970 visninger
|
Oprettet:
Frisk hest i vintermånederne {{forumTopicSubject}}
Hej??
Jeg har en 5 årige Hannover ved navn Lekcarey, i vintermånederne bliver han virkelig frisk og oppe at kører, jeg ved godt ar heste blive friske ved vejrskift men han fortsætter hver dag.
Han blev klippet i efterårsferien og pelsen er derfor vokset næsten helt ud, han går med et 250 gram dækken uden hals(det er muligt at sætte hals på), han er 100% dækket ind med alt og har også fri adgang til saltsten døgnet rundt han går ude fra klokken 07:00 til 16:30 så han for en del foldtid??
Har i nogle ideer om hvad man kan gøre eller om i har nogle tips til at berolige hesten i vintermånederne??
jul 2008
Følger: 64 Følgere: 66 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.545
Min er klippet i november, alt pels er vokset ud, og han går pt. med 400 g og hals
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.211
Nu har vi ikke haft ret meget frost i år, men når foldene er hårde og knoldede kan de ikke selv motionere på folden, og bliver ofte mere "kåde" når de er i hænder, fordi de har behov for stimulering.
jan 2009
Følger: 30 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 51 Svar: 162
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Frostvejr gør heste kåde.
Men, bevæger de sig mindre på samme kraftfoder..
Hvis hesten bevæger sig mindre - har du mulighed for at gøre noget ved det??
Har du mulighed for at vende den ekstra energi til noget godt i træningen??
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Jeg var faktisk ude i at skulle tilsætte mere energi i foderet.. Men ser der lige an.. Hvad tænker I, ift Den røde Ferrari?
TS - Kig på foderet.. Hvis du ved at det ikke er årsagen (alle mine heste har haft mere energi i kulden.. Ikke pga for lidt motion, men højst sandsynligt fordi de holder sig mere i gang i lavere temperaturer for at holde varmen.. Og bruger man energi, får man mere energi.. En hest har det bedst mellem 11-13°C Ca. Når det bliver højere temperaturer, bliver de "dovne" som vi gør i varmen.. Så tænker bare det er årstiden.. Medmindre du fodrer med meget stivelse..
Mvh TT
aug 2015
Følger: 8 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 341
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Den bedste måde at takle sådanne “se mig jeg kan alt weee” er afvekslende arbejde - og så forsøge at give hesten opgaver den er god til/har nemt ved, så man rider efter positive oplevelser og kan fortsætte med at lærer hesten at det er sjovt at gå til ridning. Tålmodighed er i hvertfald noget man får lov til at træne med ungheste
Mvh Charlotte
maj 2019
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 14
Fodret er der helt styr på, det har højt fedtindhold da han har svært ved at holde vægt og lav stivelse og sukker i, om sommeren går han på fold hele døgnet rundt og kommer kun ind i et kvarter to gange om dagen for at få foder og tilskud, så der er ivhertfald også en stor forskel.
Charlotte m jeg tror du har meget ret i det med at han er en drengerøv og selvtilliden ikke fejler noget.
Team tindur tusind tak for svaret iforhold til kulden.
maj 2019
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 14
Det er en rigtig god ide med at skridte ham og holde ham lidt igang de dage hvor han skulle have haft fri
Men han får det meget nemt for varmt og han sveder meget nemt, jeg har haft 300 på ham men han havde det bare alt for varmt så lige nu der passer en 250 præcis
Tak for hjælpen
jul 2008
Følger: 64 Følgere: 66 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.545
Nårh, jamen så passer det jo perfekt med de 250 g
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 56 Svar: 438
Frisk hest i vintermånederne