{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.175 visninger | Oprettet:

Hjælpetøjler i skoven? :/ {{forumTopicSubject}}

Sådan en fin dag som idag var der jo rigtig mange ryttere i skoven. inkl. mig :D.
Men der er noget der chokere mig.. Alle og jeg mener virkelig ALLE de ryttere jeg mødte (udover dem på islænder) red med en eller anden form for hjælpetøjle!
enten havde de en chambong, glidetøje, indspændningstøjle eller nogle af dem kombineret på!
Hvis det er nødvendigt så er min mening bare at hesten ikke bliver redet nok i naturen, og kun ser en firkantet bane, fold og boks hver dag.
For det er vel fordi folk ikke føler sig sikker på ryggen af deres hest at de rider med det? eller hva? de føler det måske som en ekstra sikkerhed, hvis man lige har en glidetøjle at hive i, hvis hesten stikker af?
Selv kan jeg slet ikke sætte mig ind i det. Det kan da godt være at de synes deres hest har fotjænt en tur i skoven på en sådan god dag, men altså helt ærligt?
hvis man ikke kan styre sin hest uden en hjælpetøjle så er der sku da noget galt? :S

hva mener i andre til dette?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælpetøjler i skoven? :/
  • #1   21. apr 2008 Måske er det en dressurtur? smiley

• #2   21. apr 2008 Har aldrig set nogen ride med hjælpetøjler, udover martingjald i skoven/ på tur. Men det ville jeg sku aldrig gøre ved min hest.. Jeg rider da mest ture, for at hesten kan få lov til at strække sig godt og grundigt igennem og nyde dét at kunne løbe hurtigt. Hvis hesten får smækket en chambon eller lign. på får hesten jo ikke lov til at strække ud? - Det syntes jeg sku ikke om :S

• #3   21. apr 2008 BettMett !
    Det er efter min mening slet ikke en undskyldning.
    for man skal heller ikke i dressur ride med hjælpetøjler (synes jeg)
    men det er der lavet SÅ mange emner om, så det gider jeg ikke diskutere igen igen igen...

• #4   21. apr 2008 hvad siger du da... Chambon og indspænding i skoven????
    måske skulle folk lige overveje om de er klar til at ride ud i naturen..

• #6   21. apr 2008 Jeg synes, at det er ok. Hesten skal da ikke blive hjemme, bare fordi den måske endnu ikke er 100% styrbar. Hvordan skal den ellers lære at gå i skoven??
    Jeg går ind for høj sikkerhed, når man er ude med sin hest. Hvis man ikke har 100% styr på sin hest, men ønsker at få det ved at træne den, er diverse hjælpemidler ok, så længe de ikke bruges, når hesten så går afslappet

• #7   21. apr 2008 Jeg rider kun med martingal i skoven, eller uden noget smiley

• #8   21. apr 2008 ©MATO. - Rockstar<3 Lemon smiley
    Præcis..
    og egentligt så gør en hjælpetøjle også en skovtur farligere.. selvom man måske føler sig mere sikker, så sker rigtig rigtig mange ulykker pga. hjælpetøjler. hesten kan ikke se hvor den går, og vupti. en hest med brækket nakke og en rytter der har fået en hest ned over sig..:S

• #9   21. apr 2008 Jeg har da tit en glidetøjle på når jeg er på tur.
    Men det er skam fordi den gamle godt kan finde på at lave noget vildt, og det er seriøst vildt. Så føler jeg at jeg har bedre styr på ham, end hvis jeg "rykker" hovedet op da, så heler have det lidt nede, så jeg har mere kontrol over det.
    Jeg sidder jo heller ikke med en stram glidetøjle, han kan skam sagtens strække halsen og nyde turen.

• #10   21. apr 2008 MIN mening: det burde forbydes det lort.

• #11   21. apr 2008 hvis ikke man har så meget styr på den at man kan ride den alm eller på martingal så syndes jeg bestemt ikke den skal ud i naturen da det kan være ali for farligt både for hest og rytter men bestemt også for alle andre....

• #12   21. apr 2008 Frydenhoej Horses*Australien 2009:D* C

en hest skal ikke efter min mening "lære at gå i skoven"
    hvis en hest stresser op over en masse træer og meget plads, så er det sq måden den bliver passet og trænet på der er noget i vejen med..

