23. feb 2006 Følger: 323 Følgere: 368 Heste: 5 Emner: 414 Svar: 2.879
Hingste adfærd? Dominans og rangorden. {{forumTopicSubject}}
Jeg sidder ofte og tænker meget over hingstens adfærd... specielt fordi de i dag ofte er spæret og buret inde. De ses ofte som farlige og svære at have med af gøre. Det andvendes enormt meget magt over for hingste, for man kan styre dem og bestemme..
Læser man eller observere de få vildheste der er tilbage, vil man se en helt anden adfærd end idags hingste har. Ro, orden og harmoni i flokken.
Jeg har længe ekspermiteret - jeg nægter at tro på at himgste skal gå alene. selvfølgelig er der få der kan gå med andre, men mange bures inde.
I vores stald har vi pt. 5 hingste....
Den ene hingst (holaren) går sammen med coco (vallak) - uden problemer.
Resten af hingste går sammen.. de har forskellige aldre helt fra føl - 12 år... Der er en over chef og så de andre- de ved hvem der bestemmer, overholder dette og det skaber en ekstrem ro.
Vores hingste kan gå op at brunstige og gale hoppe uden problemer, opvarme i trængt lille ridehus til stævne, uden at sige en lyd, og så med en tråd ind til hopperne....
Der er totalt ro på flokkene og på hopperne... igen slås kampe eller skader.....
Folk tror jeg er sindsyg når de kommer forbi....
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.290
Det undrer mig ikke, at mange overvurderer hingste.
Når man ser tyre til rodeo og tyrefægtning ser man jo også gale dyr, der er blevet tævet og mishandlet inden showet, men når vi har tyre herhjemme mellem alle køerne, er der også ro, og tyrene er mere venlige og rolige end køerne.
Desuden tror jeg også det giver ro på en hesteflok med hopper og vallakker, at der er en hingst til at dele et par øretæver ud engang imellem.
Hingste er de mest pålidelige heste.
maj 2006
Følger: 79 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 97 Svar: 2.485
feb 2006
Følger: 323 Følgere: 368 Heste: 5 Emner: 414 Svar: 2.879
Og disse hingste bliver farlige...
Jeg bruger 3 af vores hingste til alm. elev undervisning. Disse 3 er de 3 bedste begynder elev heste jeg har...
feb 2006
Følger: 323 Følgere: 368 Heste: 5 Emner: 414 Svar: 2.879
dec 2004
Følger: 263 Følgere: 247 Heste: 22 Emner: 444 Svar: 4.037
og hingstene er meget nemmere at arbejde med.
Anita W
Hingste adfærd? Dominans og rangorden.