{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.342 visninger | Oprettet:

Hvorfor bruger DU bid? {{forumTopicSubject}}

Ja.

Var lige her på mustang weekend, hvor så den kvindelige ejer siger at man skal bruge stemmen, sædet og benene.

Så kom jeg frem med spørgsmålet, jamen hvorfor er biddet der så? Hvis det nu ikke skal bruges er det HELT unødvendigt at have den liggende i en hests mund som kan få lov til at smage metal i 1-2 timer.

Og det er jo rigtigt nok at det er ikke hænderne eller biddet du skal bruge.

Du skal jo bruge alt andet end det, så det ser ud som om at du intet laver.

Så hvorfor have et bid inde i munden på hesten?
Hvorfor sidde og "småsave", altså køre lidt på i munden hele tiden for at den skal drejes, knække nakken?

Nu ved jeg jo at man ikke må ride bidløst i dressur.

Men hvis det var muligt, ville i så ikke have gjort det?

Fordi i mine øjne er det jo helt .. fejt at hesten bare SKAL have bid i munden, selvom nogle ikke bruger den, fordi de ikke bruger tøjlerne det mindste, men de bruger benet og sædet.

Så udover du ikke må ride bidløst i dressur, hvorfor rider <b>DU</b> så med bid?

Undskyldningen "Den har lært at rides med tøjlerne også" er simpelhen for dum! LÆR dog hesten at kun reagere på benene så?

og ej hellere "jeg har lært det med tøjlerne!" - ja og? hesten har lært det med benene! LÆR det.

Så hvad er DIN undskyldning på at DU rider med bid?

Dette er <b>IKKE</b> en bid og bidløst debat.
Men blot et rigtig stort og undrende spørgsmål jeg stiller ALLE bidryttere.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor bruger DU bid?
  • #1   6. jul 2010 Jeg rider med bid fordi jeg aldrig har redet uden og fordi det fungerer for de heste jeg rider..
    Jeg er konkurrencerytter både i spring og dressur, derfor skal jeg jo bruge bid i dressur og kan ikke lige hackamore, derfor også bid i springning.. smiley

• #2   6. jul 2010 jeg har ingen undskyldning for at ride med,bid.
    jeg gør det rent og skær fordi at min hest ikke kan rides uden når vi springer, rider tit uden bid hjemme og på tur, men han blir så hissig på spring banen at han ville løbe sig selv ihjel hvis jeg smed bidet og tro mig det er prøvet..

hvis jegh kunne ville jeg da hellere smide bidet, men jeg bruger heller ikke bidet, for mig er det en "sikring" hvis min hest render er der bare mere kontrol. SYNTES JEG.

men der er forskellige meninger self.

• #3   6. jul 2010 Fordi det ikke er så smart hvis man gerne vil ride stæve.. og hvis det var tilladt, ville jeg helt klart ride uden bid..
    I weekdenden var jeg til kursus (se album.) hvor vi lærte en masse om opstillingen, hvilke muskler vi skulle bruge og hvordan vi skulle sidde for at lade hesten kunne arbejde (så det var nemmest for den.) og være afslappet smiley

• #4   6. jul 2010 Tja - jeg rider både med bid og uden bid smiley
    Grunden til at jeg rider med bid på Kavello er faktisk pga dressuren, selvom han kan gå super godt med bidløst også. - kig selv hans profil..
    Men vil gerne til et par små stævner..
    Rider også ofte bare med rebgrime, tov og cordeo.. Kavello kan SAGTENS rides med kun ben..
    Vi laver lidt forskelligt smiley

• #5   6. jul 2010 Rider også med bid, men kun som en meget svag støtte og meget (!) små signaler.
    Trækker aldrig tilbage i bidet, men løfter eksempelvis tøjlerne ca. 2 cm som stopsignal.

Smider ikke bidet fordi vi med tiden skal ud og starte lidt stævner osv.
    men mener også, at rider man med bidet med meget stor omtanke, skader det ikke.

• #6   6. jul 2010 Jeg har ingen mulighed for at ride bidløst.. Jeg rider 3-4 heste/ponyer, dem ejer jeg jo ikke selv og kan ikke selv bstemme over dem. Og ejerne synes bidløst er noget pjat. Jeg kunne vildt godt tænke mig at prøve bidløst. Men det må så vente til HVIS jeg en gang for min egen. Og så er jeg også mest dressur rytter så. Ingen rider bidløst tæt på, så ingen mulihed for bidløst ;(

• #7   6. jul 2010 Forresten - hvis det blev tilladt at ride dressurstævner uden bid, ville jeg smide biddet 100%

• #8   6. jul 2010 Og så fordi jeg rider ungponyer. Dem for jeg nok lidt svært ved at ride bidløst på især når man har problemer med dem i forvejen..

