Bruger du stemmen, når du rider dressur? {{forumTopicSubject}}
Jeg har denne sommer redet undervisning hos to forskellige (tyske, hvis det gør en forskel) undervisere. Det er almindelig dressur. Begge undervisere har sagt, at jeg helt skal holde op med at bruge stemmen, når jeg rider. Hos begge undervisere har jeg redet nogle ret dovne heste, der skal drives for hvert skridt i alle gangarter (skoleheste).
For mig er det det naturligste i verden at slå smæld med tungen eller andet for at få noget energi i hesten - jeg HADER at skulle sparke til hesten hele tiden (det må være utroligt ubehageligt for dyret), og det forstyrrer også min balance, når jeg ikke kan have schenklerne i ro, fordi jeg skal ase og mase med at få hesten fremad.
Jeg har redet i mange år (skovtur, unghesteridning, gangartsridning - for det meste på egen hånd) og primært på små heste, som jeg ikke kunne bruge hælene på (er selv langbenet), så jeg er vant til at drive med stemme og sæde (og et klem med schenklen ved temposkift) - schenklerne bruger jeg ellers mest til at styre og støtte med. Jeg har normalt en god balance i sadlen og er vant til, at mine ben bare "ligger stille" (selvfølgelig bruger jeg dem, men ikke til at sparke/prikke med). Det er SIMPELTHEN så svært for mig ikke at bruge stemmen, men begge undervisere siger, at det bruger man ikke i dressur, og jeg skal bare drive med benene (det er heste på ca. 165 cm, jeg rider nu).
Så jer dressurryttere - bruger I aldrig stemmen, når I rider?
Til sidst: Jeg ved, at det har noget med stævner at gøre (at man skal kunne ride uden det hjælpemiddel), men det er jo bare et af de allerbedste midler til fremdrift. Hesten forstår det, og man slipper for at sidde og hakke med hælene for hvert skridt på en doven hest. Jeg har ingen planer om at skulle ride dressurstævner i øvrigt.
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.875
Jeg kører med mine heste, så jeg er vant til at bruge stemmen - men det hører ikke hjemme i ridningen, hvor du kan bruge sæde og ben.
okt 2010
Følger: 64 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 237 Svar: 1.763
feb 2009
Følger: 126 Følgere: 110 Heste: 12 Emner: 33 Svar: 1.008
En af mine tidl. heste reagerede faktisk rimelig voldsomt når andre i hallen brugte stemmen (nogle af dem gjorde det rimelig højlydt og hele tiden).
Nu har jeg en 4års, som først lige er tilredet. Her bruger jeg stemmen lidt, men kun fordi at han, lige nu, reagere mere på det end benene. Jeg er ved at indlære, at han KUN skal reagere på ben uden at jeg skal bruge stemme. Ved stævner må jeg heller ikke bruge stemmen, så det er godt nok, at han lære det fra starten af.
aug 2017
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 469
Fordi det er ikke forkert at bruge stemmen i dressur. Den skal bare bruges de rigtige tidspunkter. Alle dressurryttere bruger stemmen ind imellem, men det er ikke som et sødt "gå nu lidt fremad", men et "Giv den alt du har og koncentrer dig NU" i forbindelse med træning af piaffe og andre øvelser, eller når hesten ikke reagerer på noget andet.
Men igen, det er også forkert at bruge benene ved hvert skridt. Charlotte Dujardin siger f.eks. at "dovne heste skal man holde benene fra, og varme heste skal man have benene til".
Men det kan være ualmindeligt svært, ja umuligt, på en hest du ikke kender, som er skolehest og vant til at blive hakket til hele tiden. Normaltvis ville man med sådan en hest, omskole den ved at være ekstremt tydelig og konsekvens i sine signaler, og lære hesten at det er sjovt at gå fremad igen. Altså ud og have noget fart på, få redet glæde og vilje ind i hesten, og hvis hesten er doven alligevel, så be pænt én gang, og meget seriøst allerede anden gang.
