2.131 visninger
|
Oprettet:
Fed hest. {{forumTopicSubject}}
Hej Alle .
Jeg er ved at være godt og grundig frustreret over at have en Nordbagge/ Tinker blanding som bare bliver ved med at blive tykkere og tykkere trods ingen foder kun vitaminer og hø. Han er nu igen i gang med arbejde, longe, ridning, men har ikke hjulpet før, så hvad pokker gør jeg ?? .
nov 2007
Følger: 151 Følgere: 391 Heste: 5 Emner: 140 Svar: 1.625
jul 2010
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 912
nov 2007
Blogger
Følger: 74 Følgere: 268 Heste: 3 Emner: 83 Svar: 1.985
Vi kan ikke tabe os ret meget, suuuk! Vi arbejder dog kun fra jorden, da vi ikke kan rides endnu Men alligevel... er træt af overvægt! Også selvom jeg har en fjordhest/irish cob blanding..
jul 2010
nov 2007
jul 2010
Blogger
Åh jeg ville ønske min hest var så fin!!
nov 2007
nov 2007
nov 2007
Blogger
Gid vi var så heldige Vi laver heller ikke noget lige nu grundet halthed, men det er som om kiloene kommer på i stedet... xD
Jeg fodrer med Nordic Horse. Han får 250 gram om dagen og hø ad libitum. Der er lavet foderplan specifikt til ham og hans "vægtproblemer"...
nov 2007
okt 2010
Følger: 46 Følgere: 46 Heste: 6 Emner: 6 Svar: 172
Så det er en lang proces, og man kommer kun igennem den med en helt masse tålmodighed og træning.
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.172
Det samme oplevede jeg selv på hundeudstilling af rottweilere og labrador- fordi dommerne vægter en "kraftig" hund højt som i mine øjne grotesk. Mange af hundene var for tykke som løb med den bedste bedømmelse. Sågar den ene udstiller der havde sin rottweiler med til DM i brughundesport, hunden var slank og i topform, den afviste dommeren prompte og ejeren blev stiktosset når de ik tog højde for at hunden var i topform på linie med en tjenestehund hos politiet. Det resulteret i (heldigvis) at dommeren ombeslutede sig og hunden fik sin avls godkendelse. Min pointe er at en del dommere er stadig af gammel skole at der skal sidde godt med fedt på sidebenene for det er en pæn hest eller hund. Så kan man ellers risikere at ens hest eller hund får følge sygdomme for at yde sit bedste i håb om at opnår en rigtig fin bedømmelse hvilket jeg synes et eller andet sted er grotesk at dommer ik ser med "nye øjne"
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.172
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Især hvis man er vant til at se spinkle varmblodsheste.
Gå hjem. Lad fingrene glide igennem pelsen.
Du skal lige kunne mærke / fornemme ribbene under fingerspidserne. Man må gerne kunne skimte de bagerste ribben med øjet.
Tinkere, quarter mv skal have en hjerteformet mås, simpelthen fordi de er født til at sætte mange muskler.
Hvis du skal trykke til for at finde ribbene, så er den da for tyk.
Hvis du kan se mere end de bagerste ribben, er den for tynd.
Men jeg tror gerne, at fik jeg lov til at mærke på den, ville jeg trække på skulderne og erklære, at den er fin.
Men med heste er det lidt som med mænd - jeg er til et god hoved og en god (muskuløs) røv!
Hvis du arbejder med en hest, der er født til at sætte muskler, vil den sætte muskler.
Ud fra det billede du lagde op i startindlægget, kan jeg se, at den har et kønt hoved. Jeg kan ikke se foderstand - men den kan være helt fin.
