{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
911 visninger | Oprettet:

Sælge eller aflive? {{forumTopicSubject}}

Vi står i den situation, at vores 4års rigtigt søde flinke hoppe har spat i højre bagben, og der er 4 cm's forskel i højden på hendes hoftehjørner. Hun bliver ALDRIG ridehest, og hun bliver aldrig kåret.

Nu står vi med 2 valg:
Sælge som hyggehest?
Eller aflive?

Hvad ville I vælge??

Og nej, at beholde hende i vores stald er ikke en mulighed.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sælge eller aflive?
  • #1   13. dec 2008 jeg ville for alt i verden prøve at sælge hende som hyggehest!
    men self. kun vis hun kommer et sted hen der behandler hende godt


  • #2   13. dec 2008 Jeg ville sælge hende hvis i kendte dem i solgte til. Har oplevet alt for mange gange, at deres selskabs heste 10 år efter går rundt som ridehest, men alt for mange smerter. Det er træls i ikke selv kan beholde hende! smiley

  • #3   13. dec 2008 jeg ville sige farvel og mange tak....

  • #4   13. dec 2008 Hvis man kender nogle som man kan stole 100 % på så kan man sagtens sælge hende som hyggehest, men ville hellere aflive for folk har kun penge på hjernen og ville aldrig i mit liv kunne tilgive mig selv hvis jeg fandt ud af at hesten blev redet..

  • #5   13. dec 2008 Hmmm svært..
    Ville nok vælge aflivning... Kunne forstille mig det kom til at genere hende mere og mere når det ikke kan holdes nede med let ridning.. Og hvis hun har ondt hvis hun bliver redet.

    Og som de andre siger, der er jo inegn garanti for at hun ikke bliver redet der hvor hun nu kommer hen. Når man først har solgt, så mister man jo kontrollen.


  • #6   13. dec 2008 hvis du laver kontrakt på at hun KUN bliver brugt som hyggehest ville du godt kunne sælge hende som det.. der er jo måske en eller flere personer ude i verden der vil ELSKE hende så højt og bare elske at gå ture og øve hms, tillidsøvelser osv med hende, da der idag er personer der ikke må ride pga skader osv men de stadig gerne vil have en hest der ikke skal rides..



  • #7   13. dec 2008 glemte lige at spørge.. hvilken en af dine heste er det?!..

  • #8   13. dec 2008 der findes nogle steder hvor man kan sende heste hen så man er sikker på at de ikke bliver solgt videre eller bliver brugt som ridehest...

  • #9   13. dec 2008 Prøve at sælge men hvis ikke at der er nogle køber så avlive den):

  • #10   13. dec 2008 Jeg ville vælge aflivning, tror jeg. Men mest fordi, jeg ville være bange for, at hesten blev redet alligevel.

  • #11   13. dec 2008 Jeg har den holdning, at man ikke afliver "rask" hest. Når jeg siger rask, menes der en hest det kan leve et liv uden smerter.
    Om det så skal være som ridehest eller foldbums.



  • #13   13. dec 2008 Jeg som menneske er indbygger sådan at alle - også dyr, skal have en chance...

    Det er jo en ung hest - måske kan den leve et liv som hyggehest uden at mærke særlig meget til det.... måske ikke...

    Men den skal da have chancen....



  • #14   13. dec 2008 Men ja risikoen for at den bliver kaste bold og forsøgs klud, er jpo desværre stor....

    Men udlån ville ihvertfald være en god idee....


  • #15   13. dec 2008 Jeg tror jeg ville vælge aflivning, af den grund jeg ville være bange for, at hun ville blive solgt vidre og blive redet eller andet, som gør hun får ondt!

  • #16   13. dec 2008 Hvis det var mig, ville jeg nok kun sælge til nogen jeg kendte virkelig godt, og som jeg havde jævnlig kontakt med, så jeg kunne være sikker på, at hun ikke ville blive brugt eller solgt videre igen.
    Hvor mærket er hun af det?
    Hvis hun alligevel inden for nogle få år, vil få smerter, er det måske bedre at aflive hende. Hvis hun er meget skæv, kan smerter og slidgigt vel ikke undgåes selvom hun ikke rides eller hvad?


  • #17   13. dec 2008 husk vi lever i en verden hvor vi kun kan stole på os selv og vores nærmeste...