• #14   21. apr 2008 C M
    så kommer hesten efter min mening ikke nok i naturen..
    hesten skal ikke blive helt vildt glad for at komme en tur i skoven, det skal ske så tit at den kan ta' det roligt..

• #15   21. apr 2008 Jamen, det er da helt fint. Men hvordan vil du egentlig tilvænne en hest til at gå i skoven, hvis du slet ikke kan styre den? Bare lade den være hjemme?
    Så er det måske okay at ride med stangbid, kandar og treringsbid i skoven?
    Men okay, din mening smiley Og min mening smiley

• #17   21. apr 2008 Rolig nu...mange af jer skriver at hvis hesten ikke er vant til skoven så kommer den der for sjældent og bla bla bla...men hallo...alle heste har vel haft en første gangs tur i skoven ???
    Altså det er jo også de færreste heste der ikke reagerer første gang de møder en cykel eller en mejetærsker...!!!
    Jeg vil ikke tage stilling til hvad andre skal ride med for eftersom jeg hverken kender rytter eller hest kan jeg ikke udtale mig om hvorvidt det er hest eller rytter der er noget i vejen med (hvis der er noget i vejen).
    Jeg selv rider uden nogen hjælpetøjler etc. men det er mit valg ligesom det er andres valg at ride uden sadel etc.
    Personligt vil jeg hellere møde en rytter med en hest der har chambon el. lign. på en en wanna be der rider bidløs og ikke har kontrol over hesten (let's face it...det er de færreste der har lige så meget styr på hesten som Allimac)

• #18   21. apr 2008 hvis man begynder at træne uden døres er det da en start...
    man rider ikke ud på en hest der ikke er styrbar

• #19   21. apr 2008 Sarah:

Viento kommer skam tit en tur i skoven og i trafik, han er bare skide fjollet. Det har intet med hans opdragelse eller andet at gøre. Han er glad for at være på tur og derfor kan han godt blive vild - fordi han fjoller. Men han er en stor hest og jeg vil hellere have at jeg kan have styr på ham end at hans hovede flyver rundt og jeg ingen kontrol har. Men men men, jeg har skam også tit været på tur uden glidetøjle, hvis jeg fx. skridter af på en tur, så er den ikke på. Men hvis jeg skal på lang tur, så tager jeg den som regel på. Han kan SAGTENS strække halsen og nyde turen. Han har ørerne fremme og strækker halsen = han nyder det. Bare fordi man har en glidetøjle på, så betyder det jo ikke at den skal strammes så meget at hesten bliver "rykket" ned, det er jo SLET IKKE det den skal bruges til.

• #20   21. apr 2008 Man kan sagtens ride uden normalt smiley At ride i skoven har da ikke noget særligt med ens ridekunstskaber at gøre smiley En skridttur kræver nu ikke det store, det kan selv min lille niece
    Jeg siger ikke, at jeg selv rider i skoven med det. Har jeg aldrig gjort - jeg mener blot, at andre skal have lov til det, uden at de skal halvvejs anklages for ikke at kunne ride

• #21   21. apr 2008 Tilføjelse til <b>CM</b> mht. det <b>Cæcilie</b> skrev.
    Så ved jeg nu ikke helt om jeg er enig i det Cæcilie skrev. For at forsvare CM lidt, så er det lige meget hvor dygtig en rytter man er, så kan man nærmest ikke sætte sig op og ride Viento rundt med bid, uden en glidetøjle (bemærk, løs glidetøjle)

Synes nærmest det er blevet sådan herinde, at hvis man nævner noget om hjælpetøjler eller at "afstraffelse" af hesten, så er man direkte stemplet som dyremishandler inden folk kender baggrunden for hvorfor det bruges. Heste er meget forskellige. Og folk er ih og åh så hellige, når de skriver her. Men i praksis kan de garenteret ikke engang selv. Og med hensyn til CM og viento, ja så kan jeg godt indrømme at jeg ikke engang kan sætte mig op og ride ham rundt med en glidetøjle..
    Men alt er jo nemmere over nettet ...

(Bare min mening)

• #22   21. apr 2008 Pernille: Det kan du ikke have mere ret i. Og så når man kigger disse folks billeder, rider de selv rundt med diverse hjælpemidler og skarpe bid

Som man siger; Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt

• #23   21. apr 2008 kan hesten ikke gå uden hjælpetøjler så lær den at slappe af uden... en tur skal være afslapning og nyd vejret og lugte... det er ikke så nemt hvis de er krøllet sammen med div dimser og tøjler.

