{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.138 visninger | Oprettet:

Hvorfor bruger vi hesten til konkurrence? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg laver projekt opgave om hestens udvikling. jeg har valgt at skrive om hvorfor vi har valgt at bruge hesten som et konkurrence dyr istedet for et arbejdsredskab. Er der nogle der har noget viden omkring dette? eller har nogle gode hjemmesider jeg kan kigge på? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor bruger vi hesten til konkurrence?
  • #2   6. nov 2013 Jeg søger alt hvad jeg kan! smiley

• #3   6. nov 2013 Vi bruger ikke hesten som et arbejdsdyr i den forstand længere, da tiderne har ændret sig og vi er blevet et mere moderne landbrugsland. Det kan du sagtens finde noget om, hvis du tager dig tid til at lede på Google (:

• #4   6. nov 2013 Tænker lidt det er pgr af udviklingen! i dag har landmanden traktor til at gøre arbejdet, hurtigere og måske endda bedre. for at en landmand kan overleve i dag behøver han masse produktion, og derfor har han brug for hurtigere muligheder for at passe marken fx derfor blev hesten sat til side. fordi traktoren kom og gjorde det hele meget nemmere smiley
    Men skriv gerne privat til mig hvis det er jeg er ved at uddanne mig landmand med hensigten at dyrke mit eget lille landbrug om nogen år hvor hesten vil blive brugt i marken smiley

• #5   6. nov 2013 Tak for svar, men hvorfor har vi så valgt at bruge den til konkurrence ? smiley

• #6   6. nov 2013 Dengang jeg red konkurrencer gjorde jeg det fordi jeg kom ud og vise hvad jeg kunne og så mødte jeg en masse nye søde mennesker. Jeg følte jeg kom ud og mødte folk med samme interesse som mig smiley

• #7   6. nov 2013 Det er ikke det jeg søger.
    jeg søger hvorfor vi valgte at bruge den til det. ikke hvorfor vi rider stævner! smiley

• #8   6. nov 2013 nu har jeg lige været i biografen og se tarok, den kan du nemt perspektiverer til, det er nemlig lige præcis på grund af udviklingen (traktorer, maskiner), der gør at faren på gården "vælger" at slagte sine arbejdsheste, og begynde at konkurrerer med travheste i stedet smiley

• #9   6. nov 2013 Mon ikke det er fordi vi vil hævde os selv - status? Alle vil være bedst? Inderst inde vil jeg da gerne være den bedste med den bedste hest:-D så vil mene der er lidt status i det, og vi det ligger i vores gener at konkurrere, vi har altid konkurreret og at man kan bruge hesten som et redskab til dette er vel bare godt for så er der en konkurrence form mere, samt at vi er sociale væsner og det er hesten også så vi proffitere af at være sammen med hesten:-) Vi kan ikke kun bruge den som redskab i konkurrence som en fodbold men også som vores bedste ven vi kan fortælle vores inderste hemmeligheder til og finde trøst hos. Og samtidig er vi heste mennesker vel også facineret af hestens smukke ydre, den tilfredsstiller vores øje:-)

• #10   6. nov 2013 Og ja så er der de hvor hesten er blevet en forretning for - som de kan tjene penge på hvis den præstere... men os alm hesteholdere der kun har underskud af det vi ligger kærlighed i på en anden måde, for os er det mere følelserne der er i spil:-)

• #11   6. nov 2013 Man bruger den vel til konkurrence for at tjene på den.. Altså det er vel det, mange der rider seriøs konkurrence ønsker smiley

• #12   6. nov 2013
    Du kan ikke finde noget konkret svar, hvilket gør det svært og skrive en opgave om.

• #13   6. nov 2013 Når man er god i en konkurrence med sin hest - viser man jo også at man selv er en dygtig rytter, og så bliver man stolt af sig selv:-) og overfor ikke hestemennesker er det da flot at sige at man kan få et dyr på 600kg til at danse flot rundt på en dressur bane:-)

• #14   6. nov 2013 Det kan næsten give sig selv hvorfor vi har valgt at bruge den som konkurrencedyr (Eller i andre ord, hobbydyr) vi har fået udviklet vores landbrugsmaskiner og transportmidler, hvor det tidmæssigt (og dermed også pengemæssigt) ikke kan svare sig at bruge heste som trækdyr i landbruget.
    Ligesom det ville være generelt dyrere at bruge hesten som hoved transportmiddel i stedet for biler.
    At man kalder hesten for at konkurrencedyr synes jeg er forkert, det er et hobbydyr som man kan ride diverse konkurrencer på.

