{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
970 visninger | Oprettet:

Tilde H
Tilde H
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 14

Frisk hest i vintermånederne {{forumTopicSubject}}

Hej??
Jeg har en 5 årige Hannover ved navn Lekcarey, i vintermånederne bliver han virkelig frisk og oppe at kører, jeg ved godt ar heste blive friske ved vejrskift men han fortsætter hver dag.
Han blev klippet i efterårsferien og pelsen er derfor vokset næsten helt ud, han går med et 250 gram dækken uden hals(det er muligt at sætte hals på), han er 100% dækket ind med alt og har også fri adgang til saltsten døgnet rundt han går ude fra klokken 07:00 til 16:30 så han for en del foldtid??
Har i nogle ideer om hvad man kan gøre eller om i har nogle tips til at berolige hesten i vintermånederne??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Frisk hest i vintermånederne
  • #1   13. dec 2019 Jeg ville måske overveje et foderskifte eller lidt oftere motion/skridtdage frem for fridage? smiley Eller evt. noget tilskud. Har hørt meget godt om Urtefarms produkter, men endnu ikke prøvet dem smiley Min fungerer enormt godt på Aveves Calm Mix smiley

Min er klippet i november, alt pels er vokset ud, og han går pt. med 400 g og hals smiley Synes 250 lyder af ret lidt smiley Han får 550g på, når jeg klipper igen snart smiley

• #2   13. dec 2019 Træner du mindre om vinteren end om sommeren? Hvis du gør, skal foderet tilpasses efter mængden af arbejde han laver smiley
    Nu har vi ikke haft ret meget frost i år, men når foldene er hårde og knoldede kan de ikke selv motionere på folden, og bliver ofte mere "kåde" når de er i hænder, fordi de har behov for stimulering.

• #3   13. dec 2019 Følger lige med da jeg også har en frisk 5 årrig

• #4   13. dec 2019 Jeg tænker også "kig på foderet".

Frostvejr gør heste kåde.
    Men, bevæger de sig mindre på samme kraftfoder..

Hvis hesten bevæger sig mindre - har du mulighed for at gøre noget ved det??

Har du mulighed for at vende den ekstra energi til noget godt i træningen??

• #5   13. dec 2019 Hmm smiley Jeg har en frisk hest i kort tid.. Dvs han er frisk i starten af opvarmning og også afskritning til/fra skoven.. Men under træningen bliver han meget hurtigt træt/går død...dog red vi i ridehuset i aftes for første gang i sæsonen, og da havde han fin energi.. (dog red vi ikke ret længe efter opvarmning...) på folden (løsdrift) har de også rigeligt med energi..
    Jeg var faktisk ude i at skulle tilsætte mere energi i foderet.. Men ser der lige an.. Hvad tænker I, ift Den røde Ferrari? smiley
    TS - Kig på foderet.. Hvis du ved at det ikke er årsagen (alle mine heste har haft mere energi i kulden.. Ikke pga for lidt motion, men højst sandsynligt fordi de holder sig mere i gang i lavere temperaturer for at holde varmen.. Og bruger man energi, får man mere energi.. En hest har det bedst mellem 11-13°C Ca. Når det bliver højere temperaturer, bliver de "dovne" som vi gør i varmen.. Så tænker bare det er årstiden.. Medmindre du fodrer med meget stivelse.. smiley

Mvh TT

• #6   14. dec 2019 Måske noget Spillers foder, feks Spillers cool mix, der flere muligheder der smiley

• #7   14. dec 2019 Man kan godt forsøge sig ud at kigge på fodret, foldtid ect - men man har også med en 5 års at gøre, som formentlig nu har været ridehest i 1-2 år. Så det er en ung kæk hest, som nu har fået styrke og overskud, fordi den er i træning og mentalt er ved at være “helt med på” at være ridehest. Sådan en ung, stærk kæk hest sammenligner jeg ofte med unge 19 årige mænd - det er “biler, babser og verdens herredømme” oppe i deres umodne hoveder, de tror de kan alt, ved alt og ja bare skal vise verden at de styre total smiley

Den bedste måde at takle sådanne “se mig jeg kan alt weee” er afvekslende arbejde - og så forsøge at give hesten opgaver den er god til/har nemt ved, så man rider efter positive oplevelser og kan fortsætte med at lærer hesten at det er sjovt at gå til ridning. Tålmodighed er i hvertfald noget man får lov til at træne med ungheste smiley

Mvh Charlotte

• Tilde H
    Tilde H Tilmeldt:
    maj 2019

#8   15. dec 2019 Tusind tak for alle svar smiley
    Fodret er der helt styr på, det har højt fedtindhold da han har svært ved at holde vægt og lav stivelse og sukker i, om sommeren går han på fold hele døgnet rundt og kommer kun ind i et kvarter to gange om dagen for at få foder og tilskud, så der er ivhertfald også en stor forskel.
    Charlotte m jeg tror du har meget ret i det med at han er en drengerøv og selvtilliden ikke fejler noget.
    Team tindur tusind tak for svaret iforhold til kulden.

• Tilde H
    Tilde H Tilmeldt:
    maj 2019

#10   16. dec 2019 Hej Anna smiley
    Det er en rigtig god ide med at skridte ham og holde ham lidt igang de dage hvor han skulle have haft fri smiley
    Men han får det meget nemt for varmt og han sveder meget nemt, jeg har haft 300 på ham men han havde det bare alt for varmt så lige nu der passer en 250 præcis smiley
    Tak for hjælpen smiley

• #11   16. dec 2019 Det var så lidt smiley Min hest har aldrig helt fri-fri. En fridag for ham er en skridtdag eller en let longedag. Simpelthen "ordineret" af dyrlæge og hans fys/osteopat, fordi han har brug for kontrolleret motion hver dag - ellers laver han ulykker, bliver for vild og kommer til skade smiley

Nårh, jamen så passer det jo perfekt med de 250 g smiley Det var også bare en tanke smiley

• #12   18. dec 2019 Prøv Cool Down fra urtefarm, brugte det selv til min hest da han stod skadet, og det virker! (Det er baseret på naturlige produkter)

Kommentér på:
Frisk hest i vintermånederne

Annonce