• #24   21. apr 2008 sabrina:

Som CM tidligere skrev er tur med hjælpemidler ikke = at hesten er krøllet sammen ..

• #25   21. apr 2008 Sabrina søgaard:
    Hvem siger også at hesten skal krølles sammen?

• #26   21. apr 2008 C M
    okai, nu bøjer jeg mig og siger at der måske var NOGLE af de ryttere jeg mødte der havde en grund til det. Hvis de som dig rider hesten ofte i skoven og den alligevel fjoller så må det vel bare betyde at den er utrolig glad for livet.
    Men altså, det chokere mig alligevel at se ryttere med STRAMME indspændninger. Hvis man så som dig, bruger dem med fornuft og stadig lader hesten nyde skovturen så kan jeg acceptere det.

Og nej, hesten skal ikke holdes væk fra skoven fordi den er lidt vild.
    Jeg kan bare ikke inde i mit hoved se, hvorfor hesten dog skulle te sig på en måde så at hjælpetøjler er nødvendige. Men jeg har self. også altid haft en meget rolig hest, så det kan da godt være jeg ikke kan sætte mig ind i det!

Frydenhoej Horses*Australien 2009:D* C
    Nej self skal hesten ikke rides med alle mulige skarpe bid, for det er i sidste ende det samme! det altsammen et hjælpemidel fordi vi ikke føler os trygge på ryggen af hesten. sådan burde det bare ikke være, synes det er trist at det har udviklet sig sådan, at hesten ikke kan klare at se lidt natur (der hvor den egentlig selv stammer fra) før det flejner..

• #27   21. apr 2008 Ja smiley Og du rider selv med treringsbid til jagt smiley Det er bund og grund det samme smiley Husk nu at give plads til andres opfattelse af verden smiley

• #28   21. apr 2008 Orv Malene ( CM )
    Det vil så sige at Filippa og Viento ikke længere kan komme på tur, fordi de fjoller og kan være vilde. For de er åbenbart ikke styrbare ?!

Det er vel ikke forsvarligt at ride tur, hvis hesten tripper lidt ved vejen og kan få gjordkrampe under en galoptur ?

xD

• #29   21. apr 2008 Pernille:

Hehe ja ;D

Men nu kender du jo mig og har været på tur med mig, og Viento har da på ingen tidspunkt været krøllet sammen?! -_-

• #30   21. apr 2008 Pernille
    nej jeg synes slet ikke at folk med hjælpetøjler skal stemples som dyreplagere. Tværtimod er det da fint de vil en tur i skoven på deres hest. JEG kan bare ikke inde i mit hoved se hvorfor hesten skulle flippe ud over at se noget natur. Så burde der sådan som jeg tænker være et eller andet helt galt.. for det er da ondsvat at en hesten ikke kan klare at se bare lidt at det miljø den stammer fra?.. men så kan vi jo komme helt ned til at give avlerne skylden, fordi de avler nogle heste der er meget langt fra det en hest var engang.. og det er sq da heller ikkr helt fair?

Vi mennesker priotere åbenbart forskelligt.
    Jeg sætter en rolig afbalangceret hest der kan tåle at se noget natur højere end en spinkel varmblod der kan gå S i dressur men bliver bange for et strå...

• #31   21. apr 2008 Frydenhoej Horses*Australien 2009:D* C'

Du har da vidst ikke læst hva jeg skrev.. smiley
    citat: Og nej, hesten skal ikke holdes væk fra skoven fordi den er lidt vild...

• #32   21. apr 2008 Sarah: Den sidste besked var til DIG smiley

• #33   21. apr 2008 ja og andre gør det modsatte og uanset hvad så er det ene ikke bedre end det andet...det er bare et spørgsmål om holdning...

• #34   21. apr 2008 Sarah; HOV smiley Nu havde du jo læst den smiley
    Men kan du ikke godt se, at du er lidt dobbeltmoralsk så? smiley

• #35   21. apr 2008 tre rings bid og martingal...