En dressurhest SKAL søge fremad af sig selv, ellers bliver det rigtig svært at lave noget som helst andet korrekt
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 372
Det giver god mening, at andre heste og ryttere kan finde det forstyrrende - jeg er som sagt vant til at ride alene, så har aldrig oplevet det problem før, men nu er der flere i hallen.
Jeg tror ikke, at jeg generelt bruger stemmen til at drive med på en voldsom eller unødvendig måde - jeg er vant til at ride heste, der er selvgående/selv søger frem. Jeg synes ikke, at dovne heste er sjove at ride på, men jeg kan ikke være kræsen lige nu, hvis jeg overhovedet vil ride.
Det er også sandsynligt, at jeg bruger stemmen mere nu, fordi jeg med alle kræfter og kneb forsøger at få disse energiløse heste fremad UDEN at sparke dem alt for meget hele tiden. Jeg har haft lyst til VIRKELIG at sætte mig igennem og få hesten frem een gang for alle, men jeg er i tvivl om, hvordan underviseren vil reagere på det...
Stemmebrug bliver godt nok en svær vane at komme af med...
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
Men jeg bruger det ikke som en drivende hjælp - for du kan få en hel ridehal i galop, hvis du drøner rundt og signaler galop med stemmen via klik/hyphyp lyde eller hvisle lyde, selvom du bare prøve at få musse til at trave lidt.
Som nogle af de andre siger, så er meningen med dressur at have en fremadsøgende og fremadgående hest, som er foran schenkel, og som man ikke skal side og drive hvert et skridt ud af.
Men rider man på rideskoleheste så kan det være svært, hvis rideskolen måske ikke får nogle gode ryttere til en gang imellem at rette op på de ridefejl de lærer med nybegyndere.
Og så er der forskel på at “galpe op” og mumle dygtig til sin hest
Jeg har en gang stået et sted, hvor der var en rytter, som (heldigvis) var meget glad for sin hest, og meget glad for den måde den udførte diverse ting på - dette blev så nærmest råbt ud gennem hele ridehallen “DDDDDDØØØØGTIIIGGGGG” ligemeget hvad end heste gjorde, så alle andre nærmest var ved at skvatte af hestene og/eller total mistede fokus og koncentration
Så man kan godt bruge stemmen selv dressur
Mvh Charlotte
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.735
Især meget fine lyde, som ka bruges til stævner osse.
Den nyeste reagere meget på pruh, det er dejligt.
Om andres heste reagere på mine lyde, ka jeg ikke tag mig af, for jeg må osse kæmpe med andres lyde.
Fx piskelyde, som han ikke er go til.
Men har så aldrig oplevet nogen der sagde noget til mine lyde
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 70 Svar: 1.380
Og det gælder også når vi rider program(kun LD) til stævne for ellers havde jeg da aldrig fået kræet rundt på banen, da den er meget nervøs anlagt og ved at jeg snakker får den noget andet at tænke på Plus den har været vant til jeg går og småsnakker med hende i 10 år
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 113 Heste: 3 Emner: 9 Svar: 256
Så lærte jeg en anden tilgang af min underviser og dét virker!! Jeg bruger KUN benene nu til sidebevægelser fx. Når Billy skal øge tempo giver jeg ét højt smæld med tungen og han øger. Giver jeg to høje smæld skifter han gangart fx går i trav fra skridt. Dét er noget han forstår og jeg kan sidde SÅ meget mere roligt og velafbalanceret på min hest.
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
For jeg finder det umiddelbart ret absurd at sige, at det bruger man ikke i dressur - verbale signaler hører da i den grad lige så meget hjemme i dressur som alt andet. Med mindre man selvfølgelig bruger alle mulige verbale signaler i flæng og det mister sin værdi.
Dressur kan rides på mange måder, og med mindre det død og pine skal være traditionelle metoder på et nedtrasket hovslag i røven på fem andre, så er verbale signaler da et fantastisk redskab at arbejde med.
feb 2009
Følger: 52 Følgere: 257 Heste: 5 Emner: 52 Svar: 565
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
På den gamle fik jeg en slem vane med at bruge stemmen som fremdrift, når vi lavede svære ting feks. traverser. Det var lidt en uskik, så tog ofte mig selv i det.
