{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.148 visninger | Oprettet:

Pris på lærehest? {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley

Jeg overvejer at købe min nuværende part, da han er sat til salg til absolut spotpris. Sagen er bare at jeg skal tilbage til studierne om maximum 2 år og derved ville skulle sælge igen. Det er nemlig lidt for dyrt at være studerende i England med hest og eget hus. Derudover er han en fantastisk hest og jeg tror en anden ville kunne blive ligeså glad for ham som jeg er.

Om 2 år vil han være 15 år gammel. Hollandsk varmblod, omkring 165-167 i stg, efter Salvatore. Har hos tidligere ejer gået BE80+BE90 i military og sprunget noget MA/S. Jeg har lidt svært ved at tracke deciderede resultater, da jeg for det første ikke kan finde rundt i systemerne herovre og for det andet er lidt usikker på hvad navn han er konkurreret under.

Han går en god dressur og har tre gode gangarter, men er ikke avlet til dressuren. Han springer fuldkommen fantastisk - kapacitet i top og er nem at ride rundt på en bane.
I terrænet er det tydeligt at han elsker det, han kan dog være en smule svær at holde efter en forhindring.
Han er den type hest, der på ingen måde er dum, men heller ikke gør noget han ikke bliver bedt om på den rigtige måde. Altså en hest du faktisk skal lære at ride korrekt, men så får du også 110% igen.

På en springbane hopper han alt. Jo bedre han kender rytteren, jo mere skal du ride ham rundt - men igen, når du rider ham rigtig så får du belønningen straight away.

Jeg har lært SÅ meget af at ride ham de sidste par måneder og har aldrig haft en dårlig tur. Deraf tænker jeg lærehest, men går han egentlig under den betegnelse når man rent faktisk skal ride rigtigt for at få resultatet og halve løsninger ikke virker?

Min underviser har redet international military og hun er VILD med ham. Hun er imponeret over hans gangarter og bæring, standarden af hans træning og hvor villig han er til at arbejde for sin rytter, når man spørger.
Hun har ikke set ham i terrænet endnu, men hun er ligeså begejstret for ham på en springbane. Hans groundwork er flawless og han har som sagt kapacitet i top. Hans ejer er ikke en særlig kompetent rytter, men han har stadig hevet en del resultater hjem med hende til diverse stævner.

Hvad ville hans værdi være på nuværende tidspunkt? Han har jo stadig en del gode år i sig og vil kunne gøre en anden rytter glad. Dog vil jeg gerne have et realistisk syn på tingene og jeg er jo nok farvet af at han er så fantastisk en hest at arbejde med smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pris på lærehest?
  • #1   8. sep 2018 Åh ja, og så er han Zangersheide. Ved ikke om det har nogen betydning.

  • #2   8. sep 2018 Jeg tror du skal tale med din underviser i England om, hvad prisen på en lærerhest er derover.

    Herhjemme ville han jo fint gå som lærerhest - be80 og be90 er novice-klasser i military og 150 er jo svær ridebanespringning - så umiddelbart vil jeg formode, at det han er bedst til og har bedste resultater til er der hvor du vil kunne få mest mulig penge for ham.
    Men det kræver jo så at du får fundet og dokumenteret hans resultater, samt at du jo får vedligeholdt igennem de næste par år en stabil god stævnedeltagelse med gode resultater.

    Om det kan “svare sig” - det kommer nok an på hvordan markede er for militaryheste oppe i alderen, og hvor meget og gode forbedrede resultater du kan få lagt på ham.
    I spring bliver det nok svært at gøre ham bedre, hvis han allerede er stabilt og godt gående på M/s niveau - så der skal han holdes gående og fortsætte på sit høje niveau.

    I om “det kan svare sig” er jo også en øget risiko for skader, da du jo reelt skal i gang med at forbedre det sidste ud af en hest, som er på toppen nu aldersmæssigt.
    Du skal så også budgettere med løbende stævnedeltagelse i både spring og military for at holde en god track-record, som er relevant ved et fremtidigt salg.

    En anden ukendt ting er, om han bliver let at sælge - frem i brexittiden om et par år, som måske ændre økonomien lokalt, og/eller gør det komplekst at sælge til udlandet.

    Men kan du få en hest med gode dokumenteret resultater billigt, så burde du nok ikke tabe penge. Og så vil du helt sikkert jo også en masse lækre ture på en skøn hest oveni smiley Så jeg ville da kaste mig ud i det smiley

    Mvh Charlotte


  • #3   8. sep 2018 Lige pt. står han til £3,500 hvilket er knap 29.000 kr og der tænker jeg at han da umuligt kan blive solgt med tab til den pris. Det er jo fuldkommen sygt at sætte en hest uden skader, der kan springe støtten ud uden problemer så billigt.
    Jeg ved dog at ejer bare vil af med ham nu og der har også været en del interesse fordi alle netop kender ham som en fantastisk hest med masser af kvalitet.