• #36   21. apr 2008 Malene:

Aldrig !
    Faktisk ikke engang hvis han har været vild eller fjollet. du sidder bare og griner af det og prøver at få den gamle til at slappe af 8D

Sarah - Felix (L) :bb' .
    Heste har jo forskelligt temperament og nogle er altså bare mere vågne og varme i hovedet end andre.
    Selv min lille oldenborghoppe der til daglig er total kold i hovedet, kan til tider hidse sig op og flippe over noget på tur. Selvom den normalt aldrig kunne gøre en flue fortræd, kan hun altså godt blive seriøs vild lige pludselig. og hun har altså været vant til at blive redet i naturen altid. Var på vejen første gang som 3½-4 års og er jævnligt på tur, så det er altså ikke fordi hun ikke har set noget. Det er bare sådan hun er i hovedet. Kold, men med et snert af opmærksomhed. De kan også blive for kedelige.
    Konkurrenceheste skal gerne have lidt temperament, hvis de skal blive til noget ! - og konkurrenceheste kan også rides på tur ..

• #37   21. apr 2008 Og så ER ens hest måske slet ikke så vild.
    vi mennesker har bare brug for tryghed, og mange forstiller sig måske deres blive bange og løbe af helved til.. derfor bruger de det måske som en ekstra sikkerhed. (og måske er den også helt unødvendig i nogle tilfælde?)

Frydenhoej Horses*Australien 2009:D* C
    Ja jeg RED med treringbid da det var vores første jagt.
    Jeg fandt herefter udaf at det var unødvendigt og gjorde det heller ikke til vores anden jagt. Og du kan tro jag har haft dårlig samvittighed. Selvom jeg er meget opmærksom på ikke at tage i ham, så har jeg det sq dårligt med at have redet med det DEN ENE GANG.

• #38   21. apr 2008 Sarah:

hvorfor have det dårligt med det, hvis du ikke har brugt det forkert ?
    Det ville da have været værre, hvis du havde haft et almindeligt bid på og havde hevet og flået i ponyen ..

• #39   21. apr 2008 Sarah: Du behøver ikke at forsvare dig smiley Jeg fordømmer dig ikke, ligesom jeg ikke dømmer andre uden at have alle de gyldige facts smiley Jeg rider selv med treringsbid på min skøre i skoven smiley
    Og det vil jeg ikke forsvare smiley

• #40   21. apr 2008 Jeg rider ALDRIG med hjælpetøjler på Filippa !

(*jeg er i hvertfald ikke hellig*)

• #41   21. apr 2008 Pernille:

Hehe ja, men jeg grinede ikke så meget den dag han fik gjordkrampe fordi der kom en traktor xD DET var fandme vildt Ö

• #42   21. apr 2008 CM

Kan du huske den dag Filippa fik gjordkrampe fordi emma overhalede på pika xD
    Uh, der blev hun lige vild, og pernille sad med alt for lange bøjler og korte ridestøvler 8D

• #43   21. apr 2008 Frydenhoej Horses*Australien 2009:D* C:

hmm, måske..'
    Nu så jeg jo også kun lige hest og rytter de 10 sekunder det tog dem at ride forbi mig. Jeg kender ikke baggrunden for at de rider med det de gør. og somsagt havde nogle af dem måske en grund, MEN jeg nægter at tro at de alle bruge dem ligså klogt som det lyder somom C M gør..

FØR vi fik diskuteret det her troede jeg at grunden til de her heste var vilde var at de oplevede forlidt. sådan var det nok også med nogle af dem, men nu efter denne diskution kan jeg godt sætte mig ind i hvorfor nogle gør det. Men jeg holder fast i at det ikke kan være rigtigt at hver eneste af dem jeg mødte (og jeg mødte mange! måske en 20 ryttere) brugte de indspændinger klogt.

• #44   21. apr 2008 Sarah: Nej, det er det langt fra sandsynligt, at de gjorde smiley Men som du selv siger, kan man have en god grund til at bruge det smiley
    Man skal bare aldrig dømme, uden at man faktisk ved, hvad der lligger til baggrund smiley

• #45   21. apr 2008 pernille

det var ligenetop det jeg ikke havde behøvet.
    han tog det helt stille og roligt, og lyttede efter mine signaler..
    hvis jeg havde haft alm. bid på var det også gået helt fint, og jeg havde ikke behøvet at flå i ham for at få kontrol..

