Sælge eller aflive??! {{forumTopicSubject}}
Hejsa allesammen!
Jeg har en haflinger på 16 som fik konstateret cushing her i det tidelige forår. Her de sidste måneder har jeg simpelthen ikke haft tid til hende, hvilket jeg synes er rigtigt ærerligt, da vi er nødt til at betale piller for hende. Jeg skal også på efterskole næste år, så jeg ved jo godt at der på det tidspunkt slet ikke bliver tid. Så mit spørgsmål er nu. Hvad synes i jeg skal gøre? Ved slet ikke om det kan betale sig at sætte hende til salg, for hvem vil købe en hest der er dyr at have?
feb 2008
Følger: 154 Følgere: 162 Heste: 5 Emner: 263 Svar: 2.153
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 134 Svar: 1.694
jun 2009
Følger: 48 Følgere: 46 Heste: 4 Emner: 17 Svar: 63
Jeg ville ikke kunne se mig selv i øjnene hvis min hest var endt sådan, så valgte af aflive min gamle
Men det er bare min mening:)
jan 2013
Følger: 7 Følgere: 14 Heste: 5 Emner: 12 Svar: 202
sep 2011
Følger: 137 Følgere: 132 Heste: 5 Emner: 98 Svar: 468
Jeg tror ikke, at det er særlig svært at finde en lille selskabshest, der nærmest ikke koster noget at have, så derfor er din nok ikke i så høj kurs.
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Det er hårdt, og virkelig ikke sjovt at skulle igennem, men jeg ser ikke rigtig nogen fremtid for sådan en hest. Hvis du er heldig, kan du finde en sød køber, der gerne vil give hesten et godt hjem. Men sandsynligheden for at det sker, er ikke særlig stor. Hesten risikerer at ende som kastebold, eller hos en ejer der ikke tager sygdommen seriøst. Ingen af delene er hesten tjent med.
Ellers er der udlån, hvor låner fx betaler for opstaldning osv. og I betaler medicinen. :o)
aug 2010
Følger: 56 Følgere: 54 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 101
Nyt hesteliv vil overtage ejerskabet. De forsikrer at hesten aldrig vil blive solgt igen, men derimod komme ud til en ny plejefamilie, som de sikrer er i orden, og som de også vil tjekke undervejs.
Jeg synes det kan være en super løsning, der findes vidst lidt forskellige, men du kan tjekke det på deres hjemmeside. Du vil også stadig have mulighed for at besøge hesten, selvom de har overtaget ejerskabet.
feb 2007
Følger: 31 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 489 Svar: 2.099
nov 2013
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 6 Svar: 243
Du skal naturligvis have en MEGET lang kontrakt med diverse forbehold, således at hesten aldrig kommer videre fra dem du sælger til.
Hvis ikke det lykkes at finde et sådant hjem, så er der nok ikk så mamge veje uden om aflivning.
Jeg havde selv to heste med på efterskole, min fjordhest, og min fuldblodstraver (som man heller ikke kunne ride på, andet end lidt skridt og trav) men han ELSKEDE at komme med på ture som håndhest, og ja jeg fik skabt ham et godt hesteliv, udfra hvad han kunne klare med sin fortid.
Men da jeg startede studie i Århus, måtte jeg af med dem begge :,(
Da kom min fuldblods traver til nyt hesteliv, det er ca 8 år siden, og han har altså haft det rigtig godt.
(har dog ikke været ude og se til ham i de sidste 5 år)
Han har været der lige siden. Men grunden til han kom der, er at han havde været sultet og mishandlet noget så forfærdligt inden jeg fik ham, og jeg turde ikke tage chancen med at sende ham i de forkerte hænder!
Hvilken oplevelse har du da af dem, og hvorfor Sussie?
jun 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 2 Emner: 7 Svar: 26
Betaler man så bare noget for at hesten kommer derhen? Eller betaler man noget hver måned?
feb 2007
aug 2010
feb 2007
så for fremtiden sender jeg ikke nogen hest derhen med god samvittighed.
aug 2010
NH gør alt hvad de kan for at rede heste, og tro mig, de ved hvad de snakker om, hvis de ikke mener at hesten vil have det godt med at blive flyttet igen, ville de gøre en ende på det hele. Men de giver heste en chance, hvor ejeren bare har "opgivet", ofte pga. af tid. Hvis bare der fandtes flere som Nyt Hesteliv!
Men mange synes åbenbart, at de har meget bedre samvittighed ved at lege Gud og bestemme over liv og død. Hvordan kan man nogensinde få god samvittighed af at aflive en hest, der ikke har smerter? Bare fordi man selv ikke har tid til den... Sikke en tankegang at have. Jeg ville da ikke mene at det var fair, hvis min mor dræbte mig, hvis hun ikke lige havde tid til mig... Og ja, det kan man sagtens sammenligne, for et dyreliv er bestemt lige så meget værd som et menneskeliv!
Fortsæt god dag
jun 2013
Jeg må da også indrømme at Nyt Hesteliv ville være en rigtig god løsning, så det er da noget jeg vil finde ud af om det kan lade sig gøre.
dec 2012
Følger: 30 Følgere: 33 Emner: 2 Svar: 332
Nu bliver jeg muligvis lidt styg ved dig, men husk på at jeg mener det godt Jeg VED det er svært at stå med de her valg, men tænk lige over det her...
Hvis du ikke har "lyst" til at betale for hendes medicin og behandle hende udfra hendes ret krævende diagnose- kost, motion, jordfold,smed osv, HVORFOR skulle vildt fremmede mennesker så ha "lyst" til at påtage sig besvær, udgifter og problemer....???
Mit bud er at du afliver, vræler dine øjne ud, men ved at pony ikke længere kan få problemer..
jun 2013
Og hun er jo afhængig af medicinen
dec 2012
Følger: 30 Følgere: 33 Emner: 2 Svar: 332
Et er hvis du kan få nyt hesteliv til at tage hende ind- altså betale for det, men kan du leve med at din hest måske optager pladsen for en seriøs vanrøgtssag..?
Altså optager pladsen, fordi DU ikke har lyst til at beholde hende eller tage en beslutning omkring alternativet....
Uanset hvor meget jeg føler med dig i det her, så skylder vi altså vores dyr- især dem med diagnoser, at " Skide eller stå af potten"..
Hvis du ikke kan/vil beholde, så send den til himmels..
jun 2013
Så tænker lidt som det ser ud lige nu, bliver hun nok desværre aflivet
okt 2004
Som du beskriver det, så var aftalen, at skal hesten til et andet hjem, skal du have førsteret. Det får du også, men du har ikke mulighed for at tage hesten, og derfor sendes den videre til et nyt hjem. Førsteret betyder ikke, at du får hesten tilbage uanset hvad, men at du tilbydes det, før de finder et andet hjem til den. Det betyder heller ikke, at du har ret til at forlange, at de skal vente med at finde et nyt hjem, til du selv finder en løsning.
Så nej, jeg vil egentlig ikke mene, at det er en brudt aftale. Ihvertfald ud fra det, du beskriver her. :o)
feb 2007
okt 2004
Men hvis I har lavet den mundtlige aftale, kunne du bare have holdt dem op på det, for den er ligeså bindende.
feb 2007
feb 2007
Sælge eller aflive??!