{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.131 visninger | Oprettet:

Fed hest. {{forumTopicSubject}}

Hej Alle .

Jeg er ved at være godt og grundig frustreret over at have en Nordbagge/ Tinker blanding som bare bliver ved med at blive tykkere og tykkere trods ingen foder kun vitaminer og hø. Han er nu igen i gang med arbejde, longe, ridning, men har ikke hjulpet før, så hvad pokker gør jeg ?? .

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fed hest.
  • #1   6. apr 2018 Altså, hvis der er tinker i den, så skal den være stor og bred - jeg har netop opdaget at min tinker er for tynd - trods jeg egenligt syntes hun er i fin stand - men en tinkeravler var forbi mig og pointerede at min hoppe altså ER for tynd

• #2   6. apr 2018 Oki, 1 år gl. billede jeg har brugt, får taget nyt, for han er dælme fed.

• #3   6. apr 2018 Ja prøv lige at tag et nyt billede - sådan ser min ud

profilbillede
  • #4   6. apr 2018 Åh... jeg kender det alt for godt....! smiley

Vi kan ikke tabe os ret meget, suuuk! Vi arbejder dog kun fra jorden, da vi ikke kan rides endnu smiley Men alligevel... er træt af overvægt! Også selvom jeg har en fjordhest/irish cob blanding..

profilbillede
  • #5   6. apr 2018 Skal love for den ser slank ud i forhold til min, får hjælp i morgen så håber jeg kan tage billeder.

• #6   6. apr 2018 Hyggerytteren; hvis snakker du om?

• #7   6. apr 2018 Din.

• #8   6. apr 2018 LittleJohn:
    Åh jeg ville ønske min hest var så fin!!

• #9   6. apr 2018 Du siger slang - avlere siger for tynd - så hun er kommet på fedekur - og jo hun har wrap alibitum og får massere af foder og går i løsdrift - Tjaa hun vejer omkring 450 kg og det er så for lidt

• #10   6. apr 2018 Og tak - hun går pt som foldbums og laver ikke andet end at æde - ingen træning - bare hygge

• #11   6. apr 2018 Helhedshest; hvad fodre du med? Og som skrevet ovenover - så er hun i avlereverden for tynd - så fedekur står den på her

• #12   6. apr 2018 Hvor høj er hun? For jeg ville da elske, at min vejede 450 kg...

Gid vi var så heldige smiley Vi laver heller ikke noget lige nu grundet halthed, men det er som om kiloene kommer på i stedet... xD

Jeg fodrer med Nordic Horse. Han får 250 gram om dagen og hø ad libitum. Der er lavet foderplan specifikt til ham og hans "vægtproblemer"...

• #13   6. apr 2018 Hun er 136 fortil og 140 bagtil - men HUSK når der er IC/tinker i dem - så er og skal de være kraftigere end normalt og jeg troede jo min var i fin stand - men desværre så er hun så modsat

• #14   6. apr 2018 Åh det med overvægt er en lang og sej kamp... Jeg har også en Irish/Fjordhest. Vi har været i gang i lige over 1 1/2 år indtil videre, og vi har stadigvæk ikke fået smidt de sidste fedtdepoter, vi er dog endelig ved at være i mål. Billedet her blev taget i August, og selv om nogle vil mene, at hun så fin ud der, så havde hun stadigvæk kæmpe fedtdepoter på skuldrene. Jeg har nogle ældre billeder på min profil, hvis du vil se, hvor fed hun faktisk har været.. Målet hos os er ingen fedtdepoter, og så skal jeg kunne let mærke hendes ribben og gerne lige kunne se dem, hvis hun bøjer halsen til modsatte side.

Så det er en lang proces, og man kommer kun igennem den med en helt masse tålmodighed og træning.

profilbillede
  • #15   7. apr 2018 lJ- synes hun er ser så tilpas ud som hun burde se ud. Men jeg ved også godt at dommere ser stort på at man kommer med en "kraftig" hest til bedømmelse indenfor visse racer heriblandt din.
    Det samme oplevede jeg selv på hundeudstilling af rottweilere og labrador- fordi dommerne vægter en "kraftig" hund højt som i mine øjne grotesk. Mange af hundene var for tykke som løb med den bedste bedømmelse. Sågar den ene udstiller der havde sin rottweiler med til DM i brughundesport, hunden var slank og i topform, den afviste dommeren prompte og ejeren blev stiktosset når de ik tog højde for at hunden var i topform på linie med en tjenestehund hos politiet. Det resulteret i (heldigvis) at dommeren ombeslutede sig og hunden fik sin avls godkendelse. Min pointe er at en del dommere er stadig af gammel skole at der skal sidde godt med fedt på sidebenene for det er en pæn hest eller hund. Så kan man ellers risikere at ens hest eller hund får følge sygdomme for at yde sit bedste i håb om at opnår en rigtig fin bedømmelse hvilket jeg synes et eller andet sted er grotesk at dommer ik ser med "nye øjne"