Jeg håber det kunne hjælpe dig lidt smiley
    - Ellers er google din ven smiley

• #15   6. nov 2013 Ja som en anden skriver er det svært at skrive en opgave om - det er fordi der er mange perspektiver af det, du skal nok snævre opgaven ind til om du vil skrive om det i forhold til de der lever af det eller i forhold til den alm rytter med en eller to heste der ikke lever af det men hvor det er følelserne for hesten der spiller ind

• #16   6. nov 2013 det kommer vel også meget an på hvilken verdensdel vi kigger på....... smiley i norden (og naturligvis og mange andre steder) blev hestene hovedsageligt brugt som arbejdsmaskiner, men gjorde di også det på island? Arabien?

Men jeg mindes at have hørt at der også blev konkurreret med arbejdsheste mens de arbejdede på gårdene.... og så har det nok bare udviklet sig?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #17   6. nov 2013 Heste er ikke brugsdyr mere fordi maskiner, traktorer mm har overtaget - det er hurtigere og nemmere arbejde.

Der har været konkurrenceridning i mange 100 år, da ridning til en vis grad har været en "prestige" sport for de rige.

• #18   6. nov 2013 Ridekonkurrancer kommer fra militæret.
    Kørsel stammer fra landmændene som skulle vise hvem der havde de bedste og hurtigste heste.

Men der er ikke et decideret svar på spørgsmålet.

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #19   6. nov 2013 Prestige og penge.

• #20   6. nov 2013 tror det er fordi der ingen der har lyst til at smide mange 1000 kroner efter noget uden at haveet formål med dem. dem der ridder konkurrence gør det vel fordi det er den måde de for noget ud af sine penge, mens andre har hms med hesten, hvilket der også er kommet "konkurrencer i nu, så der er flere der vælger den vej smiley
    men tror sådan grundlaget er fordi man ikke har lyst til at smide så mange penge efter en hest hvis den ikke bruges til et eller andet, og da markbruget for hesten er forbi måtte man finde noget andet for at folk ville blive ved med at have hesten.

Jeg ved da jeg skulle have nu hest fik jeg strengt af hvide min far ikke ville ligge så mange penge i noget jeg ikke kunne bruge til noget, så jeg tror lidt han har ret, hvem gider bruge så mange penge hvis den bare er til at kigge på ? smiley

• #21   6. nov 2013 Det startede vel som en form for avlsværktøj, hvor man ud fra hvem der var bedst i diverse discipliner kunne udvælge de dyr der var bedst egnet til det afkommet nu engang skulle bruges til. Så har det vel udviklet sig til det vi ser i dag, hvor man bare gerne vil være med, og vise hvad man kan?

• #23   6. nov 2013 Hesten har altid været brugt til konkurrence, blandt de finere folk.
    Der har altid været penge i væddeløb, eller den hest der nu gik ualmindeligt smukt (dressur).
    i dag har vi ikke brug for hesten som arbejdsdyr, og bruger den derfor til konkurrence.

ridning især dressur har alle dage været forbeholdt det bedre borgerskab og snobberi.

• #24   6. nov 2013 Som nævnt stammer mange konkurrencer fra militæret. Derfor nogle lande stadig har tradition for at ride i militlæruniform til konkurrencer.

Prøv fx at læse her: http://en.wikipedia.org/wiki/Eventing

"The Olympic eventing competition was originally open only to male military officers in active duty, mounted only on military charges. In 1924, the event was open to male civilians, although non-commissioned Army officers could not participate in the Olympics until 1956. Women were first allowed to take part in 1964"

Der har du også en god forklaring på hvorfor vi i DK kalder "eventing" for military smiley

• #25   6. nov 2013 Tror det er noget der ligger langt tilbage, ridderne red om prinsesserne i ridderturneringerne og det har så udviklet sig til det vi kender i dag. Mikset med lidt krigskunst (her snakker jeg dressur)

Spring kommer fra jagterne (vil jeg mene) jægerne red ud og sprang over diverse ting for at fange ræven, man fandt det underholdende og byggede military, hvor mange rider rundt og springer. For at det var lettere for publikum at. Se det blev ridebanespringning opfundet smiley

• #26   6. nov 2013 Det handler ikke om hestene, men om menneskerne.

Kommentér på:
Hvorfor bruger vi hesten til konkurrence?

Annonce