{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.606 visninger | Oprettet:

Sælge eller aflive??! {{forumTopicSubject}}

Hejsa allesammen!

Jeg har en haflinger på 16 som fik konstateret cushing her i det tidelige forår. Her de sidste måneder har jeg simpelthen ikke haft tid til hende, hvilket jeg synes er rigtigt ærerligt, da vi er nødt til at betale piller for hende. Jeg skal også på efterskole næste år, så jeg ved jo godt at der på det tidspunkt slet ikke bliver tid. Så mit spørgsmål er nu. Hvad synes i jeg skal gøre? Ved slet ikke om det kan betale sig at sætte hende til salg, for hvem vil købe en hest der er dyr at have?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sælge eller aflive??!
  • #1   14. okt 2014 Gør et forsøg. Det da det mindste du kan gøre.

  • #3   14. okt 2014 ville nok også aflive - den risikere bare at ende på et eller andet markede rundt om i dk.

  • #5   14. okt 2014 Ville sige aflive, har selv lige været samme sted. Du ved ikke hvad hesten kommer ud til eller hvad de vil gøre ved den. Kender en som engang solgte sin hest som hygge hest da den blev skadet, og efter den havde stået lidt blev den haltfri og da de så begyndte at ride på den blev den skadet igen, så de lod den stå igen og da den så blev haltfri prøvede de så af sælge den som højt gående dressur hest, og tilsidst var hesten helt ødelagt og blev kastede rundt mellem køber og 'ejeren'.
    Jeg ville ikke kunne se mig selv i øjnene hvis min hest var endt sådan, så valgte af aflive min gamle

    Men det er bare min mening:)


  • #7   14. okt 2014 Jeg ville aflive desværre smiley


  • #8   15. okt 2014 Jeg ville prøve at låne den ud først, men nok kun til nogle jeg kendte, eller folk jeg stolede 110% på.
    Jeg tror ikke, at det er særlig svært at finde en lille selskabshest, der nærmest ikke koster noget at have, så derfor er din nok ikke i så høj kurs. smiley


  • #9   15. okt 2014 Når hesten er syg, ville jeg nok aflive.

    Det er hårdt, og virkelig ikke sjovt at skulle igennem, men jeg ser ikke rigtig nogen fremtid for sådan en hest. Hvis du er heldig, kan du finde en sød køber, der gerne vil give hesten et godt hjem. Men sandsynligheden for at det sker, er ikke særlig stor. Hesten risikerer at ende som kastebold, eller hos en ejer der ikke tager sygdommen seriøst. Ingen af delene er hesten tjent med.

    Ellers er der udlån, hvor låner fx betaler for opstaldning osv. og I betaler medicinen. :o)


  • #10   15. okt 2014 Jeg ville sælge hesten til nyt hesteliv (hvis hesten ikke går med smerter, ellers self. aflivning). Det koster lidt at sende den derud, og der kan også være ventetid, men det er da det mindste du kan gøre for din hest.
    Nyt hesteliv vil overtage ejerskabet. De forsikrer at hesten aldrig vil blive solgt igen, men derimod komme ud til en ny plejefamilie, som de sikrer er i orden, og som de også vil tjekke undervejs.

    Jeg synes det kan være en super løsning, der findes vidst lidt forskellige, men du kan tjekke det på deres hjemmeside. Du vil også stadig have mulighed for at besøge hesten, selvom de har overtaget ejerskabet.


  • #11   15. okt 2014 aldrig nyt hesteliv , m,m du gerne vil se din hest fra hjem til hjem.

  • #12   15. okt 2014 Hvis hesten ikke har ondt eller lider, så synes jeg du skal prøve at se om du kan finde nogle der evt vil have en HMS hest, eller en hyggehest. Det er der nogle mennesker der gerne vil.
    Du skal naturligvis have en MEGET lang kontrakt med diverse forbehold, således at hesten aldrig kommer videre fra dem du sælger til.

