Fjordheste - fordomme {{forumTopicSubject}}
Jeg er simpelthen SÅ træt af folk der har den ide at fjordheste er kedelige ponyer .
- Det kan godt være at et ikke er alle der er lige glade for deres udseende og bygning, men jeg syntes at det er fesent at nogen har den fordom at fjordheste ikke kan gå pænt og være dygtige .
Se nogle af de her lækre basser:
Holaren
http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19629
Idon buskund
http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=6289
Gårdens Tjess
http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3836
Trine Halsnæs
http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=45226
Mosegårdens Kejser
http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=23858
Lille linholt Sesigle
http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=48665
jan 2006
Følger: 48 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 666 Svar: 12.495
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.280
som for eksempel hvad ?
- Hvis man snakker om spring, så er det mest fordi det er voksne der rider de høje klasser og så skal de starte hest, men fjordhesten er jo ikke særlig høj så det er ret vildt at der rent faktisk er nogle der springer på højde med mange heste .
Hvis det gav nogen mening :S
Blogger
Følger: 221 Følgere: 267 Heste: 8 Emner: 1 Svar: 3.032
Og de kan da være lige så gode som en DV kan være dårlig? Synes det er ærgerligt at nogle stadig betegner den som kørehest.. En oldenborger bliver der da ikke rakket så meget ned på og så vidt jeg ved har den da også været brugt mest som kørehest i sin tid.
jan 2008
Følger: 76 Følgere: 73 Heste: 3 Emner: 202 Svar: 2.277
maj 2006
Følger: 118 Følgere: 140 Heste: 5 Emner: 89 Svar: 837
Jeg har selv redet en skønherlige fjordhoppe, Uni Romeo..
En pony med sine helt egne meninger, men super skøn..
Virkelig haft nogle fede oplevelser med den..
feb 2008
Følger: 27 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 2.359
Det som cnn siger, jamen søde, rid en fjordhest der er avlet til tidens "mode" og krav og med den rigtige stamtavle/forældre og du vil få en enorm oplevelse. De er heller ikke stædige/selvstændige, som den "gamle" type. Man avler sig væk fra den slags i dag fordi man er sig det bevist.
Blogger
Blogger
jan 2008
Følger: 93 Følgere: 91 Heste: 2 Emner: 57 Svar: 535
Jeg har selv en fjordhest og ham er jeg rigtig glad for! lige så glad for ham som jeg var for min gamle pony!!!!!
Fjordhesten er altså på ligefod med alle andre heste, alle heste har forskellig personlighed !!!!!!
jul 2004
Følger: 79 Følgere: 78 Heste: 5 Emner: 81 Svar: 6.910
Men de kan jo slet ikke være fine i samme grad som de ponyer der er skabt til at gå høj dressur eller spring .
thats life, fjordhesten er ikke bygget til det, de kan være super fine jo .
Men hvis du sætte en god fjordhest ind og ride imod en god sporty pony i en ma ja så ville denne sporty pony jo klare sig bedste (ja ved der kan ske så meget undervejs på en spring bane)
Hvis du sætter en dygtig dressur fjordhest ind og ride imod en sporty pony der er bygget til det, har gangarterne til det i en pri så ville sports ponyen vinde .
Altså hvis fjordheste kunne 'måle sig' med de andre ponyer ville man jo ikke lave specielle stævner kun for dem, så ville de jo være med på ranglisterne til landsstævnerne osv.
Man bliver også nød til at se virkeligheden i øjnene
jan 2008
Arh, er bare så træt af at høre på det!
Blogger
dec 2007
Følger: 65 Følgere: 61 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 104
Da er rigtig mange da siger at det er en tung pony men de bliver avlet væk fra det og den nye model ligner næsten en new forst eller dansk sports pony.!!!
Det er heller ikke en nybegynder pony da den godt kan være lidt stærk til tider og derfor er da rigtig mange som da ikke kan ride dem...
Min gamle ridelærer har sagt hvis man kan ride en Fjordhest godt kan man stort set ride alle heste
jan 2008
dec 2007
Da kan også godt være meget snyd i dressur med hvem kender hvem det er synd at det er sådan
Og da er også Fjordheste som rider MB og sådan noget i spring for da er det nemlig sådan at alle kan være med hvis den river ned og stopper osv. så er da 4 fejl og så er det tiden men da er også en del Fjordheste da kan løbe hurtigt på en springbane da er bare rigtig mange folk da ikke vil se på en Fjordhest som en Konkurrence pony
aug 2005
Følger: 159 Følgere: 287 Heste: 11 Emner: 19 Svar: 364
feb 2004
Følger: 106 Følgere: 97 Heste: 4 Emner: 412 Svar: 2.014
Det vigtigest er vel at man selv er glad for ens hest og dens race.