• #46   21. apr 2008 Frydenhoej Horses*Australien 2009:D* C:

Jeg synes ikke jeg dømmer en bestem hest eller rytter.
    jeg siger bare at inde i mit hoved burde det, i langt de fleste af tilfældene ikke være nødvendigt smiley

• #47   21. apr 2008 Sarah:

Men der er jo intet galt i at du havde det på første gang. han kunne jo ligeså nemt have været fuldstændig åndssvag. Så ved du jo bare nu, at det ikke er nødvendig. Men det kunne det jo ligeså nemt have været.

• #48   21. apr 2008 Altså kan gå med til det hvis det er løse hjælpetøjler, især martingal og fortøj eller en person der ved hvordan man bruger en glidetøjle.. Chambon og indspænding er også ok, ved indspænding bliver hurtig for hård ved hesten så det er ikke ok hvis det ikke er en løs indspænding. Men en løs indspænding med elastik, elastikchambon, erfaren rytter med glidetøjle, martingal eller fortøj er skam helt ok efter min mening ?
    Det skal bare ikke være så hesten er strammet totalt ind..
    Alle hjælpemidler er skabt til hjælp og ikke tvang, og de er meget mere nyttige og blidere end man tror, hvis man blot ved hvordan man bruger dem rigtigt, får noget ordentlig vejledning så man sørger for hele tiden at have ryg og bagparten med sig og så sørger for at have det rimelig løst, så kan jeg ikke se nogen grund til at man ikke må bruge hjælpemidler engang i mellem. Lige så meget som det kan skade kan det altså også hjælpe

• #49   21. apr 2008 Der må være mange der ikke har en ide om hvordan en hjælpetøjlr virker når der nu er så meget had imod dem, men ja det kan være noget lort hvis de bruges forkert.

• #50   21. apr 2008 Pernille
    Det har du måske ret i...

• #51   21. apr 2008 Sarah E - Nemlig, for er man så ekstremt i mod dem må man mangle noget oplysning om dem, for de kan faktisk være super gode til nogle heste og ryttere, der er desværre bare nogle der bruger dem forkert og det går ud over os der faktisk kan finde ud af at bruge dem rigtigt

• #52   21. apr 2008 - Cillepiieh

Jeg udenmærket godt hvordan hvilke hjælpetøjer "hjælper" og blabla... Men hver sin person og hver sin holdning..

• #53   21. apr 2008 Så vidt jeg har forstået så har du også givet ret i at til nogle heste og ryttere kan hjælpetøjler godt accepteres ? smiley

• #54   21. apr 2008 - Cillepiieh

og det var ikke hjælpetøjler i dressuren jeg ville diskutere, for sådan en diskution slutter sq aldrig og det er fint med forskellige holdninger. smiley

Jeg kunne bare ikke forstå meningen i at ride med hjælpetøjle i naturen, for her ridder man efter min mening for hestens skyld. og ikke for at den skal gå med snotten nede i jorden.

Dog har jeg så fundet ud af idag, er der er nogle ryttere der ikke har den på for at hesten skal rulles sammen, med simpelthen fordi hesten bare er for fjollet, og aldrig kommer af med dens ungheste pjat.
    Sådan er nogle heste åbenbart, og det behøver så ikke være ejerens skyld.
    Men jeg mener stadig at rigtig mange ryttere bruger dem forkert.. og nu snakker jeg ikke dressur men skovtur..

• #55   21. apr 2008 - Cillepiieh

ja i nogle tilfæde kan jeg godt acceptere det..

• #56   21. apr 2008 Jeg er enig med dig smiley Hvis man føler det nødvendigt på en afslappet tur pga. hesten kan det accepteres, ellers hvis man har brug for lidt hjælp til at få hesten til at slappe af på en dressurtur, men ikke hvis det er bare for at få den krøllet sammen 24-7

• #57   21. apr 2008 Men desværre er det jo ikke sådan at hver rytter rider rundt med et skilt hvor der står en lang roman om hvorfor de gør dom de gør, men baggrunden for handlinger er vigtig, derfor dømmer jeg heller konkret en hest og rytter, men tager problemet op generelt..

• #58   21. apr 2008 Men gid dog, at de gjorde smiley

• #59   21. apr 2008 Frydenhoej Horses*Australien 2009:D* C

ja det kunne da være fint smiley

det ville være besværligt hvis man skulle rande rundt og lege politi, og spørge hver eneste man mødte om baggrunden for deres handling.

så må man vel bare stole på at rytteren bedst selv kender sin hest og ved hvordan den skal behandles..

