åben mund/rækker tunge/løber {{forumTopicSubject}}
Er det virkelig stadig sådan derude i klubberne, at det er hesten der er noget i vejen med, hvis den går og åbner munden i et helt program??
Har lige kommenteret en video hvor pigen og en hun kender siger det er noget hesten bare gør!?
De kan ikke se at der er for meget fat i tøjlerne på trods af at rytteren lænder sig bag over når hun skal stoppe den.
En foreslog at de testede hesten om den ville gå på samme måde, hvis de red uden næsebånd eller red den for lange tøjler. Svaret tilbage var, at hvis de red uden næsebånd så rakte hesten tunge og hvis de red for lange tøjler så stak den af!
JAMEN SIGER DET OVERHOVEDET IKKE NOGET OM HVOR FEJLEN LIGGER??????
jeg forstår ikke hvorfor der stadig er offentlige ridesteder derude med uddannede træner, hvor det stadig er kamp med hesten når der skal riden.
Jeg bliver så vred når folk ikke kan forstå at fejlen ligger i den måde de rider, og jeg bliver ked af at folk ikke forstår hvor ondt det gør i hestens mund, når de holder så meget fat med tøjlerne.
Det er ikke en bidløs debat. det er en rid ordentligt og giv hesten en chance debat
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Når diverse topryttere kan ride med næsebånd der er så stramme at huden "popper" ud om det, en vandret kandar stang og åben mund - hvorfor skal de der ser op til dette så lave det om.
En åben mund er blevet en accepteret ting, åbner hesten munden så smækker man et strammere næsebånd på.
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Heste: 3 Emner: 38 Svar: 500
Så med den forskning in mente, så er fejlen jo per. definition fra sadlen og opefter...
Og man skal lave om, fordi det er det rigtige... Og ja, rigtig mange topryttere, er jo ikke gode ryttere som sådan.. Tag deres bid, pisk og sporrer fra dem og de fleste ville være hjælpeløse.... Og det er bare så ærgeligt, for det er dem som der bliver set op til...
sep 2007
Følger: 89 Følgere: 89 Heste: 4 Emner: 609 Svar: 2.988
Nogle kan bare ikke selv se et problem i det..
Faktisk så har jeg et 'lignende' problem med Kavello.
Han 'smiler' - altså viser tænder.. (Og det er både bidløs trense og bid trense..) Tænderne ER tjekket
Han gør det så snart han begynder at gå en smule korrekt..
Nogle der ved hvorfor?
apr 2010
Jeg kender en hest som ''smiler'' når den løsspringer og specielt når det bliver teknisk svært for den og den synes det er fantastisk med udfordring den selv skal løse.. og den har maks grime på
Så selvom jeg ved at heste ikke har bevidsthed om at ''smile'' som vi mennesker gør det, så kunne man måske sige at din hest bare er glad?? At den nyder det??
dec 2006
Følger: 1 Heste: 1 Emner: 21 Svar: 155
smider lige et link i jeres pb'er så kan i afgøre om det bare er mig der er sippet, eller om det her virke lig er "normalt"
apr 2010
apr 2010
Læste lidt af debatten inde ved videoen, og dem som hjælper pigen, hjælper hende jo tydeligvis ikke godt nok eller er ikke kompetente nok.
Jeg er helt enig med dig Astrid... Og så er det heller ikke sværere at slippe...
Hun har alt for meget fat i den pony... Tag dog bidet fra pigen, hvis ikke hun kan ride så det ikke gør ondt på det stakkels dyr...
apr 2010
Men ellers rider jeg altid med traditionelt udstyr på de heste hvor der er chance for at de blive taget til stævne osv. Bare så de er vant til det hele. Men hvis det slet ikke fungerer, så ryger ''lortet'' jo af igen
Men nu har jeg så også som princip, at mine heste (jeg rider) skal kunne det samme i en grime, som med en trense og bid..
apr 2010
men heste er sære på nogen måder og så vidt forskellige individer.
Nu har jeg jo den sære som kun vil have stangbid med port.. Jeg har så også en anden som KUN vil gå med et sprenger argentan bid, 3-delt classic.. Alt andet er BANDLYST... Og han kan også kun have sit hovedtøj løst.. Det må ikke stramme, så bliver han noget så tvær og man kan se det på ham i det sekund det er kommet på hvis bidet er forkert eller hovedtøjet for stramt...
Og jeg elsker virkelig at have så individuelle heste som sku siger fra... Det er den største gave man kan få hos en hest, at den siger fra - men det kræver jo at rytteren er villig til at lytte...
apr 2010
Det er da træls med sin sadel, men godt at du fik fundet ud af det!!
Jeg et netop igang med at finde en bomløssadel til en af mine, fordi han skal til at bruges igen, har haft foldtid i godt og vel 4-5 år Verden tog bare lige overhånd for hesten og han blev sat på ferie, men nu er han klar til at arbejde igen... Men dyret har jo ikke meget muskel, så tør slet ikke købe sadel med bom, for den vil bare skule rettes, rettes og rettes. Og han skal kun gå skovture, lidt spring og lidt dressur de første par år, så den behøver ikke være godkendt til noget som helst.
Men der er faktisk en godkendt dressursadel (bomløs), den hedder barefoot london, den kunne du måske kigge på??
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.141
og så den evige myte om at hesten bare skal tvinges ned med halsen, så skal den nok få bagparten ind og løfte ryggen....øv øv øv det er jo toltalt omvendt når hesten får bagparten ind under sig og begynder at løfte ryggen går den selv i holdning...
og de stramme næsebånd...suk. jeg er frygtet i min rideklub fordi jeg påtaler det hver gang jeg ser et stramt næsebånd, jeg kan ikke ha´det...men desværre hjælper det bare så lidt, da netop mange professionelle og M ryttere rider med heste som er totalt sammensnøret...og det er jo dem de yngre ryttere ser op til... øv øv
men jeg påtaler det og prædiker så tit jeg kan komme afsted med det, måske jeg omvender et par stykker indimellem.....og det er vel bedre end ingenting
apr 2010
åben mund/rækker tunge/løber