• #16   7. apr 2018 Dette billede viser da jeg startede som part på Sokka juni 2017 og nu april 2018 med kun fodring med wrap (ik libitum) og vitaminer og en masse motion. Dog ik motion pt da hun fik et spark på sit ben for 3 uger siden men går igen ude 24/7 i løsdrift

profilbillede
  • #17   7. apr 2018 Jeg synes at det er svært at vurdere foderstand på billedet af muskuløse heste, især med vinterpels.
    Især hvis man er vant til at se spinkle varmblodsheste.

Gå hjem. Lad fingrene glide igennem pelsen.
    Du skal lige kunne mærke / fornemme ribbene under fingerspidserne. Man må gerne kunne skimte de bagerste ribben med øjet.
    Tinkere, quarter mv skal have en hjerteformet mås, simpelthen fordi de er født til at sætte mange muskler.
    Hvis du skal trykke til for at finde ribbene, så er den da for tyk.
    Hvis du kan se mere end de bagerste ribben, er den for tynd.

Men jeg tror gerne, at fik jeg lov til at mærke på den, ville jeg trække på skulderne og erklære, at den er fin.
    Men med heste er det lidt som med mænd - jeg er til et god hoved og en god (muskuløs) røv!

Hvis du arbejder med en hest, der er født til at sætte muskler, vil den sætte muskler.
    Ud fra det billede du lagde op i startindlægget, kan jeg se, at den har et kønt hoved. Jeg kan ikke se foderstand - men den kan være helt fin.
    Hvis du har skruet kraftfoder helt ned, så brug slow feeder eller giv mange små portioner af grovfoder.

• #18   7. apr 2018 Den hellige; i know - men nu var det en avler der var hos mig også og ikke en dommer smiley og ja i mine øjne er hun pæn - men jeg fik rigtig mange gode ting fortalt at min hoppe har af "avls fejl" og det vil jeg prøve at stile efter.

Det samme gælder så omvendt vores hund. Han er Goldenretriver - han var mega tynd da vi fik ham - jeg har prøvet at fede ham op - og da vi var hos dyrlægen og få loppe pille spurgte jeg ærligt dyrlægen hvor meget mere han skulle tage på - dyrlægen kiggede undrende på mig; tage på?? Han skal ikke have mere end max 5-10 kg - da var kg i chok for jeg syntes godt nok han er tynd tynd - men dyrlægen nævnte at det kommer an på hans forældre og hvor aktiv han er og min hund har damp - ikke testet - men han har virkelig ikke ro i røven før vi går i seng om natten

Goldy kommer dog stadig på fedekur - ind til jeg selv syntes hun har fået nok og så må jeg se hvad dommerne siger til den til (2019 forhåbentlig)

• #19   7. apr 2018 Doktor WHO; det er anderledes med tinker - der må du ikke kunne skimte ribbene - når du trykker skal der komme et "fedtlag" om din finger så er den fin - men kan du skimte ribbene så er den for tynd - men igen det er inde for kåring og avlsmål

• #20   7. apr 2018 Little John: Det er hvad vi andre kalder fede heste. Har fjordhest og den er svært at holde slank. Med din beskrivelse vil min dyrlæge sige sige hesten skal slankes, at det er sundhedsskadelige at være så tyk for en hest.

• #21   7. apr 2018 Kamma D - I know - men igen - det er danske dyrlæger vi snakker om - og de har ikke samme mening som udlandske dyrlægere - det ville også være fed i min verden - men sådan ser udlandske dyrlæge og dommere ikke på min type hest - og jeg syntes jo selv hun så godt ud - men ved et google på irish cob - så kan jeg tydelig se forskel på udslandske irish cob/ tinkere og så min

• #22   7. apr 2018 Jeg kan ikke vurdere din hest's huld ud fra billedet, men hvis du selv mener den er for fed, så er der nok noget om snakken.

