{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
656 visninger | Oprettet:

Så faldt bomben (spat) {{forumTopicSubject}}

jeg har gennem de sidste par måneder haft mine tvivler om den lille hest mon kunne blive haltfri, men den lille tanke om hun kunne have noget i det ene bagben har længe anget mig. Polly har i flere år haft galle i hendes bagben i hasen, dog uden hun har været halt...
men jeg ville nu alligevel have af -eller bekræftet min mistanke om spat...
så kørte vi den lille hest til ullist, fik taget billeder af hendes ben, hvor dyrlægen så kunne bekræfte min mistanke... vi snakkede lidt frem og tilbage om det, hvor han sagde at det er muligt at dengang hun var solg har givet hendes stres som sandsynligvis har usløst spatten!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Så faldt bomben (spat)
  • #1   11. jun 2007 jeg har selv haft en hest med spat og det er ikke den helt store katatrofe og ha spat. du skal bare sørge for at din hest bliver skridtet længe inden du går igang og så ride dem korrekt altid og den skal rides regelmæssigt uden og stå og blive stiv i en boks så den skal os meget på fold så skal det nok gå.

• #2   11. jun 2007 han siger at der ikke er så meget vi kan gøre udover aflivning

• #3   11. jun 2007 Jeg har ogs haft en hoppe med spat..
    Hendes var sådan, halt- genoptræning(ca 3 måneder)
    - haltfri en uge.. og så forfr a.. Heele tiden..
    Så hun kunne ikk klare presset som konkurrence hest,.. Men håber da at det går over.. Hvor halt er hun?

• #4   11. jun 2007 Okay, så er det da slemt?

Kan hun heller ikk redes ved operation?

• #5   11. jun 2007 Har også haft en pony med spat, og jeg vil sige det samme som Sabrina, men ved selvfølgelig ikke hvor slemt din hest' tilfælde er...

• #6   11. jun 2007 okay ja jeg er jo ikke dyrlæge men har redet stævne på min og kender os en anden som red stævne på hendes med spat. da jeg købte min pony i sin tid vidste jeg godt der var noget galt med hans ben og jeg fik ham til slagter prisen dyrlægen kom ud og kiggede til ham og sagde den skulle aflives for det var spat meeeen synes lige han skulle ha en chance så jeg gjorde som jeg har beskrevet oven over og dyrlæge kom ud et halvt år efter og måtte bide det i sig igen og sige at hesten var helt fin og se på nu selvom han havde spat.

• #7   11. jun 2007 på højre bagben leddet er vokset næsten helt sammen, samt dannelse af nyt knogle
    på venstre bagben leddet vokset let sammen samt dannelse af nyt knogle i mindre grad

• #8   11. jun 2007 hun kommer på noget smerte stillende i 2-3 uger, så skal jeg tage den endelige beslutning

• #9   11. jun 2007 Men hvis leddet vokser sammen, er der jo en chance for at hesten bliver haltfri.. altså medmindre du skal bruge den til grandprix dressur, så kan den jo nok bruges..

• #10   11. jun 2007 Jeg red også stævner på min, hvor jeg sprang på den, og det gik helt fint, og min havde endda spat i begge bagben og et forben, så hun skulle rigtig også aflives. Men dyrlægen sagde at jeg skulle prøve at ride hende regelmæssigt, og det gjorde jeg så. Smatidig fik vi lavet en udeboks til hende, så hun kunne gå rundt og motionere sig selv, uden at blive stivbenet og det virkede. Havde hende i 11 år efter hun fik konstateret spat.

• #11   11. jun 2007 min pony har også været halt i et stykke tid, men vi har 'bare' ladet hende stå, for at se om det kunne gå over af sig selv.
    men har også en tanke om, at det måske kunne være spat. /:

• #12   11. jun 2007 Ej hvor ærgeligt smiley
    Min venindes hest har spat, den rider altså ?

• #13   11. jun 2007 Alle: er er stor forskel på hvor spat kan sidde, og hvilken grad det er - Polly's er i begge baghaser og i det er i stor grad = smerter

• #15   11. jun 2007 Min pony Dondey har spat. Han bliver varmet op i galop og er noget stiv benet. Det er mange år siden (ca. 5) han fik konstateret spat. Han blev halt, og så stod han så i 3 mdr men de inkapslede sig.
    Den gang vidste jeg inetet om spat, så ved ikke hvad det er for noget.
    Men min 1'er pony Sharon, udvikede spat de 3 år jeg havde ham. Han havde ikke en eneste halt dag. Og har stadig heller ingen. Det er det midterste glideled der er vokset sammen på begge bagben. Og min hest Cabale, fik konstateret spat som 6 års, fordi han sku sælges. Og i dag er han 13 og aldrig været halt af det. Det er også midterste glideled der er vokset sammen.
    Det er Per Budke der har tjekket min hest Cabale, både som 6 og 12 års da jeg købte ham smiley
    Han sagde der var større chance for hetsen sku aflives af tarmslyng, end fordi den blev hat af spat.

Men det er når det er 1. og 3. glideled der begynder at vokse sammen med det midterste det kan have betydning.

• #16   11. jun 2007 Var hun ikk ifol ??

• #17   11. jun 2007 ej hvor ærgelig:( jeg kender en der fik aflivet sin hest, pga. spat i begge bagben og i det ene forben. Jeg har også redet en hest med spat i bagbenene, men den gik LA2-3 og red landsstævner i military og sprang hvist noget LB... den skulle bare varmes godt op...

• #18   11. jun 2007 er måske dum men hvad kommer spat af og kan man forebygge det ??????????

Kommentér på:
Så faldt bomben (spat)

Annonce