• #60   21. apr 2008 Men dressur gider jeg heller ikke diskutere for det er svært at blive enig med nogle, jeg er af to forskellige ridelærere blevet anbefalet hjælpetøjler over kort periode, den ene var indspænding i starten og det var udelukkende fordi at hun var midshandlet-problemhest-umulig eller hvad man ville kalde hende, hun var totalt tosset men da vi en dag gav hende en MEGET løs ELASTIK indspænding på slappede hun en lille smule mere af, så rendte hun altså rundt med den et stykke tid kun for at få hende til at slappe af, ikke for at gå til biddet, og det slap vi hurtigt af med. Og så nu her for nylig har hun fået løs elastikchambon på, ikke fordi hun ikke pænt går i holdning hele tiden, men fordi mine hænder skal til en gang for alle at blive holdt korrekt, og så for ikke at forstyrre hendes mund kontant, går hun på chambonen og så styrer jeg med ben og sæde så hun selvfølgelig stadig kommer med i bagpart og ryg.
    Det er så under kontrollerede forhold af ridelærer så det bliver lavet rigtigt, og der ligger min mening. Hvis der er erfaren rytter, der bruger det på en ordentlig måde med god begrundelse og kun i kort periode, kan de faktisk hjælpe meget.

Jeg har aldrig brugt dem for at få min hest til biddet, men nogle af dem der gør kan også godt med god begrundelse.

Men desværre bruger mange dem helt uden grund, total forkert og så er der ikke noget være middel en hjælpetøjler.

• #61   21. apr 2008 Sarah - Kan godt lide du skriver det med at man må stole på at rytteren kender sin hest bedst og ved hvordan den skal behandles smiley

• #62   21. apr 2008 - Cillepiieh

haha, og jeg kan godt lide du skriver at du aldrig har brugt en hjælpetøjle for at få din hest til bidet.. smiley

for netop i sådanne tilfælde kan jeg acceptere det, selvom det ikke er noget jeg nogensinde selv vil gøre..

• #63   21. apr 2008 Hehe det har aldrig været nødvendigt, hun har altid været let at ride til biddet, og de gange hun i har er når jeg er en skodrytter 8) Så kan jeg da godt forstå hun ikke gider bukke nakken for mig smiley haha.. Hehe det har heller aldrig været min plan at jeg ville bruge nogle hjælpetøjler på hende, men kan se meningen i begge ting.
    Den første gang med indpænding og tilridning - Well hvis det kan hjælpe den stakkels ''problempony'' så meget til at den kan slappe lidt af og være glad, så er det hel fint med mig så længe den hurtigst muligt slipper af med den
    Og anden gang, hellere at hun selv hygger sig lidt med en løs chambon end at hun hele tiden skal mærke hvordan mine hænder flyver rundt fordi jeg konstant skal rette dem smiley

• #64   22. apr 2008 Der tager du fejl med henvisning til mig...

Jeg elsker at ride i skoven/tur og gør det virkelig tit (når vejret er til det).
    Nå jeg rider alene så gør min hest ingenting.

Men så snart jeg bare rider med en veninde så bukker han fuldstændigt sindsygt hvis man vil gallopere. (og tro mig... Det er ikke bare lidt buk i galop... Han galopere og så stopper han op og bukker som en rodeo hest i fuld aktion, men hentydning til at jeg bare SKAL af!.)
    Derfor har jeg anskaffet mig en martingal som han får på når han skal i skoven.
    Og her i starten træner jeg helt vildt meget i skoven med veninder så han kan lære at han ikke skal bukke. Men problemet er ikke løst 100% endnu.

• #65   22. apr 2008 Cathrine H - Det er da også en rimelig begrundelse til at bruge den ? smiley

• #66   22. apr 2008 Det syntes jeg nemlig også.... Men kan ikke forstå de mennesker som kun bruger det fordi det ser smart ud... Hvis man stiller dem spørgsmålet Hvorfor så kan de ikke svare på det smiley

• #67   22. apr 2008 Et par gange om året har jeg måske en glidetøjle på min hest, ... men ellers ike.. Det er sjældent jeg ser nogen ride tur med hjælpetøjler synes jeg smiley

• #68   22. apr 2008 Jeg har altis glidetøjle på i skoven hvis jeg ikke bare skal skridte, det har ikke noget med at gøre at det er synd for ham og han ikke nyder sin tur i skoven, for det gør både han og jeg, og han er også rolig og ingen ballede med ham, men sådan er livet for ham, da han er stærk og ikke en tur hest. Hmm muligvis nogle syntes det er synd for ham og bla bla bla, men hvis du spørge ham syntes han ikke han på nogen måde lider, og nogle gange har jeg den også på til undervisning.
    Ja, så led er jeg.

