At skifte til islænder At skifte til islænder
Min pony står desværre halt, og jeg frygter lidt hendes dage som ridehest er slut. Derfor er tanken om ny hest begyndt at spøge lidt i baghovedet.
Jeg har en del skavanker i ryg og hofter/bækken, og mange gange har jeg fået bemærkningen "du skal da have en islænder". Indtil nu har det ikke sagt mig noget, men nu overvejer jeg om det kunne være en mulighed.
Men hvordan får man det testet? pga mine udfordringer er jeg lidt forsigtig, så at blive sendt ud på tur på en er IKKE noget for mig. Jeg er nødt til at starte på en bane, hvor jeg bliver guidet til hvad jeg skal være obs på. Findes der sådanne steder?
aug 2017
Følger: 14 Følgere: 13 Emner: 6 Svar: 464
Jeg har selv skavanker i de områder du nævner, og i forhold til min gamle 170 (med varmblod og nervøst sind) så er det himmelsk!
Selvfølgelig findes der også islændere, der er friske (konkurrence heste med meget vilje) og sværere gang, fordi der er mere “benspjæt”, så for mig var det luksus at Amhøj selv avler stabile turheste, med blød gang og ikke konkurrence-ponyer
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
Men hvis man er villig og omstillingsparat til at give afkald på en del ting, og opleve en ny del af hesteverdenen, så er det jo et rigtig godt alternativ - hvis ikke det eneste måske.
Hvad er det ved islænderen, som gør at den ville fungere bedre til dig? Har du fået en forklaring?
Jeg ved at der er et par steder på Rømø som udlejer islændere, Jeg syntes da at du skal prøve at google lidt, også tage kontakt til dem, Så er jeg sikker på at i kan finde en ideel mulighed for dig, til at afprøve om det var noget
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
Hvis du kigger på side 6, under "Korte ture" - også kigger på den der hedder "Vadehav og Undervisning".
Det vare 2 timer.
fordelt over introduktion, klargøring, 25 min undervisning, og 25 min ved vadehavet og afslutning..
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.112
http://joras.dk/mysql/forum/default.asp
Og ellers ville jeg nok ringe til et lokalt sted, og hører om de kan give dig undervisning på bane/kanhenvise dig til et sted som gør.
Mvh Charlotte
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.142
Jeg har selv medfødte skavanker og tilkomne, til at jeg måtte opgive at ha storheste.
Jeg holdte en pause på nogen år og havde lysten til stadig at ride, begyndte at se mig om efter parter og fandt derpå islænderen. Tænkte så skidt da, jeg prøver at se om det er noget. Nu kan jeg simpelthen ik forstå at jeg dengang skrottede tanken om en islænder, de jo bestemt ik kedelige og kan jo bruges til storset alt som dressur, spring, alrid, trec osv. Min egen erfaring til en fremtidig islænder bliver nok en naturtølter...
Evt kan du ringe til dem der har natur ridning med islændere, mange af dem giver ene timer på bane for at du prøver gangarterne og instruktion i hvor hjælperne ligger henne. Du kan jo informere om at du gerne vil prøve en islænder med blød gangart og rygsving
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.415
AMT: Jeg rider connemara nu, så for mig er det intet problem at det er ponystørrelse. Hvad er det du mener man ikke kan med en islænder? Dem der har anbefalet det til mig har gjort det pga det gode sind, en god størrelse til mig og bløde bevægelser. Og sådan er de selvfølgelig ikke alle sammen, men det skulle være til at finde.
Kommandørgaarden kommer ALDRIG til at ske. Den dame skal jeg ikke have noget med at gøre.
Charlotte: Tak. Jeg må se om der stadig er liv i joras
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.856
jun 2007
Hippie.....: Kolding så der er lidt langt til Værløse
apr 2010
Følger: 52 Følgere: 48 Heste: 5 Emner: 19 Svar: 208
Pas på med at dømme racen for meget ud fra turhestesteder, de kan være virkeligt gode og med skønne heste, men det er lidt som at der også er forskel på rideskoleheste/-ponyer og alm. sportsheste/-ponyer
dec 2007
dec 2007
jun 2007
Det samme gælder lidt for PRE i den størrelse jeg gerne vil have. De avles desværre større og større
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 602 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.752
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.473
Og så sende en e-mail til dem.