• #9   6. jul 2010 Kavello i dressur:

Uden bid: (link fjernet) 12:55:45
    Med bid: (link fjernet) 12:55:45

Han kan begge dele smiley

• #10   6. jul 2010 Jeg ville ikke overveje at smide bidet, for det fungerer fint for mig og mine heste at ride med..

• #11   6. jul 2010 bruger det KUN fordi det er et krav i undervisingen på min rideskole. og da jeg jo kun lejer chanel, er der kontrakt, hvor der står jeg skal have mindst en undervisnings time om ugen smiley
    jeg kan ride chanel uden udstyr, så hun reagerer på benene, og stemmen. og så har hun intet imod bidet, og tager det faktisk selv i munden, bare jeg lægger det op til hendes hoved :o)

• #12   6. jul 2010 Bruger det kun fordi min hest har skadet sin næseryg og hun er mega frisk

Dog rider jeg tit i rebgrime eller grime med en cordeo smiley

• #13   6. jul 2010 Er enig med Sanne.. Det fungerer helt fint for ''mine'' heste, har ikk problemer med det. Og især fordi de er ungponyer,.. Så hvorfor smide det hvis det fungere fint..

• #14   6. jul 2010 Vi snakkede også om den daglige træning på folks heste hvor folk OFTE træner i 1-2 timer.

Hvor vi regnede ud på samtlige heste at de fleste kun kan koncentrere sig fuldt i 45 minutter, hvor efter det så bliver ukoncentration.

- Er det bare en vane at i rider over en time, eller rider i selv kun 45 min?

Dejligt at høre at de fleste af jer ville smide biddet hvis man kunne i dressur og det ikke var fordi en hest virkelige blev .. noget på en springbane.

- Og dejligt at høre at i ikke bruger tøjlerne, kun meget få gange, men for det meste benene! smiley

• #15   6. jul 2010 Sanne og Louise.

Hesten skal jo slet ikke rides på tøjlerne på nogen som helst måde.

Det er jo benene i skal ride med, også at den ligger der i munden fungerer jo fint, men HVORFOR have den liggende der? hvorfor bruge 300 kr på et bid som du kan undvære fordi hesten går lige så godt, unghest eller ej!

• #16   6. jul 2010 Tja - en gang i ugen får jeg undervisning i 40-45 min. Hvor jeg udover dette også skridter Kavello varm og af - og traver lidt.. Så det bliver faktisk over en time, men hvor meget tid går med at skridte - Kavello har spat i venstre bagben, så han skal skridtes varm længe..
    Når jeg selv rider (seriøst) er det også ca 45-50 min..
    Når jeg er på tur kan det sagtens være både mere eller mindre tid..

• #17   6. jul 2010 Jeg rider meget sjællent mere end en time da jeg ikke har ret mange muskler i min ben på grund af mit handicap smiley

• #18   6. jul 2010 Men når jeg træner ham fra jorden af er det max 30 min.. smiley

• #19   6. jul 2010 Med 45 mente jeg sådan seriøs. Skridt er jo ikke en "koncentration gangart" smiley

Men lyder rigtig hyggeligt med Kavello, og hvor går han altså også flot uden bidet! smiley

• #20   6. jul 2010 jeg rider med bid fordi det er en regel ude på min gård:)

• #21   6. jul 2010 Ja okay smiley
    Tak - ja, vi hygger rigtigt - og det er virkelig forskelligt om det er med bid eller uden. (Dog er det altid med bid til undervisning) Men altså - hvis det blev lovligt til dressurstævner røg biddet med det samme.. Synes det er fantastisk at ride uden bid.. Det handler om at stole på sin hest..

• #22   6. jul 2010 Jeg rider både med bid og uden bid.
    Rider med bid, da jeg gerne vil starte dressurstævner på min frieser pige når hun er klar, og der må der ikke rides med hackamore osv.
    Min hest lytter meget på ben og sæde, så derfor er det med meget let hånd hun bliver redet med bid. Og hun elsker at ride bidløst, så det gør vi så tit vi kan :o)

• #23   6. jul 2010 Jeg behøver ingen undskyldning, for det er ikke forkert?