  • #18   13. dec 2008 Hun ville nok (et skud i tågen) kunne holde 4-6 år som foldbums.. Dette tidsrum har jeg vurderet ud fra, hvordan det har udviklet sig de sidste 2 år..
    Og ja, hvis hun har stået inde for lang tid ca 15 timer, så trækker hun på benet den første halve times tid, når hun kommer ud..
    Hun står så vidt muligt og hviler på det ben (hvilket jo overbelaster det andet, men dette har dog ikke vist sig endnu)..


  • #19   13. dec 2008 Åh, det er da godt nok et svært valg for dig.
    Måske ville det bedste bare være at aflive hende så...


  • #20   13. dec 2008 Som du fortæller det at den vil få det værre og værre selv om den bare går som hyggehest.. så ville jeg lade den få fred.. det er farligt at sælge som hyggehest... ja nu om dage kan man jo ikke engang stole på hvis man sender dm på hesteplejehjem smiley så ville ikke turde at sælge og udlån kun hvis jeg kendte sersonen meget godt..

  • #21   13. dec 2008 Avleren vil dog helst trække et føl på hende, for hun har KANON afstamning, men det føl har jeg ingenting at bruge til.. Jeg ved godt, at det lyder hårdt, men der vil komme et "hul" i føllet's hoppelinje, fordu hun ikke er kåret.. Og det er imod vores etik at avle på en hoppe, som ikke er kåret..
    F**k, den er svær..


  • #22   13. dec 2008 sorte perler
    Ja den er svær, sådan en beslutning er ALTID svært. Syntes du skal tænke alle tankerne igennem, ville du klare at sælge hende i uvished, men hun kan jo også få det godt hos ejerne, eller vil du aflive hesten og så aldrig se den igen, men på den anden side vide at der er INGEN der kan give hende flere smerte. Tror ikke HG kan hjælpe dig ud af dette problem. smiley

    Det med at få føl, ville det ikke blive en for hård belastning for hende? smiley


  • #23   13. dec 2008 Det er op til dig selv.
    Hvad synes du er rimeligt overfor den?
    Kan den leve uden smerter i nogle år endnu?

    Jeg synes det er en skam at aflive en hest som ikke har smerter. Hvis den kan gå som foldhest/avlshoppe, så sælg den. Man behøver jo ikke bruge en frieserhingst, man kunne jo godt sætte fx en fuldblod på og så få et fantastisk blandingsføl.


  • #25   13. dec 2008 Uuuh, LCH.. Tro endeligt ikke, at jeg ikke har tænkt.. Det har jeg brugt det sidste år på.. Men jeg er stadig ikke kommet tættere på en løsning..

    Det ville helt klart være en fordel for hende at komme i løsdrift, men det har vi desværre ikke mulighed for..

    Aaaarg frustrerende..


  • #26   13. dec 2008 Så kan hun da komme i min løsdrift smiley

  • #27   13. dec 2008 Har hun smerter, så ville jeg klart aflive. Især med en 4 cm forskel i højden på hoftehjørner. En hest kan ikke være tjent med at skulle pumpes fuld af smertestillende og diverse andet medicin for at holde smerterne fra døren.

  • #28   13. dec 2008 Sorte perler
    Det var bestemt ikke meningen den sætning skulle forståes sådan! smiley
    BESTEMT IKKE.. Den er også gruelig svær! smiley


  • #29   13. dec 2008 Ville klart vælge aflivning ! Selvom det er svært ..
    Du kan aldrig vide dig sikker på at den ikke bliver redet på SELVOM i laver kontrakt, du kan jo ikke værer der og tjekke hele tiden smiley

    Og ved du om hun har ondt?
    Måske for hun ondt senere ..


  • #30   13. dec 2008 Jeg ville ude at blinke med øjnene vælge at give hende fred.
    Ville aldrig ku se mig selv i spejlet igen, hvis hun en dag blev solgt med mangel på oplysninger, uanset hvilke kontrakter du laver aner du jo ikke om hun engang kommer til en hestehandel som ikk er ærlig, eller pludselig bliver solgt som skovturs hest, hvor folk beslutter at ride mere end skovtur på hende..:)
    Er hun forsikret.?


  • #31   13. dec 2008 Jeg ville slagte! Der er så mange nu i dag der siger de ikke vil ride dem, men så gør det alligevel og det er ikke fair for en syg hest!