Som ros eller som en enkelt kommando til fremdrift ser jeg ingen problem, men hvis man sidder og hypper for hvert skridt, er det i mine øjne for meget.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
Til de små stævner taler jeg gerne til en nervøs unghest, og så får man måske en kommentar på kritikken eller bliver kaldt til dommeren efter ridtet, og lige får at vide, at du ikke må snakke. Men de fleste dommere kan fint se den er en nervøs hest, og da man alligevel ikke vinder når hesten er et fnysende nervevrag, så slår de ikke hårdt ned på det, er min erfaring.
Jeg synes verbal signalgivning er genialt, når du har en urutineret unghest, som er mere rutineret i verbal signaler fra longen på gåtur, end at den i en let stresset situation kan huske de nye signaler for sæde og schenkel.
Men meningen er jo, at du skal overgå til signaler for sæde og schenkel.
Mvh Charlotte
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 372
Nu skal det heller ikke lyde som om, at jeg sidder og underholder hele ridehuset med en koncert af høje lyde Det er ikke tilfældet. Jeg er ret stilfærdig generelt, og jeg sidder ikke og “hypper for hvert skridt”. Langt fra.
Ifølge DRF må man ikke bruge stemmen i dressur (s. 13) - derfor min kommentar om stævner:
https://www.rideforbund.dk/~/media/rideforbund/Ridesport/Officials/Dressur/DRF%20Fordringer.ashx
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.220
Jeg har, i modsætning til mange andre kan jeg se , ikke oplevet andre påvirke mine heste med stemmekommandoer, men jeg bilder mig ind at det er fordi jeg laver *så* meget jordarbejde med dem at de bare ikke kobler min stemme med andre mennesker, og at de af den grund ikke reagerer, hvis det giver mening.
Copy kan godt reagere på klik med tungen fra andre når vi er på tur, men han finder altid på undskyldninger til at trave eller galoppere
Pelee er stadig i omskolingsfasen og er afhængig af mine stemmekommandoer som jeg også har brugt en enkelt gang til stævne, men som Charlotte nævner er det sjældent dommerne reagerer på det hvis hesten alligevel ikke har udsigt til at vinde klassen
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Rocky forsøger jeg at have taktile signaler som primære og stemme som sekundære, dog er det lidt svært da jeg i fire år har brugt stemmen så det kokser nogle gange men mon ikke det kommer også er jeg den irriterende der kan rose meget højlydt når hesten har været meget dygtig
Mvh TT
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 216 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.832
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
Jeg har virkelig ikke fattet pointen med at man ikke må snakke med sin hest i dressuren.
feb 2006
Følger: 137 Følgere: 140 Heste: 3 Emner: 12 Svar: 3.688
Til stævner kunne jeg aldrig finde på det som fremadgående signal. Jeg gør det stadig som ros..
Min pony reagerer meget på stemmen, og når vi f.eks. er i terrænet, kan jeg næsten styre hende udelukkende på stemmen. Så for mig er det en forstyrrende faktor på en opvarmningsbane, når folk bruger stemmen.
apr 2006
Følger: 8 Følgere: 743 Heste: 11 Svar: 346
Jeg både klapper/nusser hesten og roser verbalt med stemmen da jeg kan mærke på mine heste, at det virker.
Når jeg siger "jaa dygtig" med en positiv stemme kommer øre straks frem og hesten bliver større, at være på. Den bliver mere energisk og trækker bedre fordi den bliver glad over rosen den får.
Jeg bruger IKKE stemmen fx til at drive hesten fremmad ved at sidde og klikke med tunge. Jeg kan bruge den lidt ved stop signalet (prruuuuu) hvis hesten stresser i en situation. Jeg bruger KUN positive kommandoer og stemmeleje når jeg bruger stemmen.