• #26   6. jul 2010 rider den bis tørste del f tiden, men til januar skal min hest showes i en stang så

• #27   6. jul 2010 Enig med Karina Skovbo . godt skrevet!

• #28   6. jul 2010 jeg rider mine heste 6 gange i ugen og de har 1 fridag, rider dem ca 30min seriøst også oven i kommer opvarmning,
    men rider kun seriøst til undervisning, hvilket er 1gang i ugen på hver af dem, ellers hverdags træner jeg dem, dressur hesten med at træne muskler, bøje ham træner øvelser såsom schenkellignenger, kort/lang galop osv, og det træner vi ca 20min seriøst.
    og spring hesten blir redet på tur, for på dne måde er hanmere afslappet og mere oplagt når spring timen kommer.
    og 1gang i ugen går med jord træning(:

• #29   6. jul 2010 Rider både med og uden bid - oftest med.
    Jeg er turrytter, rider på en til rider ret varm arabervallak - og den kan godt kigge lidt og blive bange.
    Det er en god "nødbremse" at have hvis uheldet skulle være ude, og den stikker af.

Jeg har altid redet med bid, og bare fordi det de seneste par år eller 3 er blevet "in" at ride bidløst, betyder det ikke at alle skal gå fra det. Jeg har det stadig sådan, at hvis man vil noget med sin ridning, så kan man ikke ride bidløst... ikke endnu ihvertfald, og jeg tror desværre ikke at det bliver tilladt at ride bidløst til dressur f.eks....

• #30   6. jul 2010 Vil også helst være bidløs da min bliver higsig når hun for bid i munden med desværre er der en træls regl der siger man skal ride med bid til dressur stævner!
    Og jad det er jeg pisse tæt af så har overvæget at lade være med at tage til dressur stævner også kun spring for der må man gerne ride bidløs;)

• #31   6. jul 2010 Louise Lund.
    min dv hoppe fik vi rå fra 1 ½ år siden og er ikke fuld tilredet inu og hende springer jeg med hackamore så ung hest kan sagtens min hun stejler rigtig tit med BID og hun har ALDRIG gjordt det uden så hun kan ikke lide det så vi er og¨å igang med at smide bidet 100% smiley

• #32   6. jul 2010 Jeg er også enig med Karina Skovbo - er så meget enig! smiley

Desuden stak min pony engang af, da jeg red uden bid hvor jeg faldt af, og har ikke lyst til at udsætte mig selv for den fare en gang til. Selvfølgelig ved jeg godt at man "bare" kan træne det, men det er ikke der min interesse ligger.

Jeg rider med bid fordi det er det jeg lærte fra starten af. Jeg er dressur rytter og er til stævne næsten hver weekend, så det ville være dumt pludselig at lære hesten at gå uden bid for mit vedkomne.

Jeg har intet imod dem som rider uden bid, stor respekt til dem.
    Min søsters pony springer fx bedre med hackamore, så derfor rider hun ofte med det i stedet for. Desuden havde jeg altid kun grime på min, dengang han skulle lære at gå med rytter.
    Næste gang jeg skal lære en hest at få bid i munden, er det selvfølgelig også et af de bid med gummi (de der æblesmag nogen) så den ikke slår tænderne på metallet og derved ikke får nogen dårlige oplevelser smiley

Puha, det blev langt smiley

• #33   6. jul 2010 Karina 44: Sådan har jeg det også. Og selvom jeg rider med både pisk, sporer og bid så kommer min hest stadig hen til mig og vil snakke når jeg kommer for at hente ham ind fra fold smiley Så ja, han er vel glad for mig smiley

• #34   6. jul 2010 Fordi jeg er konkurrence rytter, og der skal de desværre have det lort i munden..

- rider dog mere uden, end med pt.

• #35   6. jul 2010 Min søster som havde Night før havde prøvet alt intet virkede eller fik hende til at gå ordenligt men min søster rider så og 90% med tøjler og 10%med ben hvor jeg nok mere rider med ben og numse ind tøjler smiley
    Hun har prøvet stang bid
    3- ringsbid
    og alt muligt ondsvat også prøvede jeg med en hackamore og var klar på det væreste men NOP ingen ting skette der hun lystrede 99%på benene det er kun når vi stopper vi har lidt problemmer smiley

er der enelig nogle der har nogle gode råd hvordan jeg kan stoppe hende unden bid?
    Kig profil få hun er lidt større ind mig så kan ikke stoppe hende med numsen smiley

• #36   6. jul 2010 Ellers må jeg ikke ride stævner.. smiley
    Hvis man måtte ride bidløst i dressur og spring på pony, red jeg klart bidløst! smiley

• #37   6. jul 2010 Camilla&Whitey - MY LOVE :´)<3 . >> Forstår ikke du skriver nederst i din trådstart: "Dette er IKKE en bid og bidløst debat.
    Men blot et rigtig stort og undrende spørgsmål jeg stiller ALLE bidryttere."