Vi kan ikke alle havde den samme holdning, så ville livet blive for kedeligt.
okt 2006
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 6 Emner: 75 Svar: 3.137
Jeg er personligt selv til de mere kraftige heste, PRE og lign. Jeg rider faktisk på en fjordhesteblanding pt. Har slet ingen indsigelser ang. hendes evner og temperament. Begge dele er super til mine behov.
Kunne faktisk godt lide at vide hvorfor der menes at fjordheste ikke er så gode stævne heste? :o) Altså kan se flere nævne det, og vil gerne høre hvorfor?
Jeg tænker selv noget med gangarter? Evt. mindre ganache-frihed end mere spinkle langhalsede ponyer?? (Sådan lidt debat om det er hvad jeg gerne vil høre, ikke bare vild benægtelse eller tilråben)
jul 2004
Sanne: Det altså meget sjældent man ser en pony med den sanne gang som en super fin sports pony
de har sjældent det samme svæv, afskub, bæring eller noget
Ja det også flot siger jeg heller ikke de ikke kan, men det sjældent .
altså alt den pony tid jeg red så jeg kun fjordheste da jeg lc på klubplan, da jeg startede på distrikt lb - la mødte jeg aldrig en, vi holder mange pony stævner ude hos os, kun om fredagen i den små B0 klasser (70-80cm) ser man dem.
Synes det godt man så har sådan et sammen hold, uden tvivl er det dejligt !!
Men man måder dem alligevel ikke til landsstævnerne, allerede til distrikts stævnerne falder de fra .
chirstina: Det godt nok heller ikke mange ud af omkring 400-800 starter der generalt er til et landsstævne .
..
jan 2008
Self kan der være nogle af de fine der er bange for noget
jul 2004
Ja det kan godt være der er moderne udgaver af fjordhesten, men de jo så lige 10 år bagud i forhold til den moderne udgave af dressur eller spring pony
den dag jeg ser 20 starter i landsklasserne til landsstævner ud af bare 500-600 startende så bøjer jeg mig i støvet og klapper i mine små hænder
dec 2007
Da er også nogen folk da siger jo dyrere ponyen er jo bedre er den sådan er det alså ikke altid!!!
jul 2004
Hvorfor så bruge den som ride pony hvis halvdelen af rytterne ikke kan ride den, så har de andre ponyere bare den ridelighed fjordhesten ikke har, endnu et point til de andre ponyer ?
Det kan godt være du har set en der klart har gang over middel, har også set 1-2 fjordheste der har gang over middel, men det sgu en ret så lille procent i forhold til resten af ponyerne :=
Du kan sgu heller ikke tæske en pony til at ride 120cm hvis den ikke vil gør den det ikke, sådan er alle ponyer sgu :=
apr 2007
- Jeg tror det er fordi at man har brugt deres rolige sind til børn og rideskole og det er derfra fordommene stammer fra .
Men nu er de som race blevet meget slankere og lidt mere varme i hovedet .
det har SÅ meget med rytteren at gøre . Hvis rytteren har ambitioner, så får hesten det oftest også . Men hvis rytteren bare tøffer rundt, ja så tøffer hesten med . Men nu hvor der er kommet den der "lethed/varme" ind i fjordhesteracen tror jeg at hestene bliver lige så rebelske som de "fine" sportponyer .
. Shella . •Team Bal• .
Har du små hænder ?
apr 2007
.. det virker sku ikke sådan ..
jul 2004
Har været inde på alle de links
Det ikke nogle dårlige ponyer overhovedet, men de kan bare stadig ikke måle sig med så mange andre
apr 2007
Det er rigtigt med araberen . Men der var en der oprettede en emne omkring folks yndlings-race og (mærkeligt nok) hade-race .
Og der var bare SÅ mange der svarede fjordhest sm hade-race .
Jo da, folk må have sin meinger . Men bare ærgeligt hvis det er på et fesent grundlag .
dec 2007
Jeg har redet en okay fin hest engang som gik MB og MA og højre i spring og den er blevet hvist frem så den ikke er lige så glad for at springe mere som den var før den blev vist frem på højt plan rigtig tit også ligger da alså et hårdt press på rytter og hest...!!!
Så det kan godt være at det er fint at ride på højt plan men det skal være sjovt for både hest og rytter for hesten skal vide hvor den har rytteren ellers kan det gå meget galt for ridning er jo en farlig sport!
