Ridebane - eller "ridebane" {{forumTopicSubject}}
Jeg har ikke ridebane - men har lejet noget jord hvor jeg har mulighed for at lave en "ridebane" - det vil sige - jeg kan ikke lave en rigtig ridebane, med udgravning osv - men jeg kan lave en indhegning som jeg kan bruge til at ride på - er det godt nok?
Hvor rider du - som ikke har ridebane? Hvis du havde mulighed for det - ville du så lave en rigtig ridebane eller blot en "ridebane"
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
Jeg kørte så i 9 år til/fra ridehal/ridebane, før jeg fik min rigtige ridebane med udgravning dræn ect - og nøj det er skønt og alle pengene værd
Jeg kan godt finde på at ride tur på min sommerfold, som er kuperet, så jeg kan ride noget bakketræning - men vil lige så gerne ud og ride i skoven.. .hvilket kræver at jeg kører med traileren, men da begge heste er vant til at kører fuld opsadlet, og jeg kun har 10 min kørsel til kæmpe skove med kuperet terræn, ja så kører jeg gerne.
Så som nød kan man ride på en tør græsfold, men god eller hensigtmæssig til dressurtræning - nope.
Mvh Charlotte
sep 2016
Følger: 29 Følgere: 2 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 30
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 216 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.832
nov 2007
Følger: 151 Følgere: 391 Heste: 5 Emner: 140 Svar: 1.625
Hmm jeg vil undersøge det nærmere - normalt er jeg hyggerytter - men overvejer at starte TREC stævner da det er sjovt - jeg er "gammel" springrytter i mine unge dage
sep 2007
Følger: 67 Følgere: 71 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 1.058
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
Jeg ville nok prøve at samle sten, tromle areal, og sørge for at slå græs - evt mordanklage huller i hestens sko eller boots for at kunne stå fast en våd dag.
Og hvis du vil øve TREC ting, så er det da oplagt at lave en græsbane med sådanne forhindringer - prøv evt at google og se på billeder, der er masser af muligheder, også for at inddrage mere ujævnt områder.
God fornøjelse
Mvh Charlotte
feb 2006
Følger: 137 Følgere: 140 Heste: 3 Emner: 12 Svar: 3.688
Der blev lavet en midlertidig bane på folden bare med hegnstråd, og bogstaverne blev flyttet over. Det virkede fint, når der ikke havde regnet. Så blev den simpelthen for glat. Vi havde en opstalder der væltede med sin hest...
Derudover havde vi fået lov at låne nabomarken. Så vi havde slæbt et par spring derover, og så var der ellers massere af plads til at ride dressur på. Det fungerede selvfølgelig kun indtil der kom frost...
- Så vi fik redet en masse tur eller i nærliggende ridehal
nov 2007
Jeg har alt til at lave en bane - eller kan skaffe det - men min hest skal lige tilrides færdig først (til sommer) så jeg mente at sådan en "ridebane" er god nok til vores formål
Blogger
Følger: 74 Følgere: 268 Heste: 3 Emner: 83 Svar: 1.985
Her forrige år (2016) var der ikke så mange i stalden, som brugte banen længere, og den groede derfor til. Jeg var mere eller mindre den eneste, og da jeg ikke red, så var det jo ikke et stort problem. Men så kom der nogle flere opstaldere, som red, og "banen" er nu blevet til en bane. Der er ikke drænet eller udgravet, men den er fyldt op med sand, og er brugbar 90% af året. Der samler sig nærmest aldrig vand på den ud over i 2 hjørner, og det er ikke ret meget der kommer. Den er faktisk kun ubrugelig, når der er virkelig hård frost - her kan man stadig lave skridtarbejde på den, hvis ens hest er ligeglad med at gå på frossent underlag.
Der er nu snak om, at udvide banen til 20x60 og opsætte lys på, så vi kan bruge den vinteraftenerne. Dét glæder vi os til!
Jeg er så glad for vores ridebane!
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
På plussiden er, at der aldrig står vand og mudder på den og at den ikke bliver knaldet og derfor også kan bruges i frost mm. Og så slipper man jo for at harve mm.
På minussiden er bøvlet med mordax. Det er ikke meget bøvl men trods alt. Og så skal f.eks jo klippes ofte om sommeren.
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
Hvis det ikke var muligt, havde vi nok bare indhegnet et stykke, der var muligt at bruge, også åbne når det ikke bliver brugt
mar 2015
Følger: 34 Følgere: 4 Emner: 2 Svar: 17
Fordelen var at hendes hest ikke hang på hovslaget , og han var lige glad med hvilke vejr det var
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
Det kan være ret dyrt at anlægge en ridebane, også på lejet jord, så kan du jo få pålagt at ændre ridebanen tilbage til landbrugsjord ved fraflytning, dvs. dobbelt udgift.
nov 2007
nov 2007
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Jeg er ikke fan af græsbaner, da jeg har været gledet på en græsbane med en hest - not funny. Og det var ganske plant og almindeligt græs - det var bare glat fordi det havde regnet. Ville aldrig vælge et opstaldningssted kun med græsbane.
Har man muligheden for at lave en ordentlig ridebane, så gør det.
jul 2015
Jeg har ingen problemer med at den er glat eller ujævn, heller ikke i regnvejr. Jeg rider på græsbanen hele vinteren, da min sandbane står under vand om vinteren.
nov 2007
Det største minus jeg har fundet ved græsbanen er, at Lillehesten har helt enormt svært ved at forstå, at man ikke skal spise, når der arbejdes fra jorden, longeres o.l. Det har kostet nogen kampe og hun kan blive godt gammeldags pigesur over ikke at få lov at spise, når hun er på banen uden rytter. Lige på de punkt ville jeg elske at have sandbane.
Men medmindre man vil anlægge en halvdyr grusbane, så er græs bare den bedste løsning til kørsel.
nov 2007
Mordax er ikke en mulighed da vi ikke bruger sko.
Min græsplæne hvor hestene allerede har gået er blevet meget mere jævn efter de har været der - jeg har ingen der graver efter er godt sted at ligge - så det vil heller ikke ske på "min ridebane"
Jeg har intet problem med at ride på græs - fordi min hest er rimelig sikker på sine ben - ja det KAN ske at hun snubler hvid det er glat, men så kommer hun også i fuld galop - det er sjældent sket og slet ikke med mig på ryggen - da hun stadig kun er ryttervant
jul 2015
nov 2007
nov 2007
Ang. spisningen, så har vi heller ingen problemer under rytter, der er man jo på arbejde - men ethvert forsøg på arbejde fra jorden er dømt til at mislykkes med Lillehesten, hun har kun mad i hovedet
Det var lidt det samme problem med min gamle pony. Axel og min fars kan sagtens finde ud af, at der ikke skal spises blot fordi der er græs under hovene. Så om det er et problem afhænger jo både af hesten og hvad man laver med den og din lyder jo ganske fornuftig på det punkt
nov 2007
Ridebane - eller "ridebane"