Hvordan kan det UNGÅ at blive en debat om dette, når du starter din tråd som du gør.

• #38   6. jul 2010 Jamen jeg rider jo med benene som du også kan se i hendes profil så nyder hun det har bestemt intet imod folk der KUN rider med bid for regner med de selv kan styre det.
    Har meget i imod kandar og kan bestemt ikke lide det vis så bare det var fordi at ALLE der red med det kunne ride ordenligt med det.
    Har respekt til dem der gør det men kan stadig ikke lisde det.
    Ja min søster mente det var hendes tænder med har lige haft dyrelæge på hende og hun sagde at der intet var i vejen med hende.
    Så ved ikke vad jeg skal gøre.
    Rider min anden pony 100% bidløst da vi aldrig rider stævne smiley

• #39   6. jul 2010 Hesten behøves jo ikka havde noget i munden hvor tit rider du men en kulepen i munden?
    hvis du ikke skal hvorfor skal hesten så?

• #40   6. jul 2010 Karina Skovbo .

jeg har tilredet min hest bidløst, og han er nu først et år efter begyndt at akseptere bidet.

jeg red ikke med hakamore, så går han helt amok.

men han blev redet i en grime, senere bosal og sidepull. ogs helt uden udstyr

• #41   6. jul 2010 nu er menneningen med hackamore, jo heller ikke der skal være at konstant pres på næseryggen hele tiden.. hvis du putter bid i hestens mund, er der et konstant pres.

• #42   6. jul 2010 der er jo ikke et konstant pres med bid i munden ?
    jo hvis du sidder og hiver din hest i munden hele tiden ?

• #43   6. jul 2010 Krina44 & Katrine 17 H

er FULDSTÆDNIG enig !

• #44   6. jul 2010 næ nej, mener skam heller ikke det er mishandling.. men stadig der er et pres i hestes mund, altid. nogle heste kan klarer det, mens andre heste flipper ud!

• #45   6. jul 2010 ups! hestens mund er ikke bygget til et bid kan være der .. skulle der stå smiley

• #46   6. jul 2010 Karina - jeg er bidløs, da jeg finder biddet unødvendigt.

og pisk og spore .. ja det er en hjælpemidel .. en forlænget arm.

men mange misbruger det.

• #47   6. jul 2010 Hvis du/andre kan ride deres hest - kun - for ben, sæde og stemme - Så lad dog være med at lægge noget som helst på hovedet af den.
    Jeg ser ikke meget forskel på bid/bidløs - Ikke andet end at man uden et bid i munden på hesten skal trække hårdere og derved udøve tryk på hestens hoved istedet for.

Helt enig med Karina.

• #48   6. jul 2010 Du skal da ikk trække hårde bare fordi det er uden bid tvæt i mod ved min hest jo mindre du tager og jo mere du bruger ben jo bedre går hun ;9

• #49   6. jul 2010 Jeg red med bid på min pony fordi det fungerede fint for os, og hun ikke var generet af det.

Jeg havde bid på min hest for ellers kunne man ikke styre ham...

• #50   6. jul 2010 Jeg synes på en måde det er et ret latterligt indlæg du kommer op med.

For du SPØRGER, men har selv truffet dit eget valg fra starten, og er egentlig lige glad med dem der så har en holdning til hvorfor de rider med bid.
    Jamen hvorfor så begynde på meningsløs debat?

• #51   6. jul 2010 1. mine ehste og jeg fungerer på det.
    2. jeg kan ikke finde ud af andet, på trods af jeg hovedsageligt rider med sæde og ben.
    3. jeg er old school, så den skal være der

og, det er et pissegodt stop signal inden alt andet går galt, jeg har også sele på når jeg kører bil...

