975 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

tage skoene af? tage skoene af?

Hej HG'er

Jeg står med en hest der pga en skade ikke længere kan være ridehest og skal derfor bare være hyggehest smiley

Men det er jo lidt dyrt at have en hyggehest med 4 sko...
men kan man godt bare få dem taget af? eller hvordan nu når hesten har gået med dem længe (2 år)? tænker mere omkring ømhed og risiko for halthed?

de blev jo smidt på hesten pga slid ved meget ridning på veje osv..

håber i kan hjælpe smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.
  • Rem hoppet af havetraktor 500 kr.
  • skifte ventilator 750 kr.
  • Opsætning af lille vitrineskab 750 kr.
  • Fjerne ukrudt, klip græs og græs kanter 2.500 kr.
  • Garderobe 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  tage skoene af?
  • #1   27. mar 2017 Jeg synes du skulle få fat i en ordentlig trimmer. Dem jeg har prøvet har stor erfaring med at forvandle en skohest til en barfodshest. I overgangen kan man evt supplere med boots.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
    #3   27. mar 2017 jeg havde også taget dem af - især hvis hesten udelukkende fik dem på for ikke at slide for meget på hovene under ridning og på asfalt smiley

• #4   27. mar 2017 Jeg havde forhørt mig med min smed.
    Det kommer nemlig også meget an på hvordan din hest's hove er. Han kender hestens hove. Så han bør vide bedst. smiley

Havde engang en hest der overhovedet ikke var egnet til at gå uden sko. Og det var også selvom den måske ikke skulle lave noget.

• #5   27. mar 2017 Af med skidtet, om den så ku være ridehest eller ej.

Af med dem, og lad være med at beskære heste, giv hesten tid til at gå sine egne såler til, den vil være ømtået i starten, men som den hoven bliver stærkere vil det gå i sig selv. Det er ligesom hvis vi selv gik uden sko, så ville vi danne hård hud under fødderne. Eller hvis du ser på en håndværker han har hård hud på hænderne af at bruge dem, hvis vi lavede hans job, ville vi slide hul på vores hud, men med tiden, bliver huden stærkere, og vi danner det hårde hud, så vi kan klare det vi byder den.

Derfor kan og bør alle heste af med det skidt til jernsko, det svarer til vi skulle gå i træsko kontant, og dyrke sport og atletik i dem. Det er aldrig nogensinde optimalt.

Rid evt. med boots i starten, hvis hesten er meget øm.

• #6   27. mar 2017 Revsgaard - Kan godt gætte mig til hvilket forhold du har til sko.. men det er altså ikke helt korrekt det du siger. Hvis hestens sko, var tilsvarende træsko til os. Ville man opleve langt langt flere benskader hos sport/brugsheste.
    Og hvis man skulle "få noget tilsvarende" til sin hest. Ja, så skulle man da virkelig have en elendig smed.

Og nej, der er aldrig en regel uden undtagelse. For der findes heste som simpelthen ikke kan gå uden sko. smiley
    Det er jo ikke for sjov at nogle heste fx. Går med ringsko.

Så TS bør rådføre sig med sin smed, inden hun flår skoene af hesten. Han er (forhåbentligt) uddannet og den mest kompetente til at vurderer om hesten kan gå uden sko.

• #7   27. mar 2017 Få fat på en god smed!

Min fik forsko på i en alder af 5, grundet dårlige hove. Jeg prøvede at få et nyt firma til at pille hans sko af.. hesten blev halt... og fik så sko på igen.

Min nuværende smed pillede hans sko af for over 1 år siden, og han har ikke været halt eller øm siden.

Og min hest er dressur og spring hest, og vi rider også lange ture på vej og har endnu ikke haft problemer smiley få en god smed til at vurdere smiley

• #8   27. mar 2017 og lige kommentar til Revsgaard smiley Hestes hove er lige så forskellig som menneskers hænder (angående det med hård hud) Jeg har selv været bygnings maler, og jeg kan simpelhent ikke få hård hud på hænderne.. nogle mennesker har heller ikke stærke negle smiley

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #9   27. mar 2017 Hvis du g-r det nu er det ihvertfald et godt tidspunkt da jorden nu bliver blød så overgangen ikke bliver så hård ved hovene, tror godt den kan tåle at hygge sig på folden uden sko, og ja de kan jo altid komme på igen for ingen heste skal være halte ifølge dyreværnsloven skal dyr skånes for unødvendig smerte og er hesten halt så har den smerter.

Min gamle dame på 25 går stadig med forsko og det komme aldrig til at blive anderledes, for hun har meget lave dragter og at begynde at ændre hendes Hove er vist passeret.

• #10   27. mar 2017 Jeg ville tage dem af. Min fik sine af da hun blev foldhest, og det tog et halvt år før hun var helt rentgående (hun var selvfølgelig ikke stok halt), og yderligere et halvt år før hun ikke ømmede sig ved sten, men nu går hun til gengæld også rigtig godt smiley

• #11   28. mar 2017 min går med forsko, kun fordi at hans hove simpelthen ikke er stærke nok til at gå uden. så jeg ville også forhøre mig med smeden, om han mener at din hests hove er stærke nok.

• #12   28. mar 2017 Jeg har fx. en der skal gå med sko, dyrelæge anbefaldede mulighvis ring sko, men min egen smed fik den heldighvis rettet op på almen sko. Han behøver det, for stadig at kunne have den rigtige stilling på fødderne. smiley
    Men hvis det udelukkende er pga. slid, ville jeg nok fjerne dem. smiley

• #13   12. apr 2017 rådfører dig med smeden. smiley

Kommentér på:
tage skoene af?

Annonce