Meget Frisk Hest! {{forumTopicSubject}}
Hej folk på Hestegalleri!
Jeg har her for en måned siden overtaget en fjordhest af min svigermor, da hun er blevet for tung til at ride ham. Han er en super dejlig vallak med blødt sind, og han fejler såmænd intet.
Det er desværre bare et par år siden jeg selv har haft hest og er lidt rusten i det. Så håber i kan hjælpe mig lidt her!
Da deres ridebane består af 40 cm mudder lige i øjeblikket, tager jeg ofte ud og rider på en nabo mark, med datteren der ejer den anden hest. Og han er super frisk, da han ikke har været ude længe. Men oven i det er han også virkelig hård i munden, men forstår dog godt et stop signal. Men desværre bliver han ALT for begejstret for at røre sig, så han stikker af i galloppen. (Skridt og trav er ikke et problem at stoppe ham i.)
Har i nogle ideer til hvordan jeg kan træne ham lidt til at falde mere til ro i galloppen?
Tak på forhånd og god jul!
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
Har du ikke et ridehus i nærheden, som du kan benytte? Her ville jeg starte nærmest forfra og indlære diverse stop/drej-signaler på ny, det kan endda være du skal indlære signaler fra jorden eller helt prøve at ride bidløst i en periode - i forhold til at den er hård i munden.
Men derudover ville jeg lade være med at galloppere når jeg vidste han stak af. Kun arbejde i skridt og trav - indtil videre - hvor der er styr på det, så i sætter jer selv op til succes og ikke "opsøger" problemerne. Og så heller ikke galloppere på bestemte steder på turen hele tiden, for så er det klart at hesten bliver spændt og frisk når den ved, at der er galop på et bestemt sted
mar 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
Fik en besked fra en, der siger han nok bare har meget energi, og tror måske mere det er problemet, da han jo heller ikke har været ude med mange ugers mellemrum før jeg overtog ham...
Har prøvet uden bid, ingen ændring overhovedet.
jun 2008
Følger: 278 Følgere: 885 Heste: 7 Emner: 292 Svar: 2.113
mar 2011
Følger: 9 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 38 Svar: 371
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
feb 2011
Følger: 47 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 43 Svar: 226
Og hvis han selv når at løbe afsted, så driver du også frem. Gerne lade ham svede, for de får normalt de vaner fordi de finder ud af at de kan slippe for en eller anden form for krævende træning. Måske startede det med at være for meget energi, men vil udvikle sig til en vane hvis det fortsætter
Held og Lykke, mvh. Melanie
mar 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
Melanie, super fint forslag. Det vil jeg gøre næste gang jeg er ude hos ham. Jeg er også selv bange for han lære at han kan "kommandere" med mig. Derfor mit behov for at kunne styre ham i en galop. Om det så er mark eller bane. Men tror sku også bare han trænger til at blive kørt træt, og forbrænde noget energi!
Tak for svarene og hjælpen alle
Mvh Sabine
feb 2011
Følger: 47 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 43 Svar: 226
Held og lykke, mvh. Melanie
Meget Frisk Hest!