Dette gør også, at hvis jeg har en stresset hest til et stævne - så kan jeg lige snakke lidt (helt-helt småt uden dommeren kan se det nede i den anden ende) til den og så slapper hesten igen af og trækker vejret.
Nu er jeg selv dressurdommer og forstår GODT reglen med, at man ikke må bruge stemmen.
Jeg har fx dømt en rytter, som HELE vejen igennem programmet sad og snakkede MEGET højt med hesten. På nogle tidspunkter råbte hun næsten DYGTIG og ØV ØV ØV hvis det gik dårligt. Det dur bare ikke. Jeg måtte sige til hende hun skulle tie stille til sidst.
Tænk hvis det var tilladt at bruge stemmen og alle ryttere sad sådan. Nej nej nej nej.
aug 2007
Følger: 29 Følgere: 92 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 455
- som ros og klappen
- klikker lyd, når øvelse udføres korrekt
- nej skarpt. Hvis hesten hiver tricks kufferten frem.
- fløjten som stop signal
- den sædvanlige lyd ved fremaddrift.
- hep ved galop.
Mine heste er meget lydhøre over for stemmen og afventer mine kommandoer.
De kan sagtens rides uden stemmen, men jeg foretrækker helt klart at bruge stemmen.
Min underviser er helt klart også taler for at bruge stemmen til især ros. Det har en virkelig positiv effekt på indlæring, specielt hvis det kombineres med klikkertræning.
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 72 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.317
På grænsen til at det ikke er helt optimalt - for når jeg har halsbetændelse el. lign, mangler jeg pludselig en del i ridningen. Dog er han stadig ridbar - men det er ikke heeeelt det samme
De primære signaler er ros og "vedligehold". Derudover forberedelse til når han skal til at lave noget, og skrue op for energien. Feks. galop anspring, eller samlede øvelser. Kan sagtens ride dem uden, men han er langt bedre forberedt når han har fået at vide at der skal ske noget.
Stemmen bruger jeg desuden også til når han bliver urolig, eller er for energisk. En rolig stemmeføring virker 1000 gange bedre end at forsøge at korrigere ham med tøjlerne der.
Han kan derudover rides, både med stop og gangartsskift, for stemmen. Dog er det ikke rigtigt noget jeg bruger under ridning
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.262
Når vi øver nye ting, roser jeg verbalt, fordi det skaber mindre uro, så en suuuupeeer eller dyyyygtiiiig, ved han godt hvad er.
Og som Charlotte, er en hmmff også have en effekt.
Jeg red på et tidspunkt 2 meget forskellige heste, den ene der skulle man bruge stemme, da den var noget fejlredet på tøjlen, så det pru-pruuu-pruuuu og så kom vi ned i tempo, den anden var næsten helt modsat, sagde man pru til den, så fik man omgående en parade
apr 2011
Følger: 43 Følgere: 46 Heste: 8 Emner: 17 Svar: 510
Jeg har selv haft min siden føl og trænet ham med stemmen fra starten.. Det har resulteret i at han lytter super fint til mig og har fokus på mig i træningen
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Det gik lige op for mig i dag hvor meget jeg snakker
Pony har lidt svært ved tingene på den ene volte, især i galop - så der bøvlede vi lidt med fremaddriften. Så jeg red rundt og råbte meget højt " KOOOOOOOOM, KOOOOOOM SÅ ! " afbrudt ind imellem af noget " DØØØØØØØØØGTIG, SUUUPPER ! " alt imens jeg oven ind imellem siger i et mere normalt toneleje noget alla " Seee, du kan jo godt! " og 1117 andre ting.
Det er godt jeg for det meste ikke rider sammen med andre ;). Til stævner kan jeg også snakke, dog ikke så meget og højlydt - tit så synger jeg bare med på musikken der spilles for mig selv.
Men hvis noget er svært for hende og hun gør det godt, så kan der godt komme et højt " DYGTIG! " fra mig.
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
Så er det en belastning.
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
Bruger du stemmen, når du rider dressur?