Søg joras på Facebook.
Var det ikke noget med en halvpart??
Islændere ligner nuttede bamser, de er ikke så store, svære at skræmme.
Men grundlæggende avles der igennem de sidste 800 år efter mest muligt power i en lille ramme.
Det er ikke nødvendigvis begynder ridning, mere, små hest med kraft og saft..
Og så er jeg nødt til at sige det.
Hvad med pleasure? En variant af western, hvor man træner til lange, langsomme bevægelser.
Jeg synes selv, at det er frygteligt pæn ridning (for at se pæn ud), lidt kedeligt - men jeg kan ikke forestille mig noget mere mildt end en pleasure hests gangarter på tur eller bane - omend det er lidt for monoton for mig...
jan 2007
Følger: 3 Følgere: 98 Heste: 5 Emner: 25 Svar: 704
aug 2009
Følger: 74 Følgere: 67 Heste: 4 Emner: 52 Svar: 348
aug 2017
Jeg har som sagt selv redet og dernæst købt fra Amhøj, netop fordi de avler efter et stabilt sind. Det jeg synes er fedt hos dem er ærligheden omkring hestene, du får ikke bare lov at købe den første og bedste. Passer den ikke til dit behov, ja så får du den ikke. Jeg ventede selv 1/2 år før der var gevinst, og jeg må indrømme at han passer perfekt til mig, trods jeg var “nervøs” for at få unghest igen, men den mule der, han er så god i hovedet og det er minimalt, hvad der har været af nervøsitet og bøvl. Dette er også fordi de i tilridningen også miljøtrænes og turrides.
Jeg ved ikke hvordan hestene er hos Vengedalen i Ry/Gl.Ry, men her er der vist også både turridning og avl, men igen ikke konkurrence heste.
Så gå efter steder, hvor de avler turheste og ikke sportsheste, og så skal du selvfølgelig være parat til at betale for kvaliteterne. Jeg gav 40 tusind for min, lige gangsat og tilredet, men er du gal det er alle pengene værd, specielt pga sindet.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.473
Du har ret.
Men man skal bare være opmærksom på, at det nuttede udseende dækker over, at de igennem 1000 år er avlet til at bære mennesker over ujævnt terræn.
Det krævede vilje til at gå fremad.
Og... Det har en del islændere masser af..
??
Det gør, at en del islændere ikke er for børn, ikke er for folk med fysisk svækkelse. Pointen er netop, gå efter en af de andre, som er det.
nov 2006
Følger: 42 Følgere: 888 Heste: 16 Emner: 75 Svar: 1.780
Måske husker jeg fejl
Islænder KAN være bravo noget som folk virkelig har glæde af...
Nu ved jeg ikke om du har prøvet sådan en sag eller syns jeg bestemt du skulle tager lidt timer i den form for ridning inden du bestemmer dig …
held og lykke med dine valg
VH Annette
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.451
Jeg red i forgårs tur på en Nordsvensk Brugshest og i går på en Ardenner. De har nogle helt andre bevægelser, jeg kunne sidde ned i traven, på trods af at den ene ikke havde været brugt længe og derfor løb lidt frem og på trods af at de begge ikke var nogle der gik til biddet. Mage til milde heste skal man lede længe efter. Når de blev bange eller vilde, så fløj de ikke til månen, men var stadig meget beherskede.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Jeg har også sagt at når jeg bliver gammel så skal jeg have en islænder (når kroppen står af) men jeg ved ikke rigtig om jeg kan undvære de kære Freder. Så den tid, den sorg. Men ja, islændere/Passo Peruano er nok et rigtig godt bud
Mvh TT
jan 2007
jun 2007
Jeg er jo en ret erfaren rytter med en eftersigende god teknik. Udfordringen er balance, styrke og så må man helst ikke falde af med min krop. Derfor skal jeg finde en hest/pony som er cool og ikke hopper til side for de mindste ting eller går i spåner hvis noget har flyttet plads. Og her ser jeg en fordel i islænderen fordi folk faktisk bruger dem en del i naturen, så det er til at finde en der har denne force. Og så har de jo en god størrelse til mig. Mange af dem vender rimelig fornuftigt, så det ikke går alt for meget ned af bakke og så deres ry for bløde behagelige gangarter. Men hvis man skal ud og lave sådan en investering, så kunne det jo være rart at finde ud af om de faktisk er sådan og om jeg vil føle mig tilpas.
