nyder nu hans sidste dage:o(

• #51   25. jul 2010 Årrhhh!!! Trist....

• #52   25. jul 2010 Karina -det er jeg helt enig i. Uden sko er bestemt at foretrække, hvis det er muligt.

Jeg stejler blot når folk insisterer på at ALLE heste kan og skal gå uden. For det er ikke rigtigt.
    Men ja, er det muligt, så er det helt sikkert at foretrække.

Kommentér på:
Er sko nødvendigt i længden?

Annonce