grønpiller {{forumTopicSubject}}
vil til at fodre med grønpiller men kan ikke rigtig finde ud af hvor meget man skal give pr dag. er det bare 1 til 1 altså 1 kg grønpiller svarer til et kilo hø?
vil til at fodre med grønpiller men kan ikke rigtig finde ud af hvor meget man skal give pr dag. er det bare 1 til 1 altså 1 kg grønpiller svarer til et kilo hø?
Spar penge på din forsikring
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Grønpiller har ikke nogen diversitet, altså indeholder ikke forskellige slags græsser eller urter. Derfor er det ikke optimalt som eneste grovfoder kilde.
Du kan godt give grønpiller - der er ikke nogen bestemt dosis hesten skal have af dem. Hvorfor vil du give dem i første omgang?
Når du regner i kg, så er det nok 1 kg i tør tilstand - eftersom de jo er fyldt med vand når de blødes op.
nov 2009
Følger: 1 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 228 Svar: 959
sep 2007
Der er masser af wrap til salg derude, så køb noget andet.
Det bliver dyrt i grønpiller hvis du skal erstatte hestenes grovfoder med det - det duer fx heller ikke på fold, at have opblødte grønpiller der som grovfoder.
Grønpiller giver heller ikke tyggetid som grovfoder gør, da det jo er opblødt og dermed ikke skal tygges på samme måde.
Så det er ikke optimalt at erstatte grovfoder med grønpiller. Hvis man har en hest der mangler tænder, så kan man kigge på muligheder for erstatning, men ellers ikke.
nov 2009
apr 2019
Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 214
Hvis du alligevel vælger den løsning, så afhænger erstatningsforholdet jo af indholdet i hhv. din wrap-analyse og indholdsfortegnelsen på de valgte grønpiller, så det kan vi dårligt rådgive om uden den information...?
EDIT: Hvis det er leveringslogistikken der er udfordringen, kunne hø i småballer - og det nødvendige antal køreture - ikke være et alternativ?
Ellers ville jeg vælge et af de snittede græs-produkter, som f. eks. Horselux - pissedyrt, men alternativet til besværligt...
sep 2007
Jeg tænker de fleste gerne vil, hvis man bare er villig til at betale for leveringen.
Kan godt være de så kun kan få dem af vognen men ikke kører ind på plads, men så må man fikse den del selv.
Alternativt findes der grovfoder der er pakket ind, i 15 kg sække - men det er meget dyrere end at du betaler nogen en god pris for levering. Det vil koste dig flere tusinde pr måned.
nov 2009
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Jeg ville I dit sted eller betale for levering af grovfoderet - eller købe i små wrapballer, dem man bruger til får er så små, at de til nøds kan lægge på et passagersæde. Men, det er noget mas med gearstangen, så bagsædet er da bedre.
Kilo prisen er højere end større wrapballer, men...
Min leverandør levere gratis, hvis man køber et vognlæs af gangen... Og det ser godt ud, ellers.
Jeg gav 300 kr pr minibig tilbage i sæsonstart.
Jeg er ikke vant til grønpiller men da min selskabshest er en ældre herre får dyrene også roepiller.
Roepiller er roers fibre med sukkeret vasket ud, tørret til piller og skal opblødes.
Køber man en sæk af gangen, så er det ca 90 kr for 25 kg.
Køber man 10 sække falder prisen til ca 82 kr pr sæk.
Da det skal blødes op, så svarer det til 0.5 kr pr kilo opblødt roesnask, dvs kilo prisen kan sagtens sammenlignes med wrap.
Med ryggen mod muren, så kunne jeg da finde på at give vårbyghalm og roepiller indtil bedre grovfoder findes.
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.290
Hvis wrap er 50 % ts skal der 2,30 kg wrap til 1 kg grønpiller.
Du kan godt erstatte energien fra wrap/hø med grønpiller, suppler med halm som ædelystfoder.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Grønpiller (og, hvertfald roepiller) er det ikke biokemisk set 100% fordøjelige fibre?
Bare med meget mindre tyggetid pga den bløde, opblødte konsistens??
Så, fiber får dyrene da. Men tyggetid og måske også protein vil mangle
jan 2004
Jeg nævner ofte fordøjelighed, når jeg kommenterer på grovfoderenmer i dette forum.
Fordøjelighed afhænger af slættidspunkt i græs/korn. Græs, der er taget til hø har f.eks. en højere fordøjelighed af NDF (Neutral Detergent Fibres), end græs, der er høstet til frø -frøgræshalm. Fordi andelen af træstof stiger gennem vækstsæsonen. Det samme sker i halm fra diverse kornsorter. Forleden var der et opslag omkring havrehø, som vakte stor begejstring herinde. Sortsvalg er også afgørende, idet nogle sorter udvikler træstof hurtigere end andre. Hundegræs og rajsvingel er forholdsvis grove græssorter, giver meget fylde og lav fordøjelighed. Snart sagt som halm. Hvorimod italiensk rajgræs og timote er lettere fordøjeligt pga. deres finere struktur.
Halm kan være et udmærket ædelystfoder at supplere med. Ufordøjelige fibre nedsætter passagehastigheden, og kan dermed betyde bedre udnyttelse af andre fodermidler - i fordøjelsessystemet.
nov 2009
kom til at tænke på grønhø jeg engang brugte fra dlg. hammer dyrt og besværligt at fodre ud. men måske et lidt bedre alternativ til grønpiller?
jan 2004
Vi har ikke det der grønhø længere i dlg, så skal du købe Equsana Grass/Lucerne/Alfa Omega... i 15 kg-sække.
nov 2009
dec 2007
Følger: 150 Følgere: 174 Heste: 3 Emner: 55 Svar: 2.083
Jeg endte med at købe Equsana Grass Oil til min, som han fik i en balje i boksen.
Dyr løsning, men fungerede nogenlunde.
Det var heldigvis om sommeren, så han gik på græs det meste af dagen, men kom ind om natten, da der ikke var jord nok til de kunne gå på døgngræs desværre.
Hvis du har hesten opstaldet ude, ville jeg klart spørge de andre opstaldere, hvad de gør, eller om de evt. har mulighed for at hjælpe med afhentning, hvis det er det problemet er. Typisk er folk rigtig gode til at hjælpe hinanden med sådan nogle ting synes jeg.
Hvis det er svært at finde nogle der sælger, så kan du prøve at skrive i de lokale hestegrupper på facebook, eller evt. slå noget op på din egen væg - typisk er der altid nogen der kender nogen, eller måske lige kan hjælpe dig med et par sækfulde, indtil du selv får fat på noget, eller nogen i dit netværk fx. en onkel eller noget der kan hjælpe med at afhente Jeg havde en del held af mit netværk, da jeg havde det problem i hvert fald
grønpiller