Sidste år kiggede jeg også pony, da den gamle blev aflivet. Jeg endte med en new forest plag, fordi jeg ikke på nogen måde kunne finde noget redet, hvor jeg følte mig tryg. Mange ponyracer er avlet mere ædle, med mere gang og en del tænding. Det er ikke det jeg har brug for. Desuden er mange af dem kun redet på bane og et fnysende monster at tage ud i verden.
Alternativt er det de meget robuste typer, men der kommer mit bækken til kort. Jeg kan ikke sidde på de umarkerede tønder pga min kunstige hofte.
maj 2012
Følger: 55 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 7 Svar: 450
jan 2007
Jeg elsker pasoer, så det er virkelig ikke for at skræmme nogen væk! Men da jeg er bekymret for min har det, ved jeg hvor hårdt det er at se på og hele tiden tænke man ser at koderne går længere ned end i går.
maj 2009
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.451
Men jeg ved ikke om det er fordi heste der er trænet som køreheste bare er kolde i røven.
Islænder har jeg oplevet i både hysterisk form og utrolig sikker. Den jeg har redet mest, har jeg været ved at falde af flere gange. Det sker når en fasan eller to letter 1,5 m fra os, jeg bliver forskrækket og hopper til siden og hesten IKKE følger med mig - den trasker bare videre som om intet var hændt.
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.546
Min mor red islænder i nogle år, og jeg var da tit med i stalden og gik og hyggede med. Rigtig søde ponyer, men for satan nogle af dem er altså nogle stærke bananer. Min mor har fået et par ture, hvor de bare er gået helt agurk og har løbet som sindssyge - så hun blev faktisk så utryg ved dem, at hun endte med kun at ville ride på bane. Så man skal nok lige overveje det, hvis man har mange skavanker, men selvfølgelig, sådan er det jo også bare med levende dyr. Jeg har dog som rytter gennem efterhånden de sidste 20 år været DYBT DYBT sur, vred og frustreret over nogle af de oplevelser min mor har fortalt mig, når hun kom hjem fra turridning hos et turridningssted eller fra klubben, hun red i. Mage til uansvarlige rideinstruktører skal man edermame lede længe efter!
Anyways jeg har set / hørt mange skader og fald fra islænder i naturen... så at de bare er de roligste i verden og aldrig sparker/bider/bliver bange/vilde er noget pjat. Det er en stærk lille pony... og det er dyr ligesom alle andre heste
Men tænker gangarterne ville passe dig godt, hvis du fået ondt af at ride almindelig stor hest, for de er jo mere skånsomme.
MEN TÆNK DIG OM, når du prøver islænder, hvis du gør det på sådan et turridningssted. Jeg er i hvert fald lidt rystet ovenpå de historier, jeg har hørt
Jeg beklager, hvis jeg støder nogen - de er helt sikkert super dejlige ponyer... og helt sikkert søde og flotte, men den overordnede idé om, at alt er nemt og ligetil med sådan en plus at den altid er rolig, fattet og bundstabil, det tror jeg simpelthen ikke på
dec 2007
maj 2009
Jeg tænker, at sådan er det jo med alle dyr.
Jeg har en 3/4 islænderhoppe, som er tilredet uden sadel og bid i skoven og uden hjælper. Hun har løbet afsted med mig én eneste gang, og det var fordi jeg lod hende stå at kigge på en mand, der slog græs med en havetraktor. Den var slukket, og han havde ikke set os. Så tændte han den, og så blev hun forskrækket. Hun vendte rundt og løb 20 meter, så stoppede hun op. Jeg hoppede af og trak hende hen til havetraktoren, og så kunne vi ride forbi. Det er en del år siden nu.