  • #32   13. dec 2008 Hun får ikke smertestillende, og hun virker ikke som om, hun har ondt-ondt.. Som skrevet, så er hun stiv den første halve times tid, når hun bliver lukket ud.. Og hun hviler på det ben, når hun små-sover.. Men ikke ondt-ondt.. For så var beslutningen ikke så svær..

    Hun er en KANON kælen og lærenem hest.. Men kan byde hende ALT, og hun tager imod med kyshånd.. Flagrende flag, balloner, børn, hunde, presseninger, traktorer.. Alt tager hun i stiv hov...


  • #33   13. dec 2008 Jeg ville personligt høre min dyrlæge ad, hvad hun synes vil være det bedste for hesten.

    Umiddelbart ud fra det du skriver vil jeg ikke sige hvad den skal.


  • #34   13. dec 2008 jeg har det også sådan at dyrerne skal have en chance
    jeg har købt mange hest der bare skulle ha været aflivet men jeg ga dem en chance og de har fået et rigtigt godt liv her hos os


  • #35   13. dec 2008 Dyrlæge siger, at hesten burde tilbage til avler... Men men.. Livet er ikke så let, for avler er fra Holland.. Og vi kan ikke bevise, at hun havde det, da vi købte hende..

  • #36   13. dec 2008 aflive ,

    de bliver næsten altid brugt lidt aligevel. ;s


  • #37   13. dec 2008 Hvis så den ikke kan komme tilbage til avler, hvad ville dyrlægen så mene er det bedste for hesten?

  • #38   13. dec 2008 Jeg ville sige præcist som Louise,

    Du skriver også at hesten halter hvis den har stået inde for længe på boks..... en hest der halter HAR ondt og gør at jeg mener det er uetisk at avle på den?, når den halter bare ved sin egen vægt? .... jeg ville lade hesten aflive.

    Der er desværre penge i en "Frieser" så jeg ville ikke turde sælge den, selv med alverdens klausuler i kontrakt...for man kan ikke stole på folk..og man kan ikke gøre noget som helst, hvis den er solgt videre? selv HVIS man finder den igen?.

    Men en utrolig trist historie for så ung en hest..... håber du kommer frem til den løsning du bedst kan leve med.



  • #39   13. dec 2008 Ved at hesten ikke er særlig gammel og i realiteten ku have mange år på bagen, men da du ikke ka garantere for hvor længe hun kan holde, hun halter når hun kommer ud, er jo tegn på smerte, også selvom det kun er en lille time.. tænk på et liv med smerter hver eneste dag. og hun kan ikke kåres, ka du ikke avle på hende uden at få et "pirat" føl, og ka hun klare smerterne som føllet giver..??

    Er hun forsikret ??


  • #41   13. dec 2008 I den situration, ville jeg nok vælge aflivning. Hvis hun afligevel kun holder 4-6år, hvorfor så ikke sige farvel nu ?

  • #42   13. dec 2008 Dyrlæge siger, at hun sagtens kan gå som foldbums, men igen bedst i løsdrift, så hun selv kan bestemme, hvornår hun har brug for at røre sig..

    Og nej, hun er ikke forsikret, da vi ville vente til efter kåringen.. Bummert..


  • #43   13. dec 2008 vi har løs drift
    og det er det bedste for hesten
    jeg syndes du skulle gi den en chance
    og hvem kan være dum nok til at ride en hest man får at vide den ikke kan brugess som ride hest

    og der er mange der gerne vil ha en selv skabshest


  • #44   13. dec 2008
    Det store spørgsmål er jo :

    Kan man regne med at folke ikke vil bruge den til at ride/køre med??? Folk lover jo alverdens ting, hvis de kan få fingrene i en "billig" hest !! desværre.... og dette er jo en populær race som altid kan sælges om ikke andet vil hestehandlerne stå i kø for at få fat i stamtavlen??...ja jeg turde ikke...hvis jeg skal være helt ærlig...

    Det er utrolig trist med så ung en hest...men altså den chip og tavle hun har er MANGE penge værd for dem der laver den slags ulovligheder


  • #45   13. dec 2008 Tjaaa, jeg kan sagtens følge dig, Dorthe..

    Jeg kunne jo beholde tavlen selv, så er jeg da sikker på, at DEN ikke bliver misbrugt..
    Forstå mig nu ret: Hvad har folk, som bare vil have en hyggehest brug for stamtavlen til?