    Hvis ikke det lykkes at finde et sådant hjem, så er der nok ikk så mamge veje uden om aflivning.

    Jeg havde selv to heste med på efterskole, min fjordhest, og min fuldblodstraver (som man heller ikke kunne ride på, andet end lidt skridt og trav) men han ELSKEDE at komme med på ture som håndhest, og ja jeg fik skabt ham et godt hesteliv, udfra hvad han kunne klare med sin fortid.

    Men da jeg startede studie i Århus, måtte jeg af med dem begge :,(

    Da kom min fuldblods traver til nyt hesteliv, det er ca 8 år siden, og han har altså haft det rigtig godt.
    (har dog ikke været ude og se til ham i de sidste 5 år)
    Han har været der lige siden. Men grunden til han kom der, er at han havde været sultet og mishandlet noget så forfærdligt inden jeg fik ham, og jeg turde ikke tage chancen med at sende ham i de forkerte hænder!
    Hvilken oplevelse har du da af dem, og hvorfor Sussie?


  • #15   15. okt 2014 Er ret sikker på jeg vil aflive hende når pillerne slipper op. Snakker lige med mine forældre angående nyt hesteliv, for det kunne jo også være en mulighed.
    Betaler man så bare noget for at hesten kommer derhen? Eller betaler man noget hver måned?


  • #16   15. okt 2014 kig på deres hjemmeside der står en masse om det. der er stor forskel på om du har den hjemme til nyt hjem er fundet eller du skal af med den her og nu .. 500 kr gav jeg for at stå på deres hjemmeside og 2500 kr for at ordne kontrakt og direkte til plejefamilien.



  • #17   15. okt 2014 Det er et engangsbeløb man betaler, hvis Nyt Hesteliv skal overtage ejerskabet med det samme. Der er flere muligheder man kan vælge, men den nævnte er meget populær, derfor kan der også være ventetid. Men det vil jeg klart anbefale at du gør smiley Ingen hest fortjener at blive aflivet, bare fordi at ejer ikke har tid eller råd til den, så man kan med god samvittighed sende den til Nyt Hesteliv, hvor den kan nyde sit otium hos en plejefamilie smiley

  • #18   15. okt 2014 husk din hest stadig kan komme fra hjem til hjem , så det ikke altid otium desværre, men det kan man jo aldrig gardere sig imod.

    så for fremtiden sender jeg ikke nogen hest derhen med god samvittighed.


  • #19   15. okt 2014 Nyt hesteliv sørger for at den kommende plejefamilie har mulighed for at have hesten i længere periode, men det sker jo at familien ikke længere har mulighed for at have den længere. Men det kan ske for os alle, og vi prøver alle at gøre hvad vi mener er bedst for hesten. Man kan f.eks. ikke gøre for at man mister sit job. Man vil også have ret til at besøge hesten resten af dens liv, både hos Nyt Hesteliv og hos dens plejefamilie.
    NH gør alt hvad de kan for at rede heste, og tro mig, de ved hvad de snakker om, hvis de ikke mener at hesten vil have det godt med at blive flyttet igen, ville de gøre en ende på det hele. Men de giver heste en chance, hvor ejeren bare har "opgivet", ofte pga. af tid. Hvis bare der fandtes flere som Nyt Hesteliv!

    Men mange synes åbenbart, at de har meget bedre samvittighed ved at lege Gud og bestemme over liv og død. Hvordan kan man nogensinde få god samvittighed af at aflive en hest, der ikke har smerter? Bare fordi man selv ikke har tid til den... Sikke en tankegang at have. Jeg ville da ikke mene at det var fair, hvis min mor dræbte mig, hvis hun ikke lige havde tid til mig... Og ja, det kan man sagtens sammenligne, for et dyreliv er bestemt lige så meget værd som et menneskeliv!

