{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.249 visninger | Oprettet:

Aflive eller sælge? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Min 10 års hoppe er desværre blevet erklæret uanvendelig grundet markante knogleforandringer i hovsenebenet.

Hun kan ikke rides på længere, og får at hun ikke bare skal gå for at gå, overvejer jeg aflivning da dyrlægen også mente evt. Foldbums/hyggehest ville være ærgeligt for hende hvis hun fik store smerter.

Jeg overvejer aflivning da jeg vil have det skidt med at sælge hende videre som en hyggehest, da jeg heller ikke vil have hun ender som kastebold eller andet. Hun har ikke haft føl før ( hvad dyrlægen ved handelsundersøgelser vurderer) og ville nok have det svært ved at sælge hende som følhoppe da jeg ikke ved hvordan hun vil takle det.

Hvad ville i gøre i min situation?
Har haft hende i 10 mdr., og er ret ked af hele udviklingen her, men vil det bedste for hende!
Hun må også gerne slagtes, der tror jeg måske bare ikke helt at jeg er, mentalt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aflive eller sælge?
  • #1   10. sep 2016 Jeg havde aflivet på den ene eller anden måde. Alternativ til slagtning og DAKA, så kan du prøve at kontakte en Zoo i nærheden om de mangler hestekød.

    Jeg ville ikke turde sende sådan en hest videre i systemet og som køber ville jeg aldrig betale penge for sådan en hest som bare skulle gå som selskab, da man egentlig bare har udsigt til aflivning en gang i fremtiden eller får pludseligt ondt.


  • #2   10. sep 2016 Lige præcis. Jeg har aldrig selv stået på sælgers marked, så jeg bliver simpelthen nødt til at være sikker, på hvad jeg gør og om det er rigtig!

  • #3   10. sep 2016 jeg ville aldrig sælge sådan en du kan læse masser af historier her inde bla. om den model som er mislykkes.
    VH
    Annette


  • #4   10. sep 2016 Jeg havde aflivet. Tør simpelthen ikke at tage chancen med, at hesten bliver kastebold. Ved aflivning, så ved du, at hesten har haft det godt den sidste tid smiley

  • #5   10. sep 2016 Tak!
    I bekræfter virkelig det jeg havde forstillet mig, ville være det rigtige. Kæft hvor ærgeligt for bina!

    Men hyppepigen skal ikke lide eller have det skidt! - og en død hest lider ikke! smiley


  • #8   10. sep 2016 Jeg vil anbefale en aflivning.
    Har selv haft en med svær hovsenebensforandring, og det bliver ikke bedre, det går nok mest den anden vej.....
    Den kan måske godt gå på fold, men har den et smertefrit liv? Det er der ingen der kan svare dig på.

    Det virker som om at du selv har gjort dig nogle tanker om aflivning, og uanset hvor trist det er tror jeg at det er den bedste løsning for din hest.

    Stort trøste kram herfra.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.704
    #9   10. sep 2016 Jeg havde aflivet..

    jeg forstår godt hvis man ikke kan/vil have en hest der ikke kan bruges.

    og de færreste gider købe en hest som ikke kan rides - heller ikke selvom at de bare skal bruge den til makker til deres egen.


  • #12   10. sep 2016 jeg har også aflivet heste som ikke længere kunne bruges som ride hest af den ene og den anden årsag, og jeg er meget mere rolig og tryg ved den beslutning.

  • #14   10. sep 2016 Karin j tak. Har gjort mig rigtig mange tanker omkring det her, og synes det er svært. Ikke sværere end jeg ved at aflivning er det mest korrekte i denne sammenhæng.

  • #15   10. sep 2016 Jeg ville med sikkerhed valgt at aflive. Man hører desværre alt for ofte med den slags heste, at der kommer en køber, som lover guld og grønne skove for hesten, og så finder man ud af senere, at hesten er solgt som ridehest el.lign.
    Afliver du, ved du hvor hun er...


