Købe hest med min far, racer? Købe hest med min far, racer?
Hey HG'ere. håber i kan hjælpe.
Jeg har haft en Islandsk hest i mange år, men da han har luftvejs problemer har de lange rideture og stævner blevet sat på stand-by.
Derfor overvejer at købe endnu en hest, og min far kom med den geniale løsning at splejse pris og grattis opstaldning hos ham og min mor hvis vi køber en hest sammen som han også kan ride og få undervisning på
Vores prisleje er ikke det vildeste, men jeg har også kun få kriterier: 1 velejnet til distance og western. 2 nybegynder venlig og kan rides ud alene. 3, høj til en voksen mand kan ride den men ikke højere end nødvendigt. 4. skal gerne kunne gå i løsdrift men det er ikke krav.
Har nogle ideer til bestemte racer det vil give mening at kigge efter? Jeg har overvejet en traver, da de har den gode fysik og pris men ved ærlig talt ikke så meget om temperement og hvorvidt de kan omskoles til ok rideheste. Ved nogle mere om dette?
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.472
Hvilke former for western er du ude i?
Hvis det er pleasure og du på sigt vil starte stævner, så er det kun quarter og paint der dur, evt appaloosa.
Indenfor pleasure har de et meget mærkeligt system med at inddele klasserne efter race...
(Det har man også i andre former for western, men der er mere accept af all breed Indenfor ranch arbejdet)
Jeg vil foreslå at du kigger på Danish Stockhorse Association..
Og googler trail.
Bortset fra det, på globalt plan er quarter den mest almindelige race, og de er alsidige og bygget til at bære en voksen en hel dag..
Jeg holder selv meget af den lavbenede, kompakte type.
Men skal du købe quarter eller paint kommer du hurtigt forbi 40.000 kr.
Min næste hest må gerne være en quarter..
Ellers, enhver race kan rides med western signaler.
Hvad har du af kyndig undervisningsmuligheder i dit område?
Vi kommer ikke udenom, at indenfor western kommer man længst med en trailer...
Der arrengeres ofte clinics og diverse andre spændende arrengementer. Jeg anbefaler varmt at du tager ud som tilskuer og ser på og lytter.
Før I går udstyr amok og køber sadel, så find en, der har forstand på det.
En western sadel er opbygget af massive træpaneler med tynd lammeskind på undersiden og der er INGEN mulighed for at tilpasse en western sadel. Enten passer den - eller også skal den skiftes ud.
Jeg vedlægger et billede af min hest, som er under omskoling
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.141
Hvor stor er din far?
Er western/distance bare på hobbyniveau eller er der ambitioner om et vist niveau?
Hvis ikke man har store krav til bevægelser osv, findes der en del fornuftige heste til en ok pris.
Nærmest enhver hest i hæderlig form kan bruges til distance på lavt/middel niveau. Vil i mere end det, spiller racen en rolle (og så er traver nok i virkeligheden ikke et tåbeligt valg, hvis man da ikke går alm in og køber araber).
Traverne har dog den "ulempe" at de ofte ikke er så store og også kan være forholdsvist spinkle, så afhængig af din fars størrelse vil de måske kræve noget søgen, at finde en, der passer til ham.
maj 2012
Følger: 25 Følgere: 22 Heste: 5 Emner: 61 Svar: 844
Det vil ikke være min far der skulle hjælpe med omskolingen, det vil primært være mig og måske min mor og vi er langt fra nybegyndere. Hesten skal kun kunne egnes Tim nybegyndere efter den er omskolet
Men ellers har du helt ret, det afhænger self. Af om de er robuste nok. Det er også derfor, og så grundet temperament, at jeg ikke gik efter araber selvom det er oplagt til distance ja
maj 2012
Følger: 25 Følgere: 22 Heste: 5 Emner: 61 Svar: 844
Tak for alle de gode råd. Jeg overvejede rigtig meget at købe en Quater da de passer i størrelse til min far, er oplagte til western, og er cool på tur. Dog synes jeg det er svært at finde quatere til salg i dk, og når man gør er prisen ofte højere.
