{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.468 visninger | Oprettet:

Min vallak har ringfod snøft.. {{forumTopicSubject}}

Min dyrlæge var lige forbi idag.. for at tage røntgen af min vallaks ben.. da han har været halt i en længere periode..

Det viste sig så idag.. at han desværre har fået ringfod... kan gangske enkelt ikke klare mere... har i forvejen en hest der står skadet med brud i hovbenet... og nu min dejlige vallak ringfod... aner snart ikke mine levende råd hvad jeg skal stille op..

Er der nogen... der har oplevet ringfod.. ?? og om der var nogen chance for at hesten kunne gå som hyggehest??

min dyrlæge sagde.. at han aldrig vil kunne blive brugt som dressur eller springhest mere.. kun som hyggehest.. og evt lidt tur ridning ind imellem.. meningen er at vi vil prøve med ringsko på.. og se om det kan støtte ham.. og give bare lidt forhåbning om han har nogle år endnu at leve i..

øv... sikke en møg dag..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min vallak har ringfod snøft..
  • #1   28. aug 2007 Øv hvor trist.Håber i finder en løsning der hjælper ham, så han ikke har ondt..

• #2   28. aug 2007 ja han nævnte også.. at man godt kunne give noget i form af tilskud til ham.. og at ringskoen kan støtte ham.. men at man ikke kan behandle det.. og kan gå som hyggehest.. syntes det er så svært... smiley vi havde håbet han kom med en god nyhed.. og ikke en dårlig..

men hvordan behandlede dyrlægen din hest??

• #3   28. aug 2007 han nævnte dog ikke noget om aflivning i første omgang.. men prøve at behandle det.. og se hvordan det går... men at jeg jo skulle vide at det kan blive værre.. han kan også godt gå med det i nogle år.. eller mindre... det er svært at sige..

• #4   28. aug 2007 okay... min vallak har så haft det i en længere periode... han har stået halt i 8 mrd.. faktisk.. hvor vi prøvede lidt der også.. og gav ham tid.. haltheden er kommet og gået.. og varieret meget.. han har haft spændninger i ryggen.. og været lidt stiv i det ene bagben.. som jeg faktisk også har haft undersøgt... men det viser sig altså det er forbenet der har været det onde... og har haft det i nogle år.. det er bare først kommet i udbrud nu.. smiley

jeg håber man kan gøre bare lidt for ham..

• #5   28. aug 2007 Cecilie.. hvad har man gjort for hende?

• #6   28. aug 2007 Stephanie..

Ringfod er en lidelse i et eller flere led på hestens tåknogler. Årsagen er ukendt, men man kan konstatere, der kommer en bennydannelse omkring leddet/leddene.

Der kan være tale om en lav og en høj ringfod. Ved lav ringfod forstås en ledlidelse omkring hovleddet. Ved høj ringfod forstås en bennydannelse omkring kronleddet. Endelig kan man også se en ringfod omkring kodeleddet.

Ringfod optræder for det meste på forbenene, og i reglen vil lidelsen udløse halthed i varierende grad. I de fleste tilfælde vil der være forøget ledstivhed.

• #7   28. aug 2007 det er en form for slidgigt også..

• #8   28. aug 2007 Åh nej Stine - kæmpe trøstekram fra mig...
    Har ikke selv nogen erfaringer med ringfod (heldigvis) - men synes at kunne huske at en af mine veninder engang havde en hest med den lidelse. Vil lige prøve at snakke med hende - mener nemlig at hendes hest kunne rides. Den fik et eller andet pulver der var rigtig effektivt og derudover fik han specialsko på.

• #9   28. aug 2007 Cecilie... ja det var også hvad jeg fik atvide af min dyrlæge.. smiley

Mette.. ja.. det var også det eneste han sagde man kunne gøre... man kan ikke gå ind og få det helet eller nogen ting.. Man kan kun give dem special sko på.. og evt noget tilskud i foderet... men han vil aldrig blive helt ridehest som han var førhen.. og det kan blive værre om vinteren når det bliver koldt.. det er også derfor han har haltet sådan enten meget en dag... eller meget lidt.. han har jo ondt.. så det er helt forfærdeligt..

• #10   28. aug 2007 min gamle vallak, Tonga, har ringfod og de første par år efter diagnosen brugte jeg ham som turhest, og nu er han bare til selskab...

• #11   29. aug 2007 Hej igen Stine...
    Har lige snakket med min veninde (hende der har haft en hest med ringfod)... Som jeg skrev ovenfor gik hendes hest med nogle specialsko og fik noget pulver, pulveret hedder Solanum Flex og bliver produceret af Rheumacure ( www.rheumacure.dk ). Det er faktisk det samme produkt som jeg bruger til Sankt-Hans mod hans spat.
    Jeg ved godt at der kan være forskel på, hvor slemt hestene er plaget af ringfod, men hendes hest var meget halt og blev faktisk helt rengående igen efter en periode med specialsko og pulver. Hun nåede også at starte lidt LC dressur på den inden den desværre måtte aflives pga. tarmslyng.

Kommentér på:
Min vallak har ringfod snøft..

Annonce