  • #16   10. sep 2016 aflivning

  • #17   10. sep 2016 Jeg sælger ikke syge/skadede heste, hvis ikke de kan fungerer som "fuldt ud rideheste".

    Kan de holde til at gå på fold uden smerter, så kan de få lov til det hjemme hos mig selv, HVIS de har en funktion - fx gik min gamle ridehest i 3 år og opdragede på mine to hingsteplage, indtil han fik ondt i benet, og så blev han aflivet.

    Mvh Charlotte


  • #18   10. sep 2016 Hej Charlotte. Problemet er hendes smerter kan ændre sig, og de kan blive store. Det bliver heller ikke sjovt med det hovseneben til vinter.
    Aflivning virker som det ene rigtige, og kan godt se, når jeg kigger rundt i forskellige forums hvordan nogle historier ender ud hvis man sælger.

    Jeg ville være bange for at hun endte et sted der ikke var hende, være bange for at hun pludselig fik ondt og at de var ligeglade, eller andet.
    Derfor virker aflivning i hendes situation som det eneste rigtige, fordi jeg netop ikke ved hvornår hendes smerter bliver store og det går desværre kun en vej med den dom hun har fået af dyrlægen:/


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.704
    #19   10. sep 2016 den eneste måde at du sikre din hests bedste muligheder og bedste fremtid, og den eneste måde du ikke skal gå og være bekymret er aflivning.

    en død hest lider ikke - og du kan ikke altid se om en hest lider..


  • #20   10. sep 2016 Jeg ville nok aflive hende. Personligt ville jeg slagte hende. Det handler selvfølgelig ikke om at få penge for hende. Men aflivning og at DAKA henter er en she fornøjelse. Slagt får du lidt penge for og eller løveparken. Du får intet og du betaler intet. Men de gør teknisk set det samme som slagteren. Det er trist stod der selv for 3år og 2 dage siden. Foruden at min elskede basse var udelukket fra konsum og var så fuld af medicin at selv ikke løveparken ville have taget imod ham.

    Nu har han i det mindste fred. Havde ham også kun i 9mdr. ????


  • #21   10. sep 2016 Melanie: øv:/

    Fik aflivet min pony i sommers og hentet af daka, så kender skam godt proceduren som er en kedelig og træls situation.

    Jeg er ikke helt tryg ved tanken om slagtning. Ved ikke helt hvorfor:/ og tror løveparkerne er fyldt op.


  • #22   10. sep 2016 Min morfar har en slagter til ven. Han kom og skød ham med boltpistol for mig. Jeg holdte ham selv. Tog selv hans grime af og dækkede han selv til. Det krævede en masse tårer. Men jeg var med hele vejen. Kender også en dyrlæge der altid afliver med pistol. Så han siger det tager 11min efter at hesten har fået sprøjten for den er død. Har også det heste der ikke ville dø ved sprøjten. Derfor fik jeg han skudt. Fortryder det ikke idag. Hvis bare det er en rolig person der går det. Så når de ikke at tænke over det før de er væk. ??

  • #23   10. sep 2016 Dumme stavekontrol!

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.704
    #24   10. sep 2016 Det er stort set umuligt at få sin hest til løveparker, folk står i kø med deres heste - hvilket er forståeligt.

    min veninde fik aflivet sin hest i sommers, den blev hentet af en mand som kører rundt i landet og samler hestene op, det kostede hende 300 kr. at han hentede den + hun fik omkring 5000-6000 i slagter pris.

    hun var meget skeptisk i starten, men efter flere søgning gerne på nettet hvor hun ikke kunne finde noget skidt om manden, så valget hun den løsning. hvilket hun var super glad for. Men okay, hun havde heller ikke rigtigt noget forhold til hesten.


