Når hesten rækker tunge {{forumTopicSubject}}
Ja blev lige inspireret af et tidligere indlæg hvor en person skrev at hesten rækker tunge for sjov.
Så stilte jeg lige mig selv dette spørgsmål:
Hvis det er så sjovt at række tunge hvorfor gør de det så kun når de har bid i munden, og ikke på fold eller med bidløst hovedtøj? Er der slet ingen der kan se min pointe? Det er jo kun når de har bid i munden, så det kan sgu da ikke være fordi det er sjovt!
Jeg er overbevist om at det sker på grund af smerter og/eller ubehag, så kan i agumentere nok så meget imod det,men mine erfaringer siger mig at det er rigtigt!
Folk der rider meget vil bare ikke kendes ved at deres ridning måske forvolder smerte på hesten og går derfor i total forsvarsposition når man siger at den laver de her ting med dens mund pga smerte.
Hvis man kender bare en smule til heste og deres adfærd, reaktioner og sind så burde man med det samme kunne se at den er gal. men de der vælger at ignorere det tænker også kun på dem selv og deres ridning og på at være bedre end alle andre, og stræber man efter dette er der heller ikke plads til at tænke på sin hest.
Gider ikke høre fra folk som kun kan sige det modsatte.
jul 2007
Følger: 76 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 254 Svar: 4.676
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Så jo sådanne heste findes. Og det skal da tilføjes at vores heste altså jævnligt får tjekket tænder, osse selvom de er for unge at ride på.
Den gjorde det jo så osse under rytter. Dog var det tydeligt at når først den kom rigtig igang, var varmet godt op, og koncentrerede sig, så stoppede det. Så for ham var det åbenbart bare noget hygge- slappe af agtigt noget
jan 2008
Følger: 50 Følgere: 50 Svar: 829
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 3 Emner: 461 Svar: 2.748
Min hoppe prutter med mulen og hvis hun ikke gør det er den konstamt i bevægelse hvilket har givet hende en kæmpe mule fyldt med muskler, så hun bliver tit kaldt for supermule
Og min anden står og tager hovedet op og ned med åben og skæv mund, men det er fordi han har haft et lorteliv og udviklet nogle stress afvigende vaner
nov 2007
Mange vælger så at snøre næsen samen (altså stramme næsebåndet godt og rigeligt). Men den ikke så store erfaring jeg har med tungerækkere er at det modsatte faktisk ofte hjælper mest -nemlig at løsne hvad løsnes kan.
Jeg har redet en hoppe der KUN rakte tunge når hun var i brunst (jeg gætter på hun var lidt mere irritabel i den tid og derfor gjorde det?). Og her spændte vi bidet et hul ned, red med helt løs næsebånd og så var problemet løst. Men hun kunne så heller ikke rides ret meget når hun var i brunst, da hun vinede og skreg bare man flyttede sig en mm i sadlen *G*
nov 2007
mar 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 208
dec 2005
Følger: 43 Følgere: 49 Heste: 3 Emner: 152 Svar: 1.388
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
(link fjernet)
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
Min 'ide' er at hesten gør det for at undgå at få tungen stoppet ned i svælget som biddet jo gør. Tror selv at jeg havde gjort det samme!!
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 3 Emner: 461 Svar: 2.748
sep 2008
Følger: 131 Følgere: 201 Heste: 4 Emner: 167 Svar: 2.904
Når hesten rækker tunge