682 visninger
|
Oprettet:
Hvad bruger i af strøelse & hvorfor? {{forumTopicSubject}}
Ja kæresten & jeg skal flytte på en gård hvor hestene kan komme med hjem & gå.
derfor vil vi gerne høre hvad i bruger af strøelse & hvorfor & gerne hvad der er billigst at bruge
Lige nu står de i halm, men der er bare så meget mødding i halm
Har også prøvet tørv men bunden blev ødelagt, sikkert fordi de fik deres hø på jorden.
Men kom gerne med jeres erfaringer.
Hvor meget skal man regne med at bruge til opstart & fremover i 4 bokse på 3x4 meter?
mar 2008
Følger: 121 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 346 Svar: 1.688
mar 2010
Følger: 78 Følgere: 87 Heste: 15 Emner: 142 Svar: 898
dec 2005
Følger: 65 Følgere: 95 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 1.154
feb 2012
Følger: 17 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 40 Svar: 1.118
Vores boks er vist nok 3,5x3,5 og brugte ca 6 små trillebørfulde til at fylde op og så skal der en halv til en hel trillebør ind om ugen alt efter hvor meget hesten sviner og hvor meget man tager med ud når man fjerner klatter.
Den anden står pt. på spåner, men det er fordi han er syg og tisser helt ekstremt meget. Han tisser så meget at rapsgranulaten sejler i løbet af 4-5 dage, men igen det er kun på grund af han er syg! Ingen af de andre heste der står på det sviner så meget. Spåner er billigere derfor bruger jeg det nu til ham, men det er ikke lige så godt, suger ikke så godt og er sværre at fjerne klatter fra, så skifter tilbage til den anden bund når han er frisk igen :o)
Jeg vil ikke sætte mine på halm, for de bliver flommede af det. Samtidig er det ret dyrt efterhånden synes jeg og det er dyrt at komme af med igen, imodsætning til det andet :o)
Nå jo rapsgranulaten koster 2500 for 900 kg og der er RIGTIG meget i
jan 2008
Følger: 49 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 286 Svar: 736
Men hører gerne om andre muligheder
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 776
Fordi :
-Naboen kommer og servere en bigballe hver gang vi ikke har mere, da han lige kan komme ind i stalden med hans rendegraver.
-Vi må sprede møddingen på hans marker hver forår.
-Vi har prøvet både tørv og træpiller, men da vi har utrolig store bokse, og nogle heste der virkelig sviner, er det alt for dyrt, sammenlignet med halm.
- Det billigste.
+ Især min hest keder sig hurtigt inden for, så han nyder at stå og nippe lidt i halmen.
apr 2008
Følger: 30 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 544
Både easystrø og hamp er nemt at arbejde med, dog er det lidt tungt at muge i. Ved easystrøen fik vi 3 pakker til at starte op på, og det virkede fint Det støver ikke ret meget, og er nemt at holde så længe man husker at muge i bund minimum en gang om ugen. Det kan godt lugte lidt hvis man ikke får muget i bund ofte nok, og så bliver madrassen hurtigt klam hvis man venter for længe.
Jeg vil aldrig nogensinde tilbage på halm! Det er efter min mening noget besværligt, i forhold til de andre alternativer på markedet.
Lige pt. står jeg på træpiller, og er rigtig glad for det. Det er nemt og utroligt hurtigt at muge i, og selv min mor kan muge ud hos hesten uden at få smerter. Hun har dårlig hofte, og kunne ikke muge for mig da hesten stod på spåner, det var alt for tungt for hende. Det kan godt støve lidt i tørt vejr, og jeg muger derfor sjældent når hesten er inde Til opstart bruges der 12-13 poser, og vi får herefter udleveret 3 poser om ugen, og det er rigeligt
apr 2008
Følger: 30 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 544
jun 2011
Følger: 41 Følgere: 40 Heste: 3 Emner: 24 Svar: 293
Har i en overgang brugt tørvemix, som var super godt for hovene, og det kunne tydeligt ses på min hest, da hun er et svin i boksen
men det blev hurtigt for dyr, desværre
jan 2008
Følger: 49 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 286 Svar: 736
mar 2010
Følger: 21 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 124 Svar: 1.029
feb 2008
Følger: 42 Følgere: 40 Heste: 2 Emner: 81 Svar: 1.504
Jeg sys træpiller er det nemmeste at muge, billigst da det er minimalt der ryger med ud, og fylder ingen ting på møddingen..
apr 2006
Følger: 63 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 88 Svar: 3.488
Om det er billigere end halm ved jeg ikke, men det er meget meget lettere. Og møddingen - tja - den kommer i haven når den har ligget under presenning i ca. ½ år - så er der det fineste muld som kan bruges i hele haven
okt 2011
Følger: 39 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 134 Svar: 1.187
mar 2010
Følger: 21 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 124 Svar: 1.029
okt 2011
Følger: 39 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 134 Svar: 1.187
Hvad bruger i af strøelse & hvorfor?