  • #25   10. sep 2016 5-6000 er godt nok meget, de fleste vil kun give 1500kr for en 600kg hest.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.704
    #26   10. sep 2016 melanie: tja, det var det hun fik smiley

    hun var også selv overrasket, men med en kg pris på mellem 5 kr. og knap 9 kr. alt efter kvalitet af kødet så render det hurtigt op, når det er en stor og robust hest på 185 smiley


  • #27   10. sep 2016 Ja selvfølgelig. Bare i forhold til den normale pris var det godt nok meget smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.704
    #28   10. sep 2016 melanie: nu kører man den jo heller ikke selv på slagteriet, så det fungere nok på en anden måde

  • #29   10. sep 2016 Ja. det gør det sikkert. Det kan være den ender i Holland. De betaler mere for dem.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.704
    #30   10. sep 2016 melanie: men den gør hestene ikke, de bliver slagtet i Danmark, under dansk lovgivning... -,-

  • #31   11. sep 2016 AMT:
    Det var da utrolig naivt at tro på at den hest er blevet slagtet.
    Slagtevægt, altså kødet, udgør kun ca. halvdelen af hestens vægt, så selv hvis den har vejet 800 kg til den bedste kilopris, kommer slagteprisen ikke over 3600 kr. Der findes næppe nogle "mænd" som kører land og rige rundt for at samle ubrugelige heste op, og ovenikøbet sender penge efter dem...


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.704
    #32   11. sep 2016 gitte: det er da trist at du beskylder folk for at lyve. trist tildens.

    men kan så fortælle at der foreligger papirer og alt på slagtningen.

    så drop det der


  • #33   11. sep 2016 AMT få navn og nummer til den Mand det ville være rart at have hvis vi skulle have en heste slagtet engang
    Gerne over PB
    VH
    Annette


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.704
    #34   11. sep 2016 anette: er det ironi?

  • #35   11. sep 2016 Nej da det hold er jeg ikke på
    Sidste år fik vi 2 heste slagtet der fik vi 2900, kr for begge også her i DK
    Det resoltat var da vær at pynte på.
    Så skulle det ske igen ville jeg godt have det
    Jeg er ikke til Ironi hverken den ene eller den anden vej
    Jeger til den kolde sandhed
    Vh
    Annette


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.704
    #36   11. sep 2016 anette: super smiley

    det kan være svært at tyde folk her inde, især hvis folk oplever noget der er bedre end hvad de oplever.. så kan de godt blive ret neden at hører på smiley

    men jeg får fat i min veninde, og sender navn og nummer til dig.


  • #37   11. sep 2016 Iorden det er fint
    Jeg kaster mig ikke ud i dumheder her inde du burde du vide efterhånden smiley


  • #38   11. sep 2016 AMT:
    Jeg beskylder jer da ikke for at lyve, men jeg synes det er naivt at tro på. Sorry to say.

    Nu har det altid været sådan at udlandet betaler for hele dyrets vægt, mens de danske slagterier kun betaler for kødet. Derfor er slagteprisen højere i udlandet og jeg ser det som mere sandsynligt at manden har fusket med papirerne og kørt den til udlandet, eller solgt den på et marked. Medmindre han da selv står og sælger kødet nede på torvet...
    Der er ingen som gør sådan noget uden at tjene penge på det. Og er den kørt til udlandet, må sådan en transport være fyldt godt op hvis der kun tjenes rundt regnet 1500 pr. hest. Det er dyrt at køre en lastbil fuld af heste til udlandet og chaufføren skal også have løn.
    Der har flere gange været sager, bl.a. med Palle Ellehammer som netop har benyttet sig af denne metode. Og det er hvad der får mig til at være skeptisk.


  • #39   11. sep 2016 slagt eller afliv...
    sådan en hest er bedre tjent med at være væk. derudover skal man ikke aflive på sådan en.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.704
    #40   11. sep 2016 gitte: pak din beskyldninger om fusk og snyd langt væk..

    hesten er slagtet i Danmark, på dansk slagteri.. ejer har modtaget papirerne, og der er ikke alt muligt fusk og svindel bag..

    utroligt at folk straks skal klandres for at være naive, og at blive snydt, og at andre skal klandres for at være fuskere..

    hvis du ikke tror på det, så lad være, og brug din tis på noget bedre end at skulle prøve på at overbevise mig om at jeg/vi er naive..