• #69   22. apr 2008 div hjælpetøjler og ture høre ikke sammen, kan hesten ikke gå uden kan den lære det...

Jeg trænede i 3 måneder med min hoppe nu rider vi for lange tøjler, i starten red jeg med en glidetøjle fordi hun var umulig, men hvorfor fortsætte problemet når det kan løses.

vi red masse ture sammen med en stabil vallak, nu kan vi endda ride på tur selv.

• #70   22. apr 2008 Alle heste er tur heste uanset styrke, det er alene et spørgsmål om at lære hesten signaler den reagerer på med det samme. Stopsignal - så stopper den, gå - så går den, trav - så traver den osv osv. Så længe du har din hest i hånden, eller du rider så skal den ikke gøre noget du IKKE har bedt den om. Simpel opdragelse. :o)

• #71   22. apr 2008 Sabrina Søgaard:

"kan hesten ikke gå uden kan den lære det..."
    Det vil sige, at hvis hesten er åndssvag på tur, og en eller anden form for hjælpetøjle er nødvendig, så skal den ikke på tur?!

• #72   22. apr 2008 jeg skriver at så må den lære det. de skal "bare" lære at slappe af.

og som jeg skrev brugte jeg også hjælpetøjle på min, men smed den og arbejdede med hende.

• #73   22. apr 2008 Hvis hesten er "åndssvag" på tur - så er den efter min mening ikke klar til så stort et spring. Så skal der trænes. Gå ture med den og præsenter den for forskellige ting, og så træn signaler som jeg skrev lidt tidligere..

• #74   22. apr 2008 Flere har nu skrevet - at hvis de kun skridter en tur - så kommer glidetøjlen IKKE på. Dvs. hvis din hest skridter kan den ikke finde på at blive vild ?? Eller pludselig give sig til at løbe ?
    Altså hvis en hest vil løbe, så gør den det uanset om den står stille eller traver.. og sådan en hest er ikke moden til tur. Løber hesten KUN når man forsøger at trave eller galloppere - så mangler der i høj grad noget signaltræning. Eller speed-control som jeg kalder det.

• #75   22. apr 2008 Manglende jordtræning = manglende TRÆNING

• #76   22. apr 2008 Nemlig Røsle ... :o)

• #77   22. apr 2008 Jeg har den ikke på fordi min hest er vild, det kender jeg ikke noget til, så nej når jeg skridter er den ikke på.
    Nej, vi mangler ingen jordtræning, bare rolig.

• #78   22. apr 2008
    Jep. Alle andre end islænder-ryttere har glidetøjler på i skoven. ALTID!

• #79   22. apr 2008 ikke mig (mere)
    jeg har aldrig redet islænder... man kan ikke skære over en kam og sige alle andre end...

• #80   22. apr 2008

Sabrina Søgaard * : Du opfattede ikke min dybe ironi?

• #81   22. apr 2008 Louise
    Jeg forsod ikke helt ironien?

Min har ikke glidetøjle på fordi han ikke kan finde ud af gå på tur eller ikke slapper af, han skal arbejde hverdag og må ikke bare gå som han lige selv syntes, så defor har jeg den på for en sikkerheds skyld så han ikke gå tror han skal gå og se stjerne, han har det helt ok, og mange super dressur ryttere bruge den form for hjælper midler, men de ryttte der ikke ved så meget om dressur og ride konkurrencer kan nok ikke forstå brugen, og det er helt ok, men drop da det hellige pis med at det er synd og det er dårlig opdagelse og hvad der ellers kan findes på. Sæt jeg ind i tingende før alle de bemærkninger.

• #82   22. apr 2008 måske det er en god ide at skrive at man mener det ironisk...

havde man et tonefald at lytte til var det nemmere at høre. men skrift kan man ikke direkte se ironi mm det er skåret ud i pap

• #83   22. apr 2008

Nej, men man er vel heller ikke dummere end dum, vel?!