Og vi da rider Fjordheste vil ikke press vores ponyer frem så de bliver bange så derfor rider vi vores eget DM, NM og EM for Fjorheste
Det er helt rigtig hvad du siger Sanne | SS-f***
jan 2008
Altså der er jo nogle der er tykke og så vidre, men der er da ligeså mange andre ponyer der er dovne og alt det der fis.
Men ergo, fjordhesten er en rigtig fin pony der kan holde til en masse og har et dejligt temprament!
feb 2004
hvorfor er de altid så billig, synes tit man kan finde fjordheste på 4-6 år, med papir,tilredet og som har grunddressuren på plads til 15.000-18.000 kr.
Har aldrig forstået hvorfor de er så billige, iforhold til så mange andre hesteracer,
tror nemlig også det er derfor de mindre gode rytter køber en fjordhest, fordi de er billige og har et godt ry som rolige heste.
jul 2004
jan 2008
Ved ik helt, de er da ligeså meget værd som så mange andre ponyer!
feb 2004
Det handler ikke om at jeg ikke synes de er særlig meget værd,
derfor er jeg bare uforstående over for hvorfor de er så billige, iforhold til andre racer
feb 2004
Synes bare ikke rigtig der har været særlig meget stigning i priserne på fjordheste.
jan 2008
Men de er ligeså meget værd som alle andre ponyer?!!!
Altså jeg tror også at det er fordi der er så mange der render rundt og siger en masse om dem som faktisk ikke passer, jeg ville da blive vildt sur hvis der kom en hen og sagde: sikke en grim doven fjhordhest du har dig der. og så kun lige havde set 5 min af havd jeg havde redet? årh, glem det giver op !
dec 2007
Alså det jeg mener er at Fine heste tit bliver presset frem så de bliver bange for f.eks. at springe og det er jo synt
Og vi da rider Fjordheste vil ikke press vores ponyer frem så derfor rider vi vores eget DM osv. og har det rigtig hyggeligt til Fjordheste stævner
dec 2007
Jeg fik alså 30.000 kr. for min Fjorhest
dec 2007
Ja det er håb løst men man har jo lov til at prøve
jan 2008
Jah, nogen må jo forsvare den over dejlige race som kan bruges til alt og er god til både børn og voksne !
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
dec 2007
jan 2008
okt 2006
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 6 Emner: 75 Svar: 3.137
jan 2008
maj 2006
Følger: 54 Følgere: 72 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 1.652
maj 2008
Følger: 174 Følgere: 181 Heste: 10 Emner: 150 Svar: 1.329
Ser desværre alt for ofte at små børn får dem, og da fjorheste er stærke, har de store problemer med at styre dem /:
Ellers går de på en mudret mark, uplejede /:
Har aldrig selv haft en fjorhest, men får en ind i ridning på lørdag og det glæder jeg mig meget til, for han ser rigtig rar ud, og det er jeg sikker på at de fleste andre fjorheste også er (:
- Jette
feb 2008
Og hvorfor har I ikke set hende til stævnerne? Fordi det interessere mig nada ! Jeg behøver ikke alle de smålige tøsepigers anerkendelse. Hvis jeg vil vise mig frem, skulle jeg ride fjordhestens danmarks stævner, hvor det vil betyde noget at vise sig frem.
Om ikke andet, hvis I lægger mærke til det, så er der ingen af avlerne der har blandet sig i debatten. Det kan jeg godt forstå. Der vil altid være fordomme og der vil altid være snæversynethed og fastgoethed. Sådan er verden bare og vi spilder vores tid på at "omvende" folk.
apr 2008
Følger: 48 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 137 Svar: 611
jan 2008
feb 2008
Ja det er rigtigt. Der er mange som er tossede i hovedet og gør lige hvad der passer dem. Men det er jo nok et spørgsmål om opdragelse i de fleste tilfælge, som med så mange andre heste.
Jeg har oplevet, når jeg har været ude og prøve en fjordhest med køb for øje, mange som var "skøre" og gjorde lige hvad der passede dem. Så kunne jeg være en ihh og åhh så god rytter og intet hjalp. Så dem findes der nogen af ja.
Men skal tænke sig om når man køber fjordhest og det er dumt ikke at købe fra heste kyndige og en hest som har stået stille pga et eller andet. . Det kunne være Birken man købte fra, så tror jeg ikke man går helt galt i byen.
Men med så meget andet, tænk jer om.
sep 2007
Følger: 59 Følgere: 25 Heste: 4 Emner: 289 Svar: 3.656
apr 2007
- Jeg vil gerne væde med at størstedelen af dem der stiller til stævner med en fjordhest er blevet kigget undrene på eller hørt en spydig kommentar .