  • #41   11. sep 2016 Annette jeg fik slagtet en hoppe for 3 år siden og fik 4000,-. den blev afleveret ved slagteren og blev skudt på stedet

  • #42   11. sep 2016 Ja sådan gik det ikke her August 2015 vi hade 850 kg i de 2 heste tilsammen
    Jeg har fundet afregningen frem i dag for at være sikker.
    Så ingen ca husken her
    Men det er ikke er ikke meget at gøre ved her og nu
    Men skulle det ske igen vi skal have en afsted ville det være dumt ikke at tage dem som vil give mest hvis de findes et sted
    VH
    Annette


  • #43   11. sep 2016 AMT:

    Jeg beklager da virkelig at jeg har ophidset dig. Jeg kan godt forstå at det gør ondt, hvis man tror at man har gjort det bedste for hesten. Og det vil jeg da håbe er sket.
    Det er nu meget let at få ro i sjælen; Ring til det slagteri som har foretaget slagtningen og hør hvad de giver for en slagtehest. Så kan man hurtigt finde ud af om det er reelt.
    Hvis det er det, vil jeg gerne opfordre til at I deler herinde med alle os andre, hvor man kan få den bedste slagtepris. Der er hele tiden brugere herinde som står for at skulle have hesten sendt den vej. Måske mig selv inkl...
    - Jeg foretrækker dog at se hesten død inden jeg giver slip, men det er heldigvis også muligt på de fleste danske slagterier.


  • #44   11. sep 2016 jeg ved at vipperød er super dygtige. ved dog ikke pris.. det kommer jo altid an på den aktuelle kilopris på dagen. den har været oppe på 7 kr pr kg den seneste tid (400 kg til 2900) og ved at der er så stor mangel på hest at nogle slagtere desværrw vælger at importere fra Mexico, hvor vi alle jo ved at slagtehestene behandles forfærdeligt. smiley desværre bliver flere og flere heste udelukket fra konsum.... uden grund...

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.704
    #45   11. sep 2016 gitte: du må godt nok have meget fritid når du konstant skal kører rundt i en ting som jeg ved er korrekt..

    kom dog videre, hesten er slagtet i Danmark hvor sværter det at forstå??

    trist at man hat så lidt tiltro til andre mennesker smiley


  • #46   12. sep 2016 AMT:
    Det var dog utroligt som du tager på vej...

    Kunne du så ikke bare dele med os andre hvilket slagteri der giver så god en slagtepris?
    Det er jeg sikker på mange herinde kunne have glæde af smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.704
    #47   12. sep 2016 gitte: det eneste du forventer nu er at jeg enten gør det - også vil du tjekke op på det, og håbe på at du finder ud af at min veninde er blevet snydt.

    eller du regner med at jeg skriver at jeg ikke vil opgive navnet, også tror du det er fordi at jeg ikke har noget navn at videre give..

    men du må tro hvad du vil smiley min veninde er i branchen, så der er styr på det..
    (slut her fra, har du mere at sige, eller flere teorier, så må du skrive en pb)


  • #48   12. sep 2016 Nu tillægger du mig hensigter jeg ikke har.

    Jeg har rent faktisk en hest som jeg tænker på at sende den vej, og der er flere end mig der kunne have glæde af at vide hvor man får den bedste slagtepris.

    Men hvis du ikke vil dele det med os andre, så må jeg selv ringe rundt og forhøre mig, hvis det bliver aktuelt med min hest.
    Om din veninde er blevet snydt eller ej er jeg faktisk revnende ligeglad med, men det ville være synd hvis der var flere heste som skulle lide samme skæbne, ifald der er sket det jeg frygter. Men det er ikke noget jeg har tænkt mig at undersøge. Det må være op til folk selv når de står i situationen og når du ikke vil dele det her.

