Træpiller eller spåner? {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Jeg står og skal finde andet bundstrøelse til min hest.
Skal jeg vælge træpiller eller spåner?
Hvor meget bruger i, og hvad giver i for det?
(Det skal bruges til en DV der er ok renlig i boksen).
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
Det giver en dejlig boks.
Jeg regner med at jeg køber en Palle træpiller på tilbud, og så spåner på tilbud - men ellers har jeg mulighed for at købe nogle supergode støvfri spåner for 5 stk til 395 kr.
Jeg regner med at bruge 1-2 pakke spåner hver måned i hver boks, og så ellers træpiller 1 pakke pr uge.
Jeg har hestene på fold kl 07-17 om vinteren, og ellers får de lov til at gå ude til det bliver mørkt, hvis vejret er godt. Jeg har et par “rode rundt” heste og en “jeg rydder nærmest op efter mig selv” hest.
Her kan du se mine bokse med ny strøelse i - og med verdens bedste slovefeeder til grovfoder
Mvh Charlotte
mar 2007
Følger: 56 Følgere: 1369 Heste: 6 Emner: 722 Svar: 4.478
Men spåner eller træpiller.. Så ville jeg vælge træpiller
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.460
Ikke at jeg har fået træpiller til at fungere, men det tror jeg mere skyldes kombination af staldmiljø og hesten. Spåner kan til nøds bruges i trailer eller andet midlertidigt, og jeg har prøvet det med tørv, hvor spåne-tørv forhold var 1:2. Ok, bund, fin at muge, men udgangspunktet er stadig at jeg hader spåner.
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
Min er lidt et rodehoved, dog uden at være et reelt svin.. Regner med at bruge 1 pose om ugen, måske 2.. Bestiller hjem i paller, så bruger omkring 166kr om måneden.
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.262
Men hvad dit forbrug bliver er lidt svært at sige. Jeg bruger 1 ps pr kvm til opstart, og så 8-10 ps pr mrd.
Forbruget afhænger jo af, hvor meget din hest er i bosken, og hvor meget den roder rundt,
Min erfaring er at man ikke skal være nærig med pillerne, kommer man lidt ned i bundtykkelsse, så bliver bunden hurtigt ulækker.
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.556
Jeg synes spåner er noget bøvl - har aldrig selv haft hest på det, men har til tider hjulpet veninder med "spånebokse". Suk, det suger dårligt, det lugter, det er pisse besværligt at muge ud, og så ser det meget mørkt ud i boksen. Plus det sidder overalt på din hest - man, hale, dækkener. Nej Jeg ville til enhver tid vælge nogle gode træpiller. Det er så nemt at muge i, og man får en dejlig tyk bund med en mere fast madras nederst og så et dejligt blødt, let lag øverst
Træpiller eller spåner?