Det er blevet en slags tabu at ride den gyldne pony .
Min veninde som har en fjordhoppe, fik på et tidspunkt at vide at hun da hvert fald skulle flytte sin pony fordi ponyen ikke lige havde lyst til at gå op i traileren i det tempo som damen havde tænkt sig, så hende damens pony kunne komme til .
Hvad pokker er det for noget shit ?
(undskyld mit sprog)
Det kan sikkert ske for alle, men det er bare oftere det sker med fjordheste .
Alle jer der har skrevet det med om i bryder sig om racer eller ej, personligt er jeg ret så ligeglad hvad du kigger på hos en hest, så længe du ikke kigger på den med ting du har hørt i baghovedet .
Undersøg tingene før du bliver for snæversynet .
giver Sanne | SS-f*** ret, køb nye briller
jul 2004
Vi mener i ser noget i hesten der ikke er, og i mener vi ikke ser noget i hesten der er.
sådan er det vi bliver jo aldrig enige .
jan 2008
jul 2004
Har bare sagt hvis man vil havde dem til at være med i sporten er de altså lige 10 år bagud i forhold til de moderne spring og dressur ponyer, og det er de.
jan 2008
feb 2008
det er jo en fordom :o) at de er 10år bagefter.
jul 2004
helene: Der jo delte meninger om hvornår heste hest springer godt, eller går godt dressur
(og det skulle ikke menes som om de var dårlige!!)
karina: Det er det da ikke, synes du måske selv nutidens bedste fjordheste minder på nogle måde om nutidens bedste moderne spring og dressur ponyer ?
jul 2004
feb 2008
Om 10 år er vi sikkert og forhåbentlig endnu længere fremme i avlen af fjordhesten og er blevet endnu bedre.
Jeg ved ikke hvad du har at sammenligne med, når du kommer med påstanden om de 10 år efterhæng?
Dertil kan jeg jo kun spørge, har du været til et stævne ved fjordhesten danmark?
Hvem siger at det ikke er forbundet der er bagefter, når der er begrænsninger på hvor høje dressur/spring klasserne er til divs stævner?
Fjordhesten er en øvelsesstærk hest og når den først kan det, hænger det ved. Nutidens fjordhest er på lige fod med alle andre heste. Og hvis du ikke kan komme med nogle argumenter for dine fordomme, skulle du måske overveje dem lidt nøjere... :o)
jul 2004
karina: Du mener simpelthen nu tager vi Mosegårdens Kejser minder om centrum, du mener man har for mådet at avle samme gang, smidighed, afskub, takt og bæring frem i fjordhesten som man f.eks. har i centrum .
Ja fjordhesten er øvelsessærkt er jeg kun enig i .
Og mener stadig ikke fjordhesten er på samme niveu som man har avlet den moderne pony til at være, de har jo slet ikke de samme kavliteter.
feb 2008
Jeg skal ikke kunne sige hvordan Kejser er at ride eller at se på, da jeg aldrig har hverken prøvet ham eller set ham i aktion. Så det kan jeg ikke udtale mig om.
Om fjordhestene er på samme plan som landsstævne hestene eller hvem det er du sammenligner med, tja, vi er i hvert fald godt på vej.
Synes også at Anette og Athos gør det godt.
jul 2004
har set måske 1-2 fjordheste hvor jeg har synes det har haft en lækker gang, og måske 50 'moderne ponyer' der er altså noget af en procent forskel
Karina: Nej har ikke været til fjordheste stævne, men har set fjordheste shows live, f.eks. til rosklide var der engang et show med kun fjordheste, og jo de var nogle fine heste, men de kan stadig ikke måle sige med de andre ponyer der kom ind og lavede show bagefter
Forstå bare ikke hvorfor hvis ponyerne er godt på vej imod landsstævner at de allerede falder fra ved diskrikts stævnerne ?
feb 2008
Hvis du har gået til gymnastik og dertil opvisninger, kan et knald godt hold, godt være hammer elendige at se på, hvis de har et dårligt planlagt program og med for lidt træning/øvelse.
apr 2007
"Altså jer der har fjordheste og kan lide fjordheste mener vi bør kigge med nye briller, og vi der ikke ser noget specielt i en fjordhest mener i bude kigge med nye briller .
Vi mener i ser noget i hesten der ikke er, og i mener vi ikke ser noget i hesten der er.
sådan er det vi bliver jo aldrig enige ."
- Men det jeg snakker om er at "i"/fordomsmennesker ser noget i dem der ikke er, såsom dovenskab osv .