    Så advarslen lader jeg stå!



  • #49   12. sep 2016 Tak for alle jeres input.

    Jeg har valgt at lade hende få fred ved aflivning.
    Mentalt er jeg ikke klar til en slagtning, og jeg er sikker på at når hun har fået sprøjten, ja så er hun død.
    Hvornår det sker er jo så det næste. Det er svært at være bøddel for sine dyr, men det er jo ligesom noget man har valgt at tage et ansvar for, da man købte dem.

    Hammer hårdt at sige farvel til 2 heste på en sommer altså. Med stanley kom det bare, og der var ingen tvivl om det skulle gøres, da han blev rigtig syg. Med Bina tænker jeg lidt.. Hvornår?
    Det er nok bedst bare at få det overstået..

    Anyways., igen tak for alle jeres input.


  • #50   12. sep 2016 Team Haverkamp:

    Det er den helt rigtige beslutning du tager
    En god dyrlæge vil hjælpe dig med at vælge det rigtige tidspunkt
    Trøstekram herfra


  • #51   12. sep 2016 Team Haverkamp :

    Det er den rigtige beslutning, uanset hvor hårdt det er.
    Hvis det var mig, så ville jeg få det gjort nu, så er det overstået. Og du kan komme videre.
    Det er for hårdt at have en hest gående, som man ved skal afsted!

    Stort trøste kram herfra.


  • #53   13. sep 2016 Det er ikke betændelse ( hovsenebensyndrom) det er knogleforandringer hvor senebenet sidder forkert. Hun vil aldrig blive haltfri fordi knoglen er blevet alt for stor i udvendig side

  • #55   14. sep 2016 Det er også helt iorden at du skriver det. Selvfølgelig ville jeg også gerne høre om solstrålehistorier, men i mit tilfælde er der vist ikke ret meget at gøre. En af de dygtigste dyrlæger har været over, og jeg har endnu en på vej til at vurdere billederne. Dette er ikke så meget for binas skyld, andet end hvis jeg får afvide hun kommer sig 100% af nummer 2 dyrlæge, det er mere for at kunne gøre sælger opmærksom på at det var der ved køb og at han skal tage hende tilbage..??

  • #56   15. sep 2016 Jeg ville aflive. Hvis hesten har smerter, kan den hverken gå som foldbums eller hyggeligt. Min Oldenborgblanding på 16 fik hovsenebenssyndrom. Han blev aflivet i december 2015.

  • #57   15. sep 2016 Jeg mener, at hvis man har dyr, skal man også tage ansvaret på sig. Hvis hesten ikke kan bruges til det man har anskaffet den til, vælger man selv, om man vil beholde den som hyggehest. Kan det ikke lade sig gøre, er valget ret simpelt. Det er ikke en mulighed at sælge den til hverken det ene eller andet. Købte selv en stor pony, for mange år siden, til min datter, det blev ret hurtigt halt, og lidt efterforskning viste, at den var blevet kasseret som ridehest. Det fik vi ikke oplyst, for den var handlet nogle gange inden vi købte den privat. Det er noget svineri at pålægge andre ansvaret og udgiften. Dertil kommer sorgen over at miste en ven man lige har fået. Min datter snakkede efter megen efterforskning med pigen som havde haft hesten, den var blevet solgt til en hestehandler, og han havde fået at vide, at den ikke måtte bruges som ridehest, men han solgte den alligevel videre. Pigen havde fået at vide, at den kom til slagteriet. Når man skal have slagtet en hest, er det meget papir arbejde, der er chip og pas, som skal sendes ind, ellers kan den ikke slagtes, har vores slagtehus fortalt. Prisen på hestekød, er ikke særlig høj så omkring 2500 vil være en høj pris.

