{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.136 visninger | Oprettet:

Dilemma!? Lærehest eller unghest?? {{forumTopicSubject}}

Hej!
I dag har jeg så været ude og prøve en tilredet vallak på 4år. Den kan rides i alle 3gangarter er cool, havde stået stille i en ugen men opførte sig eksemplarisk. Ikke passet med vitaminer, vacc. Trænger til smed og ormekur. Men super fin, lydig og godmodig hest.
Pris: 26.500,- men kan forhandles.

Har også prøvet en 11 års Dv vallak. Har gået m klasser og har stået lidt stille, men nem og skal bare have genopfrisket de forskellige øvelser. Den har dog én lille smule gjordkrampe og det er de første 5sek. Man sætter sig op. Passet til ug.
Pris: 25.000 ikke til forhandling.

Nu står jeg så der at jeg er forelsket i dem begge men på hver sin måde... Hvad ville i vælge, unghest eller lærehest?

Har redet mange unge så har erfaring, og har en 2 års Dv plag.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dilemma!? Lærehest eller unghest??
  • #3   5. maj 2013 Først skal du jo have styr på om du har økonomien til en unghest, der mangler meget, men der regner jeg med siden du har prøvet den.

    Jeg personligt ville vælge den unge, altså en 'udfordring' som du kan sætte dit helt eget præg på, og kunne sige dén har JEG gjort til det den er i dag, og den kan man han i utroligt mange år endnu (medmindre der sker noget meget uventet som sygdom m.m.) og personligt elsker jeg at lære heste nye ting.
    Det ville være mit valg smiley


  • #4   5. maj 2013 Hvis det er din første egen ''store hest'', ville jeg vælge lærehesten smiley
    Hvis ikke, så valgte jeg nok unghesten - mest fordi jeg rigtig godt kan lide at forme min egen hest!


  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #5   5. maj 2013 Lærehest. Især når du allerede har en unghest. smiley

  • #7   5. maj 2013 Personligt ville jeg vælge den unge, men i din situation hvor du allerede har en ung at arbejde ville jeg vælge lærehesten. Det du lærer af den ældre, kan du jo videreføre til din anden unge hest når den skal igang.

  • #8   5. maj 2013 Jeg ville vælge unghesten. smiley
    Jeg vil hellere sætte mit præg på en hest, og kunne vise alle hvad jég kan, og hvad jég har gjort den hest til.


  • #9   5. maj 2013 Puha, kan godt se det er svært. Hvis du har overskud og lyst og erfaring til en unghest så er det jo skønt! Hvis du hellere vil langt med din ridning og op og gå de større stævner i nærmeste fremtid, så vælg lærehesten:)

  • #10   5. maj 2013 Kan faktisk kun sige at du skal vælge med hjertet<3

  • #11   5. maj 2013 Ville vælge lærehesten. For så kan du forholdsvis hurtigt komme ud og starte (hvis det er det, som du vil), og efter et par år, så er din unghest jo så småt klar til at tage over smiley Samt du har fået en del rutine på lærehesten, som du kan føre over til din unghest og dermed forhåbentligt få den nemmere i gang.

  • #13   5. maj 2013 Jeg ville vælge lærehesten. Det er bare federe, at der er lidt bedre styr på det hele, når det er den første "store" hest. Det er jo en stor overgang!

  • #14   5. maj 2013 Som Camilla F skriver vil en lærehest og altså en erfaren hest være en hjælp til mange tider, da den kan vejlede og vise vejen for din 2 års. og det er rart at have en erfaren hest til at hjælpe den unge på vej. og så står du ikke med to unge der begge kræver mere tid end en der er lidt ældre smiley
    men det er er self. op til dig, for du lyder gladest for den unge:)


  • #15   5. maj 2013 Jeg ville vælge lærehesten, nu hvor du allerede har en unghest smiley

  • #16   5. maj 2013 Havde du spurgt mig for 5år siden havde jeg uden tvivl sagt unghesten, hvilket jeg også gjorde den gang..

    Den dag idag, vil jeg sige lærehesten..

    Kan se du har en ung i forvejen..

    Da min vallak blev redet op og var lærehesten købte jeg en unghest, som vi nu er ved at tilride, jeg synes det er lækkert at have en at arbejde med og en der kan lære mig noget som jeg bare kan slappe af på..
    Ville ikke synes det var sjovt at have 2 unge på samme tid, så jeg ville klart sige du skulle finde dig en lære hest, om det lige skal være den du fortæller om tror jeg ikke, den virker ikke rigtig som det du ønsker..
    Men en lærehest vil være rart for dig, så du har en der bare er styr på og klar på stævner hvis du vil det, og så har du en der skal lære det hele, og arbejdes med..


  • #17   5. maj 2013 jeg ville vælge unghesten. jeg tør slet ikke købe en hest med gjordkrampe, jeg har set hvad der kan ske når en hest får gjordkrampe, og det var ikke sjovt.

  • #18   5. maj 2013 Jeg vil vælge unghesten smiley

    Men jeg vil tro det kommer an på hvilken situation man står i. Penge, vaner, tid og self erfaring smiley

    Jeg havde intet valg, og fik min unghest. Tilridningen gik dog ret godt, og hun er temlig cool omrking ALT! Men når det kommer til Galop under rytter, balance & opføre sig ordenligt går det ikke særlig godt. Jeg vil helt klart ønske at nogen kunne lige spole tiden fem år frem, og hun var fuldstændig perfekt lærehest for mig smiley


  • #19   5. maj 2013 Ville tage et stort spring udenom lærehesten med de gjordkramper. De er ikke lette at sælge igen, hvis det er. Og du bliver træt af det med gjordkramperne..
    Så ville nok nappe unghesten. Især fordi du har erfaring med ungheste. Havde det været din første hest, og du ikke havde erfaring med de unge, så ville jeg have kigget efter en helt tredje hest. Så det er måske også en mulighed? smiley


  • #20   5. maj 2013 Jeg ville nok vælge unghesten, men det er også fordi jeg godt kan lide at der er udfordring i dem. Jeg synes personligt at heste der kan meget i forvejen hurtigt bliver kedelige at passe og ride smiley

  • #21   5. maj 2013 Når du i forvejen har en ung ville jeg vælge lære hesten smiley
    For som camilla F skriver det du lære af den ''gamle'' kan du lære den nye! smiley
    plus, det er super sjovt at ride de lidt sværere øvelser.
    Det med gjordkramper, dat havde min første pony også. Hun skulle bare trækkes 5 runder så kunne jeg hoppe op, så det er ikke slemt. Man kan også få mange gjordere til heste med gjordkramper smiley


  • #22   6. maj 2013 Den du føler er den rigtige for dig i hjertet.... Såre simpelt smiley

  • #23   6. maj 2013 Tak for hjælpen alle sammen!(: puha! Det er svært:/ (:

Kommentér på:
Dilemma!? Lærehest eller unghest??

Annonce