- Jeg vil altså give Shella lidt ret i at fjordhesten er lidt bagud i avlen . Men det har sikkert i bund og grund også noget med de fordomme at gøre . Måske tager jeg fejl, men det er forholdsvis nyt at de er begyndt at "lave" den slanke model . Der er vel en grund til at man kalder den kraftigere model, den "gamle slags" ..
Så ved jeg godt at det bare er billeder og at det ville være klart nemmere at se ud fra film og at hun ikke er den lækreste fjordhest i verden, men skøn er hun sku . Og hvis du så hendes gang .. wow !
http://i188.photobucket.com/albums/z165/DejligeTico/IMG_2523.jpg?t=1211996086
http://i188.photobucket.com/albums/z165/DejligeTico/IMG_2462.jpg?t=1211996129
maj 2006
Følger: 36 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 1.152
jeg har da i mit liv aldrig hørt nogen der er så snævert synet... :s
MEN DET HELE KOMMER IKK AN PÅ DET YDRE!!!
fjordheste er vildt søde, smukke og dygtige
du er glad for din race... andre er glade for deres.. så er du ikk sød en anden gang at beholde dine negative meninger lidt for dig selv??? for hvordan vil du selv have det hvis nogle skrev noget ondt om din yndlings hesterace???
Fjordheste kan være lidt dovne men i det næste øjeblik kan de være lige så "varme" som en "fin" sportspony....
og når nu dette indlæg er imod fordomme hvorfor skulle du så lige ind og smide en hel bunke fordomme her ind???
jeg fatter dig ikk
jul 2004
sanne: Jamen hvorfor er de der så ikke til heste spring stævnerne, der kan dommerne jo ikke dømme ned på dem? og hvis det vokse der rider dem, de kan jo godt være der i heste afstandene.
og nej jeg ville ikke havde en fjordhest da den ikke har hvad jeg skal bruge som ridehest
AM: har set den der heste i virkeligheden hvis den det den der har sprunget hos michael, har både set den springe og ride dressur, og den er altså ikke ligefrem frisk når den springer.
og synes heller ikke dens gang er noget at råbe hurra for, ja nu træder jeg sikkert nogle over træerne, men det jo bare min mening
feb 2008
jul 2004
de vokse der rider dem kommer jo heller ikke med op og springer de høje pony klasser da det må de jo ikke, så derfor selvom den har en knald god pony så rider man bare kun fjordheste spring stævner selvom ens hest sagtens ville kunne gå noget lc hest ?
Det forstå jeg ikke helt .
Og de fleste vokse med fjordheste plejer altså at være 1'er ponyer
karina: Det ikke noget med jeg ikke forstå det, det jo sådan jeg ser det, og du kan jo ikke sige det en fordom eller forkert, jeg har lov at mene fjordhesten jeg ser fjordhesten bagud i forhold til andre ponyer, osv. og ved jeg ikke er den eneste der ser dem sådan.
I mener vi ser for lidt i dem, og vi mener i ser for meget i dem .
feb 2008
Og jo det er en fordom, når man sammenligner alle landets fjordheste som en hest. Fy skamme.
apr 2007
Det er jo <b>hver sin race</b> , aka hver sin holdning, hver sin gang, hvert sit udseende ..
Vil lige pointere at Freja har vundet en 90'er, så den er ikke helt dårlig i spring .
Mig und Chris har flere gange snakket om at hun ikke gider at gå frem på BAL, og tror det er fordi at hvis hun spiller doven kommer hun hjem til sin elskede Emil .. Men jaja, tro hvad du vil .
Hendes trav ER noget at råbe hurra for . Hun har en skide god gang, måske tager hun ikke lige så store skridt som en dv eller løfter benene så højt som en islænder kunne finde på .
Men hov, hun er jo en fjordhest.
Jeg ville da heller ikke have lyst til at komme på en stævneplads, hvor mange tænker skidt om en .
Og igen, rygtet om dovne fjordheste vil ikke rigtig give slip, og dem der rent faktisk rider høje klasser på fjordheste er voksne, er vel hovedgrundene til at de ikke ses så ofte .
- Generelt ser man ikke mange voksne ride stævner, medmindre at vi snakker de virkelig høje klasser .
mar 2005
Følger: 67 Følgere: 70 Heste: 6 Emner: 564 Svar: 3.624
Sådan har nogle mennekser det jo også.. Der er nogle der ikke kan "tåle" at se muslimer osv.. Det er jo lidt det samme..
Synes det er fedt at de laver deres eget DM og EM da alle er lige der..
Men det er bestemt en fordom at fjordhesten og doven og uridelig..!
Fjordheste - fordomme