Når skoene skal af Når skoene skal af
Halløj HG
Jeg har gået og overvejet om jeg skal pille skoene af min vallak. Han bliver ikke redet så meget mere og jeg tænker at i det omfang jeg rider vil boots måske godt kunne virke. Mit spørgsmål er bare om der er noget man skal være opmærksom på når skoene kommer af, tænker på svagere/bløde hove, som jeg synes man hører (rygter?) om. Han har fået biotin i 5 måneder, hvilket jeg vil fortsætte med i hvertfald i 7 måneder endnu, så vi kommer op på et år, og får desuden også hørfrø i hans foder som har gjort under for hans hove i år. De har slet ikke været tørre eller været sprækket her i tørken, og jeg har faktisk slet ikke smurt dem.
Min tidligere smed syntes han havde en tendens til at blive flad især på baghovene, på den bagerste den ved ballerne, men dengang red jeg også meget mere, både på bane og på tur på alt muligt underlag. Men ellers har han altid haft fine og sunde hove. Han har haft sko på alle 4 de sidste 6 år.
Jeg synes det er dyrt at fortsætte med at have 4 sko på ham hvis han egentlig ikke behøver det, til det han laver nu. Bliver det aktuelt vil jeg selvfølgelig starte med kun at fjerne bagskoene, og så evt. anskaffe mig nogle boots.
Hvad er jeres erfaringer med at fjerne sko?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Pil dem af og se hvad der sker. Andet er der ikke for
Er hesten øm uden, så må smeden hitte årsagen i hoven og arbejde på at forbedre det
mar 2016
Følger: 13 Følgere: 1 Heste: 2 Emner: 17 Svar: 34
aug 2008
Følger: 81 Følgere: 101 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.248
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 218 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.825
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.640
Hvis vi ser på hestens hoves mekanismer så hæmmer sko ret meget, jeg har læst om teorier som siger at sko kan give skader pga at hovens støddæmpende effekt ikke fungere med sko.
Så hvis din hest kan gå uden, vil det være at foretrække.
okt 2006
Følger: 257 Følgere: 221 Heste: 9 Emner: 80 Svar: 438
aug 2007
Følger: 29 Følgere: 92 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 455
Over tid vil hovene blive stærkere, specielt ved bevægelse og forskelligt underlag. Det sætter gang i hov væksten.
Ømheden aftager forskelligt fra hest til hest.
Med regelmæssigt korrekt trim. Så vil hovene være stærkere og sundere, efter et års tid, hvis altså hovene ikke fejler noget..
Kan anbefale at læse lidt her - Naturhov.dk
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 72 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.314
Jeg red ham med boots i ~1 år, og har siden da aldrig haft problemer med hans hove
Han ømmer sig på stenet grus, men ellers er der ikke noget på andet underlag. Han er blevet langt mere sikker på asfalt og SF-sten, hvor han før i tiden dårligt turde gå frem af frygt for at skride.
Jeg gav ham ikke noget tilskud, men har også fået at vide af han har naturligt stærke hove. Grunden til at hans hove var så dårlige med sko var dybstrøelse i boksen, og skæv skoning
aug 2007
Ses meget hyppigt hos heste med dårlig hovkvalitet.
Din hest har formentlig også haft det, da den havde sko på, det kunne bare ikke ses pga. skoen.
Det er altså ikke noget der kommer bare fordi man piller skoen af. Det er en tilstand i hoven som skyldes mikroorganismer der er trængt ind den hvide linie. Hvilket har noget af gøre med hovens miljø. Boksmiljø er det værste for hestens hove. Derfor er det så vigtigt at sørge for hesten får så meget fold tid som muligt.
I og med der kommer cirkulation til hoven efter du pillede skoen af, har det skabt en sundere hov. Dermed heller ikke nogen sygdom i hoven.
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 72 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.314
Det blev bare meget tydligt da de kom af. Specielt i/omkring sømhullerne.
Han gik fra boks til løsdrift, så han fik massere af foldtid. Har ikke set noget til det siden
aug 2007
Dejligt at din hest har fået bedre hove!
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.211
Tak for svarene alle sammen! Kan se at der ikke rigtige er andet for end at prøve.
Han har generelt fået meget sundere hove i løbet af det sidste år, så lige på det punkt er jeg ikke så bekymret igen, men man ved jo aldrig. Rigtigt at det jo er en stor forandring for ham. Jeg må bare se hvordan det kommer til at gå
Når skoene skal af