Er det gjordkrampe? Eller noget værre??? Er det gjordkrampe? Eller noget værre???
Hej HG
Håber der er nogle kloge heste-mennesker der kan hjælpe mig.
I går havde jeg planlagt en tur i skoven med min lille hest, og 2 andre.
Vi står og sadler op og Hlif (min hest) er glad, vågen og drillende (hendes sædvanlige humør). Jeg begynder at lægge sadlen på hende, og strammer gjorden lidt. Jeg strammer altid gjorden grad vist, og gjorde ikke noget anderledes fra hvad jeg plejer.
Hun ser pludseligt meget træt ud, og inden længe begynder hendes ben at folde sammen. Jeg løsner hurtigt gjorden igen, inden hun får lagt sig ned, og i løbet af 5 sek. er hun god igen. Jeg bliver her bekymret, og beder nogle af de andre om lige at kigge på mens jeg hiver lidt i gjorden igen.
Denne gang strammer jeg ikke engang gjorden i remmene, men hiver blot op igen for hurtigt at kunne lette presset fra hende. Lige så snart jeg begynder at hive lidt til, begynder hun at se træt ud igen, og læner sig bagover, som om hun er ved at sætte sig. Jeg slipper igen.
De andre råder mig til at gå med hende, og kigge efter symptomer på ondt i maven, så det gør jeg. Hun er frisk og glad på tur, og hendes mave lyder som den skal, hendes ben er ikke varme, hun forsøger ikke at lægge sig ned, og appetitten er som den plejer.
Når vi kommer tilbage fra tur ringer jeg alligevel til en dyrlæge, men han siger at det nok bare har været en refleks af en slags.
Hun er en fjordhest, kun 4,5 år gammel, og har aldrig gjort noget lignende før. Hendes sadel er fra Barefoot og gjorden er equi-soft, så alt burde være så blidt som det næsten er muligt.
Jeg prøver gjorden på hende igen senere idag sammen med en der ved alt om heste.
Hvad mener dyrlægen når an siger refleks? Er der nogen der har oplevet noget lignende? Kommer hun til at reagere sådan hver gang jeg lægger en gjord på hende fra nu af? Er der noget andet udstyr, der kan hjælpe hende?
Undskylder for de mange spørgsmål, men jeg er ret nervøs for min dejlige lille hest. Håber der er nogen, der kan hjælpe mig!
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.244
Hvis du sadler lidt anderledes op, kan du forbygge at hun reagere.
Læg sadlen på, spænd gjorden løst.
Gå lidt med hesten, spænd lidt igen.
gå lidt med hesten, og spænd lidt igen.
Forsæt til sadlen er spændt til det ønskede niveau, og træk lidt med hesten inden at du sætter dig op.
En af mine tidligere heste gjore det, hvis han havde spist for meget græs, så blev han noget oppustet.
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.142
feb 2012
Følger: 14 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 41
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.142
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.280
Tror du skal ud og prøve igen, og se om reaktionen gentager sig. Før ville jeg ikke konkludere noget som helst.
Ville stemme i med dyrlægen, og sige det er en refleks, den bliver forskrækket og spænder op. Formentlig pga. en gjordkrampe
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.546
Gentager det sig, så ud med en dyrlæge : )
feb 2012
Følger: 14 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 41
Jeg har været ude idag, og tjekket for sand i tarmen, men der var intet. Lagde sadlen på igen og forsøgte med gjorden, hun reagerede ikke som igår. Men hun stod i forvejen og halvsov, så det er svært at vide hvad der var eventuelle symptomer, og hvad der bare var træt hest.
Det der undrer mig mest, ift. alle de ellers udemærkede forslag jeg har fået, er at hun på intet tidspunkt har sagt fra. Hun har ikke bidt efter noget, eller så meget som vendt et øre. Hun gik lige fra at stå normalt, og så direkte til at ligne en der var ved at falde omkuld (altså igår).
Jeg prøver med gjorden igen imorgen, forhåbenligt er hun lidt mere vågen der (det er ikke unormalt for hende at stå og slumre lidt, det afhænger af hendes humør)
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.192
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 72 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.314
Jeg havde ellers ringet til min dyrlæge og alt muligt, men hun kunne ikke finde noget på ham
aug 2010
Følger: 14 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 263
apr 2006
Følger: 8 Følgere: 743 Heste: 11 Svar: 343
Men det kan lyde, som et skævt brystben. Ville få en Kiro på.
Er det gjordkrampe? Eller noget værre???