  • #46   13. dec 2008

    Ja det er rigtigt, så undgår man da handlerne som "bare" vil tjene penge...hehe


    Altså dengang man mærkede de syge dyr ! var det alligevel nemmere? for der kunne man da ikke "fortie" at det var en kasseret ridehest.. Man burde faktisk indføre det, så der ikke kunne svindles så meget med det?
    Selvom dem der opererer i chip og tavler jo aligevel godt kan svindle...Det er altså det mest utrolige folk kan finde på " for at tjene penge??"



  • #47   13. dec 2008 Helt enig, Dorthe..
    Derfor beholder jeg tavlen selv, HVIS hun bliver solgt..

    Som sagt, så er den endelige afgørelse endnu ikke taget..


  • #49   13. dec 2008 jeg ville til enhver tid vælge at aflive, hvis jeg ikke selv kunne beholde dyret, og sørge for at det ikke blev brugt til noget det ikke kunne holde til.

    det r en hård, men ansvarlig måde at opfør sig over for dyret på.
    en hest lider ikke i himlen. det er der iøvrigt ingen der gør. men den vil lide, (og det vil vi andre også), hvis den kom ud hvor den blev solgt videre, blev kastebold og markedshest og det der er værre, og måske tilsidst, endte sine dage efter en akt for lang tur på et slagtehus i sydeuropa.

    hellere tage den hårde beslutning nu. lad hesten få fred. den er ligeglad... den starter da bare forfra på et nyt hesteliv. smiley
    hvem ved, måske møder du den igen en dag smiley


  • #50   13. dec 2008 Og nogle folk avler jo på hvad som helst, selvom du beholder stamtavlen, så kan folk sagtens finde på det alligevel, især hvis hun er en rigitg "looker"...
    Men som du selv skriver, hun trækker på benet efter en nat i boks.. Det kan bare ikke være gode tegn.
    Og selvom du sælger med kontrakt osv. så er folk bare nogle svin engang imellem.

    Det er bare mega træls for dig smiley

    Men forresten du skal sgu roses for ikke at ville avle på den, når den nu har sådan en fejl smiley Det var der ikke mange der ville lade sig stoppe af...


  • #51   13. dec 2008 Tak, Merete..

    Men jo, jeg kan sagtens følge Jer alle sammen..

    Mit problem er jo så bare, at hun er en rigtig hygge-nusse-hest, som vil lære alt, være med til alt, totalt nysgerrig, og "snakker" utroligt meget.. Hun har aldrig forsøgt på at bide eller sparke.. Hun har aldrig gjort noget forkert..
    Jeg har en eneste gang (på hendes 3års fødselsdag) været oppe og sidde på hende.. uden sadel, uden trense.. Kun min mand i enden af træktovet.. Og hun stod bum stille og lyttede på min stemme..

    DERFOR piner det mig at skulle ende hendes liv allerede nu, hvis hun kan have 4-6 måske flere gode år endnu..


  • #52   14. dec 2008 Stald Lyngdal : Man kan ikke sammenligne mennesker og dyr på det område.. for det første er mennesker i stand til at forstå og tænke på den tid de ikke har smerter.. det kan dyr ikke.. der findes jo også mennesker med så mange smerter at de ønsker fred.. der kan vi heldigvis hjælpe vores dyr bedre end vores medmennesker..
    Jeg ville aldrig turde sælge en "attraktiv" hest billigt.. som mange skriver er det rigtig svært at gøre noget, også med en kontrakt i hånden hvis den er solgt videre..
    Udlån er selvfølgelig en mulighed.. men igen man ser tit det atalte ikke overholdes..


  • #53   14. dec 2008 Tja, jeg ville vælge at aflive. Folk omkring har nok heste og at sælge disse hyggeheste ender ofte i noget bøvl. Desuden tvivler jeg på at folk vil bruge penge på en hest de "bare" skal holde i live. Hvis du afliver er du også sikker på at den har haft det godt i de år den har lavet.
    Ja, jeg ville slet ikke være i tvivl.


  • #54   3. jan 2009 hvis hun ikke her smerter, så sælg hende som en hygge hest.

  • #55   3. jan 2009 Sorte-perler..
    Hva har i besluttet jer for ?


  • #56   4. jan 2009 stald lyngdal
    hvad var der galt med hesten siden du solgte den for en krone


Kommentér på:
Sælge eller aflive?

Annonce