Intet fjols tror da på at alle andre end islænderfolk rider med glidetøjler - altid. Man må godt tænke selv - synes indlægget sætter spørgsmålstegn ved hvor dum man egentlig har lov til at være.

Louise

• #84   22. apr 2008 Sarah E

Det er da ikke "helligt pis" at have en mening der er modsat din ?? Det er bare en anden mening, og nu er vi tilfældigvis mange der mener, at er hesten trænet ordentligt, så er sådanne hjælpemidler ikke nødvendige. Selv Andreas Helgstrand mener at glidetøjler/indspændinger er ok, - men det får da ikke mig til at ændre mening om den sag, selv om han er en god dressurrytter.

• #85   22. apr 2008 er da ikke til at vide om det var dig der var så dum at have den opfattelse...

• #86   22. apr 2008
    Eller om det var en anden, der var så dum at tro det?

• #87   22. apr 2008 Louise K:

hvis dette emne sætter spørgsmålstegn om hvor dumme folk har lov at være, så siger du vel indrekte at jeg sidder og lyver?
    Det er ikke særlig fedt at blive beskyldt for? smiley
    Og jeg siger sq da ikke at ALLE rider med hjælpetøjler ALTID? for self. gør de ikke det! jeg rider ikke med det og mange andre jeg kender gør da heller ikke! Jeg så kun de ryttere de 10 sekunder de red forbi mig. Jeg ser dem ikke imorgen og jeg så dem heller ikke for et år siden, så self. ved jeg ikke om de rider med det ALTID.
    Jeg siger bare at alle jeg så, udover dem på islænder havde hjælpetøjle på, og så kan det sq da godt være det var en tilfældighed!
    Men om det så var det eller ej, så kan man da ikke blive andet end chokeret?

næste gang så lad være med at beskylde andre for at lyve, for det ved du ikke noget om..

• #88   22. apr 2008

Sarah - Felix (L) :bb' . : Nej du, lyve, har jeg overhovedet ikke nævnt.

Men du ser vel andre ryttere i skovene end den ene gang du var afsted - eller har du kun været i skoven den ene gang, og mener nu at det er fordi de ikke kan styre deres heste?

Sig mig, hvor mange heste mødte du den dag i skoven?

• #89   22. apr 2008 Louise K:
    nej du har ikke nævnt ordet lyve - men du sage det indirekte.
    og hvis du havde læst ville du have set at jeg havde skrevet at jeg havde mødt omkring 20 (det var jo godt vejr, så mange ville gerne ud)
    Og nej, jeg rider rigtig tit i skoven, det er bare ikke så tit jeg møder andet end islænder ryttere. Self. har jeg også mødt andre, og størstedelen af dem havde også hjælpetøjler på. Plejer bare ikke at møde så mange, så har ikke tænkt videre over at det åbenbart var så udbredt, det med hjælpetøjler i skoven.. ( og igen taler jeg ikke martingalen)

• #90   22. apr 2008
    Nej - indirekte har jeg nærmere sagt, hvor dum man skal være for at drage en sådan konklusion. næste gang må du hellere spørge de ryttere du møder, hvorfor de har glidetøjler - de er de eneste, som kan give dig det rigtige svar.

Men jeg er nu ret sikker på, at du har fået nogle bud i den her debat o, hvorfor nogle har den på.

Jeg så hellere at der forbydes ridning i frit landskab uden udstyr for mndreårige end brug af diverse udstyr såsom hjælpetøjler.

Der bør ikke herske tvivl om hvad der er farligst.

• #91   22. apr 2008 Louise K
    okai, det må du undskylde, troede du mente hvis man var dum nok til at tro på hvad jeg sagde.. smiley
    Jeg er enig med dig i at de der laver wanna'be HMS, og rider deres hest i skoven uden bid er uansvareligt. Jeg gør det selv ind i mellem, men jeg er også 100% tryg ved min hest og ved jeg kan styre den i alle situationer.
    Ja jeg har helt sikkert fået bud på hvorfor nogle bruger dem, men jeg holder stadig fast i at omkring halvdelen af brugerene af disse hjælpemidler, er fordi de ikke kan styrer deres hest fordi den kun ser det samme hver dag, oplever for lidt og kommer for lidt på fold.. smiley

Det er min mening, og den holder jeg fast i smiley

Kommentér på:
Hjælpetøjler i skoven? :/

Annonce