Hvis du har skruet kraftfoder helt ned, så brug slow feeder eller giv mange små portioner af grovfoder.
nov 2007
Det samme gælder så omvendt vores hund. Han er Goldenretriver - han var mega tynd da vi fik ham - jeg har prøvet at fede ham op - og da vi var hos dyrlægen og få loppe pille spurgte jeg ærligt dyrlægen hvor meget mere han skulle tage på - dyrlægen kiggede undrende på mig; tage på?? Han skal ikke have mere end max 5-10 kg - da var kg i chok for jeg syntes godt nok han er tynd tynd - men dyrlægen nævnte at det kommer an på hans forældre og hvor aktiv han er og min hund har damp - ikke testet - men han har virkelig ikke ro i røven før vi går i seng om natten
Goldy kommer dog stadig på fedekur - ind til jeg selv syntes hun har fået nok og så må jeg se hvad dommerne siger til den til (2019 forhåbentlig)
nov 2007
feb 2005
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 3 Svar: 76
nov 2007
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
At nogle racer skal være tykkere end andre, er noget sludder. Huldscoren for heste tager ikke hensyn til race.
Men indenfor den etablerede avl er der desværre en udbredt tendens til at have en udstillingsform som belønnes. Det betyder ikke at det er sundt for hesten, bare at den klarer sig godt til bedømmelser.
At man gerne vil have en god kåring er helt fair, og så må hesten fodres op til den ønskede facon. Men efter bedømmelsen bør man altså sætte ind med en slankekur, så hesten får en huld der ligger normalt på scoren.
jun 2007
Lige præcis fjordhestene er et godt eksempel på at man er begyndt at anerkende, at man sagtens kan have typen selvom de ikke er smælderfede. Selv de gammeldags typer ser mere fit ud, når jeg har set dem til udstillinger de senere år.
Det syntes jeg jo er en fantastisk udvikling, som jeg gerne ser brede sig.
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.875
I det øjeblik hesten er velmuskuleret og i god foderstand, kan man let give den lidt ekstra den sidste måneds tid før kåringen. En hest i udvikling (altså en hest, der er i færd med at tage på) har en meget bedre udstråling end en hest i afvikling (en hest som er i færd med at tabe sig) eller en hest, som er lige tynd nok. De to sidstnævnte kommer let til at virke slappe, slaskede og “gennemsigtige”, og det er absolut ikke ønskeligt hos de mere robuste racer. Men det er altså ikke nødvendigt at klistre 100 kg fedt på den...
Til trådstarter: du er nødt til at motionere din hest, ellers kommer du aldrig af med de overflødige kilo. Og så skal du se på dit hø. Hvad er det for noget hø - er det “fyldt chokolade” - altså hø af meget sukkerholdige græsarter? Så må du have fat i noget andet, fx lavfruktan hø. Og så skal du se på, hvor meget den får af det. Man kan ikke bare fodre ubegrænset - hø feder nemlig også.
Skal den tabe sig, skal den ikke have meget mere end et kilo pr 100 kilo hest. Hvis den så bliver for sulten, eller du er bekymret for, om den får fibre nok, så kan du supplere med lidt opblødte roepiller (de gammeldags uden sukker - endelig ikke Betfor).
Og så skal den motioneres. En times skridttur om dagen vil gøre underværker
nov 2007
jun 2007
Man kan lægge rigtig mange muskler på en hest med gåture og korrekt longering. Og der skal ikke så meget fedt til muskelopbygning som mange går og forestiller sig. En hest i god form kan sagtens holdes op normal/lidt go huld indtil kort før kåringen og så stadig få den ønskede form på dagen. Det har jeg praktiseret med mine connemaraponyer uden problemer. Jeg ønsker nemlig ikke at de skal være i udstillingsform for lang tid af gange, da det bliver sværere at få af jo længere det har siddet der.
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.327
Hvis ikke den går på græs ville jeg få lavet en analyse af høet. Det er ikke dyrt, hvis man sender det til England (så vidt jeg husker omkring 150 kr.). Det er heller ikke besværligt. Du kan finde en vejledning i Facebookgruppen "Hjælp - min hest er forfangen".
nov 2007
Og tro mig - jeg ved godt det kræver træning - men det starter vi stille op på nu
maj 2009
Følger: 104 Følgere: 146 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 2.192
Fed hest.