foldkammerat foldkammerat
Hej, vi skal starte op med et nyt hestehold og har kun plads til to heste. Den ene skal helt sikkert være et føl, men vi er i tvivl om hvorvidt nummer to også skal være et føl så de har glæde af hinanden, eller om det skal være en voksen der kan opdrage den. Jeg vil derfor høre hvad i har af erfaringer, og om i har nogle gode råd til hvad der vil være bedst at gøre.
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.719
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.774
Om ældste så måske er 3-4 år er jo fint, min egen var på sommergræs i hingste flok, hvor ældste var 3 og han klarede opgaven super fint.
Jeg går selv med samme tanke, at få en ride hest og et føl, så har de glæde af hinanden, den ældste kan opdrage og man har noget at ride på og en til at tage over senere, det er win win
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.112
Når man er tre er der altid to hjemme - og er man i legehumør, så kan den ene evt tage en pause, mens den anden er legekammerat.
Minimum en skal være den voksne og chef - og min erfaring er også at to unge har det maks sjovt sammen. En ung og to ældre går hos mig, fordi den ene ældre er verdens største legebarn
Min erfaring er også, at vallakker leger enormt meget - hopper er mere fornuftige (som i den virkelige verden hos mennesker)
Så kan man på nogle måder få tre - så er det perfekt.
Har man kun mulighed for to, så ville jeg gå efter en legesyg voksen hest og så et føl. Da jeg havde min gamle ridehest, som ikke var specielt legesyg, der var det absolut ikke hans eller føllets drøm at gå samme - her endte jeg med at købe en shetterhingst, som gad føllet, for den gamle gad først ungheste, når de blev 2 år.
Her et billed af shetter og føl i leg
Mvh Charlotte
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 136 Svar: 1.695
da jeg kun havde min hoppe gik hun samme med to ældre hopper, og min pige kedede sig virkeligt
så da hun var to år købte jeg endnu en hest
endelig skulle jeg have købt en ældre tilredet hest - netop fordi så havde jeg noget at ride på
men jeg valgte at få en halvbror (næsten helbror: samme far, og deres mødere er helsøstre) med hjem
og de to har bare gået sammen siden. nu bliver de 20 år i år, og de er bare bedste venner, og har været det i mange år.
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.142
Om de bliver bedste venner, kan jeg ikke sige men min plan er også at der skal 2-3 islændere mere ind her (opstaldere), så det tager jeg ikke så tungt.
Jeg havde før i tiden store heste, en dv vallak (12 år) en traver vallak ( 9 år) og en frieser hoppe (6 år) Drengene var bedste venner i leg, men frieser hoppen var ligeså bedste venner med traver vallakken hvor de kunne lege helt vildt sammen og tage nogen gode løb på folden, hvor DV’en var glad for at slippe for legen.
Synes det drejer sig mere om kemi mellem hestene end alderen
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.142
jun 2008
Følger: 278 Følgere: 889 Heste: 7 Emner: 292 Svar: 2.112
Jeg har to føl fra 2020 og en fjordhest på 13. Hun holder de unge knægte i skik, men samtidig leger drengene helt vildt, og har stor glæde af hinanden i alle henseender. Har uden tvivl de nemmeste føl, fordi de får brugt sig kognitivt både med leg men også med en leder der siger stop.
Jeg troede aldrig jeg skulle have mere end to. Men det fungerer virkelig godt.
foldkammerat