• #52   6. jul 2010 Jeg bruger bid til Breezer, ellers er han ikke til at stoppe.. Han aner ikke hvad sæde og bensignaler er endnu.. Når han er helt tilredet og ikke nær så frisk har jeg en hackamore jeg kan brgue på ham

• #53   6. jul 2010 Team BRA- salli:

Lige præcis, synes også det er lidt mærkeligt =)

• #55   6. jul 2010 På den gård hvor jeg rider, foregår det hovedsageligt med bid.

Hvis det er uerfarene ryttere der rider, bliver tøjlerne sat fast i næsebåndet ( hannoveransk ) De mere øvede ryttere der kan ride med rolige hænder rider med bid..

Hestene her ved at når de har bid i munden, er de på arbejde.. - og er mere konsentrerede..

Bidløst, må man i prinsippet selv vælge om man vil. Men da de hovedsageligt bliver redet med bid, er der ingen grund til at forvirre dem ved at tage det af, og på og af og på.

Og så er bidet det sidste "signal" når alt andet er prøvet. Hvis man drejer hesten på en spring-bane, og den ikke reagere på ben, og sæde, bliver man nød til at støtte BLIDT op med tøjlerne.

Det samme i skoven, hvis hesten bliver bange og løber, er den tit i en tilstand, hvor de små signaler fra ben og sæde ikke trænger igennem

DERFOR RIDER JEG ofte MED BID. (:

• #56   6. jul 2010 Jeg synes at VI ALLE SAMMEN skulle tage hinanden i hånden, sætte os i en rundkreds, love hinanden at vi ALDRIG mere vil tynge vores heste med sadler, bid, trenser, grimer og den latterlige idé vi har fået med at skulle kravle rundt på dem - for at sætte dem ud i naturen!

Tadadadadaaaaa!

Alle problemer løst - nu skal ingen sidde og være bedrevidende og være så enormt bedre end andre!

(Og ja - HVORFOR klatrer DU egentlig op på din hest's ryg - synes DU ikke det er en smule frihedsberøvende og et elere andet sted fuldstændig ABSURD at kræve at din hest skal BÆRE rundt på dig?)

• #57   6. jul 2010 HAHAHAHAH Louise k!
    sådan!

• #58   6. jul 2010 jeg har ingen undskyldning for at ride med bid, men det gør jeg(-;
    desuden er jeg også stævnerytter, og jeg vil ikke ride uden bid derhjemme, også kun bid til stævner/op til stævner.
    Enten er man bidrytter, eller også er man bidløs, sådan har jeg det lidt:).

• #59   6. jul 2010 Anna & Quick . smiley

• #60   6. jul 2010 Linda og Team BRA - så må i synes det, men som i kan se er jeg jo ikke IMOD folk der rider med bid? De accepterer mig og jeg accepterer dem.

Det er jo jer bidryttere jeg spørger om HVORFOR i rider med bid og ville i have gjort det anderledes?

Jeg rider jo bidløst fordi en af grundene er at hvis man kan ride med ben og sæde og 1% med tøjlerne og ikke har en interrese for stævner weekends dagligt, så hvorfor skal jeg synes det er retfærdigt at belønne min hest med noget der smager af metal, hvis jeg kan undvære det fordi hesten er så dygtigt og lydig på mine ben! smiley så sparer jeg jo også flere hundrede kroner og kan købe godbidder for det smiley

- Så nej det er ikke et bidløst og bid debat på den måde.

Flere er jo bidløse selv herinde men rider kun med bid til stævner.
    Fordi DE kan lide stævnerne, og kun finder det nødvendigt at have biddet i hestens mund dertil smiley

Har ikke skældt nogen ud fordi de rider med bid. Synes det er supert de både kan med og uden og at flere rider med løse tøjler og utrolig meget med benene.

ANG. at stoppe bidløst, så øv dig/jer i at stritte lidt med tæerne, altså tage benene lidt frem og lægge dig tungt og tilbage i sadlen, med et kort lille træk i tøjlerne, som man egentlig ikke skulle kunne se du gør smiley

Men jeg må være ærlig og sige jeg ikke kan følge folk så meget i at folk der siger, at biddet er et sikkerhedsmiddel er helt ude på landet. Fordi hvis hesten vil løbe, så løber den! Ellers kan du stoppe den, både med og uden! smiley

Jeg vil gerne selv ride stævner engang når jeg kan få min egen hest .. Små hygge stævner hist og pist, hvor biddet så må findes frem. Men også kun fordi at det ikke er tilladt at ride uden smiley

• #61   6. jul 2010 Louise K - Hvis du antyder til mig?
    Tjo egentlig. Men kommer også meget an på HVOR lang tid og om hesten VIL have mig på ryggen. Ofrer jeg mig for hesten, må hesten også ofre for mig.