  • #58   15. sep 2016 Hesten behøver ikke blive misrøgtethvis du sælger.
    Jeg har flere skadede heste - som lever et liv i sus og dus.
    Har en vallak som blev købt som 2 års som problemhest - og han er 10 år i dag, og er legeonkel for de unge heste. Og det er han PERFEKT til...
    Så synes du skulle overveje at forære eller sælge billigt som avlshoppe. Det er hestens natur af få føl...
    Jeg fik en plag foræret for 5 år siden og hun har for 14 dage siden velsignet mig med det flotteste føl! Hun lever i løsdrift med græs året rundt, wrap ad lib og bliver passet med alt hvad der er nødvendigt. Så IKKE alle skadede hopper behøver at blive kastebolde. Nogen gange synes jeg det er egoitisk at det KUN er en selv der kan passe godt på en hest! Vi er MANGE der passer vores heste godt og har plads til en avlshoppe.
    Evt kan hun blive rugemor på et stort stutteri? HP horses ved jeg bruger rugehopper og de har det fandme godt!


  • #59   15. sep 2016 Mette R. : det er ikke forsvarligt at ifole en hest med benproblemer. Det er en stor belastning af hestens ben især sidst i perioden.

  • #60   16. sep 2016 Få den selv aflivet ! Vi har selv lige lånt en hoppe på 19 som så er blevet solgt og der er folk som snyder og køber billige heste og sender dem til udlandet eller her i landet og kan man se bare lidt ridehest i dem bliver de solgt som dette ??så stol ikke på nogle dette var en mand fra Thisted som vi troede vi kendte ??

  • #61   16. sep 2016 Står selv i en lignende situation. Havde kun haft hesten i ca 6 måneder da jeg fandt ud af det, og fra marts til juli overvejede jeg hele tiden, hvad der var bedst for ham. Vendte og drejede det... Har meldt ham til Givskud zoo, har hørt at det skulle være en "god" oplevelse. Jeg går stadig og tvivler om det nu er det rigtige, men efter at have læst igennem det her opslag er jeg mere sikker. Synes det er så ærgerligt for dig, og jeg ved hvor forfærdeligt det er at have en ny ridehest, og så få at vide den aldrig kan blive til noget igen smiley

  • #62   17. sep 2016 Mette R: nu drejer det sig ikke kun om hestens velvære, og som TS skriver har hesten smerter, som pludselig kan blive værre, hvor ærgelig ville du ikke være, hvis du satte denne hoppe ifol for måske 6 mdr. Senere at have en hest med utålelige smerter, så skal den gå der i yderligere 9-10 mdr. Og have ondt fordi man liiiige ville udnytte den til det sidste, det er for mig at se, synd.
    Der ud over er der det faktum at du sælger/giver problemerne videre, jeg synes det er SÅ uansvarligt at give en hest videre som man ved vil give problemer (læs store udgifter) for ny ejer, hvad end de er klar over det eller ej!
    Jeg ville tage det ansvar, jeg tog da jeg anskaffede mig hesten og give den fred.

    Haverkamp: det er hårdt, men Bina kommer op til din Stanley og her har ingen af dem ondt!
    Kram her fra!


  • #63   17. sep 2016 Tak for din kommentar Maria.
    Hun bliver højest sandsynligt aflivet i næste uge. Alle 3 dyrlæger der er indover sagen er ikke i tvivl om hun aldrig bliver ridehest igen. En af dem mener endda at hun ikke har kunnet fungere i det hele taget i 10 mdr, da skaden er så omfattende med fraktur han ser, er gennemgående. - det har jeg immervæk og der er kritikker fra stævner og det hele.

    Det Suks Big time, men som du skriver, tillægger man sig et ansvar som ejer. Hvad enten det er hund, hest eller kat.
    Så må jeg se hvornår den næste perfekte hest står foran mig:/


Kommentér på:
Aflive eller sælge?

Annonce