Det er heller ikke western på højt niveau, men mere hobby. Så måske vil en traver være et godt alternativ, de er måske også mere lette i det (til distance)
Det er i øvrigt en super smuk hyp du har, hvor købte du ham?
aug 2016
Western redede heste er dyre at købe, fordi, nåja, der er så få til salg.
Før jeg købte min nuværende hest, var den billigste western redede hest jeg så, en quarter hoppe som angiveligt havde styr på det basale.
Det dækkede over, at den forvirret stak hovedet i vejret, når du bad den om at stoppe og skifte mellem gangarter bestod i at jage den op i tempo.
Pris: 25.000 kr.
aug 2016
En ven af stedets ejer havde ham opstaldet der, da jeg spurgte stedets ejer om de kendte til en western redet hest, der var til salg.
Nej.. Det gjorde hun ikke, men der var da ham den gule - hun kunne da spørge videre??
nov 2007
Og araberne er ikke så tossede, som deres ry. Faktisk er de ofte ganske fornuftige i hovedet.
Men altså, vil du ride klasser pp 45-50 km, så kan alle racer værd med uden problemer. Vil du stå øverst på skamlen i større klasser, så er det en anden sag - men så skal du jo også søge efter hest specifikt til distance (selv en araber et jo ikke bare en araber
Det samme med western. Hvis det er på hyggeniveau kan alle heste jo westernuddannes. Vil du konkurrere seriøst er man nok nødt til at vælge en hest med flair for den disciplin man vil ride.
Så spørgsmålet er, hvad du vil med hesten?
Og så igen, hvor stor din far er - er han ikke en kæmpe mand, behøver man jo ikke finde en hest på 170 eller med statur som en belgier for at han kan ride den
Personligt springer jeg traverne over. Ikke pga sind eller fordi jeg har store ambitioner, men pga komforten... Jeg har endnu ikke siddet på en, hvor jeg synes, den gav en behagelig tur (Nogen heste "tager dig med" i bevægelsen, andre gør ikke). Det var et vigtigt kriterier, da jeg købte hest. Eftersom den primært er til skovtur og hygge, skal den være rar at være på.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
En traver ville jeg så også holde mig langt væk fra - det er ikke en hest jeg ville gå i kast med, slet ikke hvis du vil prøve western. Selvfølgelig kan man være heldig - men som udgangspunkt, nej.
Quartere er dyre ja - men hvis budgettet ligger på 5000 kr, så er de fleste heste dyre. Jeg ved ikke hvad budgettet er på, men hvis i har 25-30.000 kr kan i få en hest med ok grundridning som evt. har prøvet lidt - enten distance eller western, men nok ikke lige en Quarter.
Hvis i kan ligge 10.000 kr oven i det beløb, så vil jeg godt mene i kan få fat i en western redet hest.
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 372
Nu er jeg selv til haflingere, og haflingeren er jo en all-round hest, som de fleste (voksne) kan ride, hvis man vælger en solid model. Det var måske noget? Det kommer selvfølgelig også an på, hvor stor og tung din far er.
Hvis I gerne vil et stykke over ponymål, så kunne en oldenborger være et godt valg. Men det kommer jo helt an på den individuelle hest, uanset hvilken race I kigger på.
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.280
De fås i alle størrelser, jeg har en på 170 cm i et godt huld, og har haft en på 157 cm for ti år siden.
Hvis du vil købe en traver, så køb en der er kasseret, fordi den ikke gider løbe. Lad være med at købe en, der er pensioneret, for den har været en god løber, og er svær at skole om
jun 2007
Følger: 62 Følgere: 38 Heste: 4 Emner: 29 Svar: 363
Personligt ville jeg anbefale en Irish cob/ tinker til jer. Det er en tungere og robust hest men lad jer ikke skramme! De er super gode i hovedet og kan bære en stor voksen mand + de ikke er høje.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Mvh TT der er på vores sidste 20+ kilometer
nov 2007
Købe hest med min far, racer?