Og uden saddel vil jeg ikke ride da jeg har læst og mødt de skader de kan få smiley

• #62   6. jul 2010 Desuden står der hvorfor rider DU med bid?
    Så er det jo egentlig ikke bidløse der skal svare, men bidryttere smiley

har taget min beslutning laaangt før det her indlæg.. ligesom jer.

• #63   6. jul 2010 Camilla&Whitey - MY LOVE :´)<3 . - Nu kræver det altså også en hest der KAN signalerne hvis man rider bidløst.. hvos du sætter dig op på Breezer hvor han rides i rebgrime, vil jeg godt garantere han styrter afsted med dig

• #64   6. jul 2010 Camilla - jeg antyder ikke, jeg hentyder til alle komplicerede parter i en uendelig debat - som kører jævnligt!

At hesten skal ofre sig for dig er da alligevel en forklaring som jeg smiler lidt af - især på baggrund af modstanden af bidet. HVORFOR skal hesten ofre sig fordi DU har et behov, ikke den?

For at løse ryg-problemet så skal du bare holde dig på jorden - så overbelaster du ikke - på nogen måder!

.-)

• #65   6. jul 2010 igen - ofrer jeg for den, ofrer den også for mig = mere, ofrer den for mig, må jeg også ofre mig lige så meget som den.

Det kan vi blive enige om smiley også en af grundene til jeg ikke har redet i et års tid smiley kun hist og pist.

• #66   6. jul 2010 Karina Skovbo - lige præcis smiley

Camilla - hvis en hest har de absolutte optimale kår, så vil hesten ikke ofre sig for et menneske - så vil dens fulde instinkt og natur præge den så meget at den på ingen måde vil ofre sig. Den kan være nysgerrig og opsøge kontakten, men aldrig ofre sin frihed for et menneske´(for at bære rundt på dette menneske). Nu snakker jeg ganske basal hesteadfærd fra de vilde heste - ikke de gennemavlede, frihedsberøvede danske pruh-heste som går på flotte firkantede små folde.

Men ak ja - held og lykke til alle - ryttere med og uden bid - ´dete ne er ikke mere rigtigt end det andet!

• #67   6. jul 2010 Karina - lad dog være med at hentyde til at jeg har kaldt jer for mishandlere, for har jeg det NEJ! og jeg har på ingen tidspunkt sagt jeg er IMOD jer, jeg skrev at det var et stort og undrende spørgsmål fra en pige her.

• #68   6. jul 2010 det var ikke sådan det skulle opfattes, fordi mange bruger bare "jeg har lært det sådan" men mange andre har lært og gør det fordi, et eller andet, og det er ens "undskyldning".

Men ej om jeg har sagt eller hentydet til at i er mishandlere når jeg accepterer jer.

• #69   6. jul 2010 Hov og så vil jeg lige pointere at det ikke er en undskyldning jeg har skrevet, men en kendsgerning..

Jeg er ikke ked af at ride med bid.. Hellere det end at slå mig selv ihjel, jeg har trods alt en datter at tænke på

• #70   6. jul 2010 Jeg rider uden bid så tit jeg kan på banen men da jeg har part på en gammel galoppony er det er smule svært at ride bidløst i skoven da den er rimelig frisk!:)
    Men jeg skal til at øve med den så jeg en dag kan ride helt bidløst i både skoven og på banen !=)
    - Og er helt enig med det du siger!!C:

• #71   6. jul 2010 Camilla&whitey:

Jeg synes også lidt det lød som en anklage til os der rider med bid...=)

• #72   6. jul 2010
    Fordi dyret ikke reagere forskelligt med eller uden bid, så hvad jeg rider med kan komme ud på det samme.

Så kommer an på hvad jeg lige føler for den dag.

