{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.385 visninger | Oprettet:

Hvorfor bruger nogle spåner? {{forumTopicSubject}}

eller savsmuld til deres heste?

Der har været en lilli diskution om det på at andet forum, og en skriver så følgende:

"Jeg har snakket med den ledende dyrlæge på Panum og hun siger de ikke bruger spåner da de indeholder phenoler... Grunden til at de ikke vil have phenoldampe er, at det gør leveren større på både mennesker og dyr. Dette er ikke hensigtsmæssigt, da det jo er leveren der nedbryder bla. medicin "

Dvs jer der bruger spåner, kan faktisk ricikere at forringe hestens liv.. Og ja jeg er godt klar over nogle bruger det pga støv, men der findes andre altanativer, bla, Hemp-strøgelse..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor bruger nogle spåner?
  • #2   12. maj 2008 det er nemt at holde og muge ud.. og det er godt hvis din hest har tendens til halm kolik

• #3   12. maj 2008 vi bruger det fordi dyrlægen har sagt vi skal bruge det, da der er en del heste her der har været i fasen lige før kronisk bronkitis, men vi har så meget udlufning i stalden samtidig,

• #4   12. maj 2008 Fordi min hest har bronkitis. Tørv og hamp er dyrere og mere besværligt at bruge.

• #5   12. maj 2008 Rony står både på halm og spåner..
    Han har sådan en gummimåtte at stå på, halmen er hygge og spånerne er til at suge pis ;D

• #6   12. maj 2008 Så bare fordi det er nemt, er det iorden at forringer hestens helbred?

Spis MERE Hest N - Det gælder alle spånerne, da de er lavet af det samme træ, nemlig fyrtræ, og det er ikke fra private tømmerhandler der er tale om, men både dem til hest, marsvin osv..

Og hvis de har støv allergi kan der bruges hemp

• #7   12. maj 2008 vi bruger træpillesmuld, det er lettere at holde rent, hesten har altid tørre ben, og det suger kanon godt.

• #8   12. maj 2008 Og så kan jeg forstå at alle der bor i - fyrer med - har møbler af fyrretræ i høj grad er i farezonen.... hmm

• #9   12. maj 2008 $ $$ Cowgirls have more fun $$ $- hvis det er lavet af fyrtræ er det også det stof i

• #10   12. maj 2008 tørv er dyre i indkøb ja, men meget nemmer at holde og du bruger meget mindre tørv vend spåner, og på sigt spare du faktisk penge.§!

• #11   12. maj 2008 $ $$ Cowgirls have more fun $$ $ - Det er farligst når det bliver vådt (som det jo gør i en hesteboks).. Desudne er det fyrtræ man bruger til huse og møbler behandlet, det skulle det gerne ikke væe når det skal bruges til dyr..

• #13   12. maj 2008 Spis MERE Hest N - læs hvad jeg skriver, det ER netop dem til dyr der er tale om :S

Hvad skulle miljømyndighederne vide om hvad der er skadeligt for selve dyret, når det er miljøet de koncentere sig om

• #14   12. maj 2008 Maria & PurpleRain ™ - Jeg ved ikke om det er tilaldt at reklamere for andre foraer herinde..

• #15   12. maj 2008 KILDE?

• #16   12. maj 2008 Katrine - som jeg skrev ved jeg ikke om man må reklamere for andre foraer

• #17   12. maj 2008 Det må du godt.
    Miljøstyrelsen skulle netop gøre noget fordi phenol også er farligt for mennesker.

• #19   12. maj 2008 fordi vi bruger spåner er for miljøet i stalden, det er nemlig det som halmen forringer

• #20   12. maj 2008 Katrine - ja men de tænker på miljøet (altså det rundt om os) og ikke på vores sundhed, det er det sundhedsstyrrelsen er til for..

(link fjernet)

Hele indlægget skal læses.. Da jeg netop har spurgt ind til heste i den tråd..

• #21   12. maj 2008 Maria & PurpleRain ™ - har givet et link til forummet hvor det er skrevet på smiley

K K : D - hvorfor så ikek bruge hemp, eller en anden form for strøgelse der ikke foringer hestens helbred? og faktisk også dit..

• #22   12. maj 2008 Spis MERE Hest N - Ja men du skriver at det ikke passer når det gælder strøgelse til dyr, og det er lige netop det som det gør :S

Miljøstyrelsen har stadig ikke noget med helbredet at gøre, de har sikkert bare tænkt "okay det støver ikke så meget"..

Det er ikke en garanti for de har forhørt sig af rundt omkring..

• #23   12. maj 2008 ja det ved jeg ikke, men står et sted med 35 andre heste og kan jo ikke beorddre rideskolen til at skifte det hele ud for min skyld, det bliver osse dyere, og jeg er rigtig tilfreds med det som det er ,! og når der alligevel bliver luftet ud i mindst 5 timer om dagen ja så kan det da ikke gå helt galt!

det er faktisk heller ikke godt at bruge halm da det skaber mere ammoniak i luften omkring hesten, og det kan medføre at de s,å fimre hår de har i halsen bliver nedbrudt og ikke kan ''laves'' igen, det skete med cassius men vi opdagede det tidligt så han blev behandlet for det og ''reddet'' men han skal gå ude i døgn drift i 4-5 måneder på grund af det!!

• #24   12. maj 2008 Utroværdig kilde.

• #25   12. maj 2008 Vi bruger alle spåner oppe ved os og der er konstant udluftning.. De er nemme og holde og nemme og muge.....