    Det er dog primært mig der har redet ham de sidste 4 måneder (på nær når hun beslutter sig for at ville vise sig frem for hendes venner og springe højt..) og jeg ved hun lyver i salgsannoncen.
    Min underviser er uforstående overfor hvordan en hest som ham havnede hos en amatør i første omgang ... jeg ved at ejer havde dårlige oplevelser ved at prøve hest og derved sprang banken fordi han netop er så velredet.

    Han er på ingen måde i topform lige pt. Jeg tror at ejer max har redet LC-niveau til stævner grundet manglende kompetence. Hun har vundet en del højdespring med ham, men derudover har det været kontinuerligt på et lavere niveau.
    Hvis jeg køber ham er planen undervisning og stævner for netop at holde og forbedre niveauet. Han ville også skulle fungere som lærehest som mig jo.

    Ville dog allerhelst sælge til Danmark, da jeg føler niveauet for hestehold i Danmark er 10 gange højere end England og den generelle viden om det at have hest er utrolig meget højere. Hvorfor det også er det danske marked der har min interesse lige pt smiley


  • #4   9. sep 2018 Til 29.000 kr. ville jeg få den grundigt undersøgt - og så købe, hvis den ikke fejlede noget, ud fra det, du beskriver. Men jeg har jo hverken set hest eller ridningen i den smiley

    Og så vil jeg give Charlotte ret. Man skal jo ALTID med levende dyr indregne, at når det er de sidste år af deres karriere, så er der bare større chance for skader samt en længere skadesperiode, og ofte er det også noget sværere at få dem godt ud af skaderne og tilbage i sporten igen smiley Så det tab skal du kunne bære, hvis nu hesten faktisk ikke kan sælges videre pga. en uanvendelighedsskade.

    Sker der den ikke noget, og du holder dens resultater oppe og formen i top, så kan du da forhåbentligt sælge den til væsentligt mere smiley Tænker da i hvert fald ikke, du så mister penge på den smiley


  • #5   9. sep 2018 30.000 kr er da et scoop for en 12-13 års hest på M/S niveau i spring - go for it smiley

    Mht at sælge i DK - mine venner som sælger springheste på M/S niveau, der er kunderne ikke danske, men udenlandske når vi taler heste i 150-500.000 kr’s klassen.
    Køber man en hest som investeringsobjekt, så skal man jo sælge til den kunde som er villig til at give prisen - og hver dag hesten ikke bliver solgt er både en risikodag og en tabt fortjenestedag/øget udgiftsdag.

    Så skal der tjenes penge på hesten, så skal du allerede nu ligge planer for hvilke stævner, hvilket niveau den skal nå kort- og langsigtet - og det kan du jo fint gøre med din træner. Husk at hvis hun skal hjælpe med henvisninger til kunder, at aftale på forhånd, hvor meget kommission hun skal have, så det også regnes ind i den samlede fortjeneste.

    Mvh Charlotte


  • #6   9. sep 2018 Hvis du vil have en hest, så lyder det en pris, der er så lav at du ikke får ret meget ridehest for de penge andre steder.
    Jeg kender intet til prisniveauet i England, men hvor meget kan man få for 30.000 kr?

    Hvis du har redet ham i 4 måneder, ved du måske lige så meget om hans form som sælger gør??
    Du kan få ham igennem diverse undersøgelser.
    Men hvis målet er en hest, som du kan ride, samarbejde med, lære af, holde af, så har du fundet det??
    Og hvad fortæller røntgen om det?

    Måske har han en skjult skade, der blusser op om 5 år. Måske om 5 uger. Måske er der en grund til at prisen er så lav?
    Men jeg havde taget det med.
    Tjener du penge på ham til sidst er det vel bare en gevinst - hvis den sande værdi er en ven i to år?
    Jeg ville gå efter princippet "den tid, der er gået godt, kommer ikke ond igen" - tage en kalkuleret risiko og glædes for hver god dag jeg får.

    Go for it!
    Ridning er dyrt og dumt - og en fantastisk glæde!


  • #7   9. sep 2018 Sælger rider ham max 1-2 gange om måneden, jeg rider ham 4 gange om ugen. Så det er primært mig der har med træningen af ham at gøre smiley . Jeg tror at prisen er sat som den er af flere grunde - 1. Ejer gider ikke have hest mere og han skal derfor bare væk. 2. Ejer har ikke særlig meget forstand på heste og har derfor ikke særlig meget grundlag for prissættelse og 3. Ejer har ingen træner eller andre at hjælpe med at få ham ordentlig vurderet.

    Hvis (når) han skulle sælges ville det selvfølgelig være til hvem en der er interesseret, lige meget om de er fra UK, Danmark eller hvor end det skulle være. Tænker ikke at han ville kunne ramme 150ish.000 kr pga alderen, men jeg har ikke været på markedet efter en lærehest før, så jeg aner ikke hvad der er realistisk smiley .

    Det er nemlig et scoop for en hest med de kvaliteter, hvilket også er derfor jeg overvejer det smiley
    Billedet er taget til springtræning i går - jeg træner stadig mere teknik end højde, det har ejer nemlig negligeret i et stykke tid. Så der ville være en del træning i at få ham op i niveau igen.


    profilbillede
Kommentér på:
Pris på lærehest?

Annonce