• #73   6. jul 2010 nu har jeg ikke læst det hele igennem d:
    men kan forestille mig at der er kommet en kææmpe debat om bid/bidløs ud af det alligevel, og jeg må indrømme at jeg godt nok er trææt af den diskussion (; jeg synes egentlig at man burde tænke lidt på - og gøre noget ved - de heste der bliver forsømt, dem som hverken får mad eller vand, som står helt alene, eller ikke bliver passet ordentligt med smed og dyrlæge, dem som altid står i lort til knæene, dem som aldrig kommer på fold, dem som bliver tæsket eller som bliver redet flere timer om dagen med 100 forskellige ryttere der ikke kan finde ud af at ride - DE heste har det ikke godt!
    Jeg forstår ikke hvorfor man går så meget op i om andre rider deres heste med eller uden bid, det er ekstremt svært at ændre folks holdninger, og jeg tror ikke på at hestene har det skidt bare fordi de bliver redet med bid, for de bliver sgu elsket og passet i hoved og røv. - jo, det er synd hvis man sidder og saver hesten i munden, og ja måske er det ikke særligt behageligt for den bare at have et bid liggende i munden. Men man får intet ud af at diskutere om det er rigtigt eller forkert at ride med/uden bid, det er en endeløs diskussion og det gør blot at bidryttere får et dårligt indtryk af bidløse, og omvendt.
    Jeg synes istedet man skulle tage at bekymre sig om de langt mere alvorlige problemer, som man rent faktisk kan gøre noget ved - du kan højst sandsynligt ikke få en bidrytter til at skifte over til bidløs, men du kan redde mange hesteliv ved, for eksempel, at melde rigtig dyremishandling til politiet eller hvad man nu gør..

jeg har holdt mig ret meget uden for den bid/bidløs debat, men nu fik jeg altså behov for også at komme med min mening d:
    dette er ikke rettet mod trådstarteren eller nogen andre i denne tråd da jeg ikke har læst det ordentligt igennem, men det er bare generelt til debatten om bid/bidløs (;

- jeg forholder mig neutral da min hest er for ung til at blive redet på, og når jeg rider andres heste, rider jeg med det som de selv gør (:

• #74   6. jul 2010 Tanja - dette er ikke en bid og bidløs debat, fordi det har der egentlig ikke været den diskution om.

Folk har været meget rare ved kun at skrive hvorfor de bruger bid smiley

så hvis det har været en bid og bidløs debat, har det været en helt anden slags.

Men godt "svar" du kom med..

• #75   8. jul 2010 jeg har et spørgsmål til alle bidløse ryttere
    har i ALDRIG redet med bid????
    det var bare lige noget jeg kom til at tænke over.
    jeg rider med bid da jeg er passer på en rideskole hest og hvis jeg fik ejen ville jeg nok også gøre det.
    jeg har slet ikk noget imod bidløs

• #76   8. jul 2010 Karoline har redet med bid til omkring 1½ år siden ..

• #77   8. jul 2010 okay syntes du også det var forkert der

• #78   8. jul 2010 ja smiley eller forkert og forkert, jeg fandt det bare helt unødvendigt at have et metalstykke liggende i hestens mund når nu du skulle bruge benene og sædet.

• #79   8. jul 2010 man kan jo også godt bruge sædet og benene med bid

• #80   8. jul 2010 ja, men det er altså sådan at tøjlerne skal du faktisk slet ikke bruge. Fordi det er "forkert" ridning, du kan se når nogen gør noget med tøjlerne, det kan du ikke med sædet eller benene.

Eller jo, men løb du rundt med noget kæmpe i munden, løb stærkt og tyg lidt .. Det er jo ikke nemt ..

• #81   8. jul 2010 nej men man bruger jo også tøjlen i bidløs det ligger bare pres på næseryggen. Man kan jo ikke sige at det kun er bid man kan bruge forkert man kan atså også ride "forkert" uden bid

• #82   8. jul 2010 ja det kan man sagtens

og nej, du ligger ikke et tryg på næseryggen, fordi du rider med ben og sæde,

• #83   8. jul 2010 jeg siger ikke du gør det men der er jo nogle der også bruger tøjlen i bidløs og så ligger det pres på næseryggen

• #84   8. jul 2010 Camilla&Whitey - MY LOVE :´)<3 . - Som karoline siger hvis man bruger tøjlerne når man rider med bidløs ligger man tryk på næseryggen..

Ved fx en hackamore kan man brække næseryggen hvis man bruger den forkert

• #85   8. jul 2010 ja det ved jeg - idéen med også at være bidløs er at IKKE bruge tøjlen, men benene og sædet ....