• #26   12. maj 2008 men når nu vi er igan hvorfor bruger nogle så halm når det osse er farligt? hvorfor giver vi dem hø og halm når det støver og s kan de blive syge af det, hvorfor har nogle dres hest til at gå på græs fold når de kan bliver forfangen af det, hvorfor går nogle på jord/sand fold når det støver og de kan få sand kolik, hvorfor giver vi heste forskelligt foder når de kan blive syge af det, hvorfor giver vi dem godbidder når de kan blive tykke af det, hvorfor giver vi dem vand hvs der er kommet noget i det så kan de blive syge af det,!

der er så mange spørgsmål som man ikke kan svare på, og vi kan hver især ikke bestemme over hinanden hvad vi gør og hvad vi ikke gør, folk gør som de vi og sådan er det bare!

det her er fuldstændig det samme som, hvorfor rider i med bid det kan gøre ondt i hestens mund, hvorfor rider i med sadel hvis den ikke passer kan hesten få ondt i ryggen hvorfor rider i på hesten det er synd for den, hvorfor lader i ikke hesten gøre som den vil, det er synd hvís den ikke selv må bestemme, hvorfor går den med grime på folden eller har dne på i stalden det er osse synd for den hvorfor strigler i hesten det ligger ikke til dens natur og hvorfor vasker i den, det ligger heller ikke til dens natur!?

• #27   12. maj 2008 det er helt bestemt miljøstyrelsens opgave, at forbyde spåner, hvis der er for meget fenoler(det danske navn) i dem, da fenol er en en gift syre.

Der er også bestemt et max indhold at fenol i strøelse til kvæg, tror bestemt ikke den må være højere ved heste end kvæg, og max grænsen er fundet, ved at man har kigget på hvor meget det skader miljøet OG dyr/mennesker.

Derud er fenol ikke ikke i spåner til at starte med, men det dannes, når nogle organiske stoffer nedbrydes, og mest i slutningen af nedbrydelsen, hvilket for spåner er ca 2 år, der skulle det meget gerne være ude af stalden

• #28   12. maj 2008 Det kan godt være det er "farligt" hvis man svømmer rundt i det hver dag i 5 par år, måske mange...! Det her minder mig lidt om det, at man kan få kraft af havregryn, men så skulle man jo spise omkring 5 kg, hver dag i 1 år, så var der en MEGET lille riciko, for at man kunne få det.

• #29   12. maj 2008 Vi har brugt spåner, men bruger nu træpiller.
    Vi bruger det for at undgå støv, og fordi vi ikke kan skaffe halm.
    Vi er meget glade for træpiller, da vi sjældent skal muge i bund - Vi fjerner bare klatter et par gange om dagen.
    Min mors hest har haft en del problemer med sur stråle, det var væk efter vi gik over på spåner og derefter træpiller.

Det giver en dejlig luft i stalden, forbruget er mindre, der er altid en god og tør bund hos hestene.

Jeg tror ikke på det er så skadeligt. Halm er jo ikke bedre? Det kan danne svampe og støver?

- Jette

• #30   12. maj 2008 Der er så mange teorrier og forskellige meninger inden for alt med heste, og folk bliver aldrig enige.
    Nogle er imod spåner, nogle er imod halm, og sådan vil det altid være.
    Min hest har det helt fint, og når han er på boks, står han altså på spåner. Alle jeg kender heste står også på spåner og har heller aldrig taget skade.. Kender til gængæld en hest der døde af at stå på halm, da den åd for meget af det. Så der er fordele og ulemper ved begge dele...

• #31   12. maj 2008 Katrine - Jeg vil nu mene at en førende dyrlæge indenfor området er en pænt god kilde..

Spis MERE Hest N - hvis det du snakker om er noget rødt pulver, så tager det altså ikke dampene, men man strøger det for at undgå bakteier skal formere sig.. Vi brugte det også ved kalvene da jeg arbejdede på en kvæggård.. og ja, man kunne stadig lugte deres tis..

Her er nogle links fra google:

http://da.wikipedia.org/wiki/Phenoler

http://homepage.svendborg-gym.dk/rk/kemi/noter-b/pdf/hydroxy%20forbindelser%20alkoholer%20og%20phenoler.pdf

og her er noget om Benzen, som der står er i Phenoler: http://da.wikipedia.org/wiki/Benzen

Desuden er det gammel viden det ikke er godt at spise meget fisk :S Lidt fisk er godt, men meget er ikke godt..

Selvom det stod i tamrotte kalgorien, blev der snakket om alle dyr hvor der bliver brugt spåner til.. og som du kan læse spørger jeg endda ind til heste..

En voksen rotte vejer mellem 250 og 500g (og som regl også mere)

• #32   12. maj 2008 Vi bruger det pga. at Pento har støvallergi. smiley

• #33   12. maj 2008 SWOOP - CHAMPION SOM 3ÅRS! . - hvorfor så ikek bruge hemp, det støver mindre end spåner..

Spis MERE Hest N - Jeg sammenlignber heller ikke, jeg snakker om alle dyr gennerelt, hvis du ser i tråden er mennesker også omtalt, og de vejer heller ikke 500 g :S

Jeg bruger skam hverken spåner, halm, hemp aller andet, men bøgeflis, og ja det er tl mine rotter.. Men det er ikke det debatten går ud på, så lad os dog blive på emnet istedet for di begynder at snakke udenom :S

Kommentér på:
Hvorfor bruger nogle spåner?

Annonce