At nogle racer skal være tykkere end andre, er noget sludder. Huldscoren for heste tager ikke hensyn til race.

Men indenfor den etablerede avl er der desværre en udbredt tendens til at have en udstillingsform som belønnes. Det betyder ikke at det er sundt for hesten, bare at den klarer sig godt til bedømmelser.

At man gerne vil have en god kåring er helt fair, og så må hesten fodres op til den ønskede facon. Men efter bedømmelsen bør man altså sætte ind med en slankekur, så hesten får en huld der ligger normalt på scoren.

• #23   7. apr 2018 # 20
    Lige præcis fjordhestene er et godt eksempel på at man er begyndt at anerkende, at man sagtens kan have typen selvom de ikke er smælderfede. Selv de gammeldags typer ser mere fit ud, når jeg har set dem til udstillinger de senere år.

Det syntes jeg jo er en fantastisk udvikling, som jeg gerne ser brede sig.

• #24   7. apr 2018 Littlejohn: Hvorfor bygge fedt på hesten? Læg da hellere muskler på i stedet - det har den bedre af, og det ser også bedre ud smiley
    I det øjeblik hesten er velmuskuleret og i god foderstand, kan man let give den lidt ekstra den sidste måneds tid før kåringen. En hest i udvikling (altså en hest, der er i færd med at tage på) har en meget bedre udstråling end en hest i afvikling (en hest som er i færd med at tabe sig) eller en hest, som er lige tynd nok. De to sidstnævnte kommer let til at virke slappe, slaskede og “gennemsigtige”, og det er absolut ikke ønskeligt hos de mere robuste racer. Men det er altså ikke nødvendigt at klistre 100 kg fedt på den...

Til trådstarter: du er nødt til at motionere din hest, ellers kommer du aldrig af med de overflødige kilo. Og så skal du se på dit hø. Hvad er det for noget hø - er det “fyldt chokolade” - altså hø af meget sukkerholdige græsarter? Så må du have fat i noget andet, fx lavfruktan hø. Og så skal du se på, hvor meget den får af det. Man kan ikke bare fodre ubegrænset - hø feder nemlig også.
    Skal den tabe sig, skal den ikke have meget mere end et kilo pr 100 kilo hest. Hvis den så bliver for sulten, eller du er bekymret for, om den får fibre nok, så kan du supplere med lidt opblødte roepiller (de gammeldags uden sukker - endelig ikke Betfor).
    Og så skal den motioneres. En times skridttur om dagen vil gøre underværker smiley

• #25   7. apr 2018 Mimre; god point - men dommerne kigger ikke på musklerne på hesten- alene - men også fodrestand - og der kan sagtens bygges muskler på min - men når hun ikke er færdigtilredet - så kan det ikke blot gøres på få måneder- uden det rigtige foder også - og jeg har tidligere haft besøg af nyt hesteliv pga en avler havde forklaret hvordan hul skal være på en tinker - så det er ikke bare lige sådan - foder og muskelbygning høre sammen og derfor skal min fedes op - samtidig med hun skal i træning

• #26   7. apr 2018 Little john: skal hun kåres i 18 el 19?
    Man kan lægge rigtig mange muskler på en hest med gåture og korrekt longering. Og der skal ikke så meget fedt til muskelopbygning som mange går og forestiller sig. En hest i god form kan sagtens holdes op normal/lidt go huld indtil kort før kåringen og så stadig få den ønskede form på dagen. Det har jeg praktiseret med mine connemaraponyer uden problemer. Jeg ønsker nemlig ikke at de skal være i udstillingsform for lang tid af gange, da det bliver sværere at få af jo længere det har siddet der.

• #27   7. apr 2018 Går den på græs? I så fald, ville jeg starte der - ingen græs.
    Hvis ikke den går på græs ville jeg få lavet en analyse af høet. Det er ikke dyrt, hvis man sender det til England (så vidt jeg husker omkring 150 kr.). Det er heller ikke besværligt. Du kan finde en vejledning i Facebookgruppen "Hjælp - min hest er forfangen".

• #28   7. apr 2018 Mette B; det bliver først i 2019 nu - men hun skal stadig have 50 kg mere på kroppen i henhold til hendes størrelse og race

Og tro mig - jeg ved godt det kræver træning - men det starter vi stille op på nu

• #29   7. apr 2018 Får den hø ad libitum? Så kunne det være en ide at portionerne/rationere. Ikke alle heste tåler fri adgang til hø.

Kommentér på:
Fed hest.

Annonce