MEGET frisk hest {{forumTopicSubject}}
Hej alle min hoppe er en norsk døle, som oprindeligt bliver brugt som trækhest, og koldblodstraver løb. Men jeg har valgt at bruge min hoppe til allround hest dog mest dressur. men når jeg rider hende har hun en mani med at blive rigtig hidsig og stresse lidt op og begynde og trippe og tygge meget. Er der nogen der har erfaringer for noget lignede, og jeg ville gerne ride hende med Løse tøjler men hun, begyder at løbe rigtig stærkt når jeg lægger på tøjlen.
Jeg har også prøvet at ride hende bidløst men jeg kan slet ikke holde hende efter hun har travet et par runder.
Er der nogen der har nogle gode råd til hvad jeg kan gøre, eller hvilke "tools" jeg eventuelt skal prøve.
Jeg gider ingen dumme kommentarer om at hun fejler alt muligt, for jeg har fået hende tjekket i hoved og røv og hun får ordnet tænder 1 gang hver halve år. Så der er ikke noget galt med hende!!!
tak på forhånd håber der er nogen der har oplevet noget af det samme
jun 2007
Følger: 60 Følgere: 61 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 411
feb 2009
Følger: 82 Følgere: 73 Heste: 6 Emner: 76 Svar: 192
feb 2011
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 425
Derudover er det også en god ide at holde hesten beskæftiget - rid en masse volter, slangegange, skift volten ofte, volter tilbage, skråt igennem, slalom, alt!
Øv også hesten i at reagere på en halv parade, så den reagerer med det samme du klemmer med knæene og tager let i udvendige tøjle.
feb 2009
Følger: 82 Følgere: 73 Heste: 6 Emner: 76 Svar: 192
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
jan 2015
Følger: 17 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 22
Mine erfaringer med Beauty er at hvis hun begynder at sætte farten op så arkiver dem med små volter, parader og alt sådan noget hvor hesten selv skal tænke og derfor retter sin opmærksomhed mod øvelserne Det jeg har haft allermest gavn af er at i letridning for længere tøjler og så hvis den løber så ikke tag i hesten (så bliver den endnu mere ophidset) men rejs og sæt dig langsommere i sadlen så er hesten nemlig nødt til at sætte farten ned for at passe ind i takten.. Det er også en super god ide hvis hesten ikke reagere så meget på dig, så at trave 3-5 skridt så tage ned i skridte og skridte 3-5 og så op i trav og ned i skridt osv... Indtil du kan mærke at den lytter efter dine signaler
Håber du kunne bruge noget af det og held og lykke med det men det tager lang tid
apr 2013
Følger: 26 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 58 Svar: 509
Håber du fik noget ud af det.
En selv spiller ihvertfald en stor rolle i disse situationer. Er du spændt er hesten spændt. Er du afslappet er hesten afslappet.
Skriv endelig hvis du har brug for mere hjælp
MEGET frisk hest