• #86   8. jul 2010 jep lige det jeg mener

• #87   8. jul 2010 ja men det der jo stadig nogen der gør

• #88   8. jul 2010 Camilla&Whitey - MY LOVE :´)<3 . - idéen med bidløs er bare man ikke bruger bid, deraf navnet, derfor kan man sagtens bruge tøjler til at stoppe stadigvæk

• #89   8. jul 2010 helt enig *Fjordlænderen*

• #90   8. jul 2010 ja, men har du måske set at bidløse ikke kan lide man bruger tøjlerne = fordi at trække i tøjlerne ikke er behagligt.

jeg kan selv ikke fordrage bidløs der bruger tøjlerne.

men til gengæld alle de bidløse som bruger ben og sæde, kan jeg godt lide smiley

• #91   8. jul 2010 og du kan ikke lide dem der bruger bid eller hvad

• #92   8. jul 2010 Camilla&Whitey - MY LOVE :´)<3 . - Nej jeg har ikke set bidløse der ikek kan lide at bruge tøjlerne.. Ved det som der er tøjler på har jeg set dem hvor de bakker stop signalet op med tøjlerne.. Hvis de rider kun med et reb rundt om halsen så bruger de rebet på halsen til at bakke op om stopsignalet, her er det bar på bringen/det nederste af halsen istedet for næseryggen

• #93   8. jul 2010 og at hade folk fordi de bruger tøjler er godt nok langt ude :S Du kender dem jo ikke, eller deres heste

• #94   8. jul 2010 ORG, så prøv da at læse indlægget!

NEJ, jeg kan ikke lide biddet selv, pga dårlige erfaringer og alt muligt andet.

Men dog kan jeg acceptere ryttere der rider med ben og sæde og lidt løse tøjler, hvor de ikke bruger biddet så meget enda igen.

NEJ, jeg kan ikke så godt lide bidløse der er ALT for pylret og som selv rider med tøjlerne, og slet ikke med ben og sæde.

• #95   8. jul 2010 Og så er det lidt sjovt du siger du hader dem, når der i dit western album er en der bruger tøjlerne mens hun rider bidløst.. Hader du så også hende?

• #96   8. jul 2010 Camilla&Whitey - MY LOVE :´)<3 . - Det rundt om halsen er der ingen tøjler i, men man støtter alligevel op på det..

Hvilken hest er det du rider bidløst på? Forhåbenligt ikke miniaturene

• #97   8. jul 2010 ja jeg kom også til at tænke over hvem du enlig rider bidløs på

• #98   8. jul 2010 nej jeg rider ikke på miniature, red på en der hed Amorin, som var 1.41, men døde for omkring en måned siden.

Jeg har ikke sagt jeg hadte folk der bruger tøjlerne, jeg har sagt jeg ikke bryder mig om det! (: - bryder mig om at de bruger tøjlerne.

Rebet håber jeg da ikke de sidder og trækker i da det "kvæler" hesten ...

men jeg har så mødt bidløse der ikke bruger tøjlerne (:

jeg rider ikke = men når jeg gør om måske selv har lov til at bestemme om det er med bid eller ej, så er det ikke bid.

- Nej jeg hader ikke Trine smiley
    Men hun ved godt jeg ikke bryder mig om at hun bruget tøjlerne på Reina selvom Reina kun er redet på 8 gange.

• #99   8. jul 2010 Camilla&Whitey - MY LOVE :´)<3 . - Det kvæler netop ikke hesten, hvis den ligger rigtigt, igen viser det hvor lidt du har sat dig ind i det..

• #100   8. jul 2010 jeg har ikke sat mig ind i det cordeo værk, da jeg slet ikke føler mig tryg ved det.

• #101   8. jul 2010 Camilla&Whitey - MY LOVE :´)<3 . - Hvilket jeg ikke forstår, når du sidder og ser ned på nogle der bruger tøjler, og så vil du ikke engang selv droppe tøjlerne

• #102   8. jul 2010 jeg bruger jo ikke tøjlerne hvis jeg har dem løst og bare har dem der.
    Jeg sidder ikke og bruger dem. De støtter mig blot som hvis jeg havde en westernsaddel ser støttede mig med den der dims.

Jeg gider fremover ikke og svare på dine indlæg da jeg virkelig ikke orker at diskutere!

• #103   9. jul 2010 Jeg har det sådan når min hest ikke er generet af og ride med bid, jamen så ser jeg ingen grund til og skifte til bidløs. Når nu det fungere godt det andet ...

• #104   5. okt 2010 Ville ønske jeg kunne ride uden! smiley men vil gerne ride stævner, og der må jeg ikke ride uden bid(dressur);)

Kommentér på:
Hvorfor bruger DU bid?

Annonce