1.189 visninger
|
Oprettet:
Grønpiller {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg står og skal til at kaste mig ud i at fodre med grønpiller som supplement til min hests vitaminer, hø samt græs (Hun står løsdrift)
Så ville gerne høre om der er nogen der kan fortælle mig lidt mere om hvad det består af og hvad det gør godt for.
Meningen var at det skal bruges som fylde fordi hun spiser for hurtigt og skal have noget at tygge på samt give en mæthedsfornemmelse. Men da min hest er lige til den tykke side må det helst ikke fede for meget eller påvirke hen imod forfangenhed, da hun har haft det 1 gang før.
Håber nogen kan hjælpe mig
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Well, jeg kan fortælle en ting eller to.
1 - heste har ingen mæthedsfornemmelse som mennesker. De kan ikke spise en stor portion også være mætte i mange timer. Modsat mennesker, så producere heste konstant mavesyre og denne mavesyre skal de bruge grovfoder til at neutralisere. Man siger, at de max må stå 4 timer uden grovfoder, fordi ellers begynder mavesyren og ætse og derfor har vi mavesårproblemer.
2 - roepiller giver ikke mæthed som nævnt, fordi heste ikke har mæthedsfornemmelse som mennesker. Det det kan gøre og grunden til man siger det har mæthedsfornemmelse, er at det tager en god slat tid for det at passere igennem hestens system.
3 - vil du give din hest noget at tygge på, så giv den mere hø/wrap. Aller mest optimalt hvis man har en overvægtig hest er at man har analyse på indholdet, så man ved at det man fodre er noget med lavt FE og sukker indhold - dermed kan hesten spise mere, uden det feder så meget som hvis det havde et højere FE indhold.
Grøntpiller skal også opblødes, ergo er der ikke meget tyggetid i det.
4 - hvis hesten spiser dens mad hurtigt, så gør det ikke noget - portionen med vitaminer og lucerne er jo heller ikke særligt stor.
5 - hellere give hesten noget mere hø, fordelt ud på døgnet, end grøntpillerne. Høet giver mere tyggetid istedet for grøntpillerne. Det mest optimale for en tidligere forfangen hest og en der er tyk, er også at komme væk fra græs - det kan især være noget lumsk noget mht. sukkerindhold her om vinteren og forår/efterår.
Håber det kunne bruges :o)
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 788
Grønpiller