{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.179 visninger | Oprettet:

åben mund/rækker tunge/løber {{forumTopicSubject}}

Er det virkelig stadig sådan derude i klubberne, at det er hesten der er noget i vejen med, hvis den går og åbner munden i et helt program??
Har lige kommenteret en video hvor pigen og en hun kender siger det er noget hesten bare gør!?
De kan ikke se at der er for meget fat i tøjlerne på trods af at rytteren lænder sig bag over når hun skal stoppe den.
En foreslog at de testede hesten om den ville gå på samme måde, hvis de red uden næsebånd eller red den for lange tøjler. Svaret tilbage var, at hvis de red uden næsebånd så rakte hesten tunge og hvis de red for lange tøjler så stak den af!

JAMEN SIGER DET OVERHOVEDET IKKE NOGET OM HVOR FEJLEN LIGGER??????
jeg forstår ikke hvorfor der stadig er offentlige ridesteder derude med uddannede træner, hvor det stadig er kamp med hesten når der skal riden.
Jeg bliver så vred når folk ikke kan forstå at fejlen ligger i den måde de rider, og jeg bliver ked af at folk ikke forstår hvor ondt det gør i hestens mund, når de holder så meget fat med tøjlerne.

Det er ikke en bidløs debat. det er en rid ordentligt og giv hesten en chance debat

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  åben mund/rækker tunge/løber
  • #1   29. apr 2010
    Når diverse topryttere kan ride med næsebånd der er så stramme at huden "popper" ud om det, en vandret kandar stang og åben mund - hvorfor skal de der ser op til dette så lave det om.

En åben mund er blevet en accepteret ting, åbner hesten munden så smækker man et strammere næsebånd på.

• #2   29. apr 2010 mange ryttere nægter jo bare at indse at fejl (dem alle) kommer fra sadlen og opefter.... Heste har jo ikke bevidsthed til at være dumme eller gøre ting for at være trælse. Jeg læste fornylig en artikkel (kan ikke lige husk hvilken - læser meget) om at når en hest skal lære noget, skal det gøres på 30 sekunder. Altså fra at hjælpen gives til at den gør det rigtige og bliver rost, skal være indenfor et spænd af 30 sekunder, ellers opfatter den det ikke. Og så skal det gentages 7 gange for at hsten har en chance smiley
    Så med den forskning in mente, så er fejlen jo per. definition fra sadlen og opefter...

Og man skal lave om, fordi det er det rigtige... Og ja, rigtig mange topryttere, er jo ikke gode ryttere som sådan.. Tag deres bid, pisk og sporrer fra dem og de fleste ville være hjælpeløse.... Og det er bare så ærgeligt, for det er dem som der bliver set op til...

• #3   29. apr 2010 Det er noget af en problematik faktisk..
    Nogle kan bare ikke selv se et problem i det..

Faktisk så har jeg et 'lignende' problem med Kavello.
    Han 'smiler' - altså viser tænder.. (Og det er både bidløs trense og bid trense..) Tænderne ER tjekket
    Han gør det så snart han begynder at gå en smule korrekt..
    Nogle der ved hvorfor?

• #4   29. apr 2010 der er jo stor forskel på at smile og åbne munden direkte i smerte... Men det kender jeg godt.. Nogen heste spænder på automatik når de arbejder og koncentrer sig.. De har alle deres ''vaner'' og automatiske reaktioner i arbejde og koncentration.

Jeg kender en hest som ''smiler'' når den løsspringer og specielt når det bliver teknisk svært for den og den synes det er fantastisk med udfordring den selv skal løse.. og den har maks grime på smiley

Så selvom jeg ved at heste ikke har bevidsthed om at ''smile'' som vi mennesker gør det, så kunne man måske sige at din hest bare er glad?? At den nyder det??

• #5   29. apr 2010 tjah det lyder godt nok til at jeg sætter mine forventninger for høje, når det kommer til om ryttere og undervisere nu også er kompetente nok.
    smider lige et link i jeres pb'er så kan i afgøre om det bare er mig der er sippet, eller om det her virke lig er "normalt"

• #6   29. apr 2010 Astrid: Jeg synes det er godt at du sætter dine forventninger høje og jeg tror ridesporten havde en højere standard, hvis vi var nogle flere som havde så høje forventinger og var noget mere kritiske...

• #7   29. apr 2010 den pony i den video går jo tvunget. Prøv at se, at når hun laver paraden, så tager hesten nuden op og bliver filet ned... og filet ned og ned og ned....
    Læste lidt af debatten inde ved videoen, og dem som hjælper pigen, hjælper hende jo tydeligvis ikke godt nok eller er ikke kompetente nok.

Jeg er helt enig med dig Astrid... Og så er det heller ikke sværere at slippe...