    Fortsæt god dag


  • #20   15. okt 2014 Det er godt nok heller ikke med god samvittighed jeg tænker på af aflive min hest. Synes bare det er synd for hende at hun bare skal stå stille. Og der er ikke ret stor chance, for at der er nogle som vil købe en syg hest, de med sikkerhed skalbruge mange penge på.

    Jeg må da også indrømme at Nyt Hesteliv ville være en rigtig god løsning, så det er da noget jeg vil finde ud af om det kan lade sig gøre.


  • #21   15. okt 2014
    Nu bliver jeg muligvis lidt styg ved dig, men husk på at jeg mener det godt smiley Jeg VED det er svært at stå med de her valg, men tænk lige over det her...

    Hvis du ikke har "lyst" til at betale for hendes medicin og behandle hende udfra hendes ret krævende diagnose- kost, motion, jordfold,smed osv, HVORFOR skulle vildt fremmede mennesker så ha "lyst" til at påtage sig besvær, udgifter og problemer....???

    Mit bud er at du afliver, vræler dine øjne ud, men ved at pony ikke længere kan få problemer..


  • #22   15. okt 2014 Kan godt se hvad du mener SavaLou. Man kan så også sige som der er andre der har skrevet - en død hest lider ikke.
    Og hun er jo afhængig af medicinen smiley


  • #23   15. okt 2014
    Et er hvis du kan få nyt hesteliv til at tage hende ind- altså betale for det, men kan du leve med at din hest måske optager pladsen for en seriøs vanrøgtssag..?

    Altså optager pladsen, fordi DU ikke har lyst til at beholde hende eller tage en beslutning omkring alternativet....

    Uanset hvor meget jeg føler med dig i det her, så skylder vi altså vores dyr- især dem med diagnoser, at " Skide eller stå af potten"..

    Hvis du ikke kan/vil beholde, så send den til himmels..


  • #25   15. okt 2014 Der er jo mange forskellige måder at se tingene på.. Er bare bange for at hvis jeg sælger hende at hun så ikke kommer til at have det godt.
    Så tænker lidt som det ser ud lige nu, bliver hun nok desværre aflivet smiley


  • #26   15. okt 2014 Sussie - Jeg synes faktisk ikke rigtig, du kan sige, at de har brudt aftalen.

    Som du beskriver det, så var aftalen, at skal hesten til et andet hjem, skal du have førsteret. Det får du også, men du har ikke mulighed for at tage hesten, og derfor sendes den videre til et nyt hjem. Førsteret betyder ikke, at du får hesten tilbage uanset hvad, men at du tilbydes det, før de finder et andet hjem til den. Det betyder heller ikke, at du har ret til at forlange, at de skal vente med at finde et nyt hjem, til du selv finder en løsning.

    Så nej, jeg vil egentlig ikke mene, at det er en brudt aftale. Ihvertfald ud fra det, du beskriver her. :o)


  • #27   15. okt 2014 aftalen lød på den hest jeg havde og ikke 2 så jo den er brudt, anden gang fik jeg ikke tilbudet, der får jeg bare en mail på at de ikke regner med jeg vil tage den så den kom til nyt hjem. meget uprofessionelt, skulle aldrig have videregivet den til dem. mit livs største fortrydelse..

  • #28   15. okt 2014 Sussie - Jeg kender jo ikke til sagen, men som jeg læser det, så har de vurderet, at det ville være synd at skille dem ad. Og det er jo netop det de er der for - at tænke på hestens bedste.

    Men hvis I har lavet den mundtlige aftale, kunne du bare have holdt dem op på det, for den er ligeså bindende.


  • #29   15. okt 2014 ret umuligt, tro mig havde skam rådspurgt mig med advokat. men om ik andet vil jeg gøre hvad jeg kan for at andre ikke skal lave samme fejl og stå i samme situation.

  • #30   15. okt 2014 men ligemeget håber trådstarter finder en løsning hun kan leve med, som hun finder bedst for sin hest ;).

Kommentér på:
Sælge eller aflive??!

Annonce