Min kæreste, som aldrig havde siddet på en hest før for 5 år siden, har lært at ride på hende, og skal have et føl fra hende.
dec 2007
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.546
Men der er bare generelt en tendens, (i hvert fald indenfor "almindelig stor hest-verdenen"), om, at islændere er rolige og "nemme" heste. Det er naturligvis ikke rigtigt, for alle heste er jo levende dyr og kan være mere eller mindre tændte. Og det var lidt bare der, jeg ville hen
Lige så vel, som din kæreste lærte at ride på en islænder kender jeg jo også mange, der har lært at ride på en rolig stor oldenborger. Men min mor, der red 2-3 år på islænder (så også en urutineret rytter) fik bare nogle enormt ubehagelig rideture på nogle meget stærke ponyer (som islændere jo netop er - stærke), som ellers var blevet lovet en "meget rolig" og "nem" hest til en netop forsigtig rytter med dårlige oplevelser i bagagen af hesteejerne
Så ja se sig for, lige så vel, som når man køber en almindelig hest. Beklager udtrykket almindelig, mener bare en hest, der ikke er en islænder. For de er jo meget stærke små heste, der også kan blive bange på en skovtur
maj 2009
jun 2007
For mig er det logik, at man selvfølgelig ikke kan forvente samme sind på alle islændere, men skal lede specifikt efter de gode nervefaste af slagsen.
En fordel som jeg ser det, er at det ser ud til man kan få en der er redet ud uden der er lagt alt for meget "dressur" i den. De fleste andre ponyracer jeg har kigget på sendes i ridning hvor de rides i ridehus/bane og lærer at knække nakken så de kan komme ud på stævnebanerne. Og det er ikke lige det jeg skal bruge.
dec 2007
apr 2010
Følger: 52 Følgere: 48 Heste: 5 Emner: 19 Svar: 208
jun 2005
Følger: 187 Følgere: 237 Heste: 22 Emner: 178 Svar: 3.801
MEN der findes også 'dårlige' islændere og dem kan man godt blive træt af. jeg syntes ikke du skal tage ud til et turiststed, for det giver det forkerte indtryk af en 'rigtig' islænder. tit går turisthestene meget grisepas (det erbehagelig men den rigtige tølt giver bare en helt anden følelse) de er tit stive og kan være hårde i munden.
den rigtige velredet islænder har en masse power som den bare tilbyder uden man skal arbejde noget særligt for det, man kan bare sidde deroppe og nyde det. De er også bløde for hjælperne, og du skal nærmest bare tænke hvad de skal gøre, så gør de det.
jeg rider meget dressur på min nuværende ridehest, og hun er smidig og har haft nem ved at lære div sidebevægelser og lign. hun springer over en meter i løsspring, og vi har været afsted til trec hvor hun bare kig lige igennem alle forhindringerne uden at kigge
det skal lige siges at hun først er begyndt ridning ordenligt for 4 måneder siden efter at have fået 6 føl, så hvis man kigger sig for og får noget ordenligt,så er det simpelthen verdens fedeste følelse. de kan rigtig meget de små heste
aug 2017
På Amhøj er der også turridning og undervisning, men de går højt op i at hestene går korrekt og er let ridelige, men det er nok fordi det er primært avl og opstalding, som henter pengene hjem.
Her er de nemlig også meget blide af sind, selv føl-hopperne kan man gå direkte hen til, og det samme med føllene. Der er minimum af uro i stalden, selv ved fodringstid og alle hestene kommer hen og siger hej, når man går forbi. Det er sådan en stemning jeg elsker.
Og så er det netop også perfekt til mig og mine skavanker med gangarterne og min hest er også det bedste jeg har oplevet at købe, helt ung, men alligevel tryg ved nærmest alt
Og ja gangarterne er så bløde, så bløde, så jeg har ikke ondt i kroppen efter, trods mine tarme er klistret sammen med min livmoder, så hver bevægelse trækker i det. Jeg kan få ondt af en cykeltur, men ikke en ridetur på ham.
Men igen søg et sted at prøve ad
At skifte til islænder