Hun har alt for meget fat i den pony... Tag dog bidet fra pigen, hvis ikke hun kan ride så det ikke gør ondt på det stakkels dyr...

• #8   29. apr 2010 Jeg rider på en af mine heste helt uden næsebånd (når der endelig er trense på), for han synes bare ikke det er en fed ting at have på.. Hvor løs den så end er... Lige så snart den er af, så prøver han ikke at åbne munden.. Men den hest nægter så også at gå med et bid som er delt... Han bliver sur lige så snart han har alm. trensebid på.. Men giv ham en stang med port og han er sød som en engel smiley Nu går hesten så mest med grime eller cordeo, så det er ikke rigtigt et issue længere smiley

Men ellers rider jeg altid med traditionelt udstyr på de heste hvor der er chance for at de blive taget til stævne osv. Bare så de er vant til det hele. Men hvis det slet ikke fungerer, så ryger ''lortet'' jo af igen smiley

Men nu har jeg så også som princip, at mine heste (jeg rider) skal kunne det samme i en grime, som med en trense og bid..

• #9   29. apr 2010 Tak, jeg synes og selv det er et godr princip smiley og det virker.. Det kræver noget mere træning, noget mere øvelse og noget mere tid, men livet blver altså også SÅ meget lettere, når det er på plads smiley

men heste er sære på nogen måder og så vidt forskellige individer.

Nu har jeg jo den sære som kun vil have stangbid med port.. Jeg har så også en anden som KUN vil gå med et sprenger argentan bid, 3-delt classic.. Alt andet er BANDLYST... Og han kan også kun have sit hovedtøj løst.. Det må ikke stramme, så bliver han noget så tvær og man kan se det på ham i det sekund det er kommet på hvis bidet er forkert eller hovedtøjet for stramt...

Og jeg elsker virkelig at have så individuelle heste som sku siger fra... Det er den største gave man kan få hos en hest, at den siger fra - men det kræver jo at rytteren er villig til at lytte...

• #10   30. apr 2010 Ja, jeg hører også tit den der med '' at den er da bare fræk, giv den et rap i røven''... Jeg prøvede engang med en af mine, at han ville bare ikke gå frem. Og han var ikke halt eller sådan direkte øm på kroppen, han ville bare ikke gå frem under rytter og det ligner ham bare ikke!! Men jeg hoppede så af, tog sadlen af og trak ham rundt lidt før han kom ind i boksen igen. Ringede til kiropraktoren som kom dagen efter og det viste sig at et af hans led i rygsøjled have sat sig lidt fast og derfor var det ubehageligt for ham med rytter. Han fik det sat på plads med nogle dages ro og så ville hesten sku meget gerne arbejde igen... Så jeg er da glad for at jeg ikke lytter til de ellers dumme kommentarer om at hesten er ''fræk''...

Det er da træls med sin sadel, men godt at du fik fundet ud af det!!
    Jeg et netop igang med at finde en bomløssadel til en af mine, fordi han skal til at bruges igen, har haft foldtid i godt og vel 4-5 år smiley Verden tog bare lige overhånd for hesten og han blev sat på ferie, men nu er han klar til at arbejde igen... Men dyret har jo ikke meget muskel, så tør slet ikke købe sadel med bom, for den vil bare skule rettes, rettes og rettes. Og han skal kun gå skovture, lidt spring og lidt dressur de første par år, så den behøver ikke være godkendt til noget som helst.
    Men der er faktisk en godkendt dressursadel (bomløs), den hedder barefoot london, den kunne du måske kigge på??

• #11   30. apr 2010 desværre sker der alt for meget hovedløst ridning rundt omkring... rigtig mange undervisere synes ikke det er sjovt at undervise de yngre eller uerfarne ryttere, så de kan tit "få lov" til at ride bevidstløse rundt og hive i tøjlerne og bumpe i ryggen, fordi deres undervisning ikke er kvalificeret.

og så den evige myte om at hesten bare skal tvinges ned med halsen, så skal den nok få bagparten ind og løfte ryggen....øv øv øv det er jo toltalt omvendt når hesten får bagparten ind under sig og begynder at løfte ryggen går den selv i holdning...

og de stramme næsebånd...suk. jeg er frygtet i min rideklub fordi jeg påtaler det hver gang jeg ser et stramt næsebånd, jeg kan ikke ha´det...men desværre hjælper det bare så lidt, da netop mange professionelle og M ryttere rider med heste som er totalt sammensnøret...og det er jo dem de yngre ryttere ser op til... øv øv

men jeg påtaler det og prædiker så tit jeg kan komme afsted med det, måske jeg omvender et par stykker indimellem.....og det er vel bedre end ingenting smiley

• #12   30. apr 2010 Gitte F: Dejlgt at se at nogen tør påtatale det!! Og JA, det er MEGET bedre end ingenting...

Kommentér på:
åben mund/rækker tunge/løber

Annonce