Træpiller - eller andet strøelse {{forumTopicSubject}}
Hej!
Min hest har indtil nu stået på fintsnittet halm uden problemer, men da maskinstationen som presser halmen ikke længere har en maskine, der kan snitte det helt fint, så har vi fået noget mere langstilket halm (stadig snittet - men knapt så fint). Det er meget mere glat, og hesten har svært ved at stå fast i boksen, når han skal rejse sig (muger helt i bund hver dag, så det får ikke lov at sætte sig pga. hans hove, der har let tildens til sur stråle).
SÅ! Enden bliver jo nok at vi må finde på noget andet strøelse (jeg har lagt gummimåtter under i dag, så håber at det hjælper lidt, indtil at jeg finder en anden løsning).
Hvad kan i anbefale af strøelse, som giver en mere "fast" bund, så han ikke glider? Han er lidt af en gris, så uanset vil boksen bliver muget dagligt.
jun 2014
Følger: 1 Svar: 50
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 4 Emner: 19 Svar: 329
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.570
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Det bruger jeg selv. Har hesten 5 minutter i boks er han møgbeskidt, fordi han elsker at rulle sig i det.
Men det kan støve.. Så der skal en halv vandkande over pr sæk man støer ud.
Hvad med spåner?
Mange bruger spåner i traileren fordi det suger godt og hesten står ret godt fast...
Med en måtte under går det nok, at du er nødt til at muge i bund ofte, for så kan du sikkert nøjes med et tyndt lag uanset hvad du bruger - så er strøelse jo til sugekraft ikke til madras.
mar 2004
Følger: 92 Følgere: 91 Heste: 14 Emner: 569 Svar: 3.175
jeg har startet i år med 7 poser, de har til sammen fået 20 l. over 2 gange, så en del er åbnet og resten er næsten hele, den første uge, vender jeg hele boksen der efter bundmuger jeg ca. 1-2 uge alt efter om der kommer tis-pletter og ca. 1-2 proser hver uge
mar 2011
Følger: 58 Følgere: 200 Heste: 9 Svar: 2.043
Lad være at vande pillerne ved opstart, det er god stimuli for hovene og bedre sugeevne når ikke de bliver vandet.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Jeg har oplevet ret få heste spise det - nogen er lidt som små børn og skal smage på alt nyt. Men det er ikke mere end lige at nippe til det også finder de ud af det ikke smager godt.
Har oplevet en spise mere end bare lige at nippe til det - hvilket efter min mening kom pga. manglende grovfoder.
Anyways, jeg synes træpiller er meget bedre end spåner - spåner suger elendigt og er svært at sortere rent fra. Hovene stimuleres når træpillerne trædes ud og det sker ret hurtigt, så jeg vander dem aldrig. Hvis man vil give noget imens de trædes ud, så synes jeg en balle hamp fungere fint.
jul 2005
Følger: 68 Følgere: 110 Heste: 12 Emner: 24 Svar: 2.557
Jeg vil helst undgå for meget støv, så tænker at træpiller er at foretrække frem for smuld - men tak for forslaget
Det lyder smart, det med at blande en balle hamp i til opstart - det må jeg lige få undersøgt, hvor jeg kan skaffe det.
Nu har vi træpillefyr - så ved jo at der kan være lidt forskel på størrelse og kvalitet af pillerne. Er der nogle bestemte typer, der er bedre end andre til hestestrøelse? Tænker at jeg skal et smut over grænsen og købe en palle.
sep 2007
Mja, synes kun farven kan variere. Nogle kan også støve lidt mere.
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.262
Og så lige give dem lidt vand, så de lige popper lidt.
Jeg laver sjældent bund mugning, jeg tager klatter hver dag og tisseplet 1-2 gange i ugen.
Grunden til at jeg ikke bundmuger, er for at have en fast bund, så der altid er madras der ligger fast.
Boksen jævnes ud hver dag, og efter flydes med ca 2 poser piller om ugen.
jul 2005
Fik i dag startet boksen op med 100 kg træpillesmuld i bunden, som blev vandet let (for at tage støvet) - og så en stor trillebør faste træpiller på toppen, som også fik en lille bitte smule vand. Jeg tænker at jeg efterfylder igen i weekenden. Og så har vi forsøgt at lave en hjemmefikset haybar, så det ikke kommer wrap ud i hele boksen.
Jeg er spændt på hvordan/om det kommer til at fungere for os
jul 2005
sep 2007
Jeg fylder heller aldrig mere end en 5-6 sække ind og det fylder ganske glimerende ind - hvis jeg synes det ikke er nok propper jeg en balle